Zelf dressoir maken van mdf ??

R. Muller

Hallo eenieder,

Ik loop met het idee rond om zelf een strak dressoir te maken van mdf,
omdat dit één van de mooiere hout soorten zijn.
Gezien de prijzen in alle woonzaken, moet hier toch wel wat op te
besparen zijn.

Nu ben ik op zoek naar tips en ervaringen, en eventuele voorbeeld
schema's, of eventuele site's.

Wie heeft er ook zoiets gemaakt, of weet er enkele adressen.

Bij voorbaat dank,

René M.

ErikWK

"R. Muller" schreef:

> Hallo eenieder,
>
> Ik loop met het idee rond om zelf een strak dressoir te maken van mdf,
> omdat dit één van de mooiere hout soorten zijn.

Nu weet ik dat over smaak niet te twisten valt, maar MDF een van de
mooiste houtsoorten???
Verder een kwestie van een ontwerp maken en in elkaar zetten. Met MDF is
dit laatste niet heel moeilijk en is en blijft het ontwerp crusiaal.

Izak van Langevelde

In article <3AD1BE0F...@amc.uva.nl>,
ErikWK <e.w.k...@amc.uva.nl> wrote:

>Nu weet ik dat over smaak niet te twisten valt, maar MDF een van de
>mooiste houtsoorten???

Over smaak wellicht niet, over feiten wel: MDF is geen houtsoort maar
een soort plaatmateriaal, wat vast wel van een bepaalde houtsoort
gemaakt zal worden maar het daarmee nog niet is.

Voor een dressoir zou ik in elk geval overwegen het bovenblad van een
ander materiaal te maken, omdat MDF tamelijk zacht is.

--
Grinnikend door het leven...

Jeroentje

>Voor een dressoir zou ik in elk geval overwegen het bovenblad van een

>ander materiaal te maken, omdat MDF tamelijk zacht is.

Ook hierin zijn grote kwaliteits verschillen, ik ben in de luxe
positie dat ik bij de groothandel kan kopen en dan heb je echt wel de
betere MDF soorten. Daarbij vergeleken lijkt het MDF bij de DHZ soms
wel zachtboard. Probeer het anders te bestellen via een aannemer.
Eventueel kun je de boven zijde afplakken met formica of iets
dergelijks.

>Grinnikend door het leven...

Jeroentje vol goede moed en leven.

R. Muller

On Mon, 09 Apr 2001 15:50:08 +0200, ErikWK <e.w.k...@amc.uva.nl>
wrote:

>Nu weet ik dat over smaak niet te twisten valt, maar MDF een van de
>mooiste houtsoorten???

Oke daar is wat over te zeggen, er zijn genoeg verschillende
houtsoorten, maar ik doelde toch eigenlijk iets meer op het feit dat
er met mdf wat makkelijker te werken is, omdat het een vlakke en
strakke plaat is. (ik had het wat anders kunnen formuleren :-)) )

>Verder een kwestie van een ontwerp maken en in elkaar zetten. Met MDF is
>dit laatste niet heel moeilijk en is en blijft het ontwerp crusiaal.

Thanx anyway

R. Muller

On Tue, 10 Apr 2001 03:47:28 GMT, J.P....@Wolmail.nl (Jeroentje)
wrote:

> [...]

KNIP

> [...]
>wel zachtboard. Probeer het anders te bestellen via een aannemer.
>Eventueel kun je de boven zijde afplakken met formica of iets

Is dit ook overschilderbaar, en geeft het een mooi effect?

Dit neem ik me ook elke dag weer voor

>Jeroentje vol goede moed en leven.

Thanx anyway

R. Muller

On Mon, 09 Apr 2001 21:02:16 +0200, Izak van Langevelde
<eeza...@xs4all.nl> wrote:

> [...]

Oke er zijn nog genoeg mooiere en andere houtsoorten

>Over smaak wellicht niet, over feiten wel: MDF is geen houtsoort maar
>een soort plaatmateriaal, wat vast wel van een bepaalde houtsoort
>gemaakt zal worden maar het daarmee nog niet is.

Was altijd in de veronderstelling dat mdf een houtsoort was, zo valt
er altijd elke dag nog wat te leren :-))

>Voor een dressoir zou ik in elk geval overwegen het bovenblad van een
>ander materiaal te maken, omdat MDF tamelijk zacht is.

Wat voor ander materiaal zou je aanraden ?
Wat zouden alternatieven kunnen zijn voor een strakke bovenplaat die
ook nog eens vlak en hard is?

Thanx anyway

Jeroentje

> Is dit ook overschilderbaar, en geeft het een mooi effect?

Formica werd in de jaren zestig gebruikt voor alles. Tegenwoordig zie
ik het niet zo heel veel meer. Formica is een kunstof laag in wel 1000
verschilende motiefen van hotnerf tot kunstzinnig rose met motief.
Ach voor ieder wat wils. Nadeel is het plakken wat gebeurt met
contactlijm, dus beide zijden insmeren en wachten tot het pikdroog is.
Daarna splintervrij latten neerleggen en lat voor lat weghalen en
gelijk vast rammen. Daarna de zijkanten strak frezen en je hebt een
schitterend werkblad. Goed slijtvast en bestand tegen van alles, het
is niet te scchilderen hoewel tegenwoordig je alles kunt schilderen.

