Vocht in de slaapkamer

Joris 3 Pinter

Wanneer het mooi weer is dan lijkt het me duidelijk dat het beter is wanneer
de ramen op de slaapkamer open staan teneinde het vochtgehalte in de
slaapkamer naar beneden te krijgen. Maar nu is het herfst, een druilerige,
regenachtige dag. De slaapkamer ruikt een beetje muffig, vochtig. Nu hoor ik
2 verschillende meningen.

Overdag (niemand in de kamer):
Het is beter de deur dicht te doen en de centrale verwarming aan te zetten
om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of moet je de cv
uit laten en de ramen open zetten?

's Nachts (slapers in de kamer):
Het is beter de deur dicht te doen en de centrale verwarming aan te zetten
om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of moet je de cv
uit laten en de ramen open zetten?

Wat is het beste met het oog op de frisheid van de kamer en/of je
gezondheid?
Joris.

Bert ( A W RvB )

"Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> schreef in bericht

> [...]
> om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of moet je de

Als het binnen warmer is dan buiten, wat meestal in de herfst, winter en
voorjaar het geval is, dan verwarming uit en ramen open. De Zon flink de
gelegenheid geven om in de slaapkamer te kunnen schijnen, dus de vitrage
wegschuiven.

> [...]
> om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of moet je de

Raam of ventilatieopening iets open zetten en verwarming aan en de deur naar
de gang dicht. Als de deur naar de gang dicht is dan komt die slaaplucht
niet in het huis. Zorg er wel voor dat het raam niet geopend kan worden door
inbrekers.

--

Bert ( A W RvB )
be...@rjrsnvbrn.nl

MK

"Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> wrote in

> Wat is het beste met het oog op de frisheid van de kamer en/of je
> gezondheid?

10 minuten de ramen groot open, liefst 's morgens (voor de slaapkamer).

"To first order everything is linear"

Marantz

"Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> schreef in bericht

Géén idee wat het beste is qua frisheid/gezondheid, maar wij slapen altijd
(zomer/winter) met het raam open en verwarming uit.
Raam staat overdag ook altijd open.

Marian

"Marantz" <in...@nospa.am> schreef in bericht

> Géén idee wat het beste is qua frisheid/gezondheid, maar wij slapen altijd
> (zomer/winter) met het raam open en verwarming uit.
> Raam staat overdag ook altijd open.

Hier ook en wij hebben nooit last van vocht.
marian

theo1610

Raam altijd open, en overdag de verwarming aan.

--

"Lievebeheersbeestjes"

Jan den Hollander

Joris 3 Pinter wrote:

> Het is beter de deur dicht te doen en de centrale verwarming aan te
> zetten om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of
> moet je de cv uit laten en de ramen open zetten?

je zou om te beginnen dat lek in het dak kunnen laten repareren

Peter Alaca

Of wat minder spetteren tijdens het slapen.

Henduro

Joris 3 Pinter schreef:

> [...]
> zetten om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of
> moet je de cv uit laten en de ramen open zetten?

Overdag natuurlijk volop luchten, zelfs laten tochten en s'avonds weer
het raam op een kleine of grote kier, hangt af van wind en zomer/winter.

> [...]
> zetten om de muffige geur uit de slaapkamer te houden/verdrijven. Of
> moet je de cv uit laten en de ramen open zetten?

's Nachts de deur dicht en raam op een grote of kleine kier, anders gaat
het tochten.
Slaapkamer moet koel zijn, dus hooguit 15-18 graden.

En doe iets aan de oorzaak van dat vochtprobleem als het van buitenaf
zou komen.

--
Henk
Klimaat en wetenschap: http://www.klimatosoof.nl/

Jan den Hollander

"Peter Alaca" <p.a...@purple.invalid> wrote in message

"muffige geur" suggereert dat 3 Pinter een probleem heeft met meeldauw. En
dat is niet iets dat veroorzaakt wordt door dat beetje vocht dat een slaper
produceert; het suggereert een ernstiger probleem: een lek dus

Peter Alaca

Het hoeft geen lek te zijn. Het kan ook optrekkend of doorslaand
vocht zijn.
En condens kan wel degelijk een probleem zijn. Ik heb het meegemaakt
bij iemand op een zolderkamer waarvan de wanden met waterdicht spul
waren beplakt. Als daar als het koud was een aantal mensen verbleef
droop na enige tijd het water langs de wanden.

