Antibiotica: hoe lang in je lichaam?

Simone

Hoi iedereen,

Vorige week schreef ik hier iets over Minocin en eventuele bijwrkingen. Ik
ben er toen gerustgesteld aan begonnen maar ik ben er flink ziek van
inmiddels: duizelig, hoofdpijn (licht in mijn hoofd, tegen pijn aan) en
misselijk zodra ik iets gegeten heb. Ik heb het nog een paar dagen
aangekeken maar het ging niet weg, werd alleen maar erger.

Omdat ik over een week aan een nieuwe baan ga beginnen en me dan graag goed
wil voelen, heb ik de dokter gebeld en ik moest er meteen mee stoppen. Ik
krijg nu een zalf voorgeschreven. Mijn vraag is nu: hoe lang blijf ik last
houden van die klachten? Hoe lang duurt het voor de antibiotica voldoende
uit je lijf is om er geen hinder meer van te ondervinden? Iemand enig idee,
of eigen ervaringen wellicht?

groet,
Simone
http://zimbranet.vdservers.com/~simone

pieter

Antibiotica blijven vaak in het lichaam achter. Hoe lang, dat ligt eraan
welk antibioticum. Soms staat in de bijsluiter vermeld wat de
"halfwaardetijd" is, dat wil zeggen hoe lang het middel nodig heeft om voor
de helft te zijn afgebroken.

Zelf slechte ervaringen mee.

"Simone" <sim...@remove.zimbra.nl> schreef in bericht

phuti

"Simone" <sim...@remove.zimbra.nl> wrote in message

> [...]
> houden van die klachten? Hoe lang duurt het voor de antibiotica voldoende
> uit je lijf is om er geen hinder meer van te ondervinden? Iemand enig

Ik heb ooit een allergische reactie gehad van antibiotica een week nį de
kuur, dwz mijn hele lijf, van top tot teen onder de uitslag. Dat heeft een
paar dagen aangehouden, het werd toen ook snel minder. Of de antibiotica dan
ook echt uit je lijf is weet ik niet....

pieter

Heb je daar nog last van? Bij een aantal mensen blijven restverschijnselen
achter, vooral aan de ogen. Ik had het in 1997. Deze omschrijving lijkt
erop.
Stevens Johnson Syndroom!!!! Heel gevaarlijk!

Nieuwe website in aanbouw:

http://members.lycos.nl/sjsnl

panta rhei

On Tue, 10 Sep 2002 21:54:24 +0200, Erik <pot...@xs4all.nl> wrote:

>Voor een S-J syndroom moet er wel wat meer aan de hand zijn dan alleen
>uitslag.

En er stond ook al dat de uitslag al snel minder was geworden.

Bauk/je
Voor het juiste e-mailadres de b aan het begin weglaten.

Wybertje

"panta rhei" <bjvanb...@castel.nl> schreef in bericht

> [...]
> --
> Bauk/je
> Voor het juiste e-mailadres de b aan het begin weglaten.

Volgens mij loopt je PC vóór. De tijd hier is 22.23 u. en je bericht is om
22.29 u. gepost. Dus je bericht is er eigenlijk nog niet;-)

groetjes, Wybertje

phuti

"pieter" <pl...@provider.nl> wrote in message

> [...]
> erop.
> Stevens Johnson Syndroom!!!! Heel gevaarlijk!

Nee, het was met een paar dagen over. Ik had er ook nog nooit van gehoord
trouwens, dat Stevens Johnson Syndroom. En zo te lezen gaat het ook gepaard
met (hoge) koorts en evt. ontstoken ogen, dat had ik niet. (misschien wel
lichte koorts, was wel rillerig) Alleen maar het gevoel dat ik veels te lang
in de zon had gezeten, verbrand gevoel dus. en jeuk.

