Thermostatische bad-douchekraan geeft lauw water???

Dick Verwoerd

Wij hebben nu ongeveer 1,5 jaar een thermostatische bad-douchekraan met
keramische schijven in onze badkamer gemonteerd.
De laatste tijd krijgen we alleen lauw water. Ook al verstellen we de
temperatuur van het water (door het rode knopje in te drukken en aan de knop
voor warmer of kouder water te draaien) van 38 graden naar een hogere
temperatuur, blijft deze bad-douchekraan lauw water geven.
Wat kan de oorzaak zijn en is dit gemakkelijk zelf te herstellen. Hoe doe je
dat? Kan je gemakkelijk in het inwendige van zo'n kraan bij de thermostaat
of mengklep komen? Hoe? Mogelijk is het de thermostaat of de klep die koud
water toevoegt die open blijft staan? Als je hand op de bovenkant van de
kraan legt, waar het warm water binnenkomt, voel je dat na enige tijd dat
gedeelte van het chromen huis van de kraan behoorlijk warm wordt, in
tegenstelling tot de koudwater-kant.
Bedankt alvast voor reacties.

EriXoft

Hoi, ik ben absoluut niet deskundig maar heb ook ongeveer een jaar geleden
zo'n kraan op mijn douche gezet en zat met hetzelfde probleem.
Ik heb de kraan losgepeuterd, daarna het kapje van de warm water voorziening
erafgehaald. Vervolgens de borgmoer, en er een paar klappen op gegeven met
de hamer (het veert).

Wonderwel, daarna deed hij het weer. Vraag me niet waarom. Einde discussie.

"Dick Verwoerd" <daver...@wanadoo.nl> schreef in bericht

W.Jansen

Misschien dat hij last heeft van kalkaanslag waardoor de schuifbare delen
niet meer ganbaar zijn.
De remedie hiervoor is, kraan van de muur afhalen en een tijdje in ontkalker
leggen.

Dat de kraan aan een kant warm(heet) wordt klopt omdat dat de kant is waar
het warme water in de kraan komt.

"Dick Verwoerd" <daver...@wanadoo.nl> schreef in bericht

WJ Lubbers

to Dick Verwoerd
Ik heb hetzelfde met zowel een Grohe badmengkraan als met een Grohe
douchemengkraan. Uit de wastafel die even verderop op dezelfde
heetwaterleiding aangesloten is komt wel veel heter water (je kunt je
handen er net niet onder houden dus plusminus 55 graden C)

Waldemar

ErikWK

Zeer waarschijnlijk inderdaad het gevolg van kalkaanslag. Met een hamer er op
slaan zal zeker effect hebben, maar beschadiging is gegarandeerd. Het beste is
om het thermostaatdeel uit de kraan te nemen en die een nachtje in de azijn te
leggen.

groeten,
Erik

rudi

filtertje in de warmwaterinvoer van de kraan schoonmaken. (kalk e.d.)

Dick Verwoerd <daver...@wanadoo.nl> schreef in berichtnieuws
3a89da95$0$29135@reader4...

B.J.Stijf

Van: stijfbj <st...@berend-jan.demon.nl>
Aan: Dick Verwoerd <daver...@wanadoo.nl>
Onderwerp: Re: Thermostatische bad-douchekraan geeft lauw water???
Datum: zaterdag 17 februari 2001 19:15

Hoi als je aan de kant van de regelaar, met het rode knopje de knop eraf
haald dan kun je de kraan zelf verstellen.
Je draait de stift wat naar de warme kant, tot het water de juiste
temperatuur heeft.
Vervolgens monteer je de knop weer met de pal tegen de afslag van de 38
graden.
Dit alleen doen als het geen kalkafzetting is

Succes Berend-jan

BIKKEL

Dick Verwoerd <daver...@wanadoo.nl> schreef in berichtnieuws
3a89da95$0$29135@reader4...
>Hoi Dick,

Je kunt je kraan testen door de rode knop ingedrukt te houden en de kraan
heel snel van koud naar warnm te draaien en andersom.
De waterdoorstroom moet direct reageren op deze handeling (van weinig druk
naar veel druk).
Doet hij dit niet zijn hoogst waarschijnlijk de ceramische ringen defect.
Is het een Grohe kraan heb je 10 jaar volledige garantie (Grohe zit in
Zoetermeer) je kunt er een afspraak maken en er naar toe gaan dan repareren
ze hem terwijl je wacht.
Andere merken zijn meestal afgeschreven.
Ontkalken is ook te proberen maar niet met viakal oid, er zijn speciale
kraan ontkalk middelen.
Probeer niet zelf te sleutelen want er kunnen div. onderdelen en veertjes
uitspringen, dan ben je verder van huis.

Suc6 Erik

hmhe...@gmail.com

bestweter

Op 17-12-2012 18:56, hmhe...@gmail.com schreef:
Wat is de bedoeling van uw mededeling?

HWtn

"bestweter" <best...@nottent.nl> schreef in bericht
Dit is geen mededeling, het zijn een paar vragen. Geeft jouw computer de
vraagtekens(??) niet weer? Maar gezien jij de inhoud van dit bericht niet
begrijpt, waarom zet jij je stomme wedervraag dan in een NG die OP niet
bedoeld heeft?

Helaas moet ik OP teleurstellen ik heb geen antwoord op zijn vraag.

HWtn

Willem de V

Op 17-12-2012 18:56, hmhe...@gmail.com schreef:
probeer eens http://www.klusidee.nl/Forum/about9694.html

Heb zelf wel eens een grohe schoon gemaakt.
Ook een nieuw binnenwerk heb ik wel eens gehad na 12 jaar.

Rob

Wie is er nou dom?
Er heeft in 2001 iemand (Dick Verwoerd) een vraag gesteld.
Nu komt hmhe...@gmail.com op de proppen en die post een "followup"
op die vraag, maar tikt er zelf niks bij. De vraag uit 2001 is niet
zijn vraag, en die vraagsteller is hier allang niet meer.
"bestweter" ziet dat en vraagt zich af wat de bedoeling is.

Tot zover correct. En dan kom jij. Met een idiote opmerking.

Jebo

lijkt mij een kalkprobleem.
Water afsluiten, kraan van de muur halen en in een
(schoonmaak)azijnbadje leggen.....

adiabic

Heb je al geprobeerd of de bron wel heet water levert?

post2u

Als het een Grohe is, haal dan de kraan eens los van de wand en check de
twee kunststof terugslagklepjes achterop.
Het zou goed kunnen dat die blijven openstaan door gruis/kalkophoping.
In dat geval de leidingen even voorzichtig laten doorlopen 'zonder' de
kraan, om het opgehoopte gruis uit de leiding weg te spoelen.
De zeefjes en terugslagklepjes natuurlijk ook even schoonspoelen.
Mocht het solid vast zijn gaan zitten, dan een nachtje in de
keukenazijn, Viakal oid.