Ik denk dat ventileren het beste is, al dan niet samen met stoken.

Ximinez

Het is volgens mij een probleem dat vooral optreedt in oudere, niet of
slecht geisoleerde, huizen. Je produceert nogal wat vocht in huis
(douchen, koken, maar ook verliest je lichaam nogal wat vocht tijdens
het slapen).

Ik kocht in '90 een mooie 30er jaren flat waar de stalen ramen in vrij
slechte staat waren, die tochten aardig. Een paar jaar later renoveerden
we de boel en kwam er o.a. dubbele beglazing met aluminium kozijnen in.
Prompt verschenen er vochtplekken op de muren. Vroeger verdween het
vocht door de natuurlijke ventilatie en door neer te slaan op de koude
ramen. Na de renovatie sloeg het vocht neer op de (nu) koudste plaats,
het behang op de muur, dat prompt begon te schimmelen.

Nu woon ik in een huis uit 2004 wat van top top teen zwaar geisoleerd
is. Ik doe zelden de ramen open, heb een bad *in* de slaapkamer en heb
nergens meer last van.

X.

bjorri

MK wrote:
> "Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> wrote in

> 10 minuten de ramen groot open, liefst 's morgens (voor de slaapkamer).

Dit antwoord is naar mij mening het beste. Je raam korte tijd wagenwijd
open op het vochtigste moment. Dan kan je snel alle warme natte lucht
vervangen door koude lucht -koude lucht bevat sowieso minder vocht, dus
na opwarmen van die lucht is er een lagere relatieve vochtigheid.
Doordat je kort lucht raak je de opgeslagen warmte in je muren en
meubilair niet kwijt, je hoeft dan alleen de lucht opnieuw op te warmen.

Voor de woonkamer geldt bijna het zelfde, alleen ga je dan luchten vlak
voor je naar bed gaat.

Met open raam slapen is persoonlijk en niet in deze redenatie opgenomen.

Henduro

bjorri schreef:

> Dit antwoord is naar mij mening het beste. Je raam korte tijd wagenwijd
> open op het vochtigste moment.

Waarom juist op het vochtigste moment?

> Dan kan je snel alle warme natte lucht
> vervangen door koude lucht -koude lucht bevat sowieso minder vocht,

Hoeft niet. Koude lucht kan minder vocht bevatten en dat is toch net wat
anders.

> dus
> na opwarmen van die lucht is er een lagere relatieve vochtigheid.

Dat klopt wel weer.

> Doordat je kort lucht raak je de opgeslagen warmte in je muren en
> meubilair niet kwijt, je hoeft dan alleen de lucht opnieuw op te warmen.

Ja, maar als je eenmaal een vochtprobleem hebt is 10 minuten echt te
kort. Het is hooguit voldoende om een vochtprobleem te voorkomen. En dan
nog hangt het van tal van omstandigheden af, zoals windkracht en
windrichting.

> Voor de woonkamer geldt bijna het zelfde, alleen ga je dan luchten vlak
> voor je naar bed gaat.

En dan de rest van de tijd de ramen en kieren potdicht?
Ook dat kan te kort zijn. Vergeet niet dat het binnenmilieu vaak
abominabel slecht is in vergelijking met buiten en dan heb ik het niet
over vocht.

> Met open raam slapen is persoonlijk en niet in deze redenatie opgenomen.

Gelukkig maar.

Linea Recta

"Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> schreef in bericht

In het algemeen raak je vocht het best kwijt door te stoken en gelijktijdig
te ventileren. Kost helaas wel wat energie.
Echter, bij mist of smog hou ik ramen en deuren altijd dicht.

--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os

bjorri

Henduro wrote:

> Waarom juist op het vochtigste moment?

Hallo, als je vocht kwijt wilt moet dus vochtige lucht vervangen door
lucht waar minder vocht in zit. Het kost misschien wat moeite om te
snappen dat koude lucht veel minder vocht bevat dan warme, ook al zal er
met kou eerder vocht neerslaan is de hoeveelheid vocht in warme lucht
normaal gesproken veel groter. Dus door warme lucht te vervangen door
koude lucht en vervolgens de lucht op te warmen raak je een hoop vocht
kwijt.

> Hoeft niet. Koude lucht kan minder vocht bevatten en dat is toch net wat
> anders.

Zie hier boven, nix anders.

