crémant - champagne - schuimwijn, hoe bewaren

ritter_k

Rechtstaand (mijn schoonvaders gedacht) of liggend (mijn gedacht)?

S.J. Stegeman

Beste Ritter,

ritter_k schreef:

> Rechtstaand (mijn schoonvaders gedacht) of liggend (mijn gedacht)?

Heel simpel: het maakt niet uit. Door het samengeperste koolzuurgas tussen
de wijn en de kurk blijft de kurk, in staande positie, vochtig genoeg.
Daarnaast werkt het koolzuurgas als een beschermlaagje tegen de invloed van
zuurstof. Liggend blijft de kurk natuurlijk door de wijn vochtig.

Jullie hebben beiden gelijk, dus kan er zonder problemen een flesje
mousserende wijn worden opengetrokken ;-)

Groet,

Jeroen

***USQUE AD MORTEM BIBENDUM***

Christian Callec

ritter_k wrote:

> Rechtstaand (mijn schoonvaders gedacht) of liggend (mijn gedacht)?

Per definitie liggend als het langer duurt dan enkele weken, anders
droogt de kurk uit en krijg je grote problemen. Er zit namelijk een druk
van 6 bar in de fles en het is aanbevolen om die niet zo maar door een
te droge kurk te laten ontsnappen... ;)

Robčrt Koopman

Beste Jeroen,

"S.J. Stegeman" schreef in bericht :

> [...]
>
> Jullie hebben beiden gelijk, dus kan er zonder problemen een flesje
> mousserende wijn worden opengetrokken ;-)

Is koolzuurgas (CO2) dan vochtig?
Als zo'n fles toch rechtop staat zal de kurk uiteindelijk toch wel *droog*
worden?

Maar gewoon openmaken om te drinken is de beste oplossing!!

M.v.g.

Robèrt

Christian Callec

S.J. Stegeman wrote:

> [...]

> Jullie hebben beiden gelijk, dus kan er zonder problemen een flesje
> mousserende wijn worden opengetrokken ;-)

Weet je het zeker, Jeroen? Heb jij dat ergens gelezen?
Het verbaast mij namelijk, hoewel het a priori logisch klinkt...
Ik heb echter vaker flessen gezien die volledig geoxideerd waren doordat
de kurk uitgedroogd was nadat het waarschijnlijk maandenlang staand is
bewaard... Hoe zou het dan komen?

m.vr.gr.
Xian

Robčrt Koopman

Allen,

"Christian Callec" schreef in bericht :

Ik weet zeker dat deze vraag enige tijd geleden ergens in gestaan heeft, en
Jeroen heeft gelijk. Volgens het artikel waren beide methoden goed. Dus
staan of liggen maakte geen verschil....
Ik heb echt geen idee meer waar ik het gelezen heb, zou die 40 er iets mee
te maken hebben..........

M.v.g.

Robèrt

S.J. Stegeman

Allen,

Robčrt Koopman schreef:

Ik heb dit al op verscheidende plaatsen gelezen. Het snelste wat ik kon
vinden is het volgende citaat uit 'The world atlas of wine' van Hugh Johnson
en Jancis Robinson:

"Champagne researchers have established that champagne corks are kept
suitably moist and swollen by the carbon dioxide-saturated headspace so that
it is safe to avoid any contamination from a possibly tainted cork by
storing a champagne bottle upright, a position madeira producers have always
favoured."

Door de hoge druk in de champagne-fles wordt het koolzuurgas (CO2) deels
'vloeibaar', waardoor de kurk vochtig blijft.

Als antwoord op Christian's vraag: het kan zijn dat de druk in de door jou
geproefde wijnen te laag was, maar zeker weten doe ik dit niet. Een andere
verklaring zou ik zo niet kunnen bedenken.

Peter

Champagne, Crémants etc moet je niet bewaren die moet je drinken.
vr gr Peter
"ritter_k" <ritter...@yahoo.com> schreef in bericht

H.J. van der Veen

En wat dacht je dan van deze:

Falco Fino: een perlwein uit de Rheingau, met draaidop! Liggend bewaren is
het beste: dan kan-ie niet omvallen. Maar voor de bewaartermijn bleek ook de
draaidop een prima alternatief voor kurk. Of misschien wel bter? In ieder
geval is uitdrogen er niet bij, en drukverlies ook niet. Na 2 jaar nog
steeds vrij hoog in zijn zuren, en een prima slobbertje, terwijl ik verwacht
had dit hooguit een jaartje goed te kunnen houden!

