Magnetron levensduur

~PCfreak~

hallo

Ik heb een simpele Samsung magnetron van 800W (geen combi) van +/- 12
jaar oud, hij doet het nog prima, maar vraag me af hoe lang zo'n ding
gemiddeld meegaat?

groetjes Henk

Poecilia

~PCfreak~ formuleerde op woensdag :
Is daar wat zinnigs over te zeggen?

Izak van Langevelde

Jazeker, die magnetron zal minstens een jaar of 12 meegaan...

--
Grinnikend door het leven...

N. Coesel

Op 12/21/2016 om 06:20 PM schreef ~PCfreak~:
Geen idee. Die van ons (spotgoedkope Whirlpool) zit tegen de 18 jaar aan
met dagelijks gebruik. Ik heb een jaar geleden een nieuwe gekocht mocht
de huidige stuk gaan.

Piet

~PCfreak~ wrote:
> Ik heb een simpele Samsung magnetron van 800W (geen combi)
> van +/- 12 jaar oud, hij doet het nog prima, maar vraag me
> af hoe lang zo'n ding gemiddeld meegaat?

Daar is weinig zinnigs over te zeggen. Het hangt er ook vanaf
of je de *technische* levensduur bedoelt of de *economische*.
Een zo oude magnetron is gewoonlijk eenvoudig van bouw, zonder
een hele bak elektronische toeters en bellen die stuk voor stuk
kapot kunnen gaan. Dat ding kan misschien nog wel 10 jaar mee,
dus technisch is hij nog niet afgeschreven; maar economisch is
dat allang het geval. Volgens:
https://zelf.nl/pdf/afschrijvingslijst.pdf
is de afschrijftermijn van een magnetron 8 jaar.

Zelf heb ik een eenvoudige Panasonic 500W magnetron gehad die
het 30 jaar (!) heeft uitgehouden. Door een niet repareerbaar
mechanisch defect kon ik hem niet meer gebruiken, hoewel het
eletrische gedeelte, inclusief de magnetron, nog prima was.

Daarna heeft een veel duurdere Neff combimagnetron binnen
8 jaar tweemaal een defect gehad. De tweede reparatie, die
ook honderden euro's zou kosten, was economisch niet meer
verantwoord.

-p

Rob

Ik heb het even gechecked maar mijn Philips magnetron is nu 27.5 jaar
oud. Die kostte indertijd volgens het bonnetje 1249 gulden dus wellicht
worden ze tegenwoordig niet meer zo degelijk gemaakt...

BugHunter

Rob <nom...@example.com> schreef op Wo 21 Dec 2016 om 21:20:
Dat kan heel goed, met koelkasten is dat ook
zo. Ik heb de mijne vernieuwd omdat het oude
beestje mechanische gebreken kreeg, maar hij
koelde nog als de beste. Ik kreeg hem +/- 20
jaar geleden als 2e hands.

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------

AA

Heel verstandig of ontzettend voorbarig, geen idee.

--
AA

~PCfreak~

Op 21 Dec 2016 21:20:46 GMT, schreef Rob <nom...@example.com> het
volgende.
Of de mijne dat gaat halen weet ik natuurlijk niet, maar wat ik al
vermoedde is dat er weinig zinnigs over te zeggen is.
Verder allen bedankt voor het reageren.

groetjes Henk

Rob

BugHunter <bugh...@com.invalid> wrote:

> Dat kan heel goed, met koelkasten is dat ook
> zo. Ik heb de mijne vernieuwd omdat het oude
> beestje mechanische gebreken kreeg, maar hij
> koelde nog als de beste. Ik kreeg hem +/- 20
> jaar geleden als 2e hands.

Bij koelkasten speelt er nog dat de moderne kasten milieuvriendelijker
gemaakt worden en daardoor korter meegaan en vaker problemen krijgen.
Ik vraag me altijd af of dat korter meegaan niet nadeliger voor het
milieu is dan het aan het eind van de veel langere levensduur in het
milieu komen van een ongunstiger kast (maar wel veel minder vaak
natuurlijk), maar dit soort beslissingen wordt genomen door politici
met allerlei onzichtbare belangen die vaak niet direct de zaak dienen.