> [...]
> kort. Het is hooguit voldoende om een vochtprobleem te voorkomen. En dan
> nog hangt het van tal van omstandigheden af, zoals windkracht en

Tuurlijk, als er plassen water in je kamer staan zal je moeten dweilen.
Echter als je elke na het slapen de lucht voorraad vervangt door
buitenlucht dan kan je het prima bijhouden. Bij orkaankracht kan je de
tien minuten mogelijk reduceren tot tien seconden. Probeer algemene
principes duidelijk te maken en niet alle uitzonderingen af te vangen!

> [...]
> Ook dat kan te kort zijn. Vergeet niet dat het binnenmilieu vaak
> abominabel slecht is in vergelijking met buiten en dan heb ik het niet

Tjonge jonge, natuurlijk ga je gedurende de dag luchten naar behoefte.
Maar door even te luchten voor het slapen gaan ga je de volgende dag
frisser beginnen.

Gezien je handtekening (die mijn reader wegknipt) verwacht ik dat je
naar de bekende weg hebt gevraagd (of je snapt er echt niet veel van).

Henduro

bjorri schreef:

> Hallo, als je vocht kwijt wilt moet dus vochtige lucht vervangen door
> lucht waar minder vocht in zit.

Of lucht met een drogend karakter. Klopt dus.

> Het kost misschien wat moeite om te
> snappen dat koude lucht veel minder vocht bevat dan warme, ook al zal er
> met kou eerder vocht neerslaan is de hoeveelheid vocht in warme lucht
> normaal gesproken veel groter.

Maar nu maak je alweer dezelfde denkfout. Koude lucht hoeft helemaal
niet minder vocht te bevatten dan warme, dat hangt maar net af wat bij
welke temp de rv is.
Voorbeeld: Lucht van 15 graden en een rv van 50 % bevat 6,3 gram water
per kuub.
Lucht van 12 graden van 90% bevat maar liefst 9,6 gram water per kuub.

In dit voorbeeld bevat de koude (buiten)lucht dus veel meer vocht dan de
relatief warme binnenlucht. Dat neemt natuurlijk niet weg dat wanneer je
die koude buitenlucht gaat verwarmen de rv daalt en zo een drogend
effect creëert. De begrippen absoluut en relatief vochtgehalte spelen
hier een cruciale rol.

> Dus door warme lucht te vervangen door
> koude lucht en vervolgens de lucht op te warmen raak je een hoop vocht
> kwijt.

Niet in alle gevallen, zoals in het voorbeeld hierboven.

> Zie hier boven, nix anders.

> Tuurlijk, als er plassen water in je kamer staan zal je moeten dweilen.

Of een doorslaande muur of lekkend dak?

> Echter als je elke na het slapen de lucht voorraad vervangt door
> buitenlucht dan kan je het prima bijhouden.

Dat bedoel ik ook precies met het woordje 'voorkomen'.
En het is nog niet duidelijk waar het vochtprobleem door wordt
veroorzaakt aangezien OP dat niet specifiek heeft gezegd.

> Bij orkaankracht kan je de
> tien minuten mogelijk reduceren tot tien seconden. Probeer algemene
> principes duidelijk te maken en niet alle uitzonderingen af te vangen!

Doe niet zo belerend als je niet alle ins en outs van je uitspraken
beseft. We zitten hier in nl.wetenschap. Het zal duidelijk zijn dat je
niet in 10 minuten je kamer kunt verversen als het windstil is of je
geen tocht kunt creëren. Die 10 minuten zegt dus helemaal nix.

> Tjonge jonge, natuurlijk ga je gedurende de dag luchten naar behoefte.

Weer zo'n uitspraak waarvan je de impact niet kent. Als namelijk je
binnenlucht verzadigder raakt van bepaalde stoffen hoef je dat helemaal
niet te merken. Alleen vreemde mensen die van buiten komen zullen dat
dan merken. Dus 'naar behoefte' is een nietszeggende uitspraak.

> Maar door even te luchten voor het slapen gaan ga je de volgende dag
> frisser beginnen.

Tuurlijk en daar heb ik ook nix tegen, maar de vraag is of dat genoeg is.

> Gezien je handtekening (die mijn reader wegknipt) verwacht ik dat je
> naar de bekende weg hebt gevraagd (of je snapt er echt niet veel van).

Ik acht mezelf dan ook deskundig op dit gebied, bjorri. En ik vraag niet
naar de bekende weg, maar zet enkel een paar kanttekeningen bij jouw
weinig genuanceerde uitspraken.

