Ikea keuken plaatsen *tips gevraagd*

Ad

Binnenkort komt mijn Ikea keuken :-)

Wie heeft er tips voor het plaatsen? Het gaat mij dan oa om het feit dat er
geen ruimte achter de kastjes is. Hoe werk je je leidingen weg?

Hoeveel ruimte zit er achter de inbouw vaatwasser? Voldoende om een
inbouwstopcontact te plaatsen, of is dit makkelijker is het kastje ernaast?
Onder de plint?

Wandcontactdozen voor de inbouw koelkast, passen die achter de koelkast, of
is erboven plaatsen beter?

Meer tips welkom. Is niet de eerste keuken die ik plaats, maar wel de eerste
waar ik zelf de aansluitngen moet veranderen, vandaar.

Ad

JanS

"Ad" <no...@invalid.com> schreef in bericht

Leidingen heb ik bij mijn IKEA keuken onder de kasten gelegd.

Wandcontactdozen altijd zó plaatsen dat ze direct bereikbaar zijn.
In geval van een afneembare plint, kan dat natuurlijk ook onder een
kast.

JanS

post2u

"JanS" <jfhsasS...@wanadoo.nl> wrote in message

Als je bijv de afvoerleiding van een vaaswasser moet wegwerken, lukt het
vaak niet zo dicht bij de grond.
Dan kun je de leiding in de muur proberen te laten verzinken, of als dat ook
niet wil vanwege de noodzakelijke freesdiepte, de pvc leiding dan maar door
het kastje te voeren.
Niet erg elegant, maar als je het goed uitkient heb je er verder geen last
van.

Kees

Als je een iets hoger werkblad wilt, dan kan je balkjes (van 7 cm geloof
ik)op je kastjes monteren. Daarop het aanrechtblad. Is heel mooi af te
werken met de lichtlijsten die in de kleur van de keuken leverbaar zijn.
Vond ik echt handig.
kees

Koelbertus

Nog een tip. Als je je wanden boven je aanrechtblad wil betegelen, maak dan
één tegel extra naar beneden. Zo kan jej je aanrechtblad tegen de wandtegels
maken. Moet je in de toekomst je aanrechtblad vervangen, dan kun je het
makkelijk verwijderen en vervangen zonder beschadiging.
Alvorens met het plaatsen te beginnen een keper waterpas tegen de muur
maken, waar je de onderkastjes op kunt plaatsen.

Suc6 Koelbertus

"Ad" <no...@invalid.com> schreef in bericht

André-Hessel Jensma

On Tue, 14 Jun 2005 18:07:44 +0200, Kees
<keesPUNTde...@GEENSPAMklokkenbeurs.nl> wrote:

> [...]
>ik)op je kastjes monteren. Daarop het aanrechtblad. Is heel mooi af te
>werken met de lichtlijsten die in de kleur van de keuken leverbaar zijn.

Kun je die lijsten niet veel beter onder de kastjes plaatsen? Komen
die ook gelijk 7 cm hoger en hoef je dus minder te bukken.

André-Hessel
--
Antispam: Remember to remove the 'y' character from
my address to email me. (Replace 'yjensma'

pino_en_de_muis

"Ad" <no...@invalid.com> schreef in bericht
Mijn ervaring:
- Vaatwasser is geen probleem. aan en afvoer is een flexibele leiding, kan
je onder de kastjes door laten lopen naat het keukenkastje, waar je hem door
de bodem van het kastje omhoog laat komen. In het keukenkastje heb ik ook de
stroom voor de vaatwasser geplaatst
- In het keukenkastje heb ik geen achterkant in het kastje gemaakt, maar de
muur gewoon met gips (ook wit en netjes) afgewerkt
- stopcontacten van de koelkast heb ik er boven geplaatst, maar ik weet niet
of dat ruimtegebrek was of dat me dat handig leek.
- De gehele keuken iets hoger geplaatst op bakstenen. De plint gemaakt van
zo'n groot stuk meubelplaat in de kleur van de keuken, kan je bij ikea
bestellen.
- Erg handig voor het stellen is het volgende. Je kan de kastjes aan elkaar
maken met een boutje en een soort contra boutje (mannetje-vrouwtje). De
kastjes zijn voorzien van een rij gaatjes t.b.v. b.v. planken. Door in beide
kastjes het derde gaatje van deze rij te doorboren kan je met dit boutje de
kastjes onderling muurvast aan elkaar maken, en ze zijn direct ook erg strak
uitgelijnd.
- Let bij het in elkaar zetten van de ombouw voor een koelkast goed op, voor
je het weet heb je een wiebertje i.p.v. een rechthoek :-) (vooral als er ter
afwerking meubelplaat opzit, dit maakt e.e.a loodzwaar)
- Is lang en rechtzagen moeilijk? ga naar de bouwmarkt voor een euro per
snede zagen ze voor je.
- O ja de handleiding lezen, het is trouwens echt een eitje

Succes

JanS

"JanS" <jfhsasS...@wanadoo.nl> schreef in bericht

Ter aanvulling: Indien je waterleiding(en) oorspronkelijk hoger de keuken
in kom(en)(t) dan plinthoogte, zet er dan op het laagste punt een stopkraan
met aftapper in.

