digitale infrarood fotografie

kees

Ik vraag me af of ik met een digitale kamera infrarood foto's kan
maken. Kan ik "gewoon" een IR filter op de lens plaatsen, en dan
foto's maken. Wat is het effekt? Wie heeft hier ervaring mee?

Kees

Hans Keijzer

Frans Barten schrijft er iets over in zijn boek Dig. Fotografie &
Beeldbewerking en op PhotoSig zit ook een IR-fanaat. Ik begrijp dat zij
vooral via PHS hun IR-resultaat bereiken maar wie weet wat voor leuke dingen
gebeuren als je een filter meteen voor je objectief plaatst. Vrgrhk.

"kees" <kees-jan...@iae.nl> schreef in bericht

Chris

Sommige digitale camera's hebben een IR filter voor de CCD zitten.
Of dat bij jouw ook het geval is kan je simpel uit proberen.
n.l. met de afstandsbediening van je TV
Zet je camera aan richt de afstandsbediening op je lens druk een
willekeurige knop in
Als je camera geen filter heeft zie je nu een lichte stip.
( omgekeerd kan je zo ook uitproberen of je afstandsbediening in orde is)

Groeten Chris.

Tieleman van Rijnberk

"kees" <kees-jan...@iae.nl> schreef in bericht

Kijk hier eens. Tieleman.

http://bermangraphics.com/coolpix/990irgallery.htm

Willem-Jan Markerink

kees-jan...@iae.nl (kees) wrote in

Snuffel eens rond op de diverse IR-digi links op mijn site, instructies hoe
te subscriben op de Infrared Photography Mailinglist vind je daar ook:

http://www.a1.nl/phomepag/markerink/mainpage.htm

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Piet Beertema

Willem-Jan Markerink wrote:
> Snuffel eens rond op de diverse IR-digi links op mijn site, instructies
> hoe te subscriben op de Infrared Photography Mailinglist vind je daar ook:
> http://www.a1.nl/phomepag/markerink/mainpage.htm

Is het geen idee om die pagina's eens in infrarood uit te voeren? ;-)

-p

Willem-Jan Markerink

Piet Beertema <Piet.B...@cwi.nl> wrote in news:3E358AD4...@cwi.nl:

Selekteer zelf maar zwart/zwart/zwart/zwart in je instellingen....:))

wijnand

Elke CCD is zeer gevoelig voor IR. De fabrikant zorgt door middel van een
filter voor de ccd dat dit afneemt. Er is ooit een digitale Canon of Nikon
op de markt geweest die wel gevoelig was voor IR
Dit was uit de eerste SLR digitaal serie.

Willem-Jan Markerink

"wijnand" <hooi...@netscape.net> wrote in news:b147na$oda$1...@news.hccnet.nl:

> [...]
> op de markt geweest die wel gevoelig was voor IR
> Dit was uit de eerste SLR digitaal serie.

De DCS3ir (van de gelijktijdige DCS1 en DCS5 bestaat geen IR-versie, alleen
een z/w versie, buiten de normale kleuren versie).
Vrij zeldzaam apparaat, meer dan 1 heb ik er op Ebay nooit gezien.

Hier een overzicht (alleen nog in de Google-cache, Kodak is weer aan het
reshuffelen op haar site, foetsie):

<http://216.239.53.100/search?
q=cache:cg796SEvkHMC:www.kodak.com/global/en/service/faqs/faq1501.shtml+dcs+
3ir&hl=en&ie=UTF-8>

Ronald van der Panne

On 1/27/03 10:18 PM, in article b147na$oda$1...@news.hccnet.nl, "wijnand"
<hooi...@netscape.net> wrote:

> [...]
> op de markt geweest die wel gevoelig was voor IR
> Dit was uit de eerste SLR digitaal serie.

inderdaad
Ik weet ook te herinneren dat de funktie (bijwerking) juist ook is
weggehaald ivm privacyproblemen (nachtkijkers waren ook onwenselijk).
nou weet ik niet hoe je dit tegen kan gaan temeer omdat nachtkijkers ook
vrij verkocht worden.

Ik snap zowiezo het nut niet van infraroodfotografie (behalve als
kunstzinnig iets of voor wetenschappelijk/opsporingsaktiviteiten).
Dit is dan iets wat met de intrede van digitale fotografie nutteloos is
geworden omdat in fotoshop zo'n beetje alles mogelijk is wat je maar kan
bedenken.

RonaldP

kees

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message news:<Xns9310A4CC4378...@130.133.1.4>...

Bedankt! M'n S1Pro is door de afstandbedieningstest gekomen, en ik heb
een B+W 092 filter besteld. Ik ben benieuwd.

Kees