Johannes

"Joris 3 Pinter" <xkxa...@planxet.xnl> schreef in bericht

Aannemende dat het vocht in de slaapkamer niet wordt veroorzaakt door een
lekkage oi.i.d. (dak, waterleiding, riolering, bloemenvaas omgestoten,
kattenbak niet op tijd verschoond?), wordt een kamer fris door die eens
flink door te laten waaien. Flink de ramen open zetten (en niet alleen een
ventilatieroostertje), ook elders in het huis, zodat je een trek krijgt.
Helaas kunnen bij sommige potdicht geïsoleerde nieuwbouwwoningen de ramen
niet eens open (dat kan gezondheidsklachten opleveren: sick building
syndrom).

Het vocht krijg je er verder uit door - indien aanwezig op de slaapkamer -
de (gevel)kachel of de verwarming aan te zetten. Het vocht wordt dan warm en
verdampt en wordt door de trek (als er ramen tegenover elkaar openstaan)
meegenomen. Maar overdrijf niet; het is natuurlijk niet de bedoeling dat je
voor de mussen stookt. Dat is bovendien ongezond voor de portemonnee.

Een spraytje lost het probleem meestal niet op en is meestal slechts
symptoombestrijding, maar kan wel een aangenaam fris gevoel geven.

's Nachts bij voorkeur ervoor zorgen dat er frisse lucht de kamer in kan
komen. Moet de deur dicht (in een potduchte kamer kan de vochtige
uitgeademde lucht moeilijk weg) of mag die op een kier? Wellicht kan ook het
raam open (tenzij de slagregen erop staat) voor frisse lucht (of woon je aan
een drukke weg [benzine- en dieseldampen en geluidsoverlast])?
Overweeg te slapen in een onverwarmde kamer (eventueel een dikkere deken).

Uiteraard laat je niet de ramen openstaan als er niemand thuis is. We zijn
een gastvrij volkje (al neemt de gastvrijheid wel af), maar inbrekers hebben
we liever niet in huis.

bjorri

Henduro wrote:

> Voorbeeld: Lucht van 15 graden en een rv van 50 % bevat 6,3 gram water
> per kuub.
> Lucht van 12 graden van 90% bevat maar liefst 9,6 gram water per kuub.

Als OP een relatieve vochtigheid van 50% in de kamer heeft klaagt ie
niet over vocht hoor.

> We zitten hier in nl.wetenschap.
Ik neem maar aan dat je voor jezelf praat, ik zit namelijk in
nl.huishouden.

> Ik acht mezelf dan ook deskundig op dit gebied, bjorri. En ik vraag niet
> naar de bekende weg, maar zet enkel een paar kanttekeningen bij jouw
> weinig genuanceerde uitspraken.

Ik hoop dat mijn uitspraken in combinatie met boerenverstand meer waarde
hebben dan jouw kritiek uit de hoogte meneer de deskundige. Had dan zelf
een juist onderbouwd antwoord gegeven als je het zo goed kan vertellen.

Henduro

bjorri schreef:

> Als OP een relatieve vochtigheid van 50% in de kamer heeft klaagt ie
> niet over vocht hoor.

> Ik neem maar aan dat je voor jezelf praat, ik zit namelijk in
> nl.huishouden.

We is waar we samen in posten, bjorri.

> Ik hoop dat mijn uitspraken in combinatie met boerenverstand meer waarde
> hebben dan jouw kritiek uit de hoogte meneer de deskundige.

Nee dat hebben ze dus niet, want door jouw gebrabbel komt er de volgende
keer weer iemand anders, die de verkeerde conclusies strekt of die het
nog niet snapt.

> Had dan zelf
> een juist onderbouwd antwoord gegeven als je het zo goed kan vertellen.

Dat heb ik ook gedaan op 22-10-2008 17:55.

bjorri

Henduro wrote:

> Dat heb ik ook gedaan op 22-10-2008 17:55.

Dat is geen juist en zeker niet een onderbouwd antwoord, alleen een
losse kreet zonder onderbouwing en naar mijn idee ook nog eens een
advies wat een enorme energie verspilling oplevert.

Zo ook deze reactie is wederom alleen de verklaring dat jij het licht
hebt uitgevonden. Geen idee of je werkelijk verstand van zaken hebt, ik
twijfel daar aan, in ieder geval weet je er bijzonder weinig van over te
brengen. Bij een verkoper met jouw houding loop ik in ieder geval de
winkel uit.