BugHunter

Rob <nom...@example.com> schreef op Do 22 Dec 2016 om 09:05:
Zou iets voor KASSA zijn, het zou best eens
mee kunnen vallen met de milieulast van die
oude beestjes. Wel is het ook zo dat het
stroomverbruik ervan een stuk hoger ligt.
Maar ik zou ook niet weten wat wijsheid is.

Ano

Dit raakt ook aan een groter probleem: "planned obsolescencse". Dat
fabrikanten bewust de producten niet zo goed maken, zodat ze eerder
kapot gaan. Vervolgens is het arbeidsloon voor reparatie zo hoog in
combinatie met slechte of dure beschikbaarheid van onderdelen, dat de
consument een nieuw apparaat koopt.

En ik vrees dat veel consumenten dat ook niet zo erg vinden: best leuk
om elke 5 jaar weer het nieuwste type tv in huis te halen, is toch een
cadeautje aan je zelf. Maar of het milieuvriendelijk / duurzaam is? Denk
het niet...

Misschien ligt dat met een koelkast wat anders, is toch een wat minder
'sexy' apparaat. Die zou de gemiddelde consument toch wel 20 of 30 jaar
zonder problemen in zijn keuken willen laten staan.

Rob

Vergeet niet dat de EU zoals we die kennen, en zeker de regelgevende
tak op het gebied van producten, voornamelijk een belangenvereniging
van de handel en industrie is.

Die hele Brussel toko draait om de handel en de belanghebbenden daarin
hebben zich uitgebreid vertegenwoordigd door lobbyisten. De zogenaamde
politici die er rondlopen hebben vaak op dat moment al eigen belangen,
maar houden er zeker ook rekening mee dat ze aan het eind van hun
politieke carriere willen doorstromen naar commissariaten in het
bedrijfsleven.

Neutrale vertegenwoordiging van het algemeen belang is er niet.

Piet

AA wrote:

> Heel verstandig of ontzettend voorbarig, geen idee.

Voorbarig en onverstandig. Als het ding al 18 jaar meegaat zal
het nog wel een paar jaar langer meegaan. Ovens van over een
paar jaar kunnen heel goed nieuwe technologie hebben en ook
nog eens goedkoper zijn. En een magnetron kun je binnen 1 dag
kopen en plaatsen.
Ben benieuwd of N.C. ook alvast een nieuwe auto heeft gekocht
voor het geval zijn huidige over een paar jaar kapot gaat.

-p

O. Udeman

Op 22-12-2016 om 10:32 schreef Ano:
Uiteraard. Ook met wat meer stroomverbruik (als het al waar is, niemand
zet een verbruiksmeter tussen zijn koelkast en het stopcontact om het
daadwerkelijke verbruik van het ding te meten, laat staan twee keer,
namelijk vóór en na aanschaf van een nieuwe), dus je moet de fabrikant
maar op zijn blauwe ogen geloven als hij beweert dat zijn nieuwe product
zuiniger is geworden.

Overigens heb ik hier een keuken die 23 jaar oud is en de toen
geplaatste koelvriescombinatie, oven en magnetron zijn nog niet vervangen.
De prestaties van de koelkast worden nu echter wel minder en dat is
reden om vervanging te overwegen.

Rob

Piet <www.godfatherof.nl/@opt-in.invalid> wrote:

> [...]
> paar jaar kunnen heel goed nieuwe technologie hebben en ook
> nog eens goedkoper zijn. En een magnetron kun je binnen 1 dag

Het is wellicht interessant te weten dat er tegenwoordig halfgeleider
alternatieven zijn voor de laatste electronenbuis die nog in gebruik
is, de magnetron. Op dit moment economisch nog niet interessant maar
inderdaad dat kan de komende jaren best veranderen.
Je "magnetron oven" wordt dan een "power mos-fet oven".

