Vinyl behang aanbrengen

Rob

ik moet Vinyl behang gaan aanbrengen, heb dat al eens eerder gedaan,
maar toen had ik moeite met aanbrengen, het plakte slecht.
Wat kan ik nu het beste doen, er staat op dat ik speciaal plaksel
nodig heb, die heb ik ook, alleen op het doosje staat wanneer je met
een normaal zuigende ondergrond te maken hebt moet je advies vragen
aan hen technische dienst of zoiets(Perfax is het merk)
Dat begrijk ik niet helemaal, waarom zou dat moeten?
Hoe kan ik het het beste aanpakken, zodat ik straks niet weer tegen
problemen aanloop tijdens het aanbrengen

BVD
Rob

bestweter

"Rob" <noe...@hotmail.com> schreef in bericht

Al eens gedacht aan: http://www.perfax.nl/ ?

Bert ( A W RvB )

Rob schreef:

Muur / wand bewerken zodat er niets meer te voelen is als putjes en of
gaatjes. Daarna muur / wand insmeren met verdunde Muracol ( als het nog
bestaat ). Muracol verdunnen met water.

Voor het aanbrengen van Vinyl-behang gewone plaksel gebruiken ( geen
zetmeel ) dat plaksel eerst aanmaken en dat mengen met wat Muracol.
Negen delen plaksel een deel Muracol als ik het me nog kan herinneren.

Muracol ( kleur wit en stroperig ) is een soort houtlijm.

Perfax vinyl en textiellijm kan dezelfde lijm als muracol zijn.

Bert RvB.

Rob

On Tue, 16 May 2006 19:46:49 +0200, "bestweter" <best...@nothome.nl>
wrote:

Nee eigenlijk niet, goede tip:
Daar staat o.a. bij het plaksel dat ik ga gebruiken:

Sterk zuigende ondergronden voorlijmen volgens bovenstaande tabel.

Bij een niet absorberende, of ook niet zuigende, ondergrond een
hechtbrug creëeren door een laag Perfax Lijm voor Muurrenovatie en
Polystyreen (verdund met 20% water) aan te brengen. Deze laag volledig
laten drogen en daarna behangen zoals een gewone pleisterlaag.
Kleine niet absorberende oppervlakken kunnen met behulp van Perfax
Wandlijm voor Behangranden, Vinyl op Vinyl en Moeilijke Ondergronden
behangen worden.

Is dat nou echt noodzakelijk die hechtbrug creeeren?
Ik heb uiteraard eerder behangen in de woonkamer, had toen geen
problemen, maar vraag me af of het vorige behang vinyl was, volgens
mij niet.

Ben een beetje huiverig voor vinyl omdat ik het een keer in de keuken
heb gebruikt, en toen bleef het moeilijk plakken, toen moest ik wel
voorstrijken.

Rob

bestweter

"Rob" <noe...@hotmail.com> schreef in bericht

Zou het alleen geadviseerd worden om materiaal te verkopen?
Plaksel op de juiste manier aanmaken (dosering) en lang genoeg laten staan
voor gebruik kan een wereld van verschil maken.

Rob

On Tue, 16 May 2006 22:28:30 +0200, "bestweter" <best...@nothome.nl>
wrote:

Dat weet ik niet, ze verwijzen wel naar hen eigenlijk artikelen
uiteraard dus soms heb ik mijn twijfels
Wat voor mij het belangrijkste is da tik niet hele muren in ga zitten
smeren met voorstrijk, terwijl dat niet nodg is.
En aan de andere kant wil ik niet dat het behang er halverwege afkomt
uiteraard.

Rob

Bert ( A W RvB )

Rob schreef:

Ik heb mijn behangersdiploma, dus lees eens wat ik schreef!

Bert RvB.

Jaap Knasterhuis

On Tue, 16 May 2006 23:17:02 +0200, "Bert ( A W RvB )"
<a.w....@wanadoo.nl> wrote:

> Ik heb mijn behangersdiploma, dus lees eens wat ik schreef!
>
> Bert RvB.

Alsof het hebben van een diploma een graadmeter is voor het uitdragen
van juiste informatie! ;-)

JK

Bert ( A W RvB )

Jaap Knasterhuis schreef:

Het vinyl-behang zit op die wijze wel vast. Heb heel wat emmertjes
plaksel met die samenstelling aangemaakt ( vooral bij nieuwbouw ).

Bert RvB.

Rob

Een aanvullende vraag. Stel ik moet gaan voorlijmen?
Wanneer kan je dat doen? Hoeveel tijd na het voorlijmen kan je
daadwerkelijk gaan behangen?

BVD
Rob