Oude trap renoveren

Jan De Maeyer

De beuken trap in mijn meer dan 80 jaar oude woning is nog in goede staat
maar is in de loop der jaren verschillende keren overschilderd.
Graag zou ik er alle verf- en kleurlagen afhalen tot op het blanke hout.
Aangezien de trap uit meer dan zestig treden bestaat en de leuning met
gedraaide spijlen (een honderttal) aan de trap is bevestigd wordt dit geen
eenvoudige klus. Daarom volgende vragen.

Op de vlakke stukken kan ik de verf met behulp van een warme luchtpistool
gemakkelijk verwijderen maar hoe krijg ik de houten spijlen in hun originele
staat zonder een vermogen aan dure afbijtmiddelen te besteden?

Op sommige plaatsen is de trap aangetast geweest door houtworm. Hoe krijg ik
alle verfresten uit de gaatjes?

Is een staaldraadborstel op een boormachine het meest geschikt om de verf in
hoeken en kanten weg te halen of zou die het hout te veel beschadigen? Wat
dan als alternatief?

Als alle verf er ooit zal afgehaald zijn zou ik de trap graag bewerken met
een kleurbeits. Bestaan er produkten die voldoende slijtvast zijn voor
dergelijk toepassing?

Alvast bedankt voor eventuele raadgevingen.

Jan De Maeyer
Dendermonde-België

Leendert Wander

Mijn advies: begin er niet aan !!
Gewoon slechthechtende verflagen verwijderen en de trap opnieuw schilderen.
Als je echt een mooie houten trap wilt moet je een trappenfabriek bellen en
een nieuwe laten plaatsen.
Is wel duur, maar een oude geschilderde trap kaal maken is haast niet te doen.
good luck
Leen

Jan De Maeyer wrote:

> Dendermonde-Belgiė

Kris Verrelst

Ik zit met hetzelfde probleem met wel een belangrijk verschil: de trap is
niet geschilderd geweest, maar is bekleed met tapijt en daaronder een
viltlaag. De trap is dus zwart van het stof. Gewoon stofzuigen blijkt
onvoldoende te zijn.

Iemand een idee hoe deze trap op te knappen valt ?

Reacties welkom

--
Kris Verrelst

kris.v...@pandora.be
Een sluitend systeem - Clavis Systems bvba
http://users.skynet.be/clavis/

Jan De Maeyer <jan.de...@skynet.be> wrote in message