netiquette tav nieuwsgroepen

Jimbo

FYI:

Hallo allemaal,

Het is een goede gewoonte op het Net om je aan de zgn. Netiquette te
houden: een verzameling afspraken t.a.v. gedrag op Internet, ook wel
'do's and don'ts' genoemd.
De netiquette is al oud voor internetbegrippen: ze is rond 1994/95
samengesteld door toenmalige gebruikers van het Net, in die tijd was
het nog een kleine groep die daar gebruik van maakte.
Omdat ik merk dat velen hier (kennelijk) niet mee bekend zijn, hierbij
de url van de totale netiquette en die van nieuwsgroepen en
mailinglists in het bijzonder.

URL's:
http://web.inter.nl.net/users/Maurice.Makaay/
http://web.inter.nl.net/users/Maurice.Makaay/netiquette/nieuws.html

Een van de afspraken is dat je niet een hele mail 'quote' en daar
alleen onder zet 'ben ik het mee eens' ofzo. Quote is zo'n geval
alleen de eerste en laatste zin en 'knip' de rest weg. Dat scheelt een
hoop bytes en dus ruimte op de (krappe) bandbreedte die beschikbaar
is. Het scheelt ons allen een hoop tijd en dus telefoonkosten als deze
afspraak wordt nageleefd.

Ik hoop niet dat dit allemaal heel 'betweterig' overkomt, maar ik merk
dat de netiquette steeds meer verdwijnt , en dat is jammer want het
net wordt steeds drukker. Ik wil niet zeggen dat ik mijzelf altijd
heel braaf aan de netiquette houd, maar ik doe er wel mijn best voor.
Ik hoop dat jullie dat ook zullen doen

Groet,
Jim

--
begin W32/MyDoom Virus.exe - Your computer has been infected.exe

Menno M

Als je dat allemaal zo goed weet, waarom stuur je dan een virus mee of ben
je één van die nerdsdie zo nodig moeten laten zien dat Outlook Express soms
verkeerd reageert ?

--
Met vriendelijke groeten uit de stad Groningen.

Menno Mulder

Posted by news://news.nb.nu

Crabby

Op een dag brabbelde Jimbo...

> Het is een goede gewoonte op het Net om je aan de zgn. Netiquette te
> houden: een verzameling afspraken t.a.v. gedrag op Internet, ook wel
> 'do's and don'ts' genoemd.

Ga nu eerst dit ff lezen voordat je hier over internet begint...

http://www.usenet.nl

fup to nim

Meindert Sprang

"Jimbo" <ji...@nospamforme.invalid> wrote in message

> [...]

> mailinglists in het bijzonder.

> Ik hoop niet dat dit allemaal heel 'betweterig' overkomt, maar ik merk

Zozo, en hoort het 'treiteren' van Outlook gebruikers d.m.v een niet
bestaand attachment ook bij een goede Netiquette?

Meindert

Jeroen Visser

In article <107lbbr...@corp.supernews.com>,
"Meindert Sprang" <mhsp...@NOcustomSPAMware.nl> wrote:

> "Jimbo" <ji...@nospamforme.invalid> wrote in message

[snip Netiquette bericht en sig die Outlook doet flippen]

> Zozo, en hoort het 'treiteren' van Outlook gebruikers d.m.v een niet
> bestaand attachment ook bij een goede Netiquette?

Nee, maar wel bij de leuke practical jokes (zij het met enorme baard).
Als mensen virussen vervelend vinden, hadden ze allang van Outlook af
kunnen stappen natuurlijk. :-D

Jeroen

--
On a long enough timeline, any survival rate drops to zero.

"Jeroen Visser" <jeroen...@wil.geen.spam.soze.com> schreef in bericht

> [...]
>
> Nee, maar wel bij de leuke practical jokes (zij het met enorme baard).
> Als mensen virussen vervelend vinden, hadden ze allang van Outlook af

Gel*l.

Outlook voldoet al jaren prima. Met een goede virusscanner en een gebruiker
die weet wat hij doet is er niets aan de hand.
Het probleem zit hem in de gebruikers die niet weten wat ze doen. Die komen
er vanzelf wel achter als ineens hun creditcard nummer op internet staat.