Wel gek vond ik het, dat je een week nį de kuur zo'n reactie kan krijgen.
Dat stond ook niet in de bijsluiter. (maar volgens de dokter was er niks
vreemds aan.:))

Groeten,
phuti

panta rhei

On Tue, 10 Sep 2002 22:24:15 +0200, "Wybertje" <wybe...@home.nl>
wrote:

>Volgens mij loopt je PC vķķr. De tijd hier is 22.23 u. en je bericht is om

>22.29 u. gepost. Dus je bericht is er eigenlijk nog niet;-)

O jee, is het weer zover? Ik zal het zo meteen veranderen. Eens in de
drie maanden krijg ik hiervoor op m'n kop, telkens van iemand anders.
;-)

Bart van Herk

>Nee, het was met een paar dagen over. Ik had er ook nog nooit van gehoord
trouwens, dat Stevens Johnson Syndroom. <

Dat is ook heel zeldzaam. Ik heb het nu 2x gezien in 15 jaar, en steeds in
het ziekenhuis.
Uitslag van antibiotica is daarentegen een alledaagse gebeurtenis die zeker
honderd keer vaker voorkomt.

--
Hartelijke groeten, Bart

Bart van Herk

>heb ik ook gehad, een verlate allergische reactie op penicilline 8
dagen na het beginnen met een kuurtje. <

Het duurt na een eerste blootstelling 7-9 dagen om ergens allergisch voor te
worden, dus dat klopt precies. De volgende keer krijg je het meteen.

--
Hartelijke groeten, Bart

pieter

Dat hoef je mij als getroffene echt niet te vertellen hoor.
De uitslag maakt er wel deel van uit.

"

> Voor een S-J syndroom moet er wel wat meer aan de hand zijn dan alleen
> uitslag.

> --
>
> Erik
>
> The Law, in its majestic equality, forbids the rich, as well as the
> poor, to sleep under the bridges, to beg in the streets, and to steal
> bread.
> -- Anatole France

pieter

Zeldzaam ja; vandaar dat getroffenen gespeend blijven van informatie,
patientenvereniging, lotgenotencontact, folders en alles wat mensen met een
"gewone" aandoening ongevraagd krijgen voorgeschoteld. Zelfs op aanvraag
krijgen mensen met deze wat minder gangbare aandoening helemaal niets. Niet
eens antwoord op de vraag. Zeldzaam wil niet zeggen dat de medische stand
het maar onder de tafel moet schuiven. Dat lijkt wel te gebeuren. Alleen de
psychiater erbij halen, ja, dat wel...........Vervolgens probeert die je
weer pillen aan te smeren tegen de bijna onvermijdelijke depressie na zo een
TRAUMA. Pillen, ja, daar was het allemaal om te doen, daar kon je niet
tegen. Daar kreeg je SJS van. Kun je de volgende keer aan dood gaan of er
blind van worden (wat is erger?) De lijst met medicijnen die SJS kunnen
veroorzaken is enorm en omvat ook pilletjes die bij de drogist over de
toonbank gaan.

Verwarring zaaien: er zijn ongeveer 20 namen bekend voor dit type
aandoening, ongeveer een naam per oogarts. Zo kom je nooit aan een
lotgenotencontact. Iedereen gebruikt een andere naam. Stevens Johnson
Syndroom lijkt het meest gangbaar.
Het lotgenotencontact voor Stevens Johnson Syndroom begint van de grond te
komen. De meeste deelnemers daaraan zijn visueel gehandicapt. Een
informatieve Nederlandstalige website is in aanbouw.

De gemiddelde oogarts komt het één keer in zijn/haar carriere tegen.

Artsen lijken bang te zijn voor alles wat met bijwerkingen van medicijnen te
maken heeft, vooral als het wat ernstiger wordt. Dat laatste (ernstiger) is
bij SJS duidelijk het geval.

