rookkanaal metselen

Grutte Pier

Weet iemand wat voor mortel je voor het metselen van een rookkanaal moet
gebruiken?
De schoorsteenfabrikanten proberen mij allemaal een stalen buis van 1000
euro aan te smeren, maar vroeger werden alle kanalen toch gewoon
gemetseld dus dat zou toch geen enkel probleem mogen zijn lijkt me.
Heeft iemand hier ervaring mee? Er wordt straks een houtkacheltje op
aangesloten.

groeten, Pier

jjg

Grutte Pier wrote:

Tja, vroeger vond men het niet zo erg als het hele huis naar rook stonk als
je gestookt had (het stonk meestal toch al, want er was ook geen stromend
water). Waarschijnlijk is dat ook nu nog zo: als je het niet erg vindt dat
het hele huis naar rook stinkt, ga je gang.

Ja©o

jjg schreef:

Vochtdoorslag komt ook veel voor, de schoorsteen zelf gaat op een
gegeven moment vooral bij de doorgang naar buiten door te slaan.
Het is het ergst met schoorstenen waar af en toe maar eens gestookt
wordt, vroeger werd er de hele dag gestookt en dan werd het vocht wel
eruit gestookt maar tegenwoordig is het meer voor af en toe en als het
een paar dagen flink heeft geregend dan zijn ze helemaal verzadigd.
Die stalen dubbelwandige schoorstenen zijn trouwens veel beter schoon te
maken enbij die gemetselde heb je veel meer kans op kreosoot en
schoorsteenbrand

peter govaere

"Grutte Pier" <amm...@bart.nl> schreef in bericht

je kan ook werken met van die keramische schoorsteenpotten

bestweter

"peter govaere" <peter.govae...@pandora.be> schreef in bericht

Is daar een heel rookkanaal mee te bouwen?

peter govaere

"bestweter" <best...@nottent.nl> schreef in bericht

Ja hoor. Zo gebeurt het "hier" zo goed als altijd. Meestal wel nog met een
metselwerk eromheen, natuurlijk. Eén van mijn kanlen is ruim 15 meter
hoog....

mubmen

Geen ervaring, wel een idee. heb zelf de schoorstene van mijn huis
opnieuw laten opmetselen; het gedeelte dat boven het dak uit komt.
Dit is met gewone mortel gedaan. Het is allemaal steens zonder spou.
Binnnenkant is kalkzandsteen Buitenkant is de stenen zoals de rest van
het huis. Rook lekken doet het niet; tenzij de schoorsteen barst door
vocht of te hoge temperatuur.

Succes

On Sat, 12 Aug 2006 19:21:37 +0200, Grutte Pier <amm...@bart.nl>

ghost

"peter govaere" <peter.govae...@pandora.be> schreef in bericht
Die heb ik inderdaad een paar jaar geleden in een Belgische bouwmarkt te
koop gezien.
In N.l. nog nooit.
b.t.w. kun je Be al met een N.L. bankpas of creditcard betalen ?
Ghost

huub

Op Sun, 13 Aug 2006 23:10:18 +0200 schreef "ghost" <gh...@castle.gb>:

> [...]

bij openhaard mag het kanaal best groot zijn 50x50 of 70x70
kijk maar bij oude kastelen giga brede rookkanaal

houtkanaal zal daarin moeilijk trekken
veel kans op rook terugslag
daarom moet je bij houtkachel relatief rond kleinere buis gebruiken
die in het oude rookkanaal loopt
deze pijp moet stukje boven de schoorsteen uitkomen ivm roet terugval
in het rookkanaal
onderstuk van pijp goed isoleren met speciaal glaswol hiervoor ivm
brand van plafond

peter govaere

"ghost" <gh...@castle.gb> schreef in bericht

> b.t.w. kun je Be al met een N.L. bankpas of creditcard betalen ?

Creditcard is geen probleem. Bankpas wordt moeilijker

pleerol

peter govaere schreef:
We hebben toch een €uropas ;-)

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Femme Verbeek

peter govaere schreef:
Je kunt van te voren kijken of de winkel bij Maestro is aangesloten. Als
die sticker op de deur zit lukt het normaliter wel.

-- Femme