(wel aardig dat de naam "magnetron", afgeleid van de buis die dit
apparaat laat werken, in de meeste andere talen/gebieden niet voor dit
soort ovens gebruikt wordt. men noemt het daar meestal een "microwave")

Wat je wel al ziet is dat de in oude ovens (zoals de mijne) gebruikte
zware transformator voor het opwekken van de hoogspanning in moderne
ovens vervangen is door een switchmode voeding met hoge schakelfrewkwentie
en daardoor veel kleinere en lichtere trafo.
Dat betekent dat de oven lichter is en er geen kans is op "brom"
geluid tijdens het gebruik, maar hij zal in de praktijk ook korter
meegaan.

J. J. Lodder

Het eigenlijke magnetron deel gaat maar zelden kapot.
Dat was oorspronkelijk opgebouwd
met oerdegelijk Mil Spec componenten,
en misschien is dat nog wel zo.

Wat kapot gaat is de zooi eromheen.
De enige magnetron de ik ooit gerepareerd heb
had een doorgebrande soldeerverbinding op de printplaat,
dat was dus even het relais hersolderen.

Dat is trouwens met veel apparaten een geheide bron van ellende.
Vermogen en printplaten gaat slecht samen.

Jan

Piet

Rob wrote:
> [...]
> is, de magnetron. Op dit moment economisch nog niet interessant maar
> inderdaad dat kan de komende jaren best veranderen.

Ik denk dat je hierop doelt:
http://www.infineon.com/cms/en/applications/consumer/home-appliances/small-kitchen-appliances/microwave-oven/
Wel interessant: "30V operational voltage improves safety and replaces
the magnetron’s 4 kV power supply".

> Je "magnetron oven" wordt dan een "power mos-fet oven".

Dat is zo onuitspreekbaar dat de aanduiding geheid "magnetron" blijft.
En zelfs bij de zware verengelsing van het Nederlands zie ik de term
"microwave" geen Nederlands spraakgebruik worden.

> (wel aardig dat de naam "magnetron", afgeleid van de buis die dit
> apparaat laat werken, in de meeste andere talen/gebieden niet voor dit
> soort ovens gebruikt wordt. men noemt het daar meestal een "microwave")

Naar ik begrepen heb gebruiken de landen om ons heen een "eigentalige"
versie van het woord: Mikrowellen(herd), (four à) micro-ondes.

> [...]
> ovens vervangen is door een switchmode voeding met hoge schakelfrekwentie
> en daardoor veel kleinere en lichtere trafo.

Doel je nu op de inverter? Groot voordeel is dat die echt met lagere
vermogens kan werken i.p.v. met gepulst aan/uit. Alleen heeft Panasonic
daar een patent op, en vermoedelijk is een licentie flink aan de prijs
of geven ze die nauwelijks, waardoor slechts een paar merken met zo'n
inverter werken, en zeker niet in de budget-modellen.

> Dat betekent dat de oven lichter is en er geen kans is op "brom"
> geluid tijdens het gebruik, maar hij zal in de praktijk ook korter
> meegaan.

Waarom dat? De enige reden die ik kan bedenken is dat de elektronica
in de inverter korter meegaat. Maar juist dat heb ik niet meegemaakt:
het waren lullige mechanische dingetjes die kapot gingen, maar die
vervanging van een complete (dure!) print noodzakelijk maakten.

-p

N. Coesel

Op 12/22/2016 om 10:42 AM schreef Piet:

> [...]
> paar jaar kunnen heel goed nieuwe technologie hebben en ook
> nog eens goedkoper zijn. En een magnetron kun je binnen 1 dag

Ja, maar dat helpt weinig als je eten in de magnetron staat. Dat is
namelijk het moment dat je merkt dat 'ie stuk is.

Izak van Langevelde

En dan? Dan moet je dagen lopen naar de dichtstbijzijnde bakker? In
tussentijd bezwijken vrouw en kinderen aan het gemis van een opgewarmde
prak?

Ano

Ja, daarom heb ik ook een tweede auto, tweede koelkast, tweede tv,
tweede cv-ketel, tweede huis, tweede vrouw etc. ;-)

Izak van Langevelde

Hoeveel kinderen heb je?

(ik heb alleen een tweed jasje)

Piet

N. Coesel wrote:
Bij een netuitval heb je hetzelfde probleem. Dan sta je toch
knap voor joker met je mooie nieuwe reserve-magnetron. Tenzij
je natuurlijk ook een dieselaggregaat bij de hand hebt.

