Achterband verwisselen

Wim J

Ik moet weer eens een achterband verwisselen op
een klassieke fiets met een kettingkast.
Vroeger had mijn vader daar zo'n heel fraai
stuk gereedschap voor: een tang van cicca 50cm
waarmee je het frame wijder maakte door hem op
de achteras te plaatsen en dan uit te trekken.
Ik vermoed dat de "profs" zoiets gebruiken.

Helaas weet ik niet waar deze tang nu gebleven
is, en ik heb alleen zo'n klein prutsding wat je
tussen de "buizen" stopt die lopen van
de crank en achteras,
en dan met een draaibeweging het frame uittrekt.

Vragen die ik heb zijn:

1) Hoe heet zo'n apparaat precies?

2) Weet iemand waar ik zo'n ding als mijn vader
had zou kunnen kopen? En wat zoiets dan ongeveer
zou kosten?

Wim

peer mankpoot

Wim J schreef/citeerde op Fri, 04 Jan 2008 12:16:57 +0100:

> 1) Hoe heet zo'n apparaat precies?

Vorkuitzetter.

> 2) Weet iemand waar ik zo'n ding als mijn vader
> had zou kunnen kopen? En wat zoiets dan ongeveer
> zou kosten?

Ik ken alleen de draaivariant. Kocht ik ooit, lang lang geleden, bij
de Hema voor een tientje. De fietsenboer zal hem ook wel hebben.
Bouwmarkt. Halfords. Waar de uittrekvariant heet en waar i te krijgen
is, weet ik niet.

Niet gebruiken voor fietsen waar je zuinig op bent, hoor. Het werkt
wel maar het is volgens mij niet zo goed voor je frame.

--
peer mankpoot

Je ouders vinden me niets: ,__O
ik heb geen auto maar een fiets _-\_<,
- Raggende Manne (*)/'(*)

peer mankpoot

ikke zelluf:

> Waar de uittrekvariant heet en waar i te krijgen is, weet ik niet.

^
Hoe

pieter

"peer mankpoot" <peer.m...@gmail.com> schreef in bericht

> Vorkuitzetter.

Ook wel bandentang; bedoeld voor de fietsenmaker, die hem koopt bij de
groothandel.

> [...]
>
> Niet gebruiken voor fietsen waar je zuinig op bent, hoor. Het werkt
> wel maar het is volgens mij niet zo goed voor je frame.

inderdaad, nooit gebruiken bij aluminium frame.

Bird

On Fri, 4 Jan 2008 13:31:52 +0100, "pieter" <pl...@wieweet.nl> wrote:

>Ook wel bandentang; bedoeld voor de fietsenmaker, die hem koopt bij de
>groothandel.

Is dat niet zo'n hulpmiddel om banden om te leggen? (die je eveneens
nooit moet gebruiken)

Om terug te komen op de eerste vraag; ik houd het ook op een
vorkuitzetter.

Gr,
Arne Vogel.

Wim J

Ik heb de vorkuitzetter

Message has been deleted

Wim J

Ik heb de vorkuitzetter inmiddels gevonden. Bleek
gewoon bij mijn moeder in de schuur te liggen.
Binnenkort is hij van mij :).

Wim

Lou Holtman

peer mankpoot wrote:

> [...]
>
> Niet gebruiken voor fietsen waar je zuinig op bent, hoor. Het werkt
> wel maar het is volgens mij niet zo goed voor je frame.

Ik begrijp het ook niet. Als je de zaak zover hebt om dat ding te
gebruiken dan ben je ook bijna ook dat je het wiel er helemaal uit kan
halen. Hoef je het frame ook niet te verkrachten, kun je ook eens naar
je ketting en tanwielen kijken etc. etc.

Lou

Message has been deleted

Gerten

"Wim J" <nos...@pc003.local> schreef in bericht

> [...]
> tussen de "buizen" stopt die lopen van
> de crank en achteras,
> en dan met een draaibeweging het frame uittrekt.

Bandentang.

Vr. gr.
Gerten.

Wim J

nmp wrote:
> [...]
> vriendinnetje nog reed op een Hollandse fiets met Sturmey Archer naaf.
> Lek gereden en het leek me wel een goed idee om de hele achterband eens
> goed te kunnen bekijken. Alles wat ik qua gereedschap bij me had was een
> soort nepschroevedraaier en zo'n sleutel met vijf gaten aan elke kant
> (geen flauw idee hoe zoiets heet).
>
> Het was natuurlijk géén klusje van vijf minuten, ik geloof dat we er toen
> een kleine picnic van gemaakt hebben. De fiets in kwestie is een paar
> jaar later nog gejat trouwens. Maar da's weer een ander onderwerp.