Mensen schrik aanjagen om je punt te maken is gewoon infantiel gedrag.

Bij iemand die zijn deur niet op slot doet gooi je toch ook geen stront naar
binnen?

Dick.

Venlig Hilsen

Meindert Sprang wrote:

> Zozo, en hoort het 'treiteren' van Outlook gebruikers d.m.v een niet
> bestaand attachment ook bij een goede Netiquette?

Attachment? Welk attachment bedoel je?

--

Venlig Hilsen

Peter Hunt

> Attachment? Welk attachment bedoel je?

Lezen is niet je sterkste punt merk ik.

> Venlig Hilsen

Peter.

Jeroen Visser

<http://www.google.com/search?q=emoticon>

> [...]
> er vanzelf wel achter als ineens hun creditcard nummer op internet staat.

Gel*l. ;-)
Een goed programma geeft ervaren gebruikers alle mogelijkheden die zij
wensen, en beschermt de onervaren gebruiker 'tegen zichzelf'. Outlook is
naar verschillende maatstaven gewoon een matig programma.

> Mensen schrik aanjagen om je punt te maken is gewoon infantiel gedrag.

Anderen de schuld geven van een fout in een programma dat jij gebruikt
ook. Als je het internet opgaat met Windows, Outlook, en/of Internet
Explorer vanuit je huiskamer, moet je je gewoon voorbereiden op de
nodige veiligheidslekken, programmabugs en virussen/trojaanse paarden.
Op het moment dat iemand schrikt van de manier waarop zijn software hikt
op _doodgewone tekst_, zal hij wellicht op het idee komen om zijn
computer beter te beschermen.

> Bij iemand die zijn deur niet op slot doet gooi je toch ook geen stront naar
> binnen?

Nee, maar iemand die geen gordijnen heeft moet niet klagen dat zijn
buren naar binnen kijken.

Venlig Hilsen

D wrote:

> Outlook voldoet al jaren prima. Met een goede virusscanner en een gebruiker
> die weet wat hij doet is er niets aan de hand.

Dat is nou juist het probleem: De meeste computergebruikers weten
helemaal niet wat ze doen. Klikken domweg op een attachement wat ze
ongevraagd krijgen. Brengen geen Windows fixes aan. Of vergeten hun
virusscanner up to date te houden.

> Het probleem zit hem in de gebruikers die niet weten wat ze doen. Die komen
> er vanzelf wel achter als ineens hun creditcard nummer op internet staat.

Dat creditcardnummer is dan mooi hun eigen probleem, daar zit ik niet
mee. Dat het klikvee met hun geinfecteerde machine wekenlang de
computers van anderen bestoken, daar zit ik WEL mee.

> Bij iemand die zijn deur niet op slot doet gooi je toch ook geen stront naar
> binnen?

Geen stront. Maar ik bel wel even aan om te melden dat hun GSM nog in de
auto ligt. Of dat er nog een fiets zonder slot buiten staat. Of dat
iemand bezig is hun tuinmeubilair te mollen. Of dat er zojuist iemand
een deuk in hun auto heeft gereden, dat ie is doorgereden maar dat ik
het kenteken van de dader heb genoteerd.
En ik heb daar nog nooit negatieve reacties op gehad.

--

Venlig Hilsen

Fred Mobach

D wrote:

> [...]
>
> Outlook voldoet al jaren prima. Met een goede virusscanner en een gebruiker
> die weet wat hij doet is er niets aan de hand.

Het probleem zijn dus alleen maar die mensen, die geen goede
virusscanner hebben, geen goede firewall en totaal niet weten wat ze
doen ? Dat is inderdaad een behoorlijk deel van het probleem, maar niet
het hele probleem.

De rest van het probleem is dermate brakke software van een monopolist,
die virusschrijvers en spammers in staat stelt het hele e-mail systeem
de nek om te draaien. En elke apologeet van die brakke producten is
daarom wat mij betreft een deel van datzelfde probleem. Die apologeten
voorkomen namelijk dat die onwetende mensen eens overstappen op wat
minder brakke software, want er zijn immers genoeg "deskundigen", die
stellen dat het best meevalt.

