Gezocht: Typische gerechten uit de jaren 60/70

JanR

Van een cateringservice kreeg ik een email dat ze binnenkort een
themadag willen houden met als thema typische gerechten uit de jaren
60 - 70. Het gaat om een maaltijd, vegetarische maaltijd, broodje,
salade op bord en een snack. Wie heeft er een idee wat er in die tijd
werd gegeten.

Het enige wat ik me nog kan herinneren was de macaroni van mijn oma
(tomatenpuree, een uitje en boterhamworst. simpel maar erg lekker.)

JanR

Tonny

"JanR" <pink...@shine-on-you-crazy-diamond-home.nl> wrote in message
Ik heb hier een aantal menukaarten uit die tijd en daar staan o.a. de
volgende gerechten op:
voorgerechten: kalfspasteitje, huzarensalade, zalmsalade, Lady
Curzon(schildpadsoep), flensje gevuld met eendenborst, paling-zalm op toast,
gebakken champignons op toast, coctail van Hollandse garnalen, Ceasarsalade,
ganzenlever, huisgemaakte paté met Cumberlandsaus.
hoofdgerechten: varkenshaas in roomsaus, biefstuk champignons,
wiener-holsteiner schnitsel, cordon bleu, Duitse biefstuk, biefstuk West
Moreland, Tournedos Rossini, fazant met zuurkool, hazenrug met wildsaus,
gevulde kalfsborst, cotelet bon femme, cotelet Suisse.
desserts: peche melba, dame blanche, baveroises, café glacé, tarte tatin.
In de thuiskeuken was nasi/bami-goreng en rijsttafel populair aan het
worden, macaroni zoals je al beschreef, zoute vis met botersaus, prei met
azijn en ei,koolraapjes, Kamper steur, Schotse eieren, bruine bonen met
stroop en spek, vlaflip,karnemelkse pap,allerlei kant en klare vlasoorten,
karnemelkse pap en verder gerechten die hier nog regelmatig op het menu
staan als: rauwe andijvie met spekjes, bietjes met een speklapje,
stokvisschotel, captains dinner, griesmeelpudding met bessen(cassis)saus. al
maak ik die wel heel anders.
Groet,
Tonny.

Marijke

"JanR" <pink...@shine-on-you-crazy-diamond-home.nl> schreef in bericht

Snack-ideetje, of eigenlijk een borrelhapje. In de jaren 70 was het enorm
trendy om prikkertjes te maken van satéstokjes en die op een halve bol te
doen (bijvoorbeeld halve meloen, of een halve bol piepschuim, bedekt met
aluminiumfolie). Aan die prikkertjes zat dan o.a. blokjes kaas, worstjes
(cocktailworstjes), leverworst, gekookte worst, augurkje, zilveruitje,
mandarijntje (blik), ananasblokje etc etc etc. Ik heb dit in januari voor
een feestje gemaakt en ik hoorde veel 'oh ja!'

Marijke

---

re...@newsgroup.please

On Sat, 20 Jul 2002 11:40:37 +0200, "Tonny" <tj.le...@planet.nl> wrote:

>Ik heb hier een aantal menukaarten uit die tijd en daar staan o.a. de
>volgende gerechten op:

>voorgerechten: huzarensalade, paling-zalm op toast,
>gebakken champignons op toast,

Deze 3 vind ik typisch voor die tijd. Met name de gebakken champigons op toast.
Lekker Hollands zuinig en toch Mrs Boekéé-achtig chique .... ;-)

>hoofdgerechten: varkenshaas in roomsaus, cordon bleu,

De Cordon Blue. Kalkoen was ook in opkomst met de Kerst.

>desserts: peche melba, dame blanche,

De Dame Blache.

>worden, macaroni zoals je al beschreef, zoute vis met botersaus, prei met
>azijn en ei,koolraapjes, Kamper steur, Schotse eieren, bruine bonen met
>stroop en spek,

Heb je wat meer info over de zoute vis met botersaus? Kamper steur? En buine
bonen met stroop: een recept?

>vlaflip,

De vlaflip! Was dat geen actie van het zuivelbureau?

Willem-Jan Markerink

In article <h22ijucnjelu7ianv...@4ax.com>,

Je zou eigenlijk ook op zoek moeten naar reclame-uitingen in die periode, met
name de verpakkingen zelf....dat geeft nog veel mooier de tijdsgeest aan,
eventueel opgesteld achter een lopend buffet oid, of desnoods foto-reprodukties.
Meubilair/bestek uit die periode lijkt me ook zeer sfeerbepalend (er is een
museum dat zich daar sinds enige tijd mee bezig houdt; soort
'binnenlucht-museum'....:))

(maar als jij alleen voor het culinaire deel bent ingeschakeld heb je op dit
alles wellicht geen invloed)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Enzo

On Sat, 20 Jul 2002 09:00:16 +0200, JanR
> [...]