Hillebrand.

"S.J. Stegeman" <jste...@tebenet.nl> wrote in message

Christian Callec

S.J. Stegeman wrote:

> [...]

> geproefde wijnen te laag was, maar zeker weten doe ik dit niet. Een andere
> verklaring zou ik zo niet kunnen bedenken.

Ik heb toch de nodige twijfels hierover. Aangezien ik vaak mousserende
wijnen voor grote proeverijen heb moeten kopen, is het mij juist
opgevallen dat bij de champagnes die - lang - staand zijn bewaard, de
kurk aan de basis gekrompen was. Niet droog, maar flink gekrompen,
terwijl alle flessen die liggend werden bewaard een kurk hadden met de
normale kegelvorm aan de basis.
Ik kan het niet anders verklaren dan door een verlies van koolzuurdruk
van binnen naar buiten en dus blijf ik voorlopig net als de meeste
wijnhandelaren mijn champagne en andere mousserende wijnen liggend
bewaren... Kan nooit kwaad.

m.vr.gr.
Xian

ritter_k

'k Zal tegen mijn schoonvader zeggen dat ik gelijk had, ;-) ...

Bedankt voor de reacties.

J. J. Lodder

S.J. Stegeman <jste...@tebenet.nl> wrote:

Natuurkundig gezien wartaal.
Boven het kritische punt kan koolzuur,
(en geen enkel ander gas trouwens) 'een beetje vloeibaar' worden.

Bedoeld wordt vermoedelijk iets als:
doordat er boven de wijn gas onder druk staat
kan het gas boven de wijn meer waterdamp bevatten.

Ongetwijfeld waar, maar met een liggende fles
wordt de kurk even ongetwijfeld nog natter gehouden.
En hoezo niet in aanraking met een 'possibly tainted' kurk?

Bij de productie liggen de flessen ook met de hals naar beneden,
om het depot kwijt te raken.

En dat bewaren van champagne is ook maar snobisme
van sukkels die het van James Bond gehoord hebben,

Jan

Christian Callec

J. J. Lodder wrote:

> En dat bewaren van champagne is ook maar snobisme
> van sukkels die het van James Bond gehoord hebben,

Mee eens, maar niet alles over een kam scheren. Er zijn inderdaad
topcuvées die wat 'langer' bewaard kunnen worden. Met 'bewaren' bedoelde
ik dus max. 1 jaar na aankoop. Engelsen en sommige Amerikanen zijn
echter grote liefhebbers van 'oude' champagne dat jaren is bewaard.
Hierdoor verdwijnt een groot deel van de belletjes en wordt de wijn
eigenlijk gelijk aan een veel te duur geworden oude stille Bourgogne...
Maar ze schijnen het hartstikke lekker te vinden. Zelf ben ik met je
eens, lijkt voor mij verdomd veel op necrofiele perversiteit.

Groet
Christian

Robčrt Koopman

Allen,

"Christian Callec" schreef in bericht :

> J. J. Lodder wrote:

Ik heb (vele) jaren geleden een flesje Luxemburgse bubbelwijn in mijn huis
teruggevonden welke ik dus zeker 10 jaar vergeten was. Deze stond dus
rechtop in een verhuisdoos. Toch maar in de koelkast gezet en een paar dagen
later opengemaakt. Een mens doet toch altijd wat voorzichtig met het
openmaken van dit soort flessen onder druk, was echter niet nodig.... De
kruk *viel* er haast al uit, en van enige druk was helemaal niets meer over.
De wijn zelf zag er uit als oude thee en was absoluut niet meer te drinken.
Dus begrijp ik al die verhalen over Champagne uit 1917 (jaartal is
verzonnen) ook niet zo, wel als je zo'n oude stille wijn omzet tot Champagne
maar dan zijn de bubbels "nieuw".

M.v.g.

Robčrt

Robčrt Koopman

Beste Jan,

"J. J. Lodder" schreef in bericht :

> James Bond beweert zelfs huizen en jaren te kunnen herkennen :-)

Je weet toch wel dat zo'n film niet echt is?....:-))
Er schijnen zelfs films gemaakt te zijn van mensen op de Maan!...:-))

> Maar toch mogen ze hem in de Chanpagne dankbaar zijn
> voor het in omloop brengen van het idee dat rose champagne
> iets heel byzonders is,

Weet je ook in welke Bond film dat geweest is?
(kon hij ook niet vermelden uit welk jaar de druiven kwamen waarvan ze een
bepaalde Cognac maakte?)

