proefpersoon onderzoek medicijn t.b.v. HIV.

Don Corleone

Vandaag las ik in de metro een advertentie waar ze gezonde mannen van 18 tot
55 jaar vroegen als test persoon. Het is een nieuw geneesmiddel tot mogelijk
gebruikt kan worden bij patienten die besmet zijn met HIV. Het is
goedgekeurd door een onafhankelijke ethische toetsingcommisie. Het duurt
ongeveer 20 dagen en de vergoeding is maar liefst 2500 euro! Leuk
vakantiebaantje zou ik zeggen.

Nu is mijn vraag of hier ook mensen zijn die een dergelijke test gedaan
hebben en wat hun ervaring zijn? Voor de niet ervarende, zou jij zoeits
doen?

Magrêt

"Don Corleone" <donco...@mail.com> schreef in bericht

Hoi,

Mijn vader doet ook regelmatig mee met studies als testpersoon.
De medische controle is erg streng, en als er enige risico's
zouden zijn dan mag je al niet meedoen.
Hij is ook al een paar keer om een kleinigheid afgekeurd en heeft
er toch nog wat aan overgehouden. (reiskosten).
De onderzoek instituten kunnen zich i.v.m. schadeclaims e.d.
geen fouten veroorloven.
Het is wel vaak, hoe hoger de vergoeding, hoe intensiever de studie.
( langere tijd, meer kans op bijwerkingen van een medicijn,
minder bewegingsvrijheid, zwaarder dieet.)
Hij kent iemand die erg veel kreeg, maar ook twee weken in bed moest
blijven liggen.
Je kan je altijd aanmelden en in de loop van de controles kom je er
achter hoe een studie verloopt, bevalt het je alsnog niet kan je er
altijd mee stoppen.

Als je de tijd hebt, en het geld goed kan gebruiken is het inderdaad
makkelijk verdient.

Groetjes Magręt.

Don Corleone

bedankt voor je reactie! ik heb me aangemeld en ze sturen een brochure. laat
nog wel even weten hoe het afloopt ...

pieter

Niet doen.
Ik ben medicijnallergisch en kwam daar achter toen ik medicijnen had
gebruikt. Aan zulke onderzoeken zou dus ik nooit meedoen. Ik kreeg het
zeldzame Stevens Johnson Syndroom en heb daar blijvende schade door. Niet te
voorspellen. Op 1 mei jl overleed aan SJS een jongetje van 6 (zes!!) jaar in
Rotterdam.

http://members.lycos.nl/sjsnl

"Don Corleone" <donco...@mail.com> schreef in bericht

Paul W. Koole

medicijnen testen op personen gebeurt erg naukeurig in de laatste sadia dat
medicijnen op de markt worden gebracht heb je deze onder zoeken. de proef
personen moeten aan speciale eisen voldoen, leeftijd, geslacht en evt.
aandoening. de test gebeurt in verlaagde dosis en je word door lopend
getest.
elke zaterdag staan er advertenties in de zaterdag krant van de volkskrant
in in de advertenties staan de eerste vereisten ook bij. Volgens mij mag je
maar 2 testen per jaar doen.
dus je kunt er niet je beroep van maken

"Don Corleone" <donco...@mail.com> schreef in bericht

Don Corleone

Jeetje, maar was dat gebeurt toen je proefpersoon was voor zo'n onderzoek?
Ik las dat ze je eerst drie dagen testen, voordat je aan zo'n onderzoek mag
deelnemen. Ik weet natuurlijk niet of ze dan kunnen zien of je het Stevens
Johnson Syndroom kunt oplopen, maar dat zou ik natuurlijk kunnen vragen (al
zeg jij dat het niet te voorspellen is).

De reden voor mij om aan zo'n onderzoek mee te doen is om het college geld
te kunnen betalen voor het komende schooljaar, want ik ben helaas niet met
een zilveren lepel in mijn mond geboren. Gisteren belde het uitzendbureau en
ze hadden een vakantiebaantje voor me! Waarschijnlijk zie ik er dan ook maar
vanaf.

Bedankt voor je reactie en ontzettend veel sterkte verder.

-Henk-

"pieter" <pl...@wieweet.nl> schreef in bericht

> [...]
te
> voorspellen. Op 1 mei jl overleed aan SJS een jongetje van 6 (zes!!) jaar

Ach, zonder die onderzoeken zou SJS vroeg of laat tóch wel opduiken. Als je
aan die onderzoeken meedoet krijg je het misschien wat eerder. Of je dat
risico wil lopen hangt af hoe je daar persoonlijk tegenover staat. Ík zou
daar voor 2500 ballen geen moeite mee hebben en wat zou de medische
wetenschap zijn zónder dit soort "waaghalzen"? Er zouden dan nauwelijks
medicijnen bestaan en we zouden helemaal aangewezen zijn op Jomanda,
homeopathie en andere niet werkende kwakzalverigheden

--
-Henk-
H...@wanadoo.nl

pieter

Als je SJS oploopt heeft je collegegeld geen nut meer want dan beland je in
veel gevallen linea recta in de WAO, visueel gehandicapt, of in je graf.

Vergeleken met de inkomensderving, je hele carriere, door zo een medisch
ongeval is de beloning voor zo een onderzoek minder dan een fooi. Neem
inderdaad liever een vakantiebaantje (niet zwart). Als je daar een ongeval
overkomt (ook mogelijk) wordt dat door de verzekeraar tenminste aangemerkt
als een ongeval, en als zodanig behandeld, integenstelling tot een "medisch
ongeval" (eigen verzinsel) als SJS. Schade door foute reacties op medicijnen
staan expliciet vermeld als: niet aangemerkt als ongeval. Ik vind dat SJS
wel degelijk een ongeval is, hoewel van verwijtbaarheid geen sprake hoeft te
zijn.

Ik was geen proefpersoon. Ik gebruikte een middel dat reeds bekend was en
SJS stond als uitzonderlijke bijwerking op de bijsluiter vermeld.

Zeldzaam, niet te voorspellen.

http://members.lycos.nl/sjsnl