Shimano RSX.

René Vaessen

Hallo,

Ik heb een vraagje onder de techneuten in deze groep.

Op dit moment heb ik op mijn fiets Shimano RSX zitten met 52-39 voor en een
cassette tot 26 achter. Volgens mij 13-26.

Nu wil ik voor de zomer, naar Zwitserland, toch wat kleiners achter de hand
hebben.
Is het mogelijk om bij deze groep een cassette te zetten die tot 28 gaat, of
moet daar een ander derrailleur bij? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet
gaat.

Wat zou dan goedkoper zijn. Een ander groep erop en 2 bladen houden en dan
een cassette tot 28, of kan ik dan beter een triple erop zetten. Ook ivm de
afdalingen. Bij 28 ben je al snel klaar met bijtrappen lijkt mij. En afdalen
is toch de beloning voor het bovenkomen. Of niet soms.

Wie kan mij hierover wat meer vertellen. Ook uit eigen ervaring misschien.

Greetz,
Marcel Vaessen.

Piet

Het aantal tanden achter heeft niets te maken met de derailleur,
wel met lengte ketting, mogelijk één kettingschakel er bij
mijn SRX is bijwijze van spreken al versleten,en wissel regelmatig
van 13/23 naar 13/26 afhankelijk van de fietstocht die ik maak.

René Vaessen <r.va...@home.nl.nospam> schreef in berichtnieuws
eLvj6.78459$z7.6...@dbsch1.home.nl...

Alex Barten

René Vaessen schreef:

> [...]
> moet daar een ander derrailleur bij? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet

Ave Marcel,

Volgens mijn fietsenmaker kon mijn Ultegra 8 speed achterderailleur niet
meer dan 26 tandjes aan. De afgelopen twee jaar heb ik echter met veel
plezier (en zonder problemen) een 12-28 Deore-cassette gebruikt in
de Franse Alpen. Dus ik zou zeggen: gewoon uitproberen.

Succes,

Alex

--
Alex Barten
a.j.b...@chello.nl

René Vaessen

Ok, dank U,

Maar hoe zit t met een triple?
Ik las ergens dat de RSX 7-speed ook geschikt is voor een triple. Zonder
veel om te moeten bouwen.

Marcel Vaessen.

Alex Barten <a.j.b...@chello.nl> schreef in berichtnieuws
3A8EA5D8.MD-1....@chello.nl...

heat...@yahoo.com

wat een onzin, dat je zegt. natuurlijk heeft het samen te maken. er
zijn niet voor niets deraileurs met twee verschillende lengten van de
arm met loopwieltjes. het kan gebeuren, dat bij een tandwiel van 28
of meer tanden de bovenste loopwieltje het raakt. dan zal die jongen
toch wel een aander deraileur moeten hebben, met lange arm.

plus bij zoveel verschillen in de tandwielmaten moet je ketting 2-3,
soms ook meer schakels bij hebben, met de lange arm, dat is om heb bij
elke versnelling combinatie goed te kunnen spannen. met een korte arm
kan je dan namelijk een "loshangende ketting krijgen, die alle kanten
op zwaait, als je op de kleinste tandwielen rijdt......

Jan Heckman

René Vaessen <r.va...@home.nl.nospam> schreef in berichtnieuws
eLvj6.78459$z7.6...@dbsch1.home.nl...
Heb dezelfde ervaring als Alex. 39x28 gaat met een gewone achter-derailleur,
zorg wel dat de kettinglengte goed is. Wat triple betreft, dat weet ik niet.
Jan

Hans van Beek

Heb even nagekeken.

Zowel in de Shimano-catalogus van ''96 als '98 ('97 heb ik jammer genoeg
niet) staat het volgende:
- Achterderailleur RSX
- 7-speed
- model RD-A410-GS of RD-A410-GG (staat op de binnenkant van de
derailleur)
- Grootste kransje 28 tands
- Bijbehorende cassettes: E 12,14,16,18,21,24,28 of M
13,15,17,19,21,24,28

Kan dus gewoon volgens de officiële specificaties. Monteren van een triple
is duur: nieuwe shifter, mogelijk nieuwe voorderailleur, nieuw crankstel,
soms bredere bracketas en kabel.
Ga er maar aanstaan !

Succes

René Vaessen <r.va...@home.nl.nospam> wrote in message

j.f. van kesteren

Hallo,ik rijdt zelf RSX 7 met Triple,kom overal boven zonder
problemen.Ombouw kost wel het nodige denk ik.

René Vaessen heeft geschreven in bericht ...

F. van de Wiel

Gaat prima hoor, ik wissel zelf regelmatig met dezelfde derailleur
tussen 13-23 en 12-18. Geen enkel probleem, maar je moet inderdaad wel
bij iedere cassette een aparte ketting hebben.
Frank.