Ik mag overigens wel graag Champagne drinken, gewoon omdat ik het lekker
vind.
Rosé Champagne is m.i. toch anders dan *gewone* Champagne, het is in het
glas al mooi om te zien en dat verhoogt de vreugde om het te drinken.

M.v.g.

Robèrt

Peter

"Robčrt Koopman" <koop...@hotmail.com> schreef in bericht
> Peter,

> waarderen.
>
> Een goede Crémant is ook helemaal niet verkeerd!!! Sterker nog, deze zijn
> zeker makkelijker te drinken en dan denk ik vooral aan de prijs!!!
> Helaas heb ik de Champagne *inname* ook moeten verminderen, mijn vrouw
> krijgt ook last van haar maag na het drinken van enige glazen. En een hele
> fles is meestal wat veel voor z'n tweeėn. (zeker als zij maar één glas wil
> drinken...)

Helemaal
> wat
>
> Zo klinkt het wel meteen een heel stuk minder....:-))
> Van rommel iets maken wat *men* wel weer wil drinken, en veel geld voor
wil
> betalen!!

Maar dat is toch prachtige commercie. De natte droom van elke
marketingjongen. :-))))))))))))))0
Peter

J. J. Lodder

Robčrt Koopman <koop...@hotmail.com> wrote:

> wat
>
> Zo klinkt het wel meteen een heel stuk minder....:-))
> Van rommel iets maken wat *men* wel weer wil drinken, en veel geld voor wil
> betalen!!

Alle wijn is rotzooi (bedorven druivensap immers)
waarvan men met veel geknutsel iets drinkbaars heeft weten te maken.
En dan nog, dat het drinkbaar is is iets wat aangeleerd moet worden.
Kinderen moeten het gewoonlijk niet.

Een ander extreem voorbeeld is de port:
ondrinkbare harde wijnen,
te slecht zelfs voor de Royal Navy,
waar men met een slimme truc iets van wist te maken.

Beste,

Jan

J. J. Lodder

Robčrt Koopman <koop...@hotmail.com> wrote:

> Beste Jan,

> Je weet toch wel dat zo'n film niet echt is?....:-))

Wie had het over een film?

> Er schijnen zelfs films gemaakt te zijn van mensen op de Maan!...:-))

Daarover moet je in nl.wetenschap (en liever niet) komen vervelen.

> Weet je ook in welke Bond film dat geweest is?

Geen idee of het ooit tot een film doorgedrongen is.
Het staat wel in de boeken.
Fleming heeft vermoedelijk de Bordeaux folklore
met die over de Champagne door elkaar gehaald.
In tegensteling tot Bond wist hij kennelijk weinig van wijn.

> [...]
> bepaalde Cognac maakte?)
>
> Ik mag overigens wel graag Champagne drinken, gewoon omdat ik het lekker

Wat mij betreft liever de andere oorden, als Die of Limoux.
Proef je nog eens wat anders.

> Rosé Champagne is m.i. toch anders dan *gewone* Champagne, het is in het
> glas al mooi om te zien en dat verhoogt de vreugde om het te drinken.

Tja, zal wel, een scheut Cassis erdoor doet ook wonderen,

Jan

PS Ken je overigens het wijnverhaal uit
"Someone like you" van Roald Dahl?

Rudi S.

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht

Helemaal

> Alle wijn is rotzooi (bedorven druivensap immers)

Ik dacht hier wat nuttige info te verzamelen , maar zo een uitdrukking zeg
veel over de ng, geen haar beter dan de meeste.

> waarvan men met veel geknutsel iets drinkbaars heeft weten te maken.
> En dan nog, dat het drinkbaar is is iets wat aangeleerd moet worden.
> Kinderen moeten het gewoonlijk niet.

Ga jij maar buiten spelen, het is niet omdat jij het toevallig niet lekker
vindt dat andere dezelfde mening hebben.

