hoeveel watt op 16 amp maximaal?

Frank van der Schoot

hoeveel apparatuur kan ik maximaal aansluiten op een groep van 16 amp?

SKIP

TonV

16 (Amp) x 230 (Volt) = 3680 Watt, dat is het absoluut maximale vermogen wat
je continu mag verbruiken.

Dus de som van het vermogen van alle apparaten mag hier niet boven komen (en
om niet al te vaak stoppen te wisselen zou ik een marge aanbevelen).

Groets, Ton

Frank van der Schoot <fsc...@plex.nl> wrote in message

R.Steenhart

Frank van der Schoot <fsc...@plex.nl> schreef in berichtnieuws

93543595...@WHIRLwind.plex.nl...
> hoeveel apparatuur kan ik maximaal aansluiten op een groep van 16 amp?
>
> SKIP

bij 220V 16*220=3520Watt

Groetjes Ronald

Erwtje

Watt = Volt x Ampere
220 x 16 = 3500 Watt dus.

MAAR: hou rekening met hogere inschakelstroom van apparatuur. Een koelkast
die gemiddeld een bepaald wattage verbruikt, neemt als de koeling
aanschakelt, kortstondig veel meer af. Dat kan je een zekering kosten als je
veel apparatuur aan die zekering hebt hangen.

Erwtje

Frank van der Schoot wrote in message
<93543595...@WHIRLwind.plex.nl>...

M. Hadik

daar is een simpel ezelsbruggetje voor in de vorm van een formule:
P=UxI

P = het vermogen in watt
U = de spanning in volt
I = de stroomsterkte in A

Normaal gesproken heb je in een woonhuis de beschikking over 230 V
wisselspanning. Ga je geen gekke dingen op de groep aansluiten (motoren,
veel TL-armaturen (aparatuur waar veel spoelen en condensatoren in
voorkomen) dan wordt dit als volgt:

P= 230 x 16 = 3680 watt = 3,6 KW (dit is overigens het maximale).

succes,

michel

Frank van der Schoot <fsc...@plex.nl> schreef in artikel

Bertje

Erwtje wrote:

> [...]
> aanschakelt, kortstondig veel meer af. Dat kan je een zekering kosten als je
> veel apparatuur aan die zekering hebt hangen.

De zekeringen zijn type traag, dus van die pieken hebben ze geen last.
Rob.
--

Trockener Kecks Thuispagina: http://come.to/kecks
Car Audio: http://home.wxs.nl/~bertjes/home.html

Ronald...

On Tue, 24 Aug 1999 13:53:26 +0200, Bertje <rvga...@wxs.nl> wrote:

>De zekeringen zijn type traag, dus van die pieken hebben ze geen last.

Trage zekeringen zijn zeker niet gebruikelijk in huis-
installaties. Voor lichtgroepen verdient het dan ook
de voorkeur de normale (snelle) D-patronen te gebruiken.

Trage patronen kunnen wel van pas komen bij groepen die
soms wat piekstromen te verduren krijgen, zoals de groep
waar de wasmachine aan hangt of de schuur, mocht daar
wat zwaar elektrisch gereedschap worden gebruikt.

Even in je meterkast kijken wat voor patronen je hebt dus.
De normale smeltpatronen kun je herkennen aan het opschrift
"DZ" of "Flink" (=vlug). Op de trage patronen staat als
't goed is "TDZ" of de afbeelding van een slakkenhuisje.

Ronald...

PS.
Ga nooit rücksichtslos snelle patronen vervangen voor trage.
Als het jarenlang goed gewerkt heeft met normale patronen
maar sinds een week of wat klapt er een zekering uit als
je bijvoorbeeld de stofzuiger aan zet kan het verleidelijk
zijn een trage zekering in je meterkast te schroeven. Laat
liever eerst je stofzuiger even nakijken...

RLvV

Frank van der Schoot heeft geschreven in bericht

<93543595...@WHIRLwind.plex.nl>...
>hoeveel apparatuur kan ik maximaal aansluiten op een groep van 16 amp?
>
>SKIP
>16amp X 220 volt = 3520 watt

Bert Wentink

"RLvV" <r.vred...@wxs.nl> schrijfbewerkingen: >
Nu toch: 16 x 230 = 3,680 kW ?

E.H.P. vd Veen

Ik ben benieuwd hoeveel keer er nog spanning x stroom vermenigvuldigd wordt
om ergens tussen de 3500 en 3700 Watt uit te komen!

Ed :-)

J. J. Lodder

M. Hadik <na...@kpn.com> wrote:

> daar is een simpel ezelsbruggetje voor in de vorm van een formule:
> P=UxI
>
> P = het vermogen in watt
> U = de spanning in volt
> I = de stroomsterkte in A

Is niet goed.

> [...]
> voorkomen) dan wordt dit als volgt:
>
> P= 230 x 16 = 3680 watt = 3,6 KW (dit is overigens het maximale).

