Wasmachine afvoer loopt over?

«Jos»

Hallo alemaal,
Ik zit met het volgende probleem(pje).
Met de oude wasmachine had ik geen water afvoerprobleem.
Deze ging kapot (electronisch probleem) en heb ik nu vervangen door een
nieuwe machine. Het afpompen van het spoelwater gaat nu met zo'n kracht,
dat de afvoer het niet verwerken kan? (een pvc pijp rond 40 mm.)
In feite is het niet de wasmachine-afvoer die overloopt (zit op 80 cm.
van de vloer), maar een aftakking van die pijp op 60 cm. hoogte, die de
overloop van de cv-ketel opvangt.
De gezamenlijke syfon heb ik al schoongemaakt, maar dat was niet de
oplossing. Heeft een van jullie nog oplossingen, of zou ik er een
terugslagklep tussen moeten zetten?
Alvast veel dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet, Jos

Criticus

"«Jos»" <ad...@invalid.nl> schreef in bericht
Omdat uw aftakking op 60cm hoogte zit hebt u maar een reserve van 20 cm. Dat
is voor veel wasautomaten te weinig.
Oplossing: De afvoerslang niet te diep in de afvoerpijp steken zou kunnen
helpen. Anders: vervang uw PVC-pijp van 40 door een van 90. ofwel moet u de
aftakking verlagen inplaats van 60 cm op 20 cm. Normaal is een pijp van 40mm
ruim voldoende.

*Peter*

ĢJosģ schreef:

Plaats de syfon zo laag mogelijk boven de vloer en verleng de buis naar
die condensafvoer maximaal.
Als dat allemaal niet werkt, kijk dan eens, of je de hele zaak kunt
ombouwen naar 50 mm.

Groeten,
Peter

J. J. Lodder

«Jos» <ad...@invalid.nl> wrote:

> [...]
> nieuwe machine. Het afpompen van het spoelwater gaat nu met zo'n kracht,
> dat de afvoer het niet verwerken kan? (een pvc pijp rond 40 mm.)

Je zou een klem op de afvoerslang kunnen zetten.

> In feite is het niet de wasmachine-afvoer die overloopt (zit op 80 cm.
> van de vloer), maar een aftakking van die pijp op 60 cm. hoogte, die de
> overloop van de cv-ketel opvangt.

Of zo'n slang -> PVC koppelstukje op de CV afvoer lijmen.

Jan

«Jos»

Criticus schreef:
Ik heb het denk ik niet duidelijk genoeg gemaakt. Ik bedoelde dat het
water er op een hoogte van 60 cm. uit komt. De bovenste 20 cm. wordt dus
niet benut.

--
Met vriendelijke groet, «Jos»

«Jos»

*Peter* schreef:
> «Jos» schreef:

De syfon zit al vlak boven de vloer. Of de condensafvoer verlengt kan
worden is misschien met het verleggen van leidingen mogelijk. Zal ik
verder uitzoeken.

«Jos»

J. J. Lodder schreef:
Ga ik nader bekijken.

Martin Borsje

«Jos» has brought this to us :

Verleng zonodig de slang en duw hem 80 cm in de pijp voorbij de
aftakking van de CVC afvoer.

Criticus

"«Jos»" <ad...@invalid.nl> schreef in bericht
In vele 'Doe Het Zelf ' vindt u ook een terugslagklepje, speciaal voor
wasautomaten. Deze wordt geplaatst tussen de afloopdarm en aflooppijp. De
afloopdarm zit dan waterdicht op de aflooppijp. Het tussenstukje zorgt voor
de luchttoevoer zodra de pomp stilvalt. Dit tussenstukje werd ook vaak
gebruikt wanneer de wasautomaat in de kelder was opgesteld en de afloop
hoger zit dan hoogte van de wasautomaat.

lei

een terugslagklep kan ook problemen veroorzaken door te blijven vasthangen

het beste boven op je 40mm afvoerbuis een sokje lijmen en er een zgn
kasrubber 40x32 inplaatsen
nu is de speling tussen slang en afvoerbuis opgelost

succes
"Criticus" <crit...@criticus.invalid> schreef in bericht

«Jos»

Martin Borsje schreef:
Volgens de installatie-voorschriften van de wasmachine mag de slang niet
verder in de pijp gaan dan dirict na de bocht. Dit i.v.m. sifonwerking?

Martin Borsje

«Jos» explained on 17-5-2008 :

Als het water gewoon wegloop blijft daar geen water in de pijp staan en
kan er niets terugstromen.

Tussen de slang en de pijp is ruimte genoeg om lucht te laten toetreden
mocht er onderdruk in de wasmachine (????) ontstaan.

Bij mij werkt het al jaren probleemloos.

Martin

«Jos»

«Jos» schreef:
Allemaal veel dank voor het meedenken. Ik ben nog niet tot een oplossing
gekomen en denk nu ineens, dat de beluchting van het riool (de
standpijp) ook een oorzaak zijn, toch? Moet ik daarvoor het dak op of is
dat normaal gesproken van binnen uit bereikbaar?
(Ik had nog niet vermeld dat ook de wastafel op dezelfde verdieping
flink borrelende geluiden maakt als de wasmachine afpompt.)

M.E.

