Momentsleutel

Martin Borsje

Om weer eens een technisch draadje te starten...

Steeds meer zie je dat aandraaimomenten voor boutjes aan de fiets
(stuurpennen, cranks, remmen) in de manual of zelfs op het 'ding' zelf
aangegeven worden. Al dan niet met een range als 20-40 Nm.

Vroeger, toen mijn haar nog niet grijs was, deden we dat niet. De LBS
zei "vast is vast".

Nu kan ik me voorstellen dat met de lichtere onderdelen, de toepassing
van aluminium en koolstofvezel versterkte epoxyharsen (de meesten
noemen dit "carbon", net zo dom om gewapend beton te noemen "staal")
e.e.a. ietsje nauwkeuriger is dan 'vroeger, maar toch.

Eerstens, als ik de vaak toegestane range van aanhaalmomenten zie, neem
ik aan dat het zou nauwkeurig blijkbaar niet steekt.

Tweedens, de toepassing van smeervet of montagevet en de status van de
contactvlakken tussen boutkop en aanlegoppervlak heeft ook een grote
invloed op de uiteindelijke axiaalkracht in de bout.

Derdens, waag ik te twijfelen aan de nauwkeurigheid van vele
momentsleutels uit de 'hobbysfeer'.

Ik vertaal 20 Nm in 5 kgf.20 cm en trek een halve emmer water omhoog.

Casuïstisch / statistisch slecht onderbouwd wellicht, maar bij mij is
met toepassing van deze methode niets afgebroken of losgeraakt.

Jullie mening....?

Martin

Lou Holtman

Heb mijn hobby momentsleutel gecontroleerd. Hij is verbazend nauwkeurig.
Bij een fatsoenlijke zit ook een controlerapport.
Onzekerheid over de kwaliteit van de draad en of het wel of niet
fatsoenlijk gesmeerd zijn gelden ook als je het uit de losse pols aandraait.
Al die schroefjes die je met 5 Nm moet aandraaien is misschien alleen
relevant indien je (ultra)licht spul gebruikt maar een trapas met 70 Nm
aandraaien dat kan bijna niet op gevoel. Iedereen die een momentsleutel
gebruikt zorgt er uiteraard eerst voor dat de draad schoon, onbeschadigd
en gesmeerd is.
Mijn ervaring:
- kleine bouten worden vaak veel te hard aangedraaid (zadelpen,
stuurpen, klemming van het stuur),
- trapas, zadelbout, cassette worden vaak niet hard genoeg aangedraaid.

Wat is jouw reden om geen momentsleutel te gebruiken Martin?
Waarschijnlijk alleen maar de kosten van z'n ding (je hebt er eigenlijk
twee nodig).

Lou

Martin Borsje

Lou Holtman wrote :

Idd kosten en de religieuze overtuiging geen 'onnodige' dingen te
kopen.

Zo heb ik ook geen bladblazer, kettingreinigermachientje, derde handje
etc.

Misschien ook wel mijn verlangen naar 'vroeger';-)

Ik pruts voorlopig maar even door...

Overigens over de smering: Juist omdat de onzekerheid in beide gevallen
geldt is een argument om géén momentsleutel te gebruiken. Net zo iets
om met een optisch vizier een pijl 100 meter ver te schieten met
windkracht 8 van opzij.

Lou Holtman

Martin Borsje wrote:

> Overigens over de smering: Juist omdat de onzekerheid in beide gevallen
> geldt is een argument om géén momentsleutel te gebruiken.

Dat begrijp ik niet, wordt het slechter dan?

> Net zo iets om
> met een optisch vizier een pijl 100 meter ver te schieten met windkracht
> 8 van opzij. >

Het is een kleine moeite om de bouten zodanig te prepareren dat je ze
het eerste stuk gewoon met de hand erin kan draaien. Dan valt het met
die onzekerheid wel mee.

Lou

Martin Borsje

Lou Holtman formulated on woensdag :

> Dat begrijp ik niet, wordt het slechter dan?

Nee, maar ook niet beter.

> Het is een kleine moeite om de bouten zodanig te prepareren dat je ze het
> eerste stuk gewoon met de hand erin kan draaien. Dan valt het met die
> onzekerheid wel mee.
>
> Lou

Je hebt gelijk.

Martin

Eric

"Martin Borsje" <nos...@void.space> schreef in bericht

> [...]
>
> Casuļstisch / statistisch slecht onderbouwd wellicht, maar bij mij is met
> toepassing van deze methode niets afgebroken of losgeraakt.

Ik heb een momentsleutel die met name bij 'lichter materiaal' zoals
stuuronderdelen en remmen me wat beter een gevoel geven of vast niet te vast
is.
Voorheen altijd de volgende methode gebruikt: "kwartslag voor de bout
afbreek stoppen met aandraaien....."