-p

Piet

Ano wrote:

> Ja, daarom heb ik ook een tweede auto, tweede koelkast, tweede tv,
> tweede cv-ketel, tweede huis, tweede vrouw etc. ;-)

Ah, nu begrijp ik al die reclame voor "second love". :-)

-p

Rob

> [...]
> Wel interessant: "30V operational voltage improves safety and replaces

Inderdaad. 250 watt halfgeleider eindtrappen van Infineon.
Hier heb je er nog wel 2-4 van nodig om een acceptabele oven te maken.
Echter, "dit kan alleen met een magnetron buis" is niet meer waar.

> Dat is zo onuitspreekbaar dat de aanduiding geheid "magnetron" blijft.
> En zelfs bij de zware verengelsing van het Nederlands zie ik de term
> "microwave" geen Nederlands spraakgebruik worden.

Ik zei niet dat de naam meteen zal veranderen maar de achtergrond is
wel weg. Ik neem aan dat er ook nog mensen zijn die het beeld gedeelte
van een moderne TV of monitor "beeldbuis" noemen maar dat is het niet
meer.

> Naar ik begrepen heb gebruiken de landen om ons heen een "eigentalige"
> versie van het woord: Mikrowellen(herd), (four à) micro-ondes.

Zoals ik al zei: het gebruik van de naam "magnetron" voor een microwave
oven is niet gebruikelijk. Vertalingen van "microwave" zijn wel gebruikelijk.
Het zou een "microgolf oven" kunnen worden.

> [...]
> of geven ze die nauwelijks, waardoor slechts een paar merken met zo'n
> inverter werken, en zeker niet in de budget-modellen.

Inderdaad het is voornamelijk Panasonic die dit doet. Dat zijn ook de
wat meer high-end ovens en deze worden ook onder andere witgoed merken
verkocht. Ga je naar de winkel of Aliexpress voor de goedkoopste
oven dan kom je niet in deze categorie uit.
Het voordeel is niet alleen dat deze geregeld kan worden maar ook dat
er veel minder koper en ijzer in gaat dan in een traditionele trafo,
dus lichter gewicht.

> Waarom dat? De enige reden die ik kan bedenken is dat de elektronica
> in de inverter korter meegaat.

Inderdaad. Een modern electronisch apparaat heeft vrijwel altijd een
switchmode voeding, en de hoofdreden waarom deze defect raken is het
defect gaan van de electrolytische condensatoren (elco's) in deze
dingen. Dat komt omdat er zeer hoge piekstromen in deze elco's lopen
en deze daardoor vermogen dissiperen (in verliesweerstand), opwarmen,
en langzaam uitdrogen, met als gevolg toenemen van de inwendige weerstand
waardoor het proces in een spiraal terecht komt.
Het fenomeen is dan vaak dat het apparaat eerst alleen nog goed werkt
als het warm is, en dan later ook niet meer. Je ziet ook vaak dat
in situaties waarbij de voeding altijd aan is het defect het eerste
blijkt als de spanning even weg geweest is. De elco's koelen dan af
en de voeding start niet meer op.

Dit is de meest limiterende factor in de levensduur van moderne
electronica, en maakt dat als een apparaat stuk is onder symptoom
bescrijvingen als boven (hij start niet meer goed, het ging mis toen de
stroom uitviel, etc) je vaak ongezien kunt stellen dat wisselen van de
elco's het wellicht nog zal repareren. Dit helpt niet altijd omdat het
defect van de elco's ook gevolgschade kan geven, maar meestal valt dat
mee.

> Maar juist dat heb ik niet meegemaakt:
> het waren lullige mechanische dingetjes die kapot gingen, maar die
> vervanging van een complete (dure!) print noodzakelijk maakten.

Dat complete dure printen moeten worden vervangen in plaats van losse
onderdelen is een ander verhaal, dat bewaren we voor de volgende keer.

Rob

Voor als je eerste vrouw het niet meer doet?