Ok, ik zal eens kijken hoe en ander eruit ziet op die fiets. Het gaat
om een Dames Gazelle Impala die denk ik 5-10 jaar oud is.
Wellicht een leuke klus voor mijn laatste vakantiedag, aanstaande
zondag :).

Wim

M-gineering

Zo'n vorkspreider is ideaal als voor een goedkoop barrel met lakdoek
kettingkast (verroeste drukknopen) die van iemand anders is ;)

--
/Marten

info(apestaartje)m-gineering(punt)nl

Lou Holtman

Inderdaad bij zo'n ouderwetse lakdoek kettingkast met een metalen frame
zou ik ook z'n ding gebruiken. Die dingen waren niet bedoeld om weer
open te maken. Bij de moderne kettingkasten kun je het achterste
gedeelte er zo uit wippen en is alles makkelijk bereikbaar.

Lou

peer mankpoot

<Gerten> schreef/citeerde op Sat, 5 Jan 2008 00:38:45 +0100:

> Bandentang.

Nee toch? Volgens mij is dat zo'n breedbektang om een buitenband op de
velg te krijgen, i.p.v. een bandenlichter dus.

--
Pompoenraket

dragstar

> [...]
> te maken. Bij de moderne kettingkasten kun je het achterste gedeelte er zo
> uit wippen en is alles makkelijk bereikbaar.

Dat uitwippen gaat vaak wel erg makkelijk.
Voor de fiets van mijn vrouw, die hem dagelijks gebruikt, hebben we ook
gekozen voor een "dichte" kettingkast.
De onderkant is doorzichtig.
Daardoor kan je ( helaas) zien wat er allemaal in komt, zand, zelfs
bladeren en andere troep.

Inmiddels heb ik de de heldere onderkant al anders bevestigd omdat de lipjes
waren afgebroken.
En die haal ik niet eens los.
Alleen het complete onderste gedeelte maak ik los, 2 inbus schroefjes, en
spoel dit uit onder de kraan met een smalle borstel en dreft.

Toch kies ik straks weer voor een derailleur fiets.
De fietsen zijn vaak veel lichter en voor het onderhoud vind ik het een stuk
makkelijker om de complete wielen er even uit te halen.
Vuil wordt het toch allemaal ondanks een "dichte" kettingkast.
Dat is mij erg tegen gevallen, zo'n kettingkast is allemaal dunne plastic
troep met lipjes waar de weekmakers al gauw uit zijn en alles heel kwetsbaar
wordt en met name alle troep die er makkelijk in kan komen.
--

Groeten, Broos.

dragstar

"Wim J" <nos...@pc004.local> schreef in bericht

> Ik heb de vorkuitzetter inmiddels gevonden. Bleek
> gewoon bij mijn moeder in de schuur te liggen.
> Binnenkort is hij van mij :).
>
> Wim

Dat geeft mij toch een rare gedachte.
Ze is toch niet ziek?
Of heb je andere plannen.
Gewoon vragen hoor!
--
:-)

Groeten, Broos.

Lou Holtman

dragstar wrote:

> [...]
> troep met lipjes waar de weekmakers al gauw uit zijn en alles heel kwetsbaar
> wordt en met name alle troep die er makkelijk in kan komen.

Mee eens. Juist de fietsen die 'onderhoudsarm' worden gemaakt zijn
moeilijker te onderhouden en schoon te maken. Voor de meeste mensen is
een achterband vernieuwen van een fiets met naafversnelling, spatborden,
trommelremmen een onoverkomelijke opgave of een hele expeditie.

Lou

Wim J

Nee, er is niets aan de hand. Maar bij mijn moeder
ligt hij werkeloos in de schuur, dus ik kan hem krijgen.
Het is echter niet naast de deur. Vandaar "binnenkort".

Wim

Erve

<Gerten> schreef in bericht

Bandentang - Een bandentang is een soort nijptang, waarmee trottoirbanden en
opsluitbanden worden verwerkt. Een opsluitband of een trottoirband is lomp
om op te tillen. Een bandentang vermijdt dit probleem! Schroef de
opsluitband of de trottoirband tussen de tang en til ze op met een aantal
personen.De tang is er in meerdere afmetingen om er zowel smalle als brede
banden mee te kunnen optillen.

pieter

> [...]
> personen.De tang is er in meerdere afmetingen om er zowel smalle als brede

Er zijn wel meer voorwerpen met dezelfde (evt triviale) naam.

Voorbeeld: een heftruck heeft lepels.