--
Groetjes van Rudi
Toerisme Waasland

Peter

"Rudi S." <andromeda@planetinternet"invalid".be> schreef in bericht
Beste Rudi ik geloof niet dat je Jan helemaal snapt. Hij heeft gewoon
gelijk en ik denk wel dat hij wijn lekker vindt.
vr gr Peter

Peter

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht

Ik vrees toch dat Jan een echte zoetekauw is.
Peter

---

Peter

> "Peter" <lagr...@lagrappe.nl> schreef in bericht

> zeg

> lekker

> Op welk punt heeft ie dan gelijk, al ooit wijn zien maken van het begin
tot
> einde op een gezonde manier? ja dat bestaat nog, je moet er wel moeite
voor
> doen.
Beste Rudi druiven kan je op een natuurlijke wijze kweken. Moet je heel veel
moeite voor doen en of het betere kwaliteit levert kan je ook nog over
discussiėren. Maar wijn maken op een natuurlijke manier bestaat niet. Dat
zijn processen die gestuurd moeten worden.

Ik geef zelfs toe dat er veel rotzooi op de markt is zeker in de niet
> wijnlanden, want al wat ingevoerd wordt lijkt in het minst niet meer op de
> oorspronkelijke dingen, veelal toch, er zijn uitzonderingen, en het rare
is
> zelfs dat bij de minst dure over het algemeen lekkere wijn zit.

kan dit betoog niet helemaal volgen

> en wijnkenners??? wijn is lekker als je het zelf graag drinkt , en daar
> heeft het prijsticket vrij weinig mee te maken.

Alle waar naar zijn geld en naar je smaak. Als iemand wat ik als bocht
kwalificeer lekker vindt moet hij of zij het vooral blijven drinken

> Maar denigrerend doen over wijn in het algemeen vind ik ook niet nodig,
wijn
> is in princiepe een gezonde drank, zeker rode wijn. Alleen geen hele fles.

Nogmaals je begrijp Jan niet hij is wat cynisch soms wat plastisch maar wijn
is geen natuurlijk product het komt tot stand door wat knutselen met
natuurlijk druivensap.
vr gr peter

Peter

> "Peter" <lagr...@lagrappe.nl> schreef in bericht

> wijn
>
> Dan is de mens ook onnatuurlijk, een philosofische benadering van wijn is
> helemaal uit den boze.

I rest my case

laten we maar een glaasje gaan drinken
Peter

Christian Callec

Rudi S. wrote:

> Dacht ik ook, trouwens het gindg hier alleen maar om een princiepe, er wordt
> tegenwoordig over alles gezeurd, en soms terecht, maar het wordt wel wat te
> erg, niks blijkt meer goed en overal gaan we aan kapot. Over 60 jaar terug
> dan had men nog redenen om te zeuren, nu veel minder.
>
> Maar dit heeft niks mee te maken met wijn, trouwens wat had je in gedachte
> van wijn?

Beste Rudi,

Alvorens zomaar een virulente reactie te leveren kun je beter eerst de
'toonzetting' en de 'cultuur' van een ng bestuderen.
Jan is een persoon uit deze ng, niet DE ng.
Het is dan ook onterecht om door een sarcastische opmerking van Jan die
jij niet helemaal (of helemaal niet?) hebt begrepen, een ng te
beoordelen. ;)

Kijk eerst even de kat uit de boom, en je zult zien dat het hier
meevalt, hoor. :)))

En over het afkraken gesproken, het misbruik van de technologie om van
niets iets te maken is niet alleen legitiem, maar ook en zeker gewenst
om de mensen die wel hun best doen om gezonde en natuurlijke producten
te maken te helpen overleven.

Jij hebt deels gelijk dat er wereldwijd nog een klein aantal mensen is
die 'natuurlijke' wijnen van ongezwavelde, biologisch/biodynamisch
geteelde druiven maakt waarbij men nog natuurlijke inheemse gistsoorten
gebruikt en geen computergestuurde koelingsyseem, geen enzymen, geen
geselecteerde reincultuur van al dan niet genetisch gemanipuleerde
gistsoorten... verder geen tannine, zuren, suikers, ingedroogde most,
... geen melk, geen houtkrullen etc... toevoegt. Die mensen bestaan
wel... Wereldwijd zullen er misschien 1000 zijn? Misschien 100?
Wat Jan probeerde duidelijk te maken - op een sarcastische wijze - is
dat wijn gemaakt dient te worden, het sapje wordt niet uit zichzelf
wijn... er komt nogal wat bij kijken!