> Bij iemand die zijn deur niet op slot doet gooi je toch ook geen stront naar
> binnen?

Natuurlijk niet, maar een briefje in de bus gooien omtrent het
aangetroffene lijkt me niets op tegen.
--
Fred Mobach - fr...@mobach.nl - postm...@mobach.nl
Systemhouse Mobach bv - The Netherlands - since 1976

Gerke Pekema

Op Mon, 12 Apr 2004 20:37:40 +0200, schreef Peter Hunt:

> Lezen is niet je sterkste punt merk ik.

> Peter.

Ik zie ook geen attachment anders.

--
Gerke Pekema

If it ain't Windows it must be something else
begin Mandrake.exe

Peter Hunt

> Ik zie ook geen attachment anders.

Iets wat "niet bestaat" kun je ook niet zien.
Ook niet goed gelezen?

Groeten, Peter.

Jan Ladage

"Peter Hunt" <ne...@peterhunt.zoetermeernet.nl> schreef in bericht

> Iets wat "niet bestaat" kun je ook niet zien.

Wel eens van virtueel gehoord? Dan is het er niet maar je ziet het wel. OE
gebruikers hebben last van virtuele bijlagen.

--
Groetjes
Jan

Peter Elderson

Meindert Sprang schreef:

> Zozo, en hoort het 'treiteren' van Outlook gebruikers d.m.v een niet
> bestaand attachment ook bij een goede Netiquette?

Voor usenet wordt vrijwel geen Outlook gebruikt, dus daar valt weinig te
treiteren.

Peter Elderson

D schreef:

> Outlook voldoet al jaren prima.

Waarom gebruik je het dan niet:

Granny Waetherwax

in artikel 407b00ec$0$566$e4fe...@news.xs4all.nl schreef Peter Elderson op
elde...@xs4all.nl op 12-04-2004 22:50:

Heb nooit iets anders gebruikt en gebruik het nog steeds

Meindert Sprang

"Peter Elderson" <elde...@xs4all.nl> wrote in message

Ok, ik bedoelde Outlook Express.

Meindert

Ilsejel

"Granny Waetherwax" <tbju...@xs4all.nl> wrote in message

Wat heeft dit alles met budget te maken?????

Granny Waetherwax

in artikel 407b060c$0$576$e4fe...@news.xs4all.nl schreef Ilsejel op
ils...@xs4all.nl op 12-04-2004 23:11:

> Wat heeft dit alles met budget te maken?????

Mja, moet je dat perse aan mij vragen? Misschien is outlook express wel een
goedkoop programma om mee te posten en te mailen............

Danuta (geeft er maar een draai aan:-))

Peter Elderson

Granny Waetherwax schreef:

Ik lees in jouw bericht:
Microsoft-Entourage/10.1.1.2418

Granny Waetherwax

in artikel 407b0dd4$0$565$e4fe...@news.xs4all.nl schreef Peter Elderson op
elde...@xs4all.nl op 12-04-2004 23:45:

> Ik lees in jouw bericht:
> Microsoft-Entourage/10.1.1.2418

Is OE voor mac onder OSX

Danuta

rutger amons

> Heb nooit iets anders gebruikt en gebruik het nog steeds

Is een soort OE voor een ander OS, heeft bitter weinig met outlook te maken.

Marianne

"Peter Elderson" <elde...@xs4all.nl> wrote in message

ik post al jaren met OE, en met mailwasher, een goeie virusscanner en
firewall gaat dat heel goed, 'k heb geen last van virussen op een enkele na
die soms in de nieuwsgroepen staan maar dan nog kan ik hem makkelijk
verwijderen want kaspersky geeft wel aan waar'ie zich bevindt ... ik heb m'n
scanner zo ingesteld dat ik de post met virus niet kan openen dus ik mag wel
zeggen dat ik goed beschermd ben

de draadjes blijven mooi leesbaar omdat ik ze allemaal kan zien OOK de
gelezen posts en als ik weleens bij anderen ben en ik zie al die newsreaders
kunnen al die andere programma's mij echt niet bekoren

en die attachements, ach die zie ik al nieteens meer, 't valt me alleen nog
op als er een orginele naam bijstaat da's nog weleens lachen

marianne

--
Posted by news://news.nb.nu

Granny Waetherwax

in artikel c5f6at$11l3v$1...@ID-137385.news.uni-berlin.de schreef rutger amons
op Rutgerr...@zonnet.nl op 13-04-2004 00:50:

We bedoelden dan ook outlook express, om politiek correct te
zijn............

