Aquastop AEG vaatwasser resetten

Eduard

NA het eco-vaatwasprogramma met deze nog niet zo oude AEG vaatwasser type nr
Favorit 40730 stonden 3 leds te knipperen, ECO en de bovenste 2 van het
indicatie venster (spoelen en drogen). Volgens de handleiding is de
beveiliging tegen wateroverlast in werking getreden. Echter na openen was de
automaat gewoon leeg en geen lekkage ofzo. De slangen liggen goed en het
waterfilter is niet verstopt en de afvoerslang ook niet. Aan uitzetten
helpt niet. Water wordt door de beveiliging meteen weggepompt en de leds
gaan knipperen, programma stopt dus.

Iemand een tip ?

JP

Haal onder de deur de plaat los zodat je de de bodem van de vaatwasser
kan zien.
Grote kans dat deze vol staat met water.
Door dit water word een vlotter geactiveerd die de afvoerpomp in
werking zet.
Het water moet je zien weg te krijgen anders zal hij alleen blijven
afpompen.
Als het water weer laag genoeg is zal de vlotter weer gedeactiveerd
worden en zal de machine weer werken.
Echter is dit water erin gekomen door lekage of een verstopping dus je
zal moeten kijken waar dit water vandaan komt als de vaatwasser in
bedrijf is.

Mvg: JP

Eduard

Ik heb gezien dat er water in staat en weggehaald. De vlotter staat weer
normaal.. Ik heb nog geen lekkage kunnen vaststellen. . Rare is wel dat de
waterkraan geen water goed doorgeeft, het rubber zit waarschijnlijk vast in
de kraan want ik kan de kraan niet goed opendraaien. Of dit de storing
heeft veroorzaakt weet ik niet,...

"JP" <bin...@worldonline.nl> schreef in bericht

Message has been deleted

Eduard

De storing is verholpen. Tijdens het instromen van het water is er in de
plastic doorstroombak aan de linkerkant van de machine een (zichtbare)
verstopping onderin in t smalle doorlopkanaalontstaan die de beveiliging
van de aquastop inschakelde (de piepschuim vlotter op de bodemplaat ) omdat
een ander kanaaltje met water isvolgestroonmd en daarna met een slangete
naar de bodemplaat wordt afgevoerd.

Als er teveel vet is in de slangen (en ook in dit (te??) smalle
doorloopkanaaltje!) naar de afvoer/pomp raakt hier deze overloop in werk
omdat het water niet goed kon doorstromen bij het instromen van water (dus
niet bij wegpompen !)/ Deze plastic bak zou natuurlijk vervangen worden bij
een servicebeurt van een monteur omdat schoonmaken een hels karwei bleek.
Met wat eenvoudige gebruiksvoorwerpen kon ik echter deze reinigen/. Echter
ik zie ook dat er naast het zoutreservoir een ander reservoir is verbonden
met bruine achtige smurrie. Is dit verzameld vet uit de machine of heeft het
een andere functie (ivm waterontharding:ofzo?)

Dank JP voor de goede tips van deze site in het duits!
urkha" <spamfr...@telenet.beInvalidebnl.hobby.elektronica> schreef in
bericht
> Eduard microgolfde op 28/05/2008, zo rond 1:11:30, dit culiterair
> griezelverhaal:

> Staat ie in een ruimte waar het soms heel vochtig is, badkamer of staat er
> een douche? Dan is condensvorming de oorzaak als je geen lek ofzo ziet.
>
> --
> Door de zure knoop heen hakken

Martin Borsje

Eduard laid this down on his screen :

Dit is de hars die gebruikt wordt voor de waterontharding. Ca/Mg-zouten
worden aan het zout gebonden zodat het water zachter wordt.

Als de hars verzadigd is wordt de Ca/Mg er met geconcentreerd
keukenzout vanaf gedreven (regenereren) en is weer klaar voor gebruik.

Martin

Martin Borsje

Eduard wrote :

Het regelmatig openen en daarna weer sluiten van een in werking zijnde
en vooral warme VW is ook niet goed. De lucht die binnentreedt zet uit
en kan water via het labyrinth of waterinlaat naar buiten duwen.

Eduard

Betekent dat dit dus dat ik regelmatig toch dat speciale onthardingszout
moet gebruiken voor de ontharder (ook al is het water hier helemaal niet zo
hard in Amsterdam!) ???

"Martin Borsje" <nos...@voidspace.com> schreef in bericht

Martin Borsje

Eduard has brought this to us :

RTFM!

De meeste AEG's kun je instellen op de waterhardheid; beneden een
bepaalde hardheid hoef je idd geen zout meer te doseren.

En leet btw onderquoten...;-)

Martin

benno.g...@natuurpunt.be

Bedankt voor de tip!
Ik zat met hetzelfde probleem (machine detecteert waterlek, bodemplaat losgemaakt, dan water zien staan, drooggemaakt, nogmaals water met gieter in afvoerputje gegoten en zo lekje gevonden) en heb het nu zo kunnen oplossen.

Bij mij bleek er dus wel een lekje in een (zwarte) darm te zitten, wat ik nu geplakt heb. Machine draait weer zoals tevoren.

markl...@gmail.com

dank voor de tip! zojuist bak eronder droog gemaakt en de machine draait nu weer als een zonnetje!