Hoe moeilijk is zelf stucen en waar kun je het leren?

strik...@gmail.com

Ik was op internet op zoek naar een cursus stucen maar die kan ik
nergens vinden. Kan iemand mij vertellen hoe moeilijk zelf stucen is
en hoe je dat het beste kunt leren? Ik ben een ervaren klusser maar
aan stucen heb ik mij nog nooit gewaagd. We hebben echter net een
prachtig oud huis gekocht waar wel het een en ander aan gedaan moet
worden en het zou een stuk schelen wanneer ik het stucen zelf onder de
knie zou krijgen.

Alvast bedankt,
Maarten

Ronald

<strik...@gmail.com> schreef in bericht

Tja, hoe moeilijk het is hangt af van wat je in huis hebt aan klus
kwaliteiten.

Ik ben zelf ook begonnen in mn oude huis en ik moet zeggen, oefening baart
kunst.

Laat je voorlichten en voordoen door een ervaren stucadoor. Het is niet te
moeilik, de stucadoor heeft het ook moeten leren!

Succes ermee!

post2u

<strik...@gmail.com> wrote in message
> [...]

Als je zelf even in het archief van Google zoekt in deze nieuwgroep dan kun
je heel wat tips terugvinden.
Ik heb het zelf al meerdere keren uitvoerig tips ingebracht en ik heb nu
even geen zin in eindeloze herhaling.....:-))
Zoeken in het archief = vinden:
http://groups.google.com/group/nl.doe-het-zelf/topics?lnk=srg&hl=en

De site van Knauf.nl gaf altijd heel veel tips, helaas is dat sinds kort
verleden tijd en doe-het-zelf support op de site wordt opnieuw vorm gegeven.
Op Knauf.be is nog het meest terug te vinden.
Misschien dat bouwmarkten nog de zeer uitgebreide Knauf DHZ foldertjes
hebben liggen, anders de info folders van de bouwmarkten zelf.
Check de sites van Karwei, Gamma, Praxis en Hornbach voor uitgebreide online
klusinfo.

nico

<strik...@gmail.com> schreef in bericht
Gebruik (zeker in het begin) van die handige profieltjes (t-vorm), die zet
je eerst op de muur, haaks en vlak natuurlijk, en daartussen begin je maar.
Recht ben je dan al zeker. Begin met Goldband van Knauff :
http://www.knauf.be/nl/default.asp?page=http%3A//www.knauf.be/nl/index_menu.asp%3FM%3Dhttp%253A//www.knauf.be/nl/brico_2_7.html&menu=&M=http://www.knauf.be/nl/brico_2_7.html
Het gladmaken en blinkend maken is het moeilijkste, vergt wat handigheid,
maar dat leer je wel.
Leer alvast vloeken, zal je nodig hebben, de eerste malen :-)))

Teetje

On 8 Apr 2007 11:17:19 -0700, "strik...@gmail.com"
<strik...@gmail.com> wrote:

Informeer eens bij het dichtsbijzijnde ROC. Die hebben vaak naast het
gewone lespakket een pakket aan "bijspijker" of vervolg cursusen. In
mijn HTS tijd heb ik er gebruik van gemaakt om mijn praktiese
vaardigheden te verbeteren omdat ik vond dat die onderbelicht bleven
op een hogere opleiding. Ik heb zo o.a. leren lassen en leren
metselen. De cursusen waren best pittig omdat ze gericht waren op de
vakman (lbo afstudeerders). Maar het leuke was wel dat er veel
aandacht was voor bijzondere dingen zoals bijvoorbeeld bogen metselen.

strik...@gmail.com

Iedereen van harte bedankt voor de antwoorden. De site van Knauf heb
ik al bekeken en ik denk dat ik eerst maar eens in het ketelhok moet
beginnen. Laat je die metalen profielen zitten of moet je die ook
weghalen? Als ik het goed begrepen heb moet je voor sierpleister een
hele strakke ondergrond hebben. Klopt dat? En is het aanbrengen van
sierpleister ook zo moeilijk?

post2u

<strik...@gmail.com> wrote in message

Probeer iets duidelijker te zijn.
-Wat zijn "die metalen profielen"...??
-Wat bedoel je precies met "sierpleister"...??

Als je Geelband bedoelt, dan maakt dat niet uit.
De bedoeling van stuccen is immers dat je die "strakke ondergrond" zelf gaat
maken....:-))
Nog even op Knauf terugkomend:
Knauf heeft heel lang allerlei doe het zelf folders in bouwmarkten en ter
download gehad, waar echt de hele stucprocedure tot in detail werd
besproken.
Het gaat dus een beetje ver dat hier nog eens allemaal te gaan herhalen.
Makkelijker is het als je die folders doorneemt (als je ze te pakken krijgt)
om daarna gerichte vragen te stellen, mocht je die dan nog hebben.
Anders Knauf even bellen met een verzoek tot het toesturen van al die
folders.

Laat weten als het bij Knauf niet lukt, misschien heb ik hier alle pdf
bestanden nog 'ergens' op een schijf staan voor je.

nico

"post2u" <pos...@post2u.nl> schreef in bericht

> <strik...@gmail.com> wrote in message
>

> Probeer iets duidelijker te zijn.
> -Wat zijn "die metalen profielen"...??

Lees mijn antwoord hierover.

barbapapa

to strik...@gmail.com
strik...@gmail.com schreef:
gewoon beginnnen ,en als je handig bent gaat het vanzelf beter ,en als
je niet handig bent ,wordt het nooit wat

strik...@gmail.com

On 9 apr, 23:43, "post2u" <pos...@post2u.nl> wrote:
> <strikdes...@gmail.com> wrote in message

Met die metalen profielen bedoel ik strips die ervoor zorgen dat je
wand mooi strak en waterpas wordt. Moet ik die verwijderen?
En met sierpleister bedoel ik de afwerklaag met bijvoorbeeld een
bepaalde korreldikte. Ik neem niet aan dat je op een stuk schoon
metselwerk direkt met dit materiaal aan de slag gaat. Ik had ook
begrepen dat dat net het verschil is tussen stucen en sierpleister.
Stucen doe je toch om een wand strak te krijgen zodat je deze kunt
afwerken met behang, muurverf of sierpleister?

strik...@gmail.com

On 9 apr, 23:43, "post2u" <pos...@post2u.nl> wrote:
> <strikdes...@gmail.com> wrote in message

Ik denk dat ik de gidsjes gevonden heb, ze worden nu naar me
toegezonden. Bedankt voor de tip!