Er zijn duizenden zeldzame aandoeningen.........

panta rhei

On Wed, 11 Sep 2002 02:36:36 +0200, marbel
<m.n...@spamfilter.hccnet.nl> wrote:

>heb ik ook gehad, een verlate allergische reactie op penicilline 8

>dagen na het beginnen met een kuurtje. Vreselijk, inene had ik hoge
>koorts en leek ik op een reliëflandkaart (opgezwollen plekken tot
>onder mijn voeten, in mijn haar en in mijn oren), kon ik mijn handen
>niet meer gebruiken, hartkloppingen en een gigajeuk overal. Na vier
>dagen werd de jeuk wat minder en na zes dagen waren de vlekken/bobbels
>grotendeels weg.

Maar dat was wel schrikken zeker?

panta rhei

On Wed, 11 Sep 2002 08:11:34 +0200, "Bart van Herk"
<evanherk...@xs4all.nl> wrote:

>dagen na het beginnen met een kuurtje. <
>
>Het duurt na een eerste blootstelling 7-9 dagen om ergens allergisch voor te
>worden, dus dat klopt precies. De volgende keer krijg je het meteen.

Dat klinkt geruststellend. :-)

Geen penicilline meer gebruiken, lijkt mij.

panta rhei

On Wed, 11 Sep 2002 08:10:37 +0200, "Bart van Herk"
<evanherk...@xs4all.nl> wrote:

>Dat is ook heel zeldzaam. Ik heb het nu 2x gezien in 15 jaar, en steeds in
>het ziekenhuis.

Je bedoelt dat het in het ziekenhuis is ontstaan?
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je ermee in het ziekenhuis
terecht komt (als je het daarbuiten opgelopen hebt).
En als het in het ziekenhuis ontstaat, waarom is het risico daar dan
groter dan buiten het ziekenhuis?

pieter

> Maar daar werd
> ik dus nu vertraagd allergisch voor, dus ik ben inderdaad bang om
> penicilline te nemen. De artsen zeggen dat er genoeg soorten zijn die
> geen familie zijn dus die je wel kan nemen, maar helemaal gerust ben
> ik daar nu niet meer op.

EN TERECHT; BETER BLO-JAN DAN DO-JAN Geen risico nemen!

> Marjolein
>
> -------
> ~A smoking section in a restaurant is just as ridiculous as a peeing
section
> in a swimming pool~

pieter

Nee, is niet in het ziekenhuis ontstaan, iemand die dat heeft MOET
onmiddellijk in het ziekenhuis opgenomen worden, om levensreddend aan het
werk te gaan.

Ontstaat door een "allergie" voor medicijnen en is uitermate gevaarlijk.
Niemand weet wie er gevoelig voor is en waarvoor. Onderzoek naar eventuele
erfelijke aanleg is momenteel in volle gang.

Roger.C.

"pieter" <pl...@provider.nl> schreef in bericht

> EN TERECHT; BETER BLO-JAN DAN DO-JAN Geen risico nemen!

Even een vraagje,
als er een vulling loskomt moet ik
steeds van mijn tandarts penicilline
nemen.
Waarom, geen idee?
Zal ik dat nog wel doen.

De groeten van Roger.C.:-)

panta rhei

On Thu, 12 Sep 2002 08:23:15 +0200, "Roger.C."
<roger...@planetinternet.be.GEEN-SPAM & 1t wegnemen.> wrote:

>Even een vraagje,
>als er een vulling loskomt moet ik
>steeds van mijn tandarts penicilline
>nemen.
>Waarom, geen idee?

Dat lijkt me alleen nodig als je een hartkwaal hebt en zelfs dan nog
niet eens.
Zelf moet ik i.v.m. een kleine hartklepafwijking preventief een
antibioticum slikken bij bepaalde tandartsingrepen, maar alleen bij
die ingrepen waarbij verwacht wordt dat er bloed vloeit. Omdat er dan
gemakkelijk bacteriën in de bloedbaan kunnen komen die het hart verder
kunnen aantasten.
Bij het verliezen van een vulling is dat eigenlijk nooit aan de orde.
Of heb je misschien een andere kwaal die hier de aanleiding voor kan
zijn?

pieter

Persoonlijk zou ik daar groot bezwaar tegen maken. Mijn tandarts kent mijn
Stevens Johnson historie. Toen ik 4 maanden na de acute fase voor het eerst
naar de tandarts ging zag zij dat zelfs mijn tandvlees een afwijkende kleur
had.