JanS

Bebogard

ad
hou ons op de hoogte.
ik ben ook van plan om binnenkort een ikea keuken aan te schaffen.
ben vooral benieuwd naar de bezorging. volledig of nog naleveringen

--
Daan

Als de herder een schaap is, is het knudde met de kudde.

"niet elke bij is dichtbij"
homepage: http://bebogard.tk/

JanS

"Bebogard" <meeu...@tiscali.nl (w eruit)> schreef in bericht

> ad
> hou ons op de hoogte.
> ik ben ook van plan om binnenkort een ikea keuken aan te schaffen.
> ben vooral benieuwd naar de bezorging. volledig of nog naleveringen

Bezorging is mogelijk afhankelijk van de plaats waar je de keuken besteld.
Mijn inmiddels twee IKEA keukens werden netjes bezorgd door Transport
Unie uit Delft. In de vorige woning werd alles netjes binnengebracht (bg),
in de huidige werd de gehele pallet in de garage gezet. In beide gevallen
moest
er nog wel wat worden nageleverd maar ook dat ging zonder problemen.

JanS

Ad

> [...]
> ik ben ook van plan om binnenkort een ikea keuken aan te schaffen.
> ben vooral benieuwd naar de bezorging. volledig of nog naleveringen

<KNIP>

ik ga jullie op de hoogte houden. Over 2 weken word hij uitgeleverd. Ben
ondertussen bezig met leidingwerk. Bedankt voor de tips tot zover.

Ad

sponsbob

Ad plaatste dit op zijn scherm :

simpele tip: zet niet twee dagen een duer schuin tegen de muur ivm
ruimtegebrek,als je um wilt plaatsen is ie echt krom en kun je een
nieuwe duer gaan halen/ruilen.(ruilen deden ze niet moeilijk over met
mijn ijskast deur)
laat ze liever plat liggen
* stopcantacten heb ik ook achter de plint gelegd,ze liggen gewoon
los,alles is toch aangesloten met vmvk kabel.mag eig niet maar wie komt
er nou nog onder de keuken bij een wcd?ik nooit maar als de stekker er
om de een of andere reden in/uit moet is het wel makkelijk.
* een kastdeur boven een inbouw oven,de onderkant beter met
aluminiumtape afwerken,bij mij hangen de vellen er nu aan.erg
zonde,maar ja,hij is al twee jaar oud :/

en succes met de bende in huis....

gr rich

--
surverrich.no-ip.org
up

Kees

André-Hessel Jensma wrote:

> Kun je die lijsten niet veel beter onder de kastjes plaatsen? Komen
> die ook gelijk 7 cm hoger en hoef je dus minder te bukken.

Lijkt me niet echt fraai. Je kan dan beter gaan voor de oplossing van
pino_en_de_muis denk ik.

Edo Nijmeijer

"Bebogard" <meeu...@tiscali.nl (w eruit)> wrote in message

> ad
> hou ons op de hoogte.
> ik ben ook van plan om binnenkort een ikea keuken aan te schaffen.
> ben vooral benieuwd naar de bezorging. volledig of nog naleveringen

Ik kan me bij de anderen aansluiten: nette levering in alle aspecten. Dus
geen beschadigde dozen en geen ruw werk bij binnenzetten.
Van de 4 pagina's met te bezorgen items was Ikea alleen een laatje en de
blikken olie voor het werkblad vergeten. Even zelf gehaald bij de vestiging
waar ik bestelde.

In mijn ervaring doen ze het bij zelf afhalen (van dit soort grote/complexe
dingen) slechter. De jongens van het magazijn van een filiaal hebben meer
moeite om alles bij elkaar te vinden en dan ook nog op een veel te klein
karretje te zetten ;)

Dit is nu mijn 2e ikea-keuken en ze bevallen nog steeds! (net de 2e
geplaatst, dus)

Groeten,

Edo

Koos Pol

Ad wrote (Tuesday 14 June 2005 12:21):

> Wie heeft er tips voor het plaatsen? Het gaat mij dan oa om het
> feit dat er geen ruimte achter de kastjes is. Hoe werk je je
> leidingen weg?

Zelfde probleem gehad. Opgelost door alles vertical naar beneden
te voeren en ter hoogte van de poten pas horizontaal verder te
gaan.

Koos

KoKlust

"Ad" <no...@invalid.com> wrote in message

> Binnenkort komt mijn Ikea keuken :-)
>
> Wie heeft er tips voor het plaatsen? Het gaat mij dan oa om het feit dat
> er
> geen ruimte achter de kastjes is. Hoe werk je je leidingen weg?