Jasper Janssen

On Sat, 05 Jan 2008 18:33:28 +0100, Lou Holtman <lholrem...@planet.nl>
wrote:

> [...]
>een achterband vernieuwen van een fiets met naafversnelling, spatborden,
>trommelremmen een onoverkomelijke opgave of een hele expeditie.

En niet zonder reden. Ik begin er zelf liefst ook niet aan.

Jasper

Gerten

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Daar zijn nu de vakmensen voor opgeleid.

Die gaan niet voor niets enkele jaren naar school om één en ander te leren.

Een fiets met dichte ketting kast heeft, vooral in de wintermaanden, zonder
meer veel minder onderhoud nodig dan een derailleurfiets.

Dat een band wisselen zo eens in de paar jaar iets meer werk is weegt niet
op tegen het onderhoud en de kosten bij een derailleurfiets die ook in de
wintermaanden gebruikt wordt.

Vr, gr.

Gerten.

TonV

> [...]

> tegen het onderhoud en de kosten bij een derailleurfiets die ook in de

Geldt dan alleen voor de ketting en derailleur.
Dat een ketting in een gesloten kast langer meegaat ligt voor de hand.
Toch moet die ook gesmeerd worden.
Qua kosten is een derailleur iets duurder, omdat de ketting eerder moet worden
vervangen.
Maar dat wil niets zeggen over de mate van onderhoud.
Een derailleurfiets is aanzienlijk sneller schoon te maken en makkelijker te
repareren (achterband plakken !)

Ton V

dragstar

"TonV" <zie www.tonv.nl> schreef in bericht

Ja vooral het schoonmaken vind ik lastig.
Mede omdat de kettingkast toch vol met troep ligt en ik dat óók wil
schoonmaken.
Bij de andere damesfiets met derailleur is dat toch allemaal wat
makkelijker.
Fiets afspuiten, wassen met borstel en zeep, droogblazen met lucht, binnen
ophangen, wielen eruit en alles met een doek nawrijven, schoonmaken.
Evt ketting demonteren, uitspoelen/borstelen in diesel, schoonmaken/blazen
of uit laten lekken, monteren en smeren met kettingvet of kettingspray.
Dit allemaal wel afhankelijk van de mate van vervuiling en of de gemeente
weer eens kwistig met zout en de boeren met klei zijn geweest.
--

Groeten, Broos.

Lou Holtman

Het is niet alleen de band vervangen wat een stuk lastiger is, maar ook
een lekke band vergt een dagenlange mentale voorbereiding om er aan te
beginnen.
Ik denk dat mensen die er voor 'doorgeleerd' hebben meestal zullen
kiezen voor een fiets met derailleurversnelling. Ik geloof er namelijk
niks van dat een fiets met naafversnelling, trommelremmen, geveerde
voorvorken en allerlei piefjes, pafjes en frutseltjes in de pekelmaanden
minder onderhoud nodig hebben als je onderhoud een beetje serieus neemt.
Ook van het blote billen aluminium van deze fietsen moet de pekel af.
Geef mij dan maar een fiets waar ik overal makkelijk bij kan. Ik maak in
deze periode z'n drie fietsen per week schoon en smeer de ketting
opnieuw en dat kost me z'n 1-2 uur per week en dan zijn ze in showroom
staat. Ik doe dit echter 10 keer liever dan z'n mastadont schoonmaken
die ze op vandaag als standaard woon-werk fiets verkopen. Alle fietsen
van dit type die ik onder handen heb gehad, waren zo vettig als spek met
slecht gesmeerde en in de kettingkast klotsende kettingen, vastgeroeste
en gepekelde bouten en moeren, zwaar lopende remkabels etc. etc. Ja zo
kan ik ook zeggen dat ze weinig onderhoud vergen.
Als je minimaal onderhoud wil rij je een fiets zonder versnellingen met
dichte kettingkast en een terugtraprem en niet z'n overgecompliceerd
modern ding met allerlei overbodige zooi dat onderhoud vergt. En dan nog
moet je de ketting af en toe smeren en het lakwerk een sopje geven.

Lou

Leon

Gerten

"TonV" <zie www.tonv.nl> schreef in bericht

> Geldt dan alleen voor de ketting en derailleur.
> Dat een ketting in een gesloten kast langer meegaat ligt voor de hand.
> Toch moet die ook gesmeerd worden.
Ja zeker, één á twee keer per jaar met kettingolie.
Een derailleurketting heeft in de winter één á twee keer per week onderhoud
nodig.

> Qua kosten is een derailleur iets duurder, omdat de ketting eerder moet
> worden vervangen.