Jeroentje drie rechter handen en één linker teen. :-D

Remco Bruijne

wrote:

> [...]

MDF is wel hout, maar een heleboel fijn hout. Je zou het kunnen
beschouwen als microspaanplaat. Er zijn dan ook geen MDF-bomen. Het
verwerkt veel gemakkelijker dan spaanplaat, heeft betere eigenschappen
voor de meeste doeleinden en is duurder.

Ik heb jaren geleden in een fineerfabriek in Waddinxveen MDF platen
besteld met fineer van Eikenhout. Je kunt daar de fineerbladen zefl
uitzoeken (zodat bijv. alle drie kastdeuren dezelfde tekening hebben)
en die op MDF (of desnoods iets anders) laten lijmen. De prijs viel me
reuze mee (maar ik weet het bedrag niet meer) en de kwaliteit was
werkelijk uitstekend: prima MDF, A-klasse fineer en prima lijmwerk.

De naam van de fabriek weet ik niet meer, maar daar zou toch achter te
komen moeten zijn. Ze hadden overigens heel wat soort fineer en in
verschillende kwaliteiten. Ik kon toen (tussen haakjes) ook een
complete eiken balk krijgen van hetzelfde soort om koplatjes van te
zagen en grepen voor de kastdeuren. Die balk was niet heel goedkoop
(ik dacht f 385,-) maar wel A-kwaliteit hout.

Mooi kersen dressoir? Jammie... Wel netjes he? Anders is het hele
effect weg...

Remco

Rob

On Tue, 10 Apr 2001 08:21:12 +0200, R. Muller <r.mu...@kpn.com>
wrote:

> [...]

Dit is best op te lossen met lak of verf

Ook zou je kunnen denken aan mdf met fineer (dun laagje echt hout) in
bv kersen , eiken , enz enz

Ook formica kan dit is een hpl afwerklaag(kunstof) die er in 1000 den
soorten is van fotoprint hout tot de meest kunstzinnige soorten
Dit vergt wel enige ervaring in het verwerken ( kontact lijm , 2
zijden , frezen etc etc)

Schilderen kan je mdf natuurlijk ook als je dit van plan bent denk dan
is aan mdf met grundier folie dit is een superglade laag op het mdf ,
dan word het pas echt strak .

Een strak dressoir is niet moeilijk zelf te ontwerpen gewoon je
fantasie laten gaan en veel in woningbladen kijken om alles een beetje
op gang te helpen , belangrijk is dat bij een strak meubel ook de
afwerking echt strak moet zijn!!! anders valt het geheel in het water.

Probeert hem iets los te houden van de vloer (20 cm of meer) dit doet
al erg subtiel aan

>Wat voor ander materiaal zou je aanraden ?
>Wat zouden alternatieven kunnen zijn voor een strakke bovenplaat die
>ook nog eens vlak en hard is?

Natuursteen zoals bv belgisch hardsteen kunnen echt heel mooi strak
toegepast worden maar zijn wel aan de prijs .

Glas is een optie , bv eerst mdf blad in bepaalde kleur met daar
overheen glas blank of gezandstraald, ook duur

4 of 5 mm aluminium plaat gepoliijst of gepoedercoat ........erg mooi
en is te betalen , komt helemaal in dit jaar .....

Succes ,

Rob

Jeroentje

>Probeert hem iets los te houden van de vloer (20 cm of meer) dit doet
>al erg subtiel aan

En dan heel mooi verlichting er onder iets van een tl lamp maar die is
niet te dimmen dus dan maar weer een low budget setje halogeen lampen
eronder zodat als het te fel wordt je de zooi kan dimmen.

Jeroentje

Palito

Ik ken iemand die heeft ook zelf een meubeltje gemaakt van mdf en geverft
enzo.
Ik moet zeggen dat het in het begin wel leuk eruit zag, maar na een healf
jaartje zag het er toch behoorlijk afgeleefd uit.

Als je niet kan slagen bij de normale meubelboulevards dan heb ik wel 2
adressen voor je waar ze meubel op maat maken voor een redelijke prijs.
www.silco.nl (zit in waddinxveen). en http://www.interieurline.nl/ (zit in
rotterdam alexandrium).

Ik ben wezen kijken bij interieurline en daar hadden ze mooi meubeltjes
staan. Je kan er ook terecht voor eigen ontwerp en diverse materialen en
kleuren behoren tot de mogelijkheden. Bij silco ben ik nog niet geweest ,
heb alleen de folder.

Meestal vind ik die zelf in mekaar geknutselde meubels er een beetje triets
uitzien, Maar misschien als je erg handig ben dat het jou wel lukt om het
mooi te krijgen.

Palito
"R. Muller" <r.mu...@kpn.com> wrote in message