Ofwel: ik heb plezier van een momentsleutel (2-20 Nm) om te voorkomen dat ik
de boel te vast zet of zelfs beschadig / kapot draai. Let wel, dat ook goede
bitjes dan belangrijk zijn.

Eric

post2u

"Martin Borsje" <nos...@void.space> wrote in message

> [...]
> aangegeven worden. Al dan niet met een range als 20-40 Nm.

> Derdens, waag ik te twijfelen aan de nauwkeurigheid van vele

Uit het stapeltje momentsleutels in m'n kast is het bereik tot ~20Nm mijn
favoriet.
Echt iets voor mij om dat kapot te draaien....))

Veel 'hobbysfeer' kom je hier niet tegen.
Sleutels van Facom of Gedore die dit bereik leveren, zijn nml. aardig aan de
prijs.

Eigenlijk hoort een sleutel bij professioneel gebruik regematig gecalibreerd
te worden, of het voor 'ons' nodig is betwijfel ik.
Een technische handelsonderneming/groothandel heeft soms zo'n
calibratiegeval in huis, kun je meteen checken.
Meten = weten, maar je moet hier ook 'weten wat je meet'.
De schroefverbinding moet dus goed lopen en gesmeerd zijn.
Tabellen met aanhaalgegevens geven ook verschillen voor de soorten metrisch
fijn tot grof, soms ook gesmeerd en niet-gesmeerd.
Je ziet, je kunt hier lekker mierenneuken...))

Jan Bijma

Martin Borsje wrote:
> Om weer eens een technisch draadje te starten...

Kan niet vaak genoeg Martin!

> [...]
> aangegeven worden. Al dan niet met een range als 20-40 Nm.
>
> Vroeger, toen mijn haar nog niet grijs was, deden we dat niet. De LBS

Mijn docent practische mechanica zei: "een kwartslag voor het breken
stoppen."

> [...]
>
> Casuïstisch / statistisch slecht onderbouwd wellicht, maar bij mij is
> met toepassing van deze methode niets afgebroken of losgeraakt.

Bij mij is het ook "vast is vast", en er is nog nooit iets afgebroken.
Wel ben ik een keer een trapper verloren die niet goed vastzat. Maar
zo'n trapper van de Hema staat echt geen aandraaimoment op..
Ik denk dat het met de nauwkeurigheid van momentsleutels wel meevalt, en
dat dat in ieder geval nauwkeuriger is dan de momentspecificatie van de
onderdelenleverancier. Die is toch ook gebaseerd op grove aannames over
de sterkte (en de spreiding daarvan) van materialen.
De werkelijke range is waarschijnlijk nog veel groter. Het minimum
moment is het moment waarbij de bout losloopt, het maximum is een
materiaaleigenschap (breken). Daar kan wel een factor tien tussen
zitten. DE leverancier gaat daar ergens tussen zitten met zijn
specificatie, dan zit hij aan de veilige kant.
In mijn ervaring met brekende bouten ging het bijna altijd om breken
door torsiekrachten (smering!), en niet door axiaalkrachten.
Maar ik geef toe: ook deze uitspraken zijn casuïstisch / statistisch
niet bijster sterk onderbouwd.
De methode met de emmer vind ik wel een leuke, maar ja, ik ben dan ook
een liefhebber van huisvlijt en huismiddeltjes die niks kosten.. :)

Jan

Jan Bijma

Dat kalibreren kun je ook prima zelf doen met de emmermethode van Martin.

Jan

Leon

"Martin Borsje" <nospam

> [...]
> met een optisch vizier een pijl 100 meter ver te schieten met windkracht 8

Zover ik weet zijn aanhaalmomenten gebaseerd op schone en gesmeerde
onderdelen.
Misschien kan Marten G wel een DIN-norm aanwijzen waar dit in staat?
Leon

M-gineering

Eric wrote:
> [...]
> de boel te vast zet of zelfs beschadig / kapot draai. Let wel, dat ook goede

Wat vooral belangrijk wordt is dat je het /goede/ aanhaalmoment opzoekt
en instelt. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand vrolijk de
hersens uit en de momentsleutel aan zet en na de tik gaat nadenken!

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

Message has been deleted

Lou Holtman

Haha, ja ik zet hem altijd op nul als ik hem opberg.

Lou

3s

> [...]
> noemen dit "carbon", net zo dom om gewapend beton te noemen "staal")
> e.e.a. ietsje nauwkeuriger is dan 'vroeger, maar toch

De overeenkomst tussen gewapend beton en vezelverterkte kunststoffen
als "carbon" is het feit dat beide bestaan uit 2 verschillende
materialen, nl de hars (beton) en de matrix (carbon en staal). Enig
verschil is het percentage hars, bij een goed carbon product misschien
maar 15-20 procent hars tegen 85-80 procent vezel. Bij beton ligt dit
net andersom, dus 80 procent beton tegen 20 procent staal.