Met de ketting moeten ook vaak de achterkettingwielen vervangen worden.
Dat bij elkaar opgeteld kost wel iets meer als "iets duurder".

> Maar dat wil niets zeggen over de mate van onderhoud.
> Een derailleurfiets is aanzienlijk sneller schoon te maken en makkelijker
> te repareren (achterband plakken !)

Wat dat schoonmaken betreft ben ik het heel erg oneens met je.
Een band plakken maakt geen enkel verschil.
Bij alle fietsen haal je, zonder het wiel te démonteren, de binnenband aan
de linker er uit.
Dus niet aan de kant van de ketting.

Vr. gr.
Gerten.

pieter

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Kom nou niet zo overdrijven. Gewoon plakken is helemaal niet zo lastig.

> [...]
> allerlei piefjes, pafjes en frutseltjes in de pekelmaanden minder
> onderhoud nodig hebben als je onderhoud een beetje serieus neemt.

Een beetje fatsoenlijke fiets met naafversnelling is absoluut niet
onderhoudsvrij, maar heeft wel aanzienlijk minder onderhoud nodig dan een
fiets met open en bloot derailleurversnelling.

> [...]
> dit echter 10 keer liever dan z'n mastadont schoonmaken die ze op vandaag

Jij hebt zin om onderhoud te plegen. Dat heeft niet iedereen. Kijk en
luister eens op straat hoeveel fietsen er rondrijden met piepende en
krakende kettingen en derailleurs, banden zo zacht dat ze op de velgen
rijden, gewoon wegens ontbrekend onderhoud. Een fiets met alles binnen heeft
daar veel minder gauw last van (uitgezonderd die veel te zachte banden).

Lou Holtman

pieter wrote:
> "Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

> Kom nou niet zo overdrijven. Gewoon plakken is helemaal niet zo lastig.

Voor mij niet en voor jou niet nee. Maar veel mensen hebben daar toch
grote moeite mee.

> Een beetje fatsoenlijke fiets met naafversnelling is absoluut niet
> onderhoudsvrij, maar heeft wel aanzienlijk minder onderhoud nodig dan een
> fiets met open en bloot derailleurversnelling.

Het is alleen de ketting extra, de rest is hetzelfde.

> [...]
> krakende kettingen en derailleurs, banden zo zacht dat ze op de velgen
> rijden, gewoon wegens ontbrekend onderhoud.

Dat zijn die mongolen die ook een naafversnellingsfiets binnen een half
jaar uit zijn fatsoen hebben.
Jij laat je fiets na een natte pekelrit ook wekenlang ongepoetst in de
vochtige schuur staan?

Lou

pieter

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Dat lukt vooral diegenen die denken dat zo een naaf alleen maar de stand
"hoogste versnelling" kent. Rijden daarin bruggen op met iemand achterop,
uiteraard: bandendruk: op de velg.
Je rijdt met je auto toch ook niet weg in zn 5? Dan gaat de boel stuk.

> Jij laat je fiets na een natte pekelrit ook wekenlang ongepoetst in de
> vochtige schuur staan?

Mijn huistuinkeukenfiets (batavus) met sachs 7 versnellingsnaaf,
terugtraprem en dichte kettingkast wel ja, althans, weken laten staan? nee
hij wordt wel iets vaker gebruikt. Mijn racefiets laat ik in zulke
omstandigheden liever in de schuur staan. Daar voorkom ik groot onderhoud
mee.

Paul

Lou Holtman wrote:

> Het is niet alleen de band vervangen wat een stuk lastiger is, maar
> ook een lekke band vergt een dagenlange mentale voorbereiding om er
> aan te beginnen.

Dit is toch een geintje, naar ik hoop?! Voor het plakken van een band
hoeft er niks gedemonteerd te worden.

--
P@u!

Paul

Lou Holtman wrote:

> Jij laat je fiets na een natte pekelrit ook wekenlang ongepoetst in
> de vochtige schuur staan?

Nee natuurlijk niet! Gewoon de volgende dag weer gebruiken.

--
P@u!

Lou Holtman

Zeg ik dat dan?

Lou

Paul

Lou Holtman wrote:

> Zeg ik dat dan?

Waar is de dagenlange mentale voorbereiding om er aan te beginnen dan
voor nodig?

--
P@u!

Lou Holtman

Dat moet je mij niet vragen. Vraag me zelf ook af waarom mensen een
fiets naar de fiestenmaker brengen om een lekke (achter)band te laten
plakken.
Ik krijg wel een flasback naar vroeger hoe fijn ik het vond om in een
tochtige donkere schuur bij mijn ouders het kleine gaatje te vinden met
een teiltje water met de hele fiets er nog aan vast....