Natuulijk is de opmerking van Jan, nogmaals sarcastisch bedoeld, iets te
generaliserend. Natuurlijk is goede wijn al voor een groot deel in de
wijngaard gemaakt, en natuurlijk wordt de oorspronkelijkheid van de wijn
telkens verminkt door elke extra handeling in de kelder. Pompen en
filters bijv. 'denatureren' de wijn, beter is gebruik te maken van
natuurlijke graviteit bij vervoer van druiven en overheveling van
wijnen... Maar als wij alleen de natuurlijk opererende wijnmakers zouden
overhouden, zou de wereld nu weinig wijn meer drinken! :)

vriendelijke groet
Christian Callec

Rudi S.

> [...]

einde op een gezonde manier? ja dat bestaat nog, je moet er wel moeite voor
doen. Ik geef zelfs toe dat er veel rotzooi op de markt is zeker in de niet

[...]

Robčrt Koopman

Allen,

<knipperdeknip>

Dus wijnmaken in de vorm van "laat de druiven het zelf maar uitzoeken
tijdens het groeien, na het plukken de boel gewoon persen, dan laten
vergisten in een bak/kuip/vat om het uiteindelijk in flessen te doen"
bestaat niet? Of erger, werkt niet?

Volgens het prachtige BBC programma van Rick Stein (BBC2 donderdag avond)
was er in Engeland wel een appelcider maker die het eigenlijk zo deed. Dus
helemaal zonder toevoegingen of ander ingrijpen. Is deze cider wel om meteen
te drinken en niet om jaren te bewaren.

M.v.g.

Robèrt

Rudi S.

Robčrt Koopman

Beste Jan,

> Wie had het over een film?

Hoor ik daar ergens een "Touché" op de achtergrond...:-))

> Daarover moet je in nl.wetenschap (en liever niet) komen vervelen.

Vandaar mijn opmerking, het was een prachtig verhaal. Al die mooie
foto's...;-))

> [...]
> met die over de Champagne door elkaar gehaald.
> In tegensteling tot Bond wist hij kennelijk weinig van wijn.

Ik moet dan weer bekennen dat ik de boeken (waren het boeken dan?) nooit heb
gelezen.

> Wat mij betreft liever de andere oorden, als Die of Limoux.
> Proef je nog eens wat anders.

Doe ik ook. Maar in Champagne zit net even dat *kalk* meer in, en dat mag ik
wel.

> Tja, zal wel, een scheut Cassis erdoor doet ook wonderen,

Kir Royale is dat niet zonde van Champagne?

> PS Ken je overigens het wijnverhaal uit
> "Someone like you" van Roald Dahl?

Nee, gaat dat over dit onderwerp? Ik zal het eens opzoeken/lezen.

M.v.g.

Robèrt

Rudi S.

"Christian Callec" <cccall....@wxs.nl> schreef in bericht

> [...]

> wijnen... Maar als wij alleen de natuurlijk opererende wijnmakers zouden
> overhouden, zou de wereld nu weinig wijn meer drinken! :)

Ik had deze ng (zit trouwens al eeuwen op usenet) nog maar kort aangesloten,
en inderdaad daarom kwam de opmerking van Jan nogal cru over, en inderdaad
dat lag eerder aan mij dan aan Jan, waarvoor zowel naar Jan toe als aan de
rest mijn welgemeende excuses dan voor mijn voortvarendheid.

Gezondheid.

Robčrt Koopman

Jenny,

"Jenny" schreef in bericht :

> we hebben toch een keer helemaal in het begin een wijnvraag over een boek
> van Roal Dahl (?) gehad
>
> kan het niet meer terug vinden
>
> over een talbot??

Dat was Wijnvraag 35, maar of dat met dit onderwerp te maken heeft weet ik
niet.....;-))
(kijken op mijn site heeft waarschijnlijk geen nut, Tiscali bedankt!!)

M.v.g

Robèrt

Jenny

> Nee, gaat dat over dit onderwerp? Ik zal het eens opzoeken/lezen.

we hebben toch een keer helemaal in het begin een wijnvraag over een boek
> [...]

jenny

Bonum Vinum Laetificat Cor!!!

J. J. Lodder

Newby?

