Wasmachine afvoer stroomt over

Harayasu

Hoi,

Ik heb een probleempje met mijn wasmachine afvoer, die stroomt een
beetje over wanneer de wasmachine heftig begint af te pompen. Bij
'gewoon' afpompen stroomt het water netjes weg. De hoeveelheid water
die overstroomt is niet veel, maar ik vind het wel vervelend en wil
het verhelpen.

Mijn wasmachine is 85 cm hoog en de opening van de sifon, waar de
afvoerslang vrijwel direct inhangt, is op 81 cm hoogte. Nu begreep ik
dat ik het probleem zou kunnen verhelpen door bovenop de opening van
de sifon een stuk pijp te bevestigen, omdat het water te weinig
valsnelheid zou krijgen en daardoor niet snel genoeg door de sifon zou
stromen.

Nu vraag ik mij af: hoe lang zou dat stuk pijp moeten zijn? Wanneer ik
de opening hoger plaats, dan moet de wasmachine het water verder
omhoog pompen. Ik denk dat de pomp daarvoor sterk genoeg is, maar wat
zouden jullie aanraden? Een centimer of 25, is dat voldoende?

Ik zou ook de sifon lager kunnen plaatsen, maar de vorige bewoners
hebben de afvoerpijp dwars door de muur heen geplaatst en als ik de
sifon lager zou plaatsen, dan komt deze al snel beneden de opening in
de muur. De afstand tussen de onderkant van de sifon en de opening is
nog geen 10 cm.

Alvast bedankt en groeten,
Harayasu

bestweter

"Harayasu" <h_o...@hotmail.com> schreef in bericht

De vraag is of verlenging van de afvoerpijp soelaas gaat bieden; de hoogte
die u nu heeft is heel normaal.
Mijn indruk is dat u te maken heeft met een opkomende verstopping in de
sifon of afvoer, danwel een probleem door onvoldoende ontluchting van de
afvoer.

inox

Harayasu wrote:

De slang waterdicht aansluiten op de sifon?

--
inox

Harayasu

Ik begreep dat dit niet mag, i.v.m. beluchting. Als ik het goed heb
begrepen moet de afvoerslang juist los in de afvoerbuis hangen.

Groeten,
Harayasu

Harayasu

On 11 feb, 21:10, "bestweter" <bestwe...@nottent.nl> wrote:
> "Harayasu" <h_on...@hotmail.com> schreef in berichtnews:6b744a75-2f8f-4e9d...@l1g2000yqj.googlegroups.com...

Mijn afvoerslang is bijna even dik als afvoerpijp, het zou dus met de
ontluchting te maken kunnen hebben. Ik heb inmiddels gelezen over een
Y-splitsing waarbij je aan de ene tak een beluchter plaatst en in de
andere tak de afvoerslang hangt.

Groeten,
Harayasu

bestweter

"Harayasu" <h_o...@hotmail.com> schreef in bericht
Wat u schrijft over de afvoerslang is ook eerder regel dan uitzondering; het
beetje lucht dat boven de sifon in de pijp zit zal het probleem niet zijn.
Als de ontluchting de oorzaak is, dan zit hem dat in het deel onder de
sifon.

Hoe lang doet het euvel zich overigens al voor?

Harayasu

On 11 feb, 21:45, "bestweter" <bestwe...@nottent.nl> wrote:

Ik woon nog niet zo lang in de flat, maar ik denk dat het al die weken
al zo is geweest. Het viel me deze week pas echt op. Ik had al eens
gedacht aan ontstoppen en wat soda in de afvoer gedaan en tevens in de
gootsteen in de keuken, heeft nog niet geholpen. Maar ik zal morgen de
sifon even nakijken. Het kan inderdaad best zijn dat daar troep in
zit.

Groeten,
Harayasu

pleerol

Harayasu schreef:
Als de afvoerpijp een doorsnede van 32 mm heeft, zou ik er een
verloopstukje naar
40 mm opzetten. En daar 10 cm pijp van 40 mm op, waarin de afvoerslang
ruim past, zodat er nog lucht kan ontsnappen.
De afvoerslang wel vastmaken aan de muur.
Van de meeste wasmachines is de opvoerhoogte van de pomp ca. 1 m. Dus
onder de 1 m. blijven is veilig.

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Never underestimate the power of stupid people in large groups.

inox

Harayasu wrote:

> Ik begreep dat dit niet mag, i.v.m. beluchting. Als ik het goed heb
> begrepen moet de afvoerslang juist los in de afvoerbuis hangen.

Hier levert een waterdichte afsluiting alvast geen problemen op.

--
inox

albert

afvoerleidingen doorspuiten. Zitten waarschijnlijk vol met resten wasmiddel.

"Harayasu" <h_o...@hotmail.com> schreef in bericht

Joop

"albert" <alb...@planet.nl> schreef in bericht

Ik krijg het angstige vermoeden als ik dit leest dat de sifon erg hoog zit
en dat de afvoerbuis tussen de sifon en de slang erg kort is.
Dat is vragen om ellende, sifon kan beter lager zitten, als de machine
begint te pompen en het water komt nagenoeg rechtstreeks in de sifon dan
spat het terug (dus over de pijp heen)
Dichtmaken kan, er zijn rubbers voor en het kan ook goed werken maar het is
meer symptoombestrijding, Kans is er dat er beluchtingsprolemen komen, hoeft
echter niet, Ik zou de sifon verplaatsen naar beneden.

joop

Harayasu

On 13 feb, 17:31, "Joop" <inva...@invalid.nl> wrote:
> "albert" <alb...@planet.nl> schreef in berichtnews:49956f00$0$1420$ba62...@nova.planet.nl...

> joop- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dank voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik uitgezocht hoe en waar de vorige bewoners de afvoer
hebben aangesloten. Aanpassen valt reuze mee, er is voldoende ruimte.
Het gat in de muur kan groter gemaakt worden en ik ga de 32 mm buizen
vervangen door 40 mm buizen. Ik heb een nieuwe sifon gekocht en zal
deze lager plaatsen dan de huidige sifon.

Groeten,
Harayasu

Rene

"inox" <on...@usenet.invalid> schreef in bericht