Lou

Gerten

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Ik ben zo'n mens met vakdiploma's, heb 50 jaar in eigen fietsenzaak gewerkt.
Met mooi weer rij ik op een derailleurfiets.
Bij regen en de wintermaanden pak ik mijn stads fiets met gesloten
kettingkast.

> [...]
> voorvorken en allerlei piefjes, pafjes en frutseltjes in de pekelmaanden
> minder onderhoud nodig hebben als je onderhoud een beetje serieus neemt.

Dat hoef je niet te geloven. Maar na vijftig tussen de fietsen geleefd te
hebben kan ik je verzekeren dat dat wel zo is.
Maar ja, er zijn nu éénmaal mensen die niet zo maar iets geloven en het
beter weten dan de vakman.

> [...]
> modern ding met allerlei overbodige zooi dat onderhoud vergt. En dan nog
> moet je de ketting af en toe smeren en het lakwerk een sopje geven.

Van mijn stadsfietsen heeft nog nooit een ketting in de kast geklapperd.
Een á twee maal per jaar de ketting spannen en een beetje kettingolie er op
is voldoende om geen problemen met de ketting te hebben.
Als jij er mee doorrijd tot de ketting klapperd, dan blijkt daar uit dat jij
geen vakman bent.

Vr. gr. Gerten.

Lou Holtman

Bij mij klappert niks in een kettingkast, maar bij mensen die denken dat
een fiets met een naafversnelling, trommelremmen etc. geen onderhoud
nodig heeft en dit dan ook niet doen. Zelfs af en toe een sopje na een
pekelperiode wordt nagelaten, laat staan de ketting af en toe smeren of
naspannen. Het enige verschil met een derailleurfiets is dat daar de
ketting en de derailleur wat vaker aandacht moet krijgen. Gelukkig is af
en toe met water/sopje afspoelen en weer smeren voldoende en gelukkig
komt ook iemand zonder jarenlange ervaring daar verrekte goed bij en
voor het smeren van de ketting is geen jarenlange fietsenmakeropleiding
nodig. Fietsen zijn zeer eenvoudige dingen. Ze worden en nodeloos
ingewikkeld gemaakt en/of er wordt te moeilijk over gepraat.

Lou, vakman bij geboorte ;-)

pieter

> [...]
> Fietsen zijn zeer eenvoudige dingen. Ze worden en nodeloos ingewikkeld
> gemaakt en/of er wordt te moeilijk over gepraat.

Veel Nederlanders hebben een mentaliteit van: een fiets moet het altijd doen
en heeft evenveel onderhoud nodig als een stofzuiger. Dat is gewoon niet zo;
velen vinden het heel gewoon om aan een jaarlijkse onderhoudbeurt aan een
auto evenveel geld uit te geven als een nieuwe fiets in de winkel kost.
Vervolgens wordt de fiets in dezelfde (of slechtere) omstandigheden
gebruikt, gebouwd om ook nog fietsbaar te zijn, weegt minder dan 20 kg,
terwijl een beetje auto al 1000 kg weegt, en dan meg die fiets geen
onderhoud nodig hebben, en is het zelfs teveel gevraagd om maandelijks de
banden even op te pompen.

Ontegenzeglijk rijdt een derailleurfiets lichter dan een naaffiets, met de
toevoeging: bij voldoende onderhoud. De naaffiets houdt het bij minder, of
ontbrekend onderhoud gewoon langer vol. Dat ontbrekende onderhoud is bij
heel wat Nederlandse fietsen de normaalste zaak van de wereld.

Velen weten gewoon niet hoe ze met een fiets moeten omgaan. Gisteren vroeg
een vrouw aan mij: ik heb een fiets geleend van mijn moeder maar hij rijdt
zo zwaar. Bleek de fiets (een wat oudere, keurig door vader onderhouden
derailleurfiets met 5 versnellingen) in de hoogste versnelling te staan.
Even in een lagere versnelling gezet en dat deed wonderen. Schakelen? moet
dat dan?

Je rijdt je auto ook niet weg in de 5e versnelling.

Leon

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht
[knipperdeknip]

> [...]
> Fietsen zijn zeer eenvoudige dingen. Ze worden en nodeloos ingewikkeld
> gemaakt en/of er wordt te moeilijk over gepraat.

