hardnekkige storing blackline tv,chassis gr 2-1-aa

EdTec

Hoi experts,

Ik heb een philips ktv die de volgende kuur blijft houden. ALs ik de tv
aanzet is het beeld uitgerekt, nadat het toestel warm is is het beeld
normaal. Vervangen van bijna alle elcootjes in sync, hor afb en aansturing
maken geen verschil. Het probleem is lastig te lokaliseren. Soms wordt ook
het beeld even helemaal zwart en valt dan even een paar seconden uit.......
ik word helemaal gek van deze tv..... Ik vermoed toch een instabiele
weerstand of transistor...ipv een lekkende elco. Ook heb ik nu een groen
cijfer 3 die doorloopt op de plek van het OSD display......op alle kanalen
blift deze doorlopen.... is dit een foutcode die het probleem misschien
aangeeft ?

Dank voor gerichte tips en foutcodes....

Gerrit Klaver

Bijna alle elco's zijn ze nog niet allemaal.

Ik vermoed nog steeds zo'n elco.

Gr GertjeK.

"EdTec" <evvi...@chello.nl> wrote in message

Edwin

Dat dacht ik ook, maar het is toch het afbuig ic denk ik 2579b.
Het rare is dat de elcootjes goed zijn die ik heb vervangen maar de storing
blijft bestaan. Als ik met de fohn de print verwarm trekt het probleem snel
weg in de buurt van het ic.

"Gerrit Klaver" <gertje...@hotmail.com> schreef in bericht

Staf

"Edwin" <evanv...@chello.nl> wrote in message news:<tPNQc.91645$HY4....@amsnews03.chello.com>...
Wat bedoel je met " het beeld is uitgerekt"
--> in welke richting : horizontaal of vertikaal?

Edwin

Verticaal. Na enige minuten is het weer normaal.......... ik denk dat de
chip defect is of niet goed meer functioneert, meestal is het bij Philips
een chip de laatste keren dat ik aan het repareren was, en niet zoals men
vak vermoedt een elcootje........
"Staf" <staf.van....@pandora.be> schreef in bericht

Staf

De IC (TDA2579) is zelden defect.
Als je verwarmt in de buurt van deze IC en alles komt dan goed moet je
eens
proberen condensatoren C2471 en C2473 (=330nF) aan pin 3 te vervangen.
Ik heb al een paar keren een gelijkaardige fout gehad en me er ook zot
achter gezocht.

Groeten

EdTec

Eindelijk opgelost! Dit is echt een opluchting!

Na vervangen van de 2 elcootjes bleef het probleem bestaan, maar wat bleek ?
De olie die in de enigszins lekke elcootjes zat had zodanig invloed op het
functioneren van het ic dat ik heb ontdekt dat dit mede oorzaak was van de
storing!! Deze olie was uitgespreid in de buurt van de ic (en licht
geleidend denk ik). Als de print lichtjes werd verwarmd (met fohn) trok de
storing nl snel weg.Tevens ook was dit het geval bij de afbuigingpotmeter
waar ook een lek elcootje was die ik had vervangen. Nadat ik de print goed
heb gereinigd aan de bovenkant (tussen de pootjes van ic onder andere en bij
de afbuigingselcootjes en weerstandjes die ook in het vet leken te liggen )
met wattenstaafjes en thinner bleek de storing verdwenen!!

Raar maar waar!

Bedankt trouwens voor je reactie.

"Staf" <staf.van....@pandora.be> schreef in bericht

Telc...@telco.nn

On Fri, 13 Aug 2004 13:13:57 GMT, "EdTec"
<evvi...@chello.nl> wrote:
> [...]

>de afbuigingselcootjes en weerstandjes die ook in het vet leken te liggen )
>met wattenstaafjes en thinner bleek de storing verdwenen!!

Er is ook een kans dat er wat oude hars
(vloeimiddel) zat die in de loop van een aantal
jaren licht geleidend was geworden.
O.a. door hitte kan dit gebeuren.

Oude hars wordt vaak donker. Herinner je je
misschien donkere plekken hars tussen de
koperbanen of de soldeerpunten??

Telcofan

Telc...@telco.nn

On Sun, 15 Aug 2004 18:28:54 +0200,
Telc...@telco.nn wrote:

> [...]
>O.a. door hitte kan dit gebeuren.
>
>Oude hars wordt vaak donker. Herinner je je
>misschien donkere plekken hars tussen de

PS het bovenstaande is wel een reëel vermoeden,
maar ik ben er niet helemaal zeker van.

Iemand anders misschien?

En anders moet ik maar eens googelen.

EdTec

Nou, ik denk dat de combinatie hars met olie uit de elcootjes wel invloed
heeft gehad op het ic dat er vlak naast zat, want de storing was echt
aanvankelijk niet goed te lokalisren. Pas nadat ik bij het ic met thinner
goed had gereinigd met een wattenstaafje en ook bij de vette andere
onderdelen van de hor. afbuiging was de storing helemaaal weg!
<Telc...@telco.nn> schreef in bericht