Ergo, carbon heet dus gewoon carbon, nix vreemd aan...

M-gineering

6914

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

Eric

"3s" <dries...@gmail.com> schreef in bericht

Nu snap ik het weer :-)

Ik heb dus twee carbon fietsen en niet twee fietsen van hars ;-)

Thanks - je uitleg is helder.
(dus net zoiets als messing dat geen zink heet, maar eerder koper)

Eric

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Ik zet hem (een BBB) ook op nul bij opbergen en voor de momentwaarden hyeb
ik een indicatief tabelletje gevonden op internet:

voorderrie 5-7 nm
achterderrie 8-10 nm
triggers 2.5-4 nm
zadelklem 8 nm
remgreep 4 nm
remklauw 6 nm
schijf 4 nm
balhoofd 2.5-4 nm
Zadel 16 nm
cranks 48-54 nm
barends 2.5 nm
Stuurpen 4 nm

Groet,

Eric

Lou Holtman

Eric wrote:
> "Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

> Ik zet hem (een BBB) ook op nul bij opbergen en voor de momentwaarden hyeb
> ik een indicatief tabelletje gevonden op internet:
>

> cranks 48-54 nm

Oei, dat is veel....

Lou

Marten Hoffmann

In bericht <47d06cfb$0$25473$9a62...@news.kpnplanet.nl>, schrijft
lholrem...@planet.nl ...

> Oei, dat is veel....

Volgens /Marten niet. Hij beveelt aan om een nieuwe crank, althans bij een
vierkante trapas, eerst met een pb-stalen bout vast te draaien met pakweg 50
Nm. Daarna de "mooie" bout erin zetten. Deze methode heb ik onlangs helaas niet
gevolgd met als gevolg een beschadigde linker stokercrank op de tandem.
Eventjes een nieuwe kopen is bij stokercranks toch al lastig, laat staan met
een TA Zéphyr Tandem stokercrank van 172.5 mm. Iemand een adresje?!

--
Mvg,
Marten

Peter K

On 6 mrt, 23:20, Marten Hoffmann <hoffmann.mar...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Eventjes een nieuwe kopen is bij stokercranks toch al lastig, laat staan met
> een TA Zéphyr Tandem stokercrank van 172.5 mm. Iemand een adresje?!

Misschien kan je het bestellen bij
www.radplan-delta.de ?

Marten Hoffmann

In bericht <78bbe3c5-52cb-4f06...@q78g2000hsh.googlegroups.com>,
schrijft fie...@googlemail.com ...

Peter, hartelijk dank voor deze link. Ik had dit adres al eerder gezien maar
niet bewaard. De opmaak van de site kon ik me zelfs nog volledig voor ogen
halen, maar ik had geen idee meer wat nou precies de naam was/is.

Ik heb ze gelijk gemaild, je weet maar nooit .....

--
Mvg,
Marten

Jasper Janssen

On Wed, 05 Mar 2008 23:07:36 +0100, Lou Holtman <lholrem...@planet.nl>
wrote:

> [...]
>stuurpen, klemming van het stuur),
>- trapas, zadelbout, cassette worden vaak niet hard genoeg aangedraaid.

Welke bout bedoel je met zadelpen en welke met zadelbout? De eerste de
bout die het zadel op z'n plek houdt, en de tweede die de zadelpen op z'n
plek houdt? Ik kan je vertellen dat de bout die de zadelpen op z'n plek
houdt ik iig niet te zacht aandraai, zelfs als zakt is alsnog -- ik heb
redelijk wat van die boutjes stukgedraaid. De bout die het zadel op z'n
plek houdt moet bij een traditionele kaars-pen met zadelstrop trouwens net
zo hard worden aangedraaid, bij een moderner type met grotere vertandingen
kan het iets minder.

>Wat is jouw reden om geen momentsleutel te gebruiken Martin?
>Waarschijnlijk alleen maar de kosten van z'n ding (je hebt er eigenlijk
>twee nodig).

De mijne iig ook. Als iemand me een winkel kan noemen waar het kan voor
een paar tientjes haal ik hem zo, voor 100E, not so much. Niet zolang ik
geen carbon[1] onderdelen haal.

Jasper

[1] 't Is wel degelijk carbon. Alle sterkte in alle richtingen komt van de
carbon, en de hars zit er alleen maar om de boel op z'n plek te lijmen.

Jasper Janssen

On Thu, 06 Mar 2008 09:21:28 +0100, Jan Bijma
<jan.bijmaLA...@100colsENDITOOK.org> wrote:

> [...]
>zitten. DE leverancier gaat daar ergens tussen zitten met zijn
>specificatie, dan zit hij aan de veilige kant.