Kijk dan zijn we het eens.
Mijn stadfietstactiek: in het laatste jaar van de guldens à raison van
omgerekend 125 euro bij de fietsenmaker een zgan tweedehands Batavus Bato
gekocht (zo een met SA remmen en 3v-naaf), er Schwalbe Marathon banden
opgelegd, een led-achterlampje (PAL, herinner je je die nog?) erin en
fietsen maar. Gemiddels één keer per jaar afgespoten met de hd-spuit bij de
shell, behalve de plekken waar dat niet goed is en ook 1x per jaar de
ketting gesmeerd. Ooit een keer de rembinnenkabels vervangen geloof ik.
Inmiddels kan ik aan de achterband zien dat hij al meer dan 10.000 km heeft
gehad (dat weet ik van mijn vakantiefietsen waar ik ook die banden op heb)
en erger is dat de voorvork gebroken is op de kasseien in deze stad in het
fiets-achterlijke zuiden. Gelukkig was de vork dezelfde als die van een wrak
dat ik nog had staan dus na een uur of twee was ik weer klaar. Verder heb ik
zelden iets aan die fiets gedaan, ja een koplamp en voorlampjes. Ik denk dat
ik binnenkort een andere koop want die banden zullen wel niet meer lang
meegaan en andere mankementen liggen op de loer. Maar 10.000 km in 7 jaar
fietsen voor 125 euro + 2x15 voor banden en nog wat klein spul lukt je met
een derailleurfiets niet, en over de uren onderhoud, zullen we het maar niet
hebben.
Iemand nog een zgan Batavus Bato? Gestolen worden die ook niet trouwens.
Leon

Message has been deleted

Jasper Janssen

On Sun, 6 Jan 2008 10:37:03 +0100, "pieter" <pl...@wieweet.nl> wrote:

>Er zijn wel meer voorwerpen met dezelfde (evt triviale) naam.
>
>Voorbeeld: een heftruck heeft lepels.

In het engels juist vorken, trouwens.

Jasper

Jasper Janssen

On Tue, 8 Jan 2008 21:13:51 +0100, <Gerten> wrote:

>Bij alle fietsen haal je, zonder het wiel te démonteren, de binnenband aan
>de linker er uit.
>Dus niet aan de kant van de ketting.

Gaat niet lukken hoor. Alleen als je het frame uit elkaar drukt met zo'n
tang, en das niet echt goed voor je fiets.

Plakken, ja, band vervangen, nee.

Jasper

Gerten

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> schreef in bericht

Je had het toch ook over achterband plakken ! (Zie hier onder.)
Maar...... Ben je soms drie weken bezig geweest om te proberen de band te
vervangen zonder het wiel te demonteren? :-)

Vriendelijk groetend,
Gerten.

Lou Holtman

Gerten wrote:

> [...]
> Een band plakken maakt geen enkel verschil.
> Bij alle fietsen haal je, zonder het wiel te démonteren, de binnenband aan

Ben ik de enige die bij mijn derailleurfiets de lekke band onderweg
wisselt en de kapotte band thuis lekker plakt? Ben ik de enige die
zelden mensen langs de kant van de weg een achterband van een
naafversnellingsfiets zie plakken? Ben ik de enige die mensen met een
lekke achterband van hun naafversnellingsfiets naast hun fiets naar weet
ik waar zie lopen? Zal wel.... Kan natuurlijk zijn dat die achterbanden
van naafversnellingsfietsen precies thuis in de schur lek raken ;-)

Lou

jandebehanger

Lou Holtman schreef:

Nee, ik heb in de zadeltas 2 nieuwe binnenbanden zitten.
Pas bij de 3e x lek rijden tijdens de fietstocht moet ik plakken.
--
Jandebehanger

Lou Holtman

Derailleurfiets of naafversnelling?

Lou

Paul

Lou Holtman wrote:

> [...]
> naar weet ik waar zie lopen? Zal wel.... Kan natuurlijk zijn dat
> die achterbanden van naafversnellingsfietsen precies thuis in de

Wat een ge-OH weer! Wat heb jij nou tegen naafversnellingsfietsen? Ik
zie het probleem niet. Een band is zo geplakt, of het nou een fiets
is met naafversnelling, terugtraprem of weet ik wat.

En ja, ik heb mijn band wel eens langs de kant van de weg geplakt.
En ja, dat was een fiets met naafversnelling.

Dat jij dat niet gezien hebt heeft verschillende redenen. In de eerste
plaats de geografisch afstand. En in de tweede plaats het aantal km's
dat ik lekvrij rijd.

En inderdaad heb ik een paar keer gehad dat de band 's ochtends lek
bleek te zijn. En plakken gaat dan net zo als aan de kant van de weg,
echter dan in de tuin of schuur.