Jan

J. J. Lodder

"Rudi S." <andromeda@planetinternet"invalid".be> wrote:

> "Peter" <lagr...@lagrappe.nl> schreef in bericht

> wijn
>
> Dan is de mens ook onnatuurlijk, een philosofische benadering van wijn is
> helemaal uit den boze.

Integendeel: het is de enig mogelijke.
Wijn op zich is niets:
het is de drinker die er van alles bij verzint
(een aroma van wild fruit ofzo) en daar een hele cultuur van maakt
dat het meer maakt dan water, alcohol, en wat verontreinigingen.

En inderdaad, de beschaafde mens is heel onnatuurlijk,
en wijn is bij uistek een cultuurproduct,

Jan

J. J. Lodder

Robèrt Koopman <koop...@hotmail.com> wrote:

> Beste Jan,

> Hoor ik daar ergens een "Touché" op de achtergrond...:-))

De boeken zijn ook niet echt :-)

> Vandaar mijn opmerking, het was een prachtig verhaal. Al die mooie
> foto's...;-))

> Ik moet dan weer bekennen dat ik de boeken (waren het boeken dan?) nooit heb
> gelezen.

Ik moet hier een jeugdzonde bekennen, vrees ik.
Maar er is weinig van blijven hangen.
En ja, het waren ooit boeken,
(jaren 50, gebaseerd op f.'s ervaringen in de jaren 40)
en de eerste films hadden nog iets van de boeken weg.
Later natuurlijk door een legertje scenarioschrijvers overgenomen,
met de opdracht wat tekst bij de special effects te leveren.

> Doe ik ook. Maar in Champagne zit net even dat *kalk* meer in, en dat mag ik
> wel.

> Kir Royale is dat niet zonde van Champagne?

Royal dacht ik.
En die mooie kleur zie je toch alleen maar bij het bord naast je :-)
Maar iets serieuzer: een 'aperitief maison' wil vaak een Kir zijn.

> Nee, gaat dat over dit onderwerp? Ik zal het eens opzoeken/lezen.

Jazeker. De plot: de bezoeker die bij een familie te eten genodigd is
verwed een kapitaal landhuis tegen de hand van de dochter des huizes
dat hij de wijn die geschonken zal gaan worden
met zijn superieure smaak- en reukvermogens
op streek, jaar, en zelfs wijngaard van oorsprong zal herkennen.

De dochter (die de oudere wijnkenner niet ziet zitten)
gaat op aandringen van haar vader
(die een kapitaal landhuis wel ziet zitten)
en die zegt zeker te weten dat het toch echt onmogelijk is
met tegenzin toch maar op de weddenschap in.

Ik zal de ontknoping niet verklappen,
zelf lezen is aardiger,

Jan

PS [off-topic]
Het bridge verhaal uit dezelfde bundel is ook ijzersterke Dahl.

J. J. Lodder

Christian Callec <cccall....@wxs.nl> wrote:

> [...]
> wijnen... Maar als wij alleen de natuurlijk opererende wijnmakers zouden
> overhouden, zou de wereld nu weinig wijn meer drinken! :)

'Natuurlijke' druiven bestaan ook allang niet meer.
De druif van tegenwoordig is ook een product waar door eeuwenlang
ploeterende en selecterende wijnboeren van alles aan veranderd is,
als er vandaag de dag al geen genetische manipulatie aan te pas gekomen
is.

'Natuurlijk' is een illusie,
maar wel eentje die als verkoopargument bruikbaar is.

Natuurlijke wijn bestaat niet,

Jan

J. J. Lodder

Robčrt Koopman <koop...@hotmail.com> wrote:

Zo ging dat met wijn in de middeleeuwen ook.
Men dronk nouveau, en zoop het restant bij voorkeur met carnaval op.

Bewaren was de uitzondering, voor brave monnikken enzo,

Jan

Jenny

> [...]
> niet.....;-))
> (kijken op mijn site heeft waarschijnlijk geen nut, Tiscali bedankt!!)

je site doet het
"gepikt"

Vraag 35A : (12 juli 2000, Arno Woesthoff)
Een bekend schrijver heeft een verhaal geschreven Waarin Richard Pratt al
triefelend een wijn middels proeven zou herkennen.
De vragen zijn:
1.. Welke schrijver bedoel ik?
2.. Om welke wijn compleet met jaartal gaat het?
Antwoord :

1.. Roald Dahl
2.. Branaire Ducru 1934