Bij carbon onderdelen is het soms maar enige tientallen procenten ipv een
factor 10. En er zijn wel meer bouten waarbij het maximaal een factor 2
is.

Jasper

Martin Borsje

Jasper Janssen explained :

Als het aanhaalmoment van een fietsonderdeel binnen een paar tiental
procent nauwkeurig aangehaald moet worden, spreek ik van een slecht
ontwerp. Of van een veronderstelde nauwkeurigheid.

Lou Holtman

Wat is het probleem om een bout waar de fabrikant zegt dat hij met 4-6
Nm aangehaald moet worden, met een momentsleutel aan te halen die
ingesteld is op 5 Nm? Kun jij dat met de hand nauwkeuriger?

Lou, zo de eerste duurtraining zit erop.

Lou Holtman

Jasper Janssen wrote:

> [...]
> zo hard worden aangedraaid, bij een moderner type met grotere vertandingen

Zadelpenstropbout wordt vaak te hard aangedraaid, bout voor de klemming
van de zadelrail wordt vaak niet hard genoeg aangedraaid bij een
eenbouts klemming.
'Redelijk wat boutjes stukgedraaid' niet echt een argument om geen
momentsleutel te gebruiken.
Kaars-pen? Over die ouwe meuk heb ik het niet.

> De mijne iig ook. Als iemand me een winkel kan noemen waar het kan voor
> een paar tientjes haal ik hem zo, voor 100E, not so much. Niet zolang ik
> geen carbon[1] onderdelen haal.

Zal wel nooit gebeuren.

Lou

Arie J.

Jasper Janssen schreef:

> De mijne iig ook. Als iemand me een winkel kan noemen waar het kan voor
> een paar tientjes haal ik hem zo, voor 100E, not so much. Niet zolang ik
> geen carbon[1] onderdelen haal.

Dat gaat je geld kosten, Jasper.
Bij Motozoom.nl hebben ze er een van 4-24 Nm voor 21,95.
Gebruik hem zelf o.a. voor het stellen van mijn ahead balhoofdstel(len)
en dat blijkt tot nu toe goed te werken......
Bestelnumer 12003085, nee ik word er niet beter van({-;

Groeten, Arie J.

Marten Hoffmann

In bericht <47d31cdb$0$580$6e1e...@read.cnntp.org>, schrijft
ari...@usenet.cnntp.org ...
Ook een beetje op zoek geweest. Bij een bedrijf als Facom ben je zomaar 150
Euro ex BTW kwijt. Maar bij Hazet - toch ook niet bepaald rommel - koop je voor
pakweg 101 Euro (85 euro ex. BTW) de 5110-1, bereik 5-60 Nm per 5 Nm
instelbaar: http://www.toolspecial.com/product_info.php?cPath=78_135
&products_id=815. Niet echt goedkoop, maar aangezien zoiets bij privé-gebruik
lang meegaat heb je er vermoedelijk heel erg lang plezier van.

--
Mvg,
Marten

Jasper Janssen

On Sat, 08 Mar 2008 13:16:17 +0100, Martin Borsje <nos...@void.space>
wrote:

> [...]

>procent nauwkeurig aangehaald moet worden, spreek ik van een slecht
>ontwerp. Of van een veronderstelde nauwkeurigheid.

Slecht ontwerp kun je vinden ja, bij mij komt er voorlopig dan ook geen
carbon op. Ook ivm de faalmodus -- staal en alu hebben vaak de neiging om
over een iets langere periode stuk te gaan, waardoor de gevolgen (soms)
minder catastrofaal zijn.

Jasper

Jasper Janssen

On Sat, 08 Mar 2008 20:30:53 +0100, Lou Holtman <lholrem...@planet.nl>
wrote:

>Zadelpenstropbout wordt vaak te hard aangedraaid, bout voor de klemming
>van de zadelrail wordt vaak niet hard genoeg aangedraaid bij een
>eenbouts klemming.

Voor de grofte van de vertanding die erop zat moest ie verrekte hard
aangedraaid worden idd.

>'Redelijk wat boutjes stukgedraaid' niet echt een argument om geen
>momentsleutel te gebruiken.

Welhet bewijs dat ik het ding echt niet te los laat. Overigens heb je
juist bij deze bout helemaal niets aan een momentsleutel, aangezien de
minimale aandraaisterkte heel erg gewichts-afhankelijk is en het
aanbevolen moment voor mij hoogstwaarschijnlijk te klein is.

>Kaars-pen? Over die ouwe meuk heb ik het niet.

Nee, stel je voor, je toetsenbord bevuilen met zoiets ouderwets.

>Zal wel nooit gebeuren.

Goed mogelijk. Waarom zou ik er dan wel een halen?

Jasper