Er wordt volgens mij een beetje te gemakkelijk met antibiotica gestrooid.
Onderzoek wees uit dat dit in Belgie 3 keer zo veel gebeurt dan in Nederland
en in Frankrijk nog meer. In Duitsland ongeveer op NL niveau, evenals
Skandinavie. Merkwaardig.

Hoe zou dat komen?

"panta rhei" <bjvanb...@castel.nl> schreef in bericht

henri de bok

In message <3d7edf00$1$12010$e4fe...@dreader1.news.xs4all.nl>, Bart van
Herk <evanherk...@xs4all.nl> writes
Dergelijke allergische reacties op antibiotica kunnen samenhangen met
verstoring van de darmflora door de antibiotica. De darmflora bestaat
uit bacteries. Bij een aantal antibiotica hebben darmbateries daar soms
knap last van.
Het is altijd slim om bij gebruik van antibiotica aandacht aan je
voeding te schenken -b.v. vezelrijk- en makkelijk verteerbaar; even
stoppen met koffie en alcohol, thee vervangen door een geschikte
kruidenthee of rooibosthee, die geen theine of caffeine bevat; vermijd
ook geraffineerde koolhydraten inclusief suiker dus.

Henri
--
hde...@karmavita.demon.nl

panta rhei

On Sat, 14 Sep 2002 19:24:01 +0200, henri de bok
<hde...@karmavita.demon.nl> wrote:

> [...]
>kruidenthee of rooibosthee, die geen theine of caffeine bevat; vermijd
>ook geraffineerde koolhydraten inclusief suiker dus.

Hoe lang?

Ik moet binnenkort misschien een mega-dosis i.v.m. een
tandartsingreep.
Was het dan ook niet slim om extra vitamine B te slikken en een
darmflorabevorderend iets?

huub

On Sat, 14 Sep 2002 19:24:01 +0200, henri de bok
<hde...@karmavita.demon.nl> wrote:

>In message <3d7edf00$1$12010$e4fe...@dreader1.news.xs4all.nl>, Bart van
>Herk <evanherk...@xs4all.nl> writes

ik heb het in 25 jaar een keer gezien ZEEEER zeldzaam
patiente ging wel bijna dood

> [...]
>verstoring van de darmflora door de antibiotica. De darmflora bestaat
>uit bacteries. Bij een aantal antibiotica hebben darmbateries daar soms

stevens johnson heeft hier totaal niets mee te maken Je darmflora
veroorzaakt dat niet

henri de bok

In message <3d844a9a...@fb1.euro.net>, panta rhei
<bjvanb...@castel.nl> writes

Het lijkt me wel verstandig om je lichaam te preparen op de ingreep.
Je weet wellicht, dat 3 ziekenhuizen in Nrd-Holland daarmee een proef
doen voor een jaar. Men verwacht daarvan een gunstiger herstel en minder
verpleegdagen. Ik meen, dat die proef tegen het einde van het jaar
afloopt.

Ik zou ca. 10 dagen voor de ingreep met een goede dosis multiVit/Min.
beginnen en twee dagen voor de ingreep aanvangen met een probiotica. Met
de probiotica doorgaan tot een week na het gebruik van de eventuele
antibiotica.
Zeker voldoende Vit.C.
Een B-complex met vele functies juist ook bij fysiologische of mentale
stress en voor wondgenezing is aan te bevelen.Temeer daar de
verschillende B-vitaminen synergistisch actief zijn met elkaar en veel
andere biochemische processen.

