klein lek opsporen in cv installatie?

Bert

Hoi allemaal,

in een dag of twee drie loopt de druk van de centrale verwarming van 2 naar
vrijwel 0
zit dus ergens een lek. probleem is dat ik het niet kan vinden. het lijkt
allemaal aardig te zitten.
is hier een slimme methode om er achter te komen? want is toch wel vervelend
zo.

op 4 atm zetten en kijken waar het er uit spuit kan ook niet want bij 3 gaat
het veiligheidsventiel werken.

als er iemand iets weet: Heeeeel graag!!!!

bedankt alvast

Marcel Bakker

Ik heb zelf ook een week gezocht naar een le wat later in de ketel bleek te
zitten. De lekkage van een koppeling van het blok waar het water doorheen
boven de branders was niet te zien omdat het water direct verdampte, de
schoorsteen uit.

succes, Marcel

André

"Bert" <bert...@gmx.net> schreef in bericht

Expansie vat al gecontroleert of die goed is. Het eerst wat een c.v. monteur
doet bij zo
een klacht is het expansievat vervangen, dus kijk daar eerst na een vat is
nog goed als je
hem eraf haalt en dan moet de menbraam helemaal boven in het vat zitten en
niet in te duwen
zijn. Zit het vat vol met water of kan je de menbraam makkelijk omlaag duwen
dan is hij stuk
Is de warmte wisselaar niet lek dan verdampt het meeste water gelijk en zie
je ook bijna geen
sporen van lekkage. Heb je alle radiatoor kranen gecontroleert .
En wat voor merk ketel hebt je bij sommige ketels zijn er zwakker plekken.

Andre

Marcel Bakker

Oeps, iets te snel verzonden.
Niet zo'n goed idee om over het net te surfen en tegelijkertijd op berichten
in nieuwsgroepen te reageren.....
Nu met wat minder taalfouten:

bausie

Bert schreef:

> [...]
> het veiligheidsventiel werken.
>
> als er iemand iets weet: Heeeeel graag!!!!

Als je er al eens 3 at op gezet hebt, dan kan je expantievat ook wel
eens naar de knoppen zijn en dan loopt de druk snel terug.

Groeten,
André
http://people.a2000.nl/abausewe/index.html

P.T.Goedhart

> [...]
> allemaal aardig te zitten.
> is hier een slimme methode om er achter te komen? want is toch wel

Je hebt 90% kans dat het je expansie vat is.
Lekken vinden in een koelsysteem.
Een lepel fluoresceine in het koelwater doen, dat spul maakt het water
groenig.
Met een paarse TL lamp na een tijdje de hele installatie nalopen.
De fluoresceine licht helgroen op onder UV licht.
Hiermee zie je elk klein lekje.

The Winer

Prima idee, Alleen hoe kom ik aan fluorricine ?

Overigens bij mij was afgelopen week ook de druk in een keer weg: Nieuw
expansie vat en controleren dat de druk bij max. temperatuur niet boven de 3
atm komt, anders kun je er zo weer een halen als je overloopkraan niet 100% is.

Gr.

Ronald

P.T.Goedhart

"The Winer" <thewi...@hotmail.com> schreef in bericht

> Prima idee, Alleen hoe kom ik aan fluorricine ?

Hier is een firma die het gebruikt:
http://www.horobin.co.uk/draindye.htm
De Belgen leveren het
http://www.brenntag.be/prd/product/Z0262en.shtml