vraag : pic of basic stamp ?

cityboy01

ik laat me vertellen dat :

- een pic gecompileerde en dus snelle code gebruikt, goedkoop is maar
slechts één keer te programmeren is. een programma maken en nadien
reviseren is hier onmogelijk. de compiler is duur en het uploadproces
is omslachtig.

-een basic stamp wel te herprogrammeren is maar code interpreteerd dus
veel trager werkt en bovendien veel duurder is.

mijn vraag :
bestaat er een pic die genoemde nadelen niet heeft, en wel alle
genoemde voordelen ?
dwz met gecompileerde code werken, eenvoudig uploaden zoals bij alle
stamps, eeprom aanwezig voor het programma en voor werkdata zoals bij
stamp 2sx, gratis of goedkope compiler beschikbaar.

doel : een toestel bouwen in kleine serie, waarbij de controller
geregeld geherprogrammeerd moet worden ("updated firmware")

wie weet raad ?

antwoorden welkom in groep of op city...@hotmail.com

thanks

Stef

cityboy01 wrote in message ...

> [...]
>stamps, eeprom aanwezig voor het programma en voor werkdata zoals bij
>stamp 2sx, gratis of goedkope compiler beschikbaar.

Kijk eens naar de Atmel AVR 8-bit Risc processoren.
- FLASH program memory, eenvoudig te laden via parallele poort met simpele
(evt. zelfbouw, 1 TTL buffer, weerstand diode) adapter.
- Types met interne EEPROM beschikbaar (bijv AT91S2313)
- Ontwikkel omgeving gratis te downloaden (IDE, Assembler, simulator,
software download) op www.atmel.com
- GCC (C compiler) port gratis te downloaden, heb even geen link voor je,
zelf ook nog niet gebruikt.

Daarbij vindt ik zelf de AVRs een stuk handiger te programmeren in assembly
dan de PICs, maar natuurlijk ook niet optimaal.

Stef

CPK

Hoi,

> [...]
> slechts één keer te programmeren is. een programma maken en nadien
> reviseren is hier onmogelijk. de compiler is duur en het uploadproces

Onzin, een PIC is wel 1000 keer te her-programmeren. Hangt alleen af van het
type dat je gebruikt.
De oude 16Fxx kan wel 1000 ker op nieuw
De nieuwere 16F628(?) heeft dacht ik zelfs ook flash voor sneller herprog.
Kijk even op de pagina's van Wouter van Ooijen voor veel info hierover.
Adres vind je ook in deze groep ergens wel.

Wouter van Ooijen

En anders antwoord hij zelf wel!

Er zijn eenmalig programmeerbare PICs (OTP) en flash PICs (meermalig
programmeerbaar), en zelfs PICs die zichzelf kunnen programmeren
(16F87x familie, zoek naar bootloaders). De OTPs zijn voor beginnende
hobbyisten beslist af te raden (dat geldt trouwens niet alleen voor
PICs).

Er is een gratis C compiler die tot 1K code kan maken, ik geloof dat
er ook zo'n gartis Basic compiler is (struin eens rond op
ww.piclist.com en www.dontronics.com) En dan is er ook nog Jal.

Voor de Atmel AVRs is een gratis gcc C compiler beschikbaar, maar ik
weet geen link. De meeste AVRs zijn wat makkelijker te programmeren
dan PICs (zowel hardwarematig als qua processor architectuur) maar
iets moeilijker verkrijgbaar en wat minder aandacht op het internet.
Kies voor jezelf, voor er zijn fanatieke voorstanders van beide
families.

Als je simple wil beginnen met PICs raad ik je een 16f877 met
bootloader aan. www.voti.nl/wloader beschrijft mijn bootloader, en
bevat links naar een aantal andere. Ik verkoop ook 16f877's, ook
'gevuld' met WLoader. www.ic-prog.com stelt programmer software
beschikbaar, en beschrijft een enorme lijst programmer hardware die
ondersteund wordt. Als je een desktop PC hebt (geen laptop) dan kan je
wrsch. met een zogenaamde 'zero-parts' programmer (JDM bijvoorbeeld)
een eind komen.

Zoals je ziet, keuzes te over! Ik ben een page aan het schrijven over
'starting with pics', als dat klaar is zal ik dta hier melden.

Wouter van Ooijen

Van Ooijen Technische Informatica: http://www.voti.nl
Jal a free compiler for PIC microcontrollers: http://www.xs4all.nl/~wf/wouter/pic/jal
PICs te koop! http://www.voti.nl/shop