Stabiliteit Y-tong muurtje

Marten

Ik heb voor een inloopdouche een wandje gemaakt van Ytong (gasbeton)
blokken. De maat van de blokken is 60x20x10. Verlijmd met fix&finish
van KNAUF.
Het muurtje is 180 hoog en 150 lang en 10 dik. Het is gelijmd op een
vloer van lichtgewichtbeton en staat haaks op een muurtje waaraan het
verankerd is met ankertjes van ytong en daarna dichtgespoten met PUR
De bovenkant (150) en één zijkant (180) staan dus los.

Vraag: staat dat muurtje wel stabiel genoeg? Moeten er geen extra
voorzieningen komen? Ik vind dat het muurtje veel vering heeft.

Marc

"Marten" <marte...@tele2.nl> schreef in bericht

10 cm dik voor dat wandje is ook wel erg weining, dat is vragen om problemen

Marc

De Bootsman

"Marc" <m...@home.nl denk ik> schreef in bericht
> 10 cm is op zich meer dan zat. de speling of vering ontstaat doordat er
heel veel muur niet vast zit en ytong heeft ook nog eens geen massa. ik heb
een soortgelijk probleem opgelost door aan de kop van het muurtje een
profiel naar het plafond door te trekken, geen mm speling meer.

Stephan

De Bootsman Scheepsbetimmering & Interieurbouw

www.debootsman.com

Chriske911

je had beter grotere blokken gebruikt, die van 10x60x60
zolang je blokkenlijm hebt gebruikt en er is 1 kant van het muurtje
goed verankerd kan er weinig misgaan

als je echt veel moeite doet zal je er inderdaad in slagen om het ganse
muurtje om te duwen maar ook dan zal je zien dat de gehele muur in 1
stuk zal blijven
de zwakte ligt dus meer aan de verankering aan de vloer

wat je kan doen om het een stuk steviger te maken is door op het einde
een haaks stuk eraan te metselen
dit maakt dat de muur aan weerskanten gesteund wordt
hetzelfde principe vind je terug in zeer lange losstaande muren, daar
wordt om de zoveel meter een steunbeer gemetseld

of je kan bovenop doormetselen tot aan het plafond met glasblokken en
op het einde van de muur een profiel plaatsen en dat dan aan de plafond
verankeren

grtz

Marten

De Bootsnman: aan de kop van het muurtje een profiel: tot aan het
plafond is bij mij eigenlijk geen optie want mijn plafond is 3.10 m
hoog. Maar dat profiel is wel een idee. Zou een sierprofiel, u vormig,
aan de kopse kant en evt ook aan de bovenkant, helpen? Ik heb hier en
daar muurtjes gezien die zo'n profiel, soms van rvs, hadden.

Chriske911: Ik heb ook het idee dat als ik de muur zou willen omduwen
dat dat in zijn geheel zou gebeuren: de blokkenlijm is meestal
oerdegelijk. Dat zou betekenen dat ik bovenaan, bij de aansluiting op
de haakse muur (nu met dunne ankertjes en PUR bevestigd, cf de
voorschriften van Ytong) een groot hoekijzer ter versteviging zou
moeten aanbrengen (iets ingefreesd, daarna wegstucen)
Doormetselen tot aan het plafond wordt wel erg massief. Voor een haaks
stuk is geen plaats.
Wat is je mening over de dikte van de blokken: 10 cm?

Chriske911

die 10 cm is meer dan dik genoeg voor een binnenmuurtje
dikker zal enkel een groter gewicht betekenen en dus een sterkere
hefboomwerking waardoor je eigenlijk nog meer kans hebt op het omver
vallen van...

ipv van glasblokken kan je ook met een mooie hardglazen verhoging
spelen

als je het over een ingang van de douche hebt kan je misschien onder
het mom van een douche gordijn een stang gebruiken om dat muurtje vast
te zetten aan de tegenoverstaande wand?

nu denk ik niet dat het in de praktijk direct zal omvergeduwd worden

als je het gewicht zo laag mogelijk houdt zal de eventuele gevolgschade
ook niet zo groot zijn (kwestie van vooruitziend te zijn)

als je er echt aan blijft twijfelen kan je nog altijd werken met
ijzeren hoekverstevigingen die je in de muren infreest
is redelijk makkelijk te doen met YTONG

een idee is misschien om een ijzeren lat haaks geplooid en op zijn kant
bovenaan in het midden van het muurtje in te werken
de platte kant kan je dan makkelijk wegwerken in de muur waar je hebt
tegen gemetst
en de diepere gleuf in het YTONG muurtje is snel genoeg gemaakt

grtz

Marten

Chriske 911, bedankt voor het meedenken en de tips.