Danuta (zeur:-)

"Fred Mobach" <fr...@mobach.nl> schreef in bericht

> [...]
> virusscanner hebben, geen goede firewall en totaal niet weten wat ze
> doen ? Dat is inderdaad een behoorlijk deel van het probleem, maar niet
Nee, maar het zou een hoop schelen. Zelfs met goede software zullen de
klunsen toch attachments blijven openen. Ik ken mensen die op alles
dubbelklikken. Gewoon dom dus.

> [...]
> voorkomen namelijk dat die onwetende mensen eens overstappen op wat
> minder brakke software, want er zijn immers genoeg "deskundigen", die
Dat OE in sommige opzichten brak is, klopt. MS noemt dat
gebruikersvriendelijk. Je software zo simpel (en dus gevaarlijk) maken dat
iedere dombo er nog mee overweg kan. Het is niet handig, maar verkoopt zo
lekker.

> Natuurlijk niet, maar een briefje in de bus gooien omtrent het
> aangetroffene lijkt me niets op tegen.

Dat is nu net het probleem, ze gooien geen briefje naar binnen. Ze trekken
belletje.
De OE gebruiker ziet een virus, maar snapt absoluut niet dat het aan zijn
software ligt.
De enigen die het wel snappen hebben die hint niet nodig. Kortom: voor
deskundigen is het overbodig, voor leken is het zinloos.

Dick.

> [...]
> Explorer vanuit je huiskamer, moet je je gewoon voorbereiden op de
> nodige veiligheidslekken, programmabugs en virussen/trojaanse paarden.
Ik geef anderen niet de schuld van de fout. Ik vindt het alleen kinderachtig
om dit jaren lang te gebruiken.

> Op het moment dat iemand schrikt van de manier waarop zijn software hikt
> op _doodgewone tekst_, zal hij wellicht op het idee komen om zijn
> computer beter te beschermen.

Denk je dat echt?
Volgens mij snappen ze het niet eens.

Dick.

"Peter Elderson" <elde...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Waarom gebruik je het dan niet:

Misschien omdat Outlook de mail doet en OE usenet?

Dick.

Fred Mobach

D wrote:

> "Fred Mobach" <fr...@mobach.nl> schreef in bericht

[...]

> [...]
> De enigen die het wel snappen hebben die hint niet nodig. Kortom: voor
> deskundigen is het overbodig, voor leken is het zinloos.

Die leken vragen anders vaak genoeg in nieuwsgroepen wat er aan de hand
is.

> [...]
>
> Die leken vragen anders vaak genoeg in nieuwsgroepen wat er aan de hand
> is.
Dan hoop ik dat ze een goede uitleg krijgen. Niet in de zin van: "dan moet
je maar geen OE gebruiken", zoals meestal gebeurd.

Maar goed, over het probleem zijn we het wel eens, alleen bevalt de
oplossing van sommigen me niet zo.

Dick.

Peter Elderson

Granny Waetherwax schreef:

Op die manier. Sta ik even te kijk.

Granny Waetherwax

in artikel 407c4630$0$64453$e4fe...@news.xs4all.nl schreef Peter Elderson
op elde...@xs4all.nl op 13-04-2004 21:57:

:-)) Nee hoor, waarom zou je alles weten van een systeem wat je zelf niet
gebruikt:-))

Danuta

Fred Mobach

D wrote:

> "Fred Mobach" <fr...@mobach.nl> schreef in bericht

[...]

> [...]
> je maar geen OE gebruiken", zoals meestal gebeurd.
>
> Maar goed, over het probleem zijn we het wel eens, alleen bevalt de

Om precies die reden gebruik ik het geintje dan ook maar een doodenkele
keer, als iemand er met nadruk om vraagt. Anderzijds gaat het me te ver
om het gebruik ervan te willen verbieden of treiteren te noemen.