Izak van Langevelde

On Thu, 22 Dec 2016 16:24:12 +0000, Rob wrote:

> Ik neem aan dat er ook nog mensen zijn die het beeld gedeelte van
> een moderne TV of monitor "beeldbuis" noemen maar dat is het niet meer.

En zo is het maar net, lieve kijkbuiskinderen!

Izak van Langevelde

Voor als de auto hoofdpijn heeft...

Rob

Het probleem is dat als je een tweede hebt, de kans dat de eerste het
ineens niet meer doet omhoog gaat.

Ano

Als het nog steeds omhoog gaat vallen de problemen nog mee ;-)

Dick Streefland

"O. Udeman" <no...@nona.me> wrote:
| Uiteraard. Ook met wat meer stroomverbruik (als het al waar is, niemand
| zet een verbruiksmeter tussen zijn koelkast en het stopcontact om het
| daadwerkelijke verbruik van het ding te meten, laat staan twee keer,

Ik heb dat wel gedaan, en mijn koelkast is (na het vervangen van een
oude server) de grootste energieverbruiker in mijn huis: zo'n 450 kWh
per jaar. Toch duurt het lang voordat je een nieuwe zuinigere koelkast
terugverdient.

--
Dick

O. Udeman

Op 22-12-2016 om 17:40 schreef Ano:
Je moet dan natuurlijk wel iemand hebben die dat fenomeen op prijs stelt.

Piet

Rob wrote:

> Het probleem is dat als je een tweede hebt, de kans dat de
> eerste het ineens niet meer doet omhoog gaat.

Jij misschien ook wel. :-)

-p

Izak van Langevelde

Van zoiets heeft 'ie ook geen reserve...

(denk ik)

Izak van Langevelde

Heren, heren, zullen we het on-topic houden?

N. Coesel

Op 12/22/2016 om 05:11 PM schreef Piet:

> Bij een netuitval heb je hetzelfde probleem.

Maar daar kun je zelf niets aan doen en meestal is dat snel verholpen.
Sneller dan dat je na sluitingstijd een nieuwe magnetron kunt kopen.

Kabouter Flop

"~PCfreak~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
> hallo
>
> Ik heb een simpele Samsung magnetron van 800W (geen combi) van +/- 12
> jaar oud, hij doet het nog prima, maar vraag me af hoe lang zo'n ding
> gemiddeld meegaat?

Dat merk je vanzelf, want dan doet hij het niet meer.

tuinkabouter

Gemiddelde over een steekproef van een, is grote nonsens.

--
pims

~PCfreak~

Op Fri, 23 Dec 2016 17:03:55 +0100, schreef tuinkabouter
<nosp...@schaeffer.tk> het volgende.
Het was dan ook een Flop-antwoord.

groetjes Henk

Ano

Grote kans dat de OP eigenlijk niet geinteresseerd is in de gemiddelde
levensduur, maar in de levensduur van zijn eigen apparaat ;-)

BugHunter

Ano <a...@ano.invalid> schreef op Vr 23 Dec 2016 om 19:43:
Tja, die is niet te geven. Maar met alle
input denk ik zomaar dat het apparaat nog
wel een jaartje of 7 meegaat.

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------

Izak van Langevelde

Dan kannie zelf het gemiddelde wel uitrekenen?

Poecilia

Ano gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Dan zou het een domme vraag zijn, dan zou OP veronderstellen dat 1 van
ons een kristallen bol heeft

Ano

Ik je dat eerder opgevallen dat sommigen dat denken? Hoewel het in de
computergerelateerde nieuwsgroepen vaker lijkt voor te komen. Er
schijnen wel wat mensen te zijn die er een hebben, maar die is meestal
kapot ;-)

Izak van Langevelde

Een kristalontvanger!

J. J. Lodder

"Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden"

Jan

Izak van Langevelde

Er zijn alleen domme mensen...

O. Udeman

Op 25-12-2016 om 14:36 schreef Izak van Langevelde:
Die domme vragen stellen en van andere domme mensen domme antwoorden
krijgen.

