Donauradweg Wenen Budapest

Willem

Beste fietsvrienden,

ben van plan deze zomer de Donauradweg tussen Wenen en Budapest te doen.
Heb eens rondgekeken bij de "usual suspects" onder de reisaanbieders,
maar zie daar eigenlijk alleen vaste pakketten van 8 tot 10 dagen met
weinig flexibiliteit om ergens wat langer te blijven e.d.

Ik neem aan dat er mensen zijn met (eigen plannings-)ervaring op deze
route en mij iets kunnen vertellen over route,
overnachtingsmogelijkheden en alles wat verder nuttig kan zijn. Ook tips
voor flexibele reisaanbieders zijn welkom!

Vast bedankt voor de reacties!

Willem

Richard

Willem had uiteengezet :

Ik heb het een aantal keren Passau-Wenen gefietst. Mijn tip: plan niet
te grote afstanden per dag omdat er naar mijn mening teveel te doen en
te zien is onderweg.

Ivana

Hello Willem,

Als reisleidster ken ik deze reis vrij goed. Bij de groepsreizen is er
natuurlijk geen sprake van flexibiliteit. Individueel kan je alle kanten
uit. Maar tenzij je campeert, wordt het niet goedkoper dan via een
reisorganisator.
In Oostenrijk is het vrij gemakkelijk om een kamer te vinden. In Hongarije
vindt ge er wel, maar die zijn dun gezaaid. (Zimmer Frei of Szoba) De hotels
zijn er wel goedkoop.
www.vostravel.be. Die levert wel flexibiliteit. Bij hen kunt ge in Wenen en
of Boedapest extra nachten boeken.
Welkom met extra vragen. grtjs Ivana

MP

Dit schijnt een relatief saai stuk te zijn. Veel moeras, plat en weinig te
zien. Dan weet ik wel leukere stukken van de Donau voor Passau.

"Ivana" <ivana...@yahoo.es> schreef in bericht

rongyos

MP wrote:
> Dit schijnt een relatief saai stuk te zijn. Veel moeras, plat en weinig te
> zien. Dan weet ik wel leukere stukken van de Donau voor Passau.

Ben het deels met je eens, stuk van Wenen naar Bratislava en eerste stuk
Hongarije is niet superboeiend, maar zodra je bij Gyor, Esztergom bent,
en zeker de Donau knie, met Visegrad en Szentendre, is weer wel de
moeite waard. En ik ben zelf niet Bratislava in geweest, maar dat
schijnt ook bijzonder mooi te zijn.

Roef

rongyos

Willem wrote:

Wij hebben het een aantal jaar terug gefietst (niet georganiseerd), en
op dat stuk steeds gekampeerd. Hotelletjes en panzio's (pensionnetjes)
zijn echter goed betaalbaar. Je komt door voldoende grote plaatsen, dus
dat zou steeds moeten lukken.

Roef

Ivana

Het eerste traject in Hongarije is inderdaad minder mooi dan de Donau in
Oostenrijk. Moet je meer zien als een stedentocht per fiets. Bratislava (de
oude stadskern moet ik zeker aanraden)
Van dat moeras dat MP vermeldt, zal je niets merken. Wel heb je ten oosten
van Wenen de Donauauen. Wij zouden het rivierbos noemen. Die zijn mooi
wegens de aanwezigheid van de vele vogelsoorten.

De dode zijtakken van de Donau in Hongarije zijn zeer mooi en vol leven.
Maar die zul je jammer genoeg niet zien op je weg. De vele zijtakken van de
Donau en rivieren er naar toe, hebben qua ligging en rust prachtige paden.
Alleen zijn die voor fietsers onberijdbaar. Ze zijn nl met een soort kleine
keitjes verhard.
In Hongarije gebruik je best een goede reisgids. (vb Bikeline is zeer
compleet en gebruikt niet die slecht verharde paden)

Wat Roef schrijft klopt helemaal. Het saaiste gedeelte vindt ik van de
Hongaarse grens tot tegen Estergom. (kleine dorpen met daartussen
uitgestrekte velden) Ook heb je er nauwelijks fietspaden.
Waar je wel mooie fietspaden hebt, is op Slowaakse bodem. Je zou kunnen
overwegen om die zijde te nemen tot Komarno. Jammer genoeg stopt het mooie
pad 8km voor de stad. Vanaf daar zijn het ook die keitjes zoals in
Hongarije. Je neemt er best de gewone weg tot de stad. In Komarno moet je
zeker eens de oude stadskern bezoeken. Vraag er naar het Europaplein.
(Nádvorie Európy) Dit is een nieuwe urbanisatie in de oude stad. (Europees
project) Zie foto's op http://www.komarno.sk/index.php?brick_id=332

Vanaf Komarno heb je de keuze tussen Hongarije of Slowakije tot Estergom. In
beide kan je via een brug van oever wisselen. Daartussen rijdt ge weer
hoofdzakelijk tussen landerijen afgewisseld met kleine dorpjes.
In Visegrad neem ik de veerboot naar de linkeroever. Daar heb je dan een
gevarieerd fietspad tot voor Boedapest. Wel ga ik met de veerboot terug naar
de andere oever om Sentendre te bezoeken.
Op mijn groepsreizen stopt daar het fietsen. Boedapest per fiets vind ik
niet te doen met een groep. Je hebt er wel een fietspad tot tegen de stad.
Dan wordt het voetpad op en af, door stations enz.
Meeste touroperatoren raden dan ook de trein aan voor het laatste deel.
Grtjs Ivana

Jean Menten

MP schreef:

> Dit schijnt een relatief saai stuk te zijn. Veel moeras, plat en weinig te
> zien.

Mijn schoonbroer heeft dit ook afgefietst en het is volgens hem zo wat het saaiste wat ie ooit gefietst heeft.

mvg,

Jean Menten