"«Jos»" <ad...@invalid.nl> schreef in bericht

Had het zelfde probleem, heb de afvoerslang van de wasmachine afgeknepen
zodat er niet te veel water in 1 keer uitkomt, hij
doet er wel langer over om af te pompen.

*Peter*

ĢJosģ schreef:

> [...]
> (Ik had nog niet vermeld dat ook de wastafel op dezelfde verdieping
> flink borrelende geluiden maakt als de wasmachine afpompt.)

Okee, verwissel de syfon van de wastafel voor een beluchtende syfon, doe
daarna een paar proefwassen om te zien, of je klachten nog bestaan.

Groeten,
Peter

«Jos»

M.E. schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga dit tijdelijk toepassen en ondertussen op pad
voor de oplossing van Peter.

«Jos»

*Peter* schreef:
> «Jos» schreef:

Dank voor deze tip, ik ga morgen op pad om een dergelijke sifon te
kopen. Ik zal hier t.z.t. het resultaat melden.

«Jos»

«Jos» schreef:
Hoi Peter,
Ik heb een losse beluchter gekocht bij de Gamma en deze tussen de
bestaande bekersifon en de afvoerpijp rond 32 mm. gemonteerd.
De wastafel loopt nu aanmerkelijk beter door, echter voor het afpompen
van de wasmachine heeft het geen effect gehad.( ook na 3x wassen niet.)
De wastafel laat nog borrelende geluiden horen bij het afpompen van de
wasmachine.
Heb je nog andere ideėn?

«Jos»

«Jos» schreef:
Uiteindelijk heb ik het volgt "opgelost".
Ten eerste natuurlijk de beluchter op de wastafelsifon geplaatst.
Verder heb ik de aftakking op 60 cm. afgedopt en de diverse afvoeren van
de cv-ketel via slangen naar een emmer laten aflopen.
Niet fraai, wel doeltreffend.
Graag ontvang ik nog commentaar en/of andere oplossingen.
Message has been deleted

«Jos»

Edward schreef:
> [...]
> zouden worden weggespoeld.
> In mijn huidige woning (circa 40 jaar oud) waren steeds problemen met de
> afvoer van de gootsteen in de keuken. Het water liep langzaam weg en af en
> toe werd door het water van een andere afvoer de sifon leeg gezogen. De
> keuken stonk dan naar het riool. Flink doorspoelen hielp niet, ook niet met
> caustic soda. Zo'n rubberen gootsteenontstopper hielp maar gedeeltelijk.
> Opnieuw die veer er doorheen en het probleem was opgelost.
>
> Het is een vies klusje, maar misschien lost het je probleem op.

Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie.
Je hebt natuurlijk gelijk wat die emmer betreft, maar mijn vrouw is zo
blij dat er weer normaal gewassen kan worden dat ik het voorlopig maar
even zo laat. Over een poosje ga ik met de mechanische ontstopper aan de
gang.

Peter O

On Fri, 23 May 2008 20:56:02 +0200, «Jos» <ad...@invalid.nl> wrote:

>Edward schreef:
[snip]

> [...]
>blij dat er weer normaal gewassen kan worden dat ik het voorlopig maar
>even zo laat. Over een poosje ga ik met de mechanische ontstopper aan de

ik heb een dergelijk probleem opgelost door op de bovenste afvoer
(voor de wasmachine) een y-stuk te plaatsen. Op de aftakking zet je
een 45graden bochtje en daar sluit je de wasmachine op aan. De
middelste afvoer is dan voor de be-/ontluchting.
Werkt prima hier op een 32mm pijpje.

«Jos»

Peter O schreef:

Hoi Peter O,
Bedoel je met de middelste afvoer het open einde van het y-stuk?
En is bij jou een afvoer inclusief sifon van rond 32 mm. voldoende?

Criticus

"«Jos»" <ad...@invalid.nl> schreef in bericht

Een syphone moet minstens 40 mm zijn.

Peter O

On Sat, 24 May 2008 17:56:43 +0200, "Criticus"
<crit...@criticus.invalid> wrote:

>"«Jos»" <ad...@invalid.nl> schreef in bericht

>de

precies, het rechte stuk dus..

>Een syphone moet minstens 40 mm zijn.

Bij mij werkt het met deze aanpassing dus ook met 32mm.
De wasmachine verhuist binnekort naar boven, dus ik had geen zin om de
bestaande afvoer in de keuken te vervangen.
De sifon zit onder de vloer in de kruipruimte, dus wel lekker laag.

Message has been deleted

«Jos»

Edward schreef:

> Uh.... de slang van de wasmachine is al 30mm. Hoe past die dan in een buis
> van 32mm buitenmaats?

Ik denk in de mof van het 45 graden (135 graden?) bochtje waar Peter O
het over heeft.

«Jos»

«Jos» schreef:
> [...]
> De gezamenlijke syfon heb ik al schoongemaakt, maar dat was niet de
> oplossing. Heeft een van jullie nog oplossingen, of zou ik er een

Iedereen hartelijk bedankt voor alle bijdragen.

Peter O

De slang aan mijn wasmaschine is 26mm. En dat past dus prima in een
32mm mof, maar bij een 40mm buis had ik misschien helemaal geen
probleem gehad be be-/ontluchting.
gelukkig heeft Jos gewoon een 40mm afvoer.

Peter