Recepten krentenbollen voor broodmachine gezocht.

Bert Nikkels

Hallo,

Patricia Hill, moderater van rec.food.recipes, zoekt krentenbol
recepten voor de broodmachine.
Wie kent er een paar.
Ik zal de recepten bundelen, vertalen en mailen.
Houten
The Netherlands

Stephanie van Dijck

Duh....neem een recept voor standaard wittebrood; voeg er op de
goede tijd (staat in gebruiksaanwijzing broodmachine) rozijnen
en krenten aan toe (NIET weken die hap, maar da's persoonlijk).
Oh ja: gebruik het deeg-programma.
Als deeg klaar is de boel in bollen vormen en op de bakplaat
laten narijzen; afbakken in een oven van 200-220C, 20 minuten.
Iedere broodmachine heeft (als 't goed is) een recept voor
wittebrood, dus 't kan nooit moeilijk zijn. Voor het bakken de
bollen eventueel bestrijken met losgeklopt eigeel-met-water,
alleen water of gesmolten boter (voor het zachtste korstje).

Engelsen prefereren hun "krentebollen" met sucade en gerapste
sinaasappelschil als extra vulling bij de krenten/rozijnen.
Ze smeren bovendien vaak suiker op de bovenkant, wat na bakken
een plakkerig broodje oplevert.

Gouden tip: krentebollen toasten (neem een breedbektoaster),
besmeren met roomboter en/of chocoladepasta/hagelslag. Yum!

Succes!
Stephanie (ik wil OOK een broodmachine!!!!)
"A dish without at least one cat hair is not home made"

Chris Verhoef

Stephanie van Dijck <dij...@natlab.research.philips.com> writes:

>Stephanie (ik wil OOK een broodmachine!!!!)

doe niet zo gek joh! ik heb er nog eens over gedagt maar xie geen enkel
voordeel ervan.. zlefs niet soggens wakker worden met vers gebakken brood
want dat lukt me ook wel zonder zoon majien.

--XX

If cats always land on their feet, and bread always lands butter side
down, what happens if you butter your bread and strap it to a cat?

Miss Stress

Wat jij niet ziet zitten, zie ik helemaal wel zitten, en met mij
velen. Doe jij eens niet "zo gek"!

Gisele

Chris Verhoef

Miss Stress <cas...@xs4all.nl> writes:

[X relativeert St. die een ook een brood masjien wil, maar gebruikt te
weinig smijlies]

>Wat jij niet ziet zitten, zie ik helemaal wel zitten, en met mij
>velen. Doe jij eens niet "zo gek"!

Genade! Ik beken alles!

--XX

ps, iemand een stuxke olijfjes/tomaten brood?

So many times we refuse to go back and break bread with our parents,
relatives, and old friends, even our high school classmates. Times are
tough, the economy is rough, everybody's tryin' to make a dollar.
Sometimes you get away from yourself. Won't you go back and break bread
while we still have some to break.
james brown--bob both--fred wesley

Miss Stress

Chris Verhoef wrote:

> Miss Stress <cas...@xs4all.nl> writes:
>
> [X relativeert St. die een ook een brood masjien wil, maar gebruikt te
> weinig smijlies]

;-o

> Genade! Ik beken alles!

(grinnik:) Is dat niet een beetje veel van het goede? (streng:) Wat
heb je allemaal op je geweten dan???

Gisteren op weg naar de non-food kwamen Co en ik Stephan tegen die
naar buiten kwam met twee (2) broodmachines: een voor Stephan en een
voor Stephanie (broe(i)(d)t daar iets?)!
Je ziet, we zijn allemaal gek!!!

> --XX
>
> ps, iemand een stuxke olijfjes/tomaten brood?

Gooi maar op ;-) (zelfgebakken? Zo ja: post het recept eens!)

Heeft trouwens nog iemand een briljant idee wat te doen met gedroogde
tomaten? (Kun je ze bijv. meebakken in jouw brood Chris?) Ik ben nog
steeds niet verder gekomen dan er een soepzootje mee te maken!

Gisele

Chris Verhoef

Miss Stress <cas...@xs4all.nl> puckers up:

>;-o

ok.. Xje drop.

>(grinnik:) Is dat niet een beetje veel van het goede? (streng:) Wat
>heb je allemaal op je geweten dan???

ja is veel van het goede.. mar niet teveel tog? :) (ik denk nogal veel aan
eten.. en sex. ik geef het toe)

>Gisteren op weg naar de non-food kwamen Co en ik Stephan tegen die
>naar buiten kwam met twee (2) broodmachines: een voor Stephan en een
>voor Stephanie (broe(i)(d)t daar iets?)!

vraagt u het hen eens! :) (ohja.. ik ben oon oneindig niwsgierig..)

>Je ziet, we zijn allemaal gek!!!

heerlijk ja!

>Gooi maar op ;-) (zelfgebakken? Zo ja: post het recept eens!)