Is het nou uit met dat ge-OH? ;-)

--
P@u!

jandebehanger

Lou Holtman schreef:
> Derailleurfiets of naafversnelling?

Derailleurfiets, de Kogo Myata rij ik alleen maar in stad, dan is terug
lopen en thuis repareren wel zo gemakkelijk.
--
Jandebehanger

Lou Holtman

Mooi, dan houden we er toch gewoon mee op. Ik heb niks tegen
naafversnellingen. Hoe kom je daar nu bij? Alleen een band verwisselen
of plakken is daarbij lastiger.
Ik plak mijn band wel eens gewoon op de bank in de huiskamer. Moet er
alleen geen fiets aanhangen natuurlijk ;-)

Lou

Paul

Lou Holtman wrote:

> Mooi, dan houden we er toch gewoon mee op.

Afgesproken.

> Ik heb niks tegen naafversnellingen. Hoe kom je daar nu bij?

Je vertelt er zulke rare verhalen over.

> Alleen een band verwisselen of plakken is daarbij lastiger.

Dat bedoel ik: rare verhalen.

Die naafversnelling zit me nix in de weg bij het plakken van een band.

> Ik plak mijn band wel eens gewoon op de bank in de huiskamer. Moet
> er alleen geen fiets aanhangen natuurlijk ;-)

Een fiets wil anders ook wel eens lekker zitten.
En een fiets die lekker zit rijdt meestal ook lekker.
Maar nu ga ik OH-en...

--
P@u!

H@n Zijsp@n

On 30 jan, 00:04, Paul <pa...@sx4all.nl> wrote:

> Afgesproken.

Helemaal niet!
We hebben de behoefte ontdekt aan banden die in de schuur lek raken.
Nu moeten we doorgaan tot dit product ontwikkeld is en de markt gaat
veroveren.

Daarna gaan we een bank met ingebouwd plaksetje op de markt zetten.

Lekke groeten,

H@n Zijsp@n

PP

Lou Holtman schreef op dinsdag 29-1-2008 in
<479f9152$0$25475$9a62...@news.kpnplanet.nl>:

> [...]
> wel.... Kan natuurlijk zijn dat die achterbanden van naafversnellingsfietsen

Het afgelopen jaar heb ik drie banden geplakt: twee keer in de
achtertuin, daar ik de lekkage opmerkte bij het weg willen gaan, en een
keer langs de weg. Ik ga echt niet lopen, in een 10-15 minuten heb ik
de band geplakt en ben weer onderweg. De meeste tijd ben ik kwijt met
het weer op spanning brengen van de band met het meegeleverde pompje...

--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman

ebro

Nee Lou,
daarom heb ik ook voor woon-werk een derailleur fiets gekocht. Zeker
bij slecht weer en groot voordeel.

--
Only those who know the secret can read a stream of bytes ....

Eric

Lou Holtman

Het enige wat ik beweer is dat het verwisselen van een achterband en
misschien in mindere mate het plakken van een lekke achterband bij een
derailleurfiets makkelijker is. Nu moeten jullie niet aankomen met hoe
snel en hoe handig jullie wel niet zijn met het vervangen en plakken van
een achterband bij een naafversnellingsfiets, want feit blijft dat dat
bij een derailleurfiets makkelijker gaat alleen al om het feit dat je de
keuze hebt bij een lekke band om er gewoon een reserve in te gooien; bij
een naafversnelling zit je vast aan het moeten plakken. In het donker
langs de weg en in het ergste geval in de regen is dit geen pretje.
Diegene die anders beweert zegt rare dingen, niet ik.
Dat dit geen doorslaggevend argument is om voor het ene of het andere
versnellingssysteem te kiezen begrijp ik. Dit is het voor mij ook niet.

Lou, alleen maar derailleursvernellingen of maar een versnelling.

Fixed

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Versnellingsnaaf met snelspanner, twee bajonetsluitingen om de kabels in een
kwartslag los te draaien.
Band verwisselen gaat net zo makkelijk als een derailleurfiets.
Plakken doe ik ook thuis

Taeke

Lou Holtman

En om welk naaf hebben we het hier?

Lou

Fixed

"Lou Holtman" <lholrem...@planet.nl> schreef in bericht

Dat weet je volgens mij wel ;-)

Lou Holtman

Ja, dat weet ik, maar weten de mensen het ook die je nu hoop hebt
gegeven en dat ze daarvoor even moeten sparen? :-)

Lou

PP

Lou Holtman schreef op woensdag 30-1-2008 in
> [...]