Doorgaan tot ca een week na de ingreep en afhankelijk van de mate van
herstel.

Groeten,

Henri

--
hde...@karmavita.demon.nl

henri de bok

In message <3d84564...@NEWS.WXS.NL>, huub <huubv...@wxs.nl>
writes

Huub, ik had het helemaal niet over het SJ-syndroom, maar reageerde als
vervolg op die ene zin van Bart...'uitslag van antibiotica'...

Henri

--
hde...@karmavita.demon.nl

pieter

Geinteresseerd in SJS?

www.sjsupport.org

heel wat info

"huub" <huubv...@wxs.nl> schreef in bericht

panta rhei

On Sun, 15 Sep 2002 14:42:33 +0200, henri de bok

> [...]
>doen voor een jaar. Men verwacht daarvan een gunstiger herstel en minder
>verpleegdagen. Ik meen, dat die proef tegen het einde van het jaar

Het gaat maar om een wortelkanaalbehandeling hoor. Gewoon door de
tandarts. Zie eventueel mijn vraag in "Uitleg medische/tandheelkundig
jargon gevraagd".

> [...]
>Een B-complex met vele functies juist ook bij fysiologische of mentale
>stress en voor wondgenezing is aan te bevelen.

De "wond" zal denk ik ook weinig voorstellen.

> [...]
>andere biochemische processen.
>
>Doorgaan tot ca een week na de ingreep en afhankelijk van de mate van

In elk geval bedankt voor de info, ik zal het nu eens netjes
uitprinten en bewaren! (We hadden 't er wel eens eerder over gehad,
maar niet zo exact.)

Bart van Herk

> [...]
verstoring van de darmflora door de antibiotica. De darmflora bestaat
uit bacteries. Bij een aantal antibiotica hebben darmbateries daar soms
<

Wat jij daar beschrijft treedt wel vrij vaak op maar dat is geen allergische
reactie, en het heeft daar ook niets mee te maken. Het is wel een
bijwerking.

--
Hartelijke groeten, Bart

henri de bok

In message <3d849ed9...@fb1.euro.net>, panta rhei
<bjvanb...@castel.nl> writes

...knip...

> [...]
>--
>Bauk/je
>Voor het juiste e-mailadres de b aan het begin weglaten.

Des te beter, dat het niet zoveel voorstelt.
Uit je vraag en omstandigheden kreeg ik de indruk, dat het om een meer
omvattende ingreep ging.

Henri
--
hde...@karmavita.demon.nl

henri de bok

In message <3d84d401$0$13229$e4fe...@dreader4.news.xs4all.nl>, Bart van
Herk <evanherk...@xs4all.nl> writes
De formulering had nauwkeuriger moeten zijn Bart.
Niet reacties OP antibiotica, maar reacties tengevolge van de verstoring
van de darmflora, die -in dit geval- schade heeft geleden door de
antibiotica. Geen direct, maar wel een samenhangend gevolg.
De huid gedraagt zich dan als uitscheidingsorgaan.

Hartelijke groeten,
Henri

--
hde...@karmavita.demon.nl

Bart van Herk

>De huid gedraagt zich dan als uitscheidingsorgaan.
<

nee hoor.

--
Hartelijke groeten, Bart

jo.za...@gmail.com

Hallo heb een vraag heb in Turkse 10dagen langb3soorten antibiotica gehad via infuus
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor dat het uit mijn lijf is heb geen energie en weet niet wat ik moet doen Gr jolanda

Sjoerd

Op woensdag 1 november 2017 om 21.07 uur schreef jo.za...@gmail.com:

> Hallo heb een vraag heb in Turkse 10dagen langb3soorten antibiotica gehad
> via infuus Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor dat het uit mijn
> lijf is heb geen energie en weet niet wat ik moet doen Gr jolanda

Het is wellicht een goed idee om deze vraag eens te stellen op www.constamed.nl .
Dan krijgt u antwoord van een echte huisarts of specialist.