Rink

Op 21-12-2016 om 21:03 schreef Piet:

> [...]
> 8 jaar tweemaal een defect gehad. De tweede reparatie, die
> ook honderden euro's zou kosten, was economisch niet meer

Dat wilde ik zeggen.
12 jaar is toch niet stokoud?
Ik heb ook al zo'n 25 jaar een magnetron.

Waarom zou er een economische afschrijvingstermijn voor een magnetron
bestaan?
Het ding wordt toch maar een paar minuten per dag gebruikt?
En die gebruiksduur verschilt per huishouden, dus het afschrijvings
rekensommetje verschilt ook per huishouden.

Rink

Piet

Rink wrote:
> Waarom zou er een economische afschrijvingstermijn voor een
> magnetron bestaan?

*Elk* apparaat heeft een economische afschrijvingstermijn.
In het algemeen: hoe nieuwer en complexer, des te korter
de afschrijvingstermijn. En ja, ook magnetrons gaan kapot,
mechanisch, elektrisch of elektronisch. Op het moment dat
de reparatie duurder is dan de nog te verwachten levensduur
van het apparaat is het economisch afgeschreven. Er bestaat
helaas geen kristallen bol waarin je kunt zien wanneer een
apparaat de geest geeft.

Er zijn ook mensen die niet smartphoneverslaafd zijn, maar
wel zo'n ding hebben en het heel weinig gebruiken. Ook zij
hebben te maken met een economische afschrijvingstermijn.

> Het ding wordt toch maar een paar minuten per dag gebruikt?

Bij de een wel, bij de ander niet. Zeker als het een combi
is zal hij veel vaker en langer worden gebruikt, terwijl de
thermische belasting ook nog eens veel hoger is.

-p

O. Udeman

Op 29-12-2016 om 11:30 schreef Piet:

> [...]
> wel zo'n ding hebben en het heel weinig gebruiken. Ook zij
> hebben te maken met een economische afschrijvingstermijn.

Dit laatste soort apparaten zijn geen gebruiks-, maar verbruiksartikelen
en worden meestal niet afgedankt omdat er iets aan mankeert maar omdat
de fabrikanten nieuwere producten op de markt brengen die de klant
hebberig maken en daarom wil hebben.

Het rekenen met afschrijvingstermijnen is alleen bedoeld om een
vervangingswaarde te bepalen, b.v. bij verlies of diefstal of om te
bepalen of reparatie nog lonend is.
Bepaling van een te verwachten levensduur staat daar helemaal los van,
daarvoor zul je naar technische gegevens moeten kijken die voor de
gebruiker meestal niet beschikbaar zijn. Bovendien spelen daar de
gebruiksomstandigheden een grote rol zodat je er eigenlijk niks zinnigs
over kunt zeggen.

Rink

> [...]
> de reparatie duurder is dan de nog te verwachten levensduur
> van het apparaat is het economisch afgeschreven.

Dat is geen economische afschrijvingstermijn.
De economische afschrijvingstermijn is de termijn, waarna je een nog
perfect werkend apparaat moet vervangen, omdat de aanschaf van een nieuw
apparaat de gebruikskosten (dat is afschrijving plus energiekosten plus
alle andere kosten) verlaagd.
Dan doe je dus een perfect werkend apparaat weg.

> [...]
> wel zo'n ding hebben en het heel weinig gebruiken. Ook zij
> hebben te maken met een economische afschrijvingstermijn.

Ook dat is geen economische afschrijvingstermijn.
Want de gebruikskosten zijn voor deze mensen zo laag, dat het vele jaren
duurt, voordat een nieuwe smartphone wordt terugverdiend.
Meestal wordt een smartphone vervangen, omdat er een nieuwe op de markt
komt (de verslaafden), of omdat de oude begint te haperen, of slooom
wordt (de niet verslaafden).

Mat Nieuwenhoven

On Thu, 22 Dec 2016 10:57:15 +0100, O. Udeman wrote:

<snip>

> [...]
>namelijk vССr en na aanschaf van een nieuwe), dus je moet de fabrikant
>maar op zijn blauwe ogen geloven als hij beweert dat zijn nieuwe product

Ik heb dat wel gemeten, gedurende een week in een najaar; ik zal het
nog eens herhalen in de zomer. Verbruik van de 2-deurs
koel/vriescombinatie was 0.85kWh/L/jaar . Opgave van kWh zonder te
zeggen hoeveel inhoud de koelkast heeft is niet nuttig, lijkt me.

