Ascal of acetylsalicylzuur

Leon

Wie weet in welk geval er Ascal of een asperientje (bijv. acetylsalysylzuur
cardio 80 mg) als bloedverdunner wordt voorgeschreven?

Yippie

> Wie weet in welk geval er Ascal of een asperientje (bijv.
> acetylsalysylzuur cardio 80 mg) als bloedverdunner wordt voorgeschreven?

Bij Ascal (acenocoumarol als ik het wel heb) is periodieke controle door de
trombosedienst noodzakelijk.
Bij cardio80 tabletten is deze controle niet noodzakelijk.
Stel dat je niet in de gelegenheid bent tot periodieke controle, dan lijkt
me cardio80 de voorkeur hebben. Maar: het ligt uiteraard ook aan de ernst
van de aandoening: bij lichte vorm van ritmestoornissen, die ook nog
paroxsysmaal van aard zijn zou cardio 80 kunnen volstaan, bij aanhoudende
vorm of zware vormen is ascal (lijkt me) de aangewezen weg.

Ik gok dat een cardioloog je meer kan vertellen.
Succes,
Y.

Snarf

Leon schreef:

> Wie weet in welk geval er Ascal of een asperientje (bijv. acetylsalysylzuur
> cardio 80 mg) als bloedverdunner wordt voorgeschreven?

De dokter ;-)
Voor meer info over ascal kijk dan ff op
http://www.ascal.nl

grtz Frans

Snarf

Yippie schreef:

> Bij Ascal (acenocoumarol als ik het wel heb)

Nee dat heb je niet goed, carbasalaat calcium is
de werkzame stof. En controle bij trombose dienst
(bij alleen gebruik van ascal) is niet van toepassing.

grtz Frans

Tom

"Yippie" <yippi...@gmail.com> schreef in bericht

> Bij Ascal (acenocoumarol als ik het wel heb) is periodieke controle
> door de trombosedienst noodzakelijk.

Je haalt twee medicijnen door elkaar. Ascal is iets heel anders dan
acenocoumarol. Dat laatste middel wordt inderdaad op geleide van het gehalte
aan bloedplaatjes voorgeschreven, waarbij de controle doorgaans door de
trombosedienst wordt gedaan. Ascal is een 'all-in'-bloedverdunningsmiddel,
een aspirine-verwante stof, die gewoon in een vaste dosering wordt
ingenomen. Beide zijn middelen die gebruikt worden bij hartkwalen, en bij
bepaalde hersenaandoeningen als TIA's en beroertes.

Tom.

Max

> [...]
> ingenomen. Beide zijn middelen die gebruikt worden bij hartkwalen, en bij
> bepaalde hersenaandoeningen als TIA's en beroertes.

jij hebt ook ergens een klok horen luiden maar hebt het ��k niet goed
helaas. acenocoumarol wordt helemaal niet op geleide van het gehalte aan
bloedplaatjes voorgeschreven maar op basis van de INR. acenocoumarol is g��n
bloedplaatjes aggregatie remmer zoals de ascal.

Max

Yippie

> [...]
> ingenomen. Beide zijn middelen die gebruikt worden bij hartkwalen, en bij
> bepaalde hersenaandoeningen als TIA's en beroertes.

Oeps, inderdaad, ik bedoelde niet Sscal maar Sintrom (acenoucoumarol)
Je tweede zin komt me gans vreemd voor, maar dat kan uiteraard ook zo maar
aan mij liggen.
Y.

Tom

"Max" <proef02atweeiksespuntenel> schreef in bericht

> [...]
> bloedplaatjes voorgeschreven maar op basis van de INR. acenocoumarol is
> g��n bloedplaatjes aggregatie remmer zoals de ascal.

In ieder geval aan de hand van bloedonderzoek. Ascal niet. Overigens: wat is
INR?

Tom.

Rudolpho

Op 28-9-2009 19:20, Max schreef:

Ascal werd in het verleden bij hoofdpijn en griep geslikt, maar mocht
absoluut *niet* gebruikt worden bij verdenking op maagzweren. Dit
vanwege de bijwerking (kans op een maagbloeding). De bijwerking is de
hoofdwerking geworden.
--

Rudolpho
Carpe Diem

Tom

"Rudolpho" <a...@b.invalid> schreef in bericht

> [...]
> de bijwerking (kans op een maagbloeding). De bijwerking is de hoofdwerking

Daarom heeft men Ascal *Brisper* uitgevonden. Dat belast de maagwand minder.

Tom.

Yippie

> In ieder geval aan de hand van bloedonderzoek. Ascal niet. Overigens: wat
> is INR?
>
> Tom.

Huh????
Een bloedverdunnend middel gebruiken/adviseren/omschrijven en niet weten wat
INR is?
Dat komt mij vreemd voor.
Maar omdat wij ook de beroerdste niet zijn:
e INR geeft aan hoe lang het duurt voordat het bloed stolt (hoe dun of dik
het bloed is). De formule voor de INR waarde is ooit internationaal
vastgesteld door de Wereld Gezondheids Organistie om vergelijkingen mogelijk
te maken en informatie uit te wisselen.

De INR waarde geeft de Prothrombinetijd (PT) weer onafhankelijk van door het
laboratorium gebruikte reagens (scheikundige stof die door een bepaalde
scheikundige reactie de aanwezigheid van een andere scheikundige stof
aantoont) om de PT te bepalen. Daarvoor is een zogenaamde ISI waarde
(International Sensitivity Index of Trhomboplastin) vastgesteld. Met deze
ISI waarde wordt bereikt dat de INR van dezelfde pati�nt vergelijkbaar is in
verschillende laboratoria. De PT is een tijdwaarde en geeft aan hoe lang het
duurt voordat het bloed stolt.

Zoiets?
Y.

Tom

> Huh????
> Een bloedverdunnend middel gebruiken/adviseren/omschrijven en niet weten
> wat INR is?
> Dat komt mij vreemd voor.

Ik ben 'slechts' gebruiker en weet niet van alle medicijnen precies wat die
op cel- en ander detailniveau precies doen.

> Maar omdat wij ook de beroerdste niet zijn:
> e INR geeft aan hoe lang het duurt voordat het bloed stolt (hoe dun of dik
> het bloed is).

Dan zat ik er dus niet heel ver naast. Ik schreef "ten geleide van het
gehalte van de bloedplaatje's". Ik heb altijd geleerd dat het gehalte aan
bloedplaatjes de stollingsfactor bepaalt: des te meer plaatjes, de te
sneller stolt het bloed. Het 'verdunnen' van het bloed door acenocoumarol en
Ascal is dus gericht op het verminderen van die stollingsfactor (en zo te
zien aan jouw bijdrage dus het verlengen van de tijd totdat het bloed
stolt). Maar als ik dat mis heb, hoor ik het graag.

Tom.

Piet Beertema

(R)XLady

"Max" <proef02atweeiksespuntenel> schreef in bericht

Er wordt toch de dikte van het bloed bekeken?
Vandaag namelijk nog telefoon gehad van trombosedienst omdat vanmorgen het
bloed te dik bleek.
Dus meer acenocoumarol moet slikken.

Rudolpho

Op 29-9-2009 8:45, Tom schreef:

En wat staat er in de bijsluiter van Ascal Brisper?

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h28256.pdf

<CITAAT>
Op bladzijde 3 staat (onder het kopje Wees voorzichtig met Ascal Brisper
Cardio-Neuro 100 mg):

Wanneer u in het verleden een maagzweer of zweer in de twaalfvingerige
darm of slokdarm heeft gehad.
</CITAAT>

--

Rudolpho