Vraag bij Ikea naar de EXACTE maten achter de achterwand, achter de
bodemplaat en achter de zijplaten van de kastjes. Die kunnen ze je vast
geven. Of ga met je rolmaat effe in de winkel wat maten opnemen.

'Geen ruimte achter de kastjes' is vaak niet helemaal waar. Er is
waarschijnlijk echt geen ruimte achter de verticale platen tussen je
kastjes. Bij mijn keuken (geen ikea trouwens) waar ik nu zelf de leidingen
aanleg is er achter de achterkastwand wel 45 mm. Genoeg voor een afvoer (wel
effe improviseren met de bevestigingsbeugel zodat ie echt op de muur ligt.)
De achterwand zit in sleuven in de bodemplank van de kastjes dus achter de
bodemplank is bv circa 43 mm. Achter de laden is bij mij zelfs 55 mm. In de
muur wegwerken blijft het "mooist" maar is dus niet per ce nodig.
Ik heb afvoer (32 mm), water en elektriciteit gewoon op de muur kunnen
houden (behalve boven het werkblad uiteraard).

Achter de achterwand van de bovenkastjes is vaak nog wel ruimte voor een
snoertje (bv afzuigkap of lampje) maar niet voor opbouwleidingen.

Oja: vaak zijn laden aan de achterzijde maar half zo hoog als de voorzijde.
Dat wil zeggen dat je bv een gaskraantje best achter een lade op 3/4 van de
lade hoogte kan plannen. De hoogte luistert wel redelijk nauw dus.

> Hoeveel ruimte zit er achter de inbouw vaatwasser? Voldoende om een
> inbouwstopcontact te plaatsen, of is dit makkelijker is het kastje
> ernaast?
> Onder de plint?

Achter de inbouwvaatwasser heb je echt 0,niks aan ruimte, en bovendien moet
het stopcontact bereikbaar blijven. Dus kraantje, afvoer en ook stopcontact
in het kastje ernaast plaatsen. Stopcontact onder de plint niet rechtstreeks
onder de vaatwasser plaatsen ivm gevaar bij lekkage, maar onder de plint van
het kastje ernaast.

> Wandcontactdozen voor de inbouw koelkast, passen die achter de koelkast,
> of
> is erboven plaatsen beter?

Erboven of eronder, als ze maar bereikbaar zijn.

> Meer tips welkom. Is niet de eerste keuken die ik plaats, maar wel de
> eerste
> waar ik zelf de aansluitngen moet veranderen, vandaar.

- Let op de groepen, max 3.6 kW per groep (16A zekering). NIET klooien met
elektriciteit zoals andere posters doen. Vooral elektrische kookplaten en
ovens trekken zodanige stromen dat slechte contacten of te dunne draden /
snoeren echt gloeiend heet worden en kans op brand of smelten van de
leidingen geven. NIET klooien dus met 1,5 mm2 draden, draden zonder leiding,
verlengde netsnoeren etc.

- Als je de vloer nog gaat tegelen: niet tegen de plint aan tegelen, maar
eerst de plint verwijderen en eronder tegelen. Plint moet namelijk
verwijderbaar blijven.

Marco

pino_en_de_muis

"KoKlust" <marc...@xs4all.nl> schreef in bericht
Kleine aanvulling. Bij de IKEA keuken gebruik je de ruimte in de kastjes
optimaal, dus er zit echt 0 ruimte achter de kastjes. De achterplaat is ook
echt de achterkant van het kastje. Alle kastjes 5 cm naar voren plaatsen en
een breder blad nemen is waarchijnlijk geen optie omdat hoge kasten dan ook
5cm van de muur komen te staan en dit niet afgedekt wordt door het blad

MPG

"pino_en_de_muis" <***@***.nl> schreef in bericht

En bij een hoekkeuken passen de bovenkastjes niet meer.

KoKlust

"MPG" <mpga...@atprettel.nl> wrote in message

Nah, dat wordt dus breken in de muur. Altijd spektaculair...

Bebogard

sjefke

"Bebogard" <meeu...@tiscali.nl (w eruit)> schreef in bericht
Inbouw wcd zet je niet achter een vaatwasser cq vriezer of koelkast altijd
in het kastje er naast
zodat je de stekker er altijd uit kan halen. Gewoon een gat boren in de
zijkant zogroot dat de stekker er door kan
en een rond gat in de achterwand waar de wcd zit

Barry

Geen gaten boren door kastjes heen zoals de voorgaande klusser zei.
De wcd onder de kastjes maken, dus achter de plint. Kun je er ook altijd
bij. kun je de draden achter de achterwanden laten lopen.
Dit doe je ook met de rest van de leidingen.
Zodat je zo min mogelijk gaten in de kastjes e.d. moet maken.

1 ding had hij wel goed en dat is dat achter de inbouwapp. nooit leidingen
mogen komen. Omdat de vaatwasser meestal op vloer komt te staan.

Barry.

"sjefke" <sje...@belgacom.be> schreef in bericht

Bebogard