Mat Nieuwenhoven

Rob

Mat Nieuwenhoven <mni...@zap.a2000.nl> wrote:
> [...]
> koel/vriescombinatie was 0.85kWh/L/jaar . Opgave van kWh zonder te
> zeggen hoeveel inhoud de koelkast heeft is niet nuttig, lijkt me.

Nee maar als kWh/L ook niet want het is vast niet lineair afhankelijk
van de inhoud. "zoveel kWh voor een zoveel L kast" lijkt me beter.

J. J. Lodder

De verliezen schalen met het oppervlak, niet met het volume.
Bepalend is bovendien vooral de isolatiedikte,
die ook al onafhankelijk is van het volume.
Kortom, het volume zegt niet zoveel,

Jan

Piet

Rob wrote:

> Nee maar als kWh/L ook niet want het is vast niet lineair
> afhankelijk van de inhoud. "zoveel kWh voor een zoveel L
> kast" lijkt me beter.

Ik heb ooit mijn diepvrieskast een dag gemeten om te zien
of de vermelding op het typeplaatje klopte. Dat was zo.

Maar verder zegt het aantal kWh/L/jaar weinig of niets:
Omgevingstemperatuur speelt mee, dus in wat voor ruimte
staat hij opgesteld? Hoe vaak doe je hem open? Hoe vaak
ontdooi je hem of ontdooit hij zichzef? Hoe vaak vries
je iets in en in welke hoeveelheden? Enz. enz.

-p

Rob

Ja daar zouden "Standaards" voor moeten zijn en dan niet van die
belachelijke standaards zoals bijvoorbeeld bij brandstofverbruik
van auto's, maar realistische standaards voor thuisgebruik.

J. J. Lodder

Allemaal niet zo relevant, want het warmtelek domineert
alle andere factoren.
(tenzij je heel gekke dingen gaat doen)
Ze meten dat vast wel bij 20 graden.

kWh/dag of jaar is een goede maat voor vrgelijking,

Jan

Mat Nieuwenhoven

Ik heb het over het inwendige volume, want dat gebruik je. Isolatie
heeft uiteraard invloed, maar niet alleen dikte. Moderne
koel/vrieskasten hebben betere isolatie dan oude.

Ik vind de opgave van de inhoud (in L) essentieel. kWh/jaar zegt
niets. Een klein tafelkoelkastje zal vast minder kWh/jaar gebruiken
dan een 2 meter hoge koel/vries combinatie, maar als je een flink
gezin hebt is de kleine niet handig.

Alleen als je vergelijkbare koelkasten hebt zegt kWh/jaar wat.

Mat Nieuwenhoven

J. J. Lodder

> [...]

> heeft uiteraard invloed, maar niet alleen dikte. Moderne
> koel/vrieskasten hebben betere isolatie dan oude.

Dat kan je hopen, maar het is niet altijd het geval.

> Ik vind de opgave van de inhoud (in L) essentieel.

Het is een onzinnige maat,
want het verbruik schaalt niet lineair met het volume.
Net zo onzinnig als bijvoorbeeld het verbruik van je auto
opgeven in liter per 100km per kubieke meter binnenruimte.

> kWh/jaar zegt niets.

Niets van enige importantie, alleen wil je vriendelijke GEB
die kWh aan het eind van het jaar wel afgerekend zien.

> Een klein tafelkoelkastje zal vast minder kWh/jaar gebruiken
> dan een 2 meter hoge koel/vries combinatie, maar als je een flink
> gezin hebt is de kleine niet handig.

Je behoeften bepalen je gebruik, als je je verstand gebruikt.
Een normaal mens zegt echt niet:
ik neem maar een twee keer zo grote koelkast
want die is per liter voordeliger.

> Alleen als je vergelijkbare koelkasten hebt zegt kWh/jaar wat.

Je kan alle koelkasten vergelijken,

Jan