>60 - 70. Het gaat om een maaltijd, vegetarische maaltijd, broodje,
>salade op bord en een snack. Wie heeft er een idee wat er in die tijd

franse uiensoep, tomatensoep met room, ei- en aardappelsalade,
lentesalade met eieren en mayonaise, selderie- en notensalade,
chocoladekransjes, petit fours, notenvruchtengebak, notengehakt, van
alles met linzen, het gehele pakket aan sandwiches, en vergeet de
puddingen niet.

'Galapudding'

8 dunne plakjes cake, 1/2 ltr dikke custard, 1/8 ltr melk, 60 gr
Franse vruchtjes, 60 gr sultanarozijnen, wat kam, wat suiker.

Beleg een goed beboterde pie-schotel met de helft van de plakjes cake
en besmeer deze laag met jam. Roer de vruchtjes door de custard en
bedek hiermee de jam. Dek het geheel af met de andere plakjes cake.
Giet er de melk overheen, Zet de schotel 1 uur in een matige oven,
175C. Warm of koud opdienen. [Prisma, Vegetarisch Kookboek, 1966]

Enzo

Europa

Gewoon FONDUEN!!! Gezellig met z'n allen om een fonduepan met olie en
blokjes vlees erin laten garen. Sausjes erbij en klaar is kees. Wie als
eerste z'n vleesje (per ongeluk) in de pan laat vallen, moet trakteren.

Verder nog: rauwe bloemkool, worteltjes en komkommer in een dipsausje (van
Duyvis, als ze nog bestaan).

Succes

Marijke

"Europa" <eur...@quicknet.nl> schreef in bericht

> [...]
>
> Verder nog: rauwe bloemkool, worteltjes en komkommer in een dipsausje (van

Ja, die sausjes bestaan nog! Er zitten echter wel smaken tussen die typisch
jaren 90 zijn. Paté Royal is wel één van de eerste smaken die Duyvis op de
markt bracht (in de jaren 70), en er is nog een rood sausje, Bourguignon
geloof ik. Ook Diabolo is een 'oud' sausje. Sorry, ik weet de namen niet
precies uit mijn hoofd...

esther

Hopelijk nog niet te laat. Een greep uit "het kookboek van de eeuw" Janny de
Moor e.a. 1999 Kosmos Z&K uitgevers Utrecht/Antwerpen. In het boek staan
de recepten en bijbehorende verhalen. Heel erg leuk boek!

Parijse uiensoep (met stokbrood en kaaskapje uit oven)
slakken
bouillabaisse
kaasfondue
tong(schar) veronique (met druiven uit blik (jaren '70) dus)
sherrytriffle (de sherryjaren)
Ayam Paniki (kip in aromatische saus)
Notenpate
(ook pasteien)
mosterdsoep
zuurkooksoep
omeletjes van Moeder Aarde (kijk in boekje Eten van moeder Aarde (1972 is
jaar van het rapport van de Club van Rome) en macrobiotische gerechten
Indiase keuken
kiwimousse (!)
paling in rosewijn
allerlei zaken met champignins
nouvelle cuisine (kleine porties, geen boter/room, mooie presentatie)
macaroni met ham en kaas
en inderdaad begin met hors d'oeuvre van rauwe groente /grote garnalen etc
met dipsaus inkommen.

Esther

"Marijke" <fladd...@hotmail.com> schreef in bericht

mie...@gmail.com

A.G.

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

--
AG

.ghost

schreef in bericht
(Tot moes) gekookte rijst met krenten.
Bijna alle groentes werden te lang gekookt.
Nog hete gekookte melk in de koffie, mijn moeder was dol op die vellen
(pastoors"hemden" noemde ze die.
Van karnemelk werd hangop gemaakt, filteren door een aan de hoeken
opgehangen theedoek.
(Zwarte)bessensap opkloppen tot "haagse bluf" werd dus heel veel schuim met
heel weinig sap.
...Ghost

Wil

".ghost" <ghost@castle,gb> wrote in

> schreef in bericht

> (Tot moes) gekookte rijst met krenten.
> Bijna alle groentes werden te lang gekookt.
Dat is wel beter voor de stoelgang

Orac

mie...@gmail.com schreef op 5-10-2013 :
Wietcake?