> weg en in het ergste geval in de regen is dit geen pretje. Diegene die anders

Nee, jij stelt een vraag:

"Ben ik de enige die mensen met een lekke achterband van hun
naafversnellingsfiets naast hun fiets naar weet ik waar zie lopen?"

en ik geef antwoord, niet meer, niet minder... ;-))

Lou Holtman

Daar heb je gelijk in, eerlijk is eerlijk. Dat terwijl ik mijn maat
afgelopen zondag geholpen heb met een lekke achterband van zijn ATB.....
ja, ja met z'n naaf. Hier staat die stakker... ;-)

http://home.planet.nl/~holtm072/plaatjes/100_IMGP0357.JPG

Lou

Message has been deleted

PP

Lou Holtman schreef op donderdag 31-1-2008 in
<47a23ef8$0$25492$9a62...@news.kpnplanet.nl>:

De ziel...
Gelukkig heb ik de drie meiden in mijn gezin beter opgevoed...
http://www.pm3.nl/foto/voorjaar2006/fiets17.jpg

Lou Holtman

Tja, typische rolverdeling. Een huisman doet z'n dingen niet. ;-)

Lou

PP

<47a247ee$0$25500$9a62...@news.kpnplanet.nl>:

> Tja, typische rolverdeling. Een huisman doet z'n dingen niet. ;-)
>
> Lou

Precies! Die maakt foto's...

Jasper Janssen

On Tue, 08 Jan 2008 22:27:36 +0100, Lou Holtman <lholrem...@planet.nl>
wrote:

>Jij laat je fiets na een natte pekelrit ook wekenlang ongepoetst in de
>vochtige schuur staan?

Natuurlijk blijft ie niet in de schuur staan, maar wel ongepoetst. Ik ga
dagelijks op en neer naar t werk op t ding en dan heeft het weinig zin om
iedere dag de boel te gaan poetsen.

Jasper

Lou Holtman

Jasper Janssen wrote:

> Natuurlijk blijft ie niet in de schuur staan, maar wel ongepoetst.

Die 'grap' is nu al meermalen gemaakt.

> Ik ga
> dagelijks op en neer naar t werk op t ding en dan heeft het weinig zin om
> iedere dag de boel te gaan poetsen.

Dat hoeft voor mij ook niet, maar als jij na een natte pekelrit dat ding
een week lang ongepoetst in de al dan niet vochtige schuur laat staan
dan verwaarloos je die fiets net zoals je dit zou doen met een fiets met
derailleurversnelling. Dat is wat ik de hele tijd beweer.

Lou

Jasper Janssen

On Sun, 17 Feb 2008 14:26:59 +0100, Lou Holtman <lholrem...@planet.nl>

wrote:

>Die 'grap' is nu al meermalen gemaakt.

Niks grap.

> [...]
>dan verwaarloos je die fiets net zoals je dit zou doen met een fiets met
>derailleurversnelling. Dat is wat ik de hele tijd beweer.

Ja, dat klopt, maar het punt is dus dat ie gewoon dagelijks gebruikt
wordt. Ook als dat *iedere dag* een natte pekelrit is (niet dat we dat
weer gehad hebben dit jaar, maargoed). En wat mij betreft kan er dan
misschien een keer een drupje olie op de ketting af en als het weer wat
beter weer wordt wil ik hem misschien nog 1 keer schoonmaken om het zout
eraf te krijgen, maar in de tussentijd niet, en heeft het ook erg weinig
zin. Overigens een derailleur, die van mij, maar dat terzijde.

Dat jij de tijd en energie over hebt voor dat soort dingen is heel mooi,
maar een fiets hoort dat helemaal niet nodig te hebben (met inachtneming
van bepaalde basisbeginselen, w.o. ook 'verwacht dan geen optimale
efficientie en levensduur van componenten').

Jasper

Lou Holtman

Jasper Janssen wrote:

> [...]
> van bepaalde basisbeginselen, w.o. ook 'verwacht dan geen optimale
> efficientie en levensduur van componenten').

Dan zijn wij het helemaal eens. Echter de discussie begon met de
stelling dat een derailleurfiets zoveel extra onderhoud nodig heeft dat
de meeste mensen hun dure racekarretje of mooie toerfiets 's winters om
die reden niet gebruiken terwijl het enige verschil eigenlijk alleen de
ketting is. De echte reden is dat ze daar gewoon (overdreven) zuiniger
op zijn. Als een naafversnellingsfiets 's winters niet hoeft te blinken
dan hoeft een derailleurversnellingsfiets dat ook niet. Jij bent daar
een voorbeeld van.

Lou