Precies, je moet kVA en Watt uit elkaar houden.
Is alleen hetzelfde voor Ohmse belasting, in het algemeen,
motor, TL enz heb je meer KVA dan de kW.
Vermogen is V maal A maal cos \phi

En je zekering gaat echt op Amperes door,

Jan

Kruimel

On Wed, 25 Aug 1999 18:46:40 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
Lodder) wrotf:

> [...]
>motor, TL enz heb je meer KVA dan de kW.
>Vermogen is V maal A maal cos \phi
>
>En je zekering gaat echt op Amperes door,

Wederom gelul, dit heeft niets te maken met het maximaal toegestane
vermogen.

Jou verhaal gaat op bij het bereken van het vermogen dat een apparaat
levert.

cos/phi? , een normale huisinstallatie heeft ook al weinig met 3
fasen te maken

Normaal word het de belasting op het net gewoon berekend met
P = U x I, voor de stroom neem je hierbij gewoon In (nominaalstroom)
zie typeplaatje van het apparaat.

greez Kruimel

Maurice Janssen

On Wed, 25 Aug 1999 17:46:12 GMT, Kruimel wrote:
>Wederom gelul, dit heeft niets te maken met het maximaal toegestane
>vermogen.
>
>Jou verhaal gaat op bij het bereken van het vermogen dat een apparaat
>levert.

Of opneemt. En kijk vervolgens eens naar het subject.

>cos/phi? , een normale huisinstallatie heeft ook al weinig met 3
>fasen te maken

So what? Ook een éénfase installatie heeft een bepaalde cos \phi.

>Normaal word het de belasting op het net gewoon berekend met
>P = U x I, voor de stroom neem je hierbij gewoon In (nominaalstroom)
>zie typeplaatje van het apparaat.

Alleen vermeld dat type-plaatje meestal vermogen, en geen I_n. De
zekering vliegt eruit bij een bepaalde I_n, niet bij een bepaald
vermogen. En om die stroom te berekenen is de cos \phi van belang. Je
kunt een apparaat maken dat amper vermogen opneemt, maar wel de
zekering eruit laat vliegen, als de cos \phi maar klein genoeg is.

gr, Maurice
--
Maurice Janssen | The best way to accelerate
maur...@xs4all.nl | is at 9.8 m/s^2

J. J. Lodder

Kruimel <gc...@quicknet.nl> wrote:

> On Wed, 25 Aug 1999 18:46:40 +0200, nos...@de-ster.demon.nl (J. J.
> Lodder) wrotf:

> Wederom gelul, dit heeft niets te maken met het maximaal toegestane
> vermogen.

VoltAmperes zijn geen vermogen,
Watts wel.

> Jou verhaal gaat op bij het bereken van het vermogen dat een apparaat
> levert.
>

> cos/phi? , een normale huisinstallatie heeft ook al weinig met 3
> fasen te maken

\cos\phi heeft ook niets met driephase te maken.

> Normaal word het de belasting op het net gewoon berekend met
> P = U x I, voor de stroom neem je hierbij gewoon In (nominaalstroom)
> zie typeplaatje van het apparaat.

Kan je normaaal wel doen, is normaal fout, tenzij je het over
straalkacheltjes of gloeilampen hebt.

Een typische ballast voor een TL buis heeft bv een \cos\phi van ong 0,4,
(zie de opdruk het typeplaatje :-)
zodat een TL buis ruim twee keer zoveel stroom trekt als je op grond van
het opgegeven vermogen zou denken.

Op een 16 A zekering kan je domweg armaturen // aansluitend
nog geen twee kW aan TL aansluiten,
nog afgezien van de inschakelpieken.

Beste,

Jan

J. J. Lodder

Maurice Janssen <maur...@xs4all.nl> wrote:

> [...]

> zekering vliegt eruit bij een bepaalde I_n, niet bij een bepaald
> vermogen. En om die stroom te berekenen is de cos \phi van belang. Je

Als \cos\phi << 1 staat dat er gewoonlijk wel op.

> kunt een apparaat maken dat amper vermogen opneemt, maar wel de
> zekering eruit laat vliegen, als de cos \phi maar klein genoeg is.

Dan krijg je wel een blindvermogen meter,
en een extra aanslag, van je GEB ;-)

Ze houden er niet zo van,

Jan

Mark

Sorry hoor jongens maar de vraag was hoeveel vermogen er kon worden
afgenomen van een groep beveiligd door een 16 amp zekering het antwoord is
al vele malen voorbij gegaan 3520 watt bij een spanning van 220 volt zit je
vooraan een kabel van het geb dan ligt je spanning natuurlijk wat hoger en
heb je ook iets meer ruimte.

Dit is in verhouding te verwaarlozen.
Dus ga gewoon uit van 3520 watt zit je goed.
En wat de overige informatie betreft zit bij iederee een kleine kern van
waarheid in maar als iemand vraagt om het vermogen wat je kan opnemen met
een zekering van 16 amp moet je dan al die overige informatie er bij zetten
begrijpt iemand die er verder geen verstand van heeft toch niet veel van en
is ook helemaal niet relevant.

Dus een kort antwoord heeft men veel aan.

Groeten Mark.

E.H.P. vd Veen heeft geschreven in bericht
<37c3bc91$0$25...@reader2.casema.net>...