*werp* (ja! doe ik! heb ik al eens gedaan.. denk ik ja.. zal ik eens in
de argieven kijken? nee niet gepostuleerd.. dan welligt gemailuleerd? ..
ff greppen.. oh ik moet nu weg.. J$ is hier om mij een lunX te geven.. ja
egt!)

>Heeft trouwens nog iemand een briljant idee wat te doen met gedroogde
>tomaten? (Kun je ze bijv. meebakken in jouw brood Chris?) Ik ben nog
>steeds niet verder gekomen dan er een soepzootje mee te maken!

ja heb ik wel niet briljant.. mar ik moet nu WEG!
--Xx

Chris Verhoef

> [...]

>tomaten? (Kun je ze bijv. meebakken in jouw brood Chris?) Ik ben nog
>steeds niet verder gekomen dan er een soepzootje mee te maken!

ja daar was ik weer.. was een lekker lunXje wel.. broodje gemalen kikker
enzo. althans het was groene drab.

geen briljant idee dus. maar doe eens dit: koop van die mooie wilde
spinazie. die eigenlijk heel tam smaakt wat erg lekker is.. in vergelijking
met tamme spinzaie (die erg wild smaakt) maar eh.. ik hou je in spanning..
wassen en die trivia meer.. dan. gedroogde tomaten nemen.. <-- TADA!
niX mee doen.. alleen in stukkies snijden (helemal niet in suggestieve
spekvormen zo die daar zijn, reepjes, blokjes of anderszins) en een mooie
dressing maken (of gewoon een klodder mayo!) mengen en sgranzen maar.

(ja :) <-- je bijnaam sorrie voor de overload :) <-- mijn macleans
smijl (tm) ja dus :) je kunt ze meebakken in mijn boord.. maar ook in
you brood.. ) recept? simpa: gewoon brood bakken op je favoriete manier
(ik zeg niet welke want dat eindigt hier in een flame war.. alhoewel xeg
het tog maar.. MET BROODMAGIE! <-- nu onstaat die flamewar.. dan
word het lekker warm.. als nl.culi genoeg warm is zeg 250 graden celcius
sguif je het volgende recept erin en dan krijg je heerlijk brood met
tomaat. . . deeg maken.. kan je al. met gist.. niet teveeel zout want die
tomaatjes zijn dat ook.. rozemarijn.. is heeeeerlijk erin.. en geurt
heerlijk tijdens de flame war. wederom tomaatesj in lange reepjes snijden
en in grote getalen door het deeg doen.. een blikkie tomatenpuree erdoor is
GAAF! dan krijg je rood brood.. ofzo. en de rozemarijn erin enzo.. maar dat
allemaal pas bij de 2de X rijzen hoor! :) <-- oh hoe ambigu en vergeet
niet.. de buitenkant van het brorod lekker in te mseren met hete olie.. das
zoo lekker. . . .

kom je er uit?

--XX

ps ik ben zo melig. vergeef je het me :)?

ik heb ff zin om ranzig uit een doos te eten
-- Joyrizz

Stephan Haas

In article <4nv07e$n...@adam.fwi.uva.nl>, Chris Verhoef (ch...@fwi.uva.nl) writes:

>Miss Stress <cas...@xs4all.nl> puckers up:

>vraagt u het hen eens! :) (ohja.. ik ben oon oneindig niwsgierig..)

Ach, het is allemaal zo eenvoudig. Stephanie ving alsmaar bot in Best (so what,
dan maak je daar toch wat moois van?) en ik was nou eenmaal in de gelegenheid
en zou binnenkort toch weer eens onder de rivieren komen (moet je niet te vaak
doen, dus dan alles maar in 1 keer) en zo is het allemaal gekomen.

Binnenkort dus meer aandacht voor brood.

Stephan

Stephan Haas haa...@haas.xs4all.nl
Amsterdam, Nederland

Chris Verhoef

Miss :) <cas...@xs4all.nl> writes:

>Jasses, waar was dat? Daar ga ik voortaan met een grote bocht omheen!

op het HOT JAVA plein.. twas falafel.. maar zo mooi kikkergroen.. en
jammie. niet omheen lopen hoor.. naar binnen gaan.. !

>Denk je ;-)

never.

>Ja zeg, ik wil er juist WEL iets mee doen...

hou het simpel :) mijn gok is dat je door elke sla war je spekkies in sou
kunnen doen dat kan vervangen door gedroogde tomaten.. maar met die tam
smakende wilde spinnen is het wel gorgeously lekker.

>Oh, gelukkig, er moet iets mee gebeuren...

:) ja maar niet weken, smoren, bakken, ofzo.. gewoon puur het dingesje
zelf. mijn ervaring hoe langer je het mee laat koken hoe slapper de smaak
word.. ff meebakken is wel weer erg lekker.. maar kort bereiden is wat ik
doe voor een heerlijk smaakje..

>wat is er met mijn bijnaam?

toen ik je zag dagt ik dat is Miss :)

>Bij mij is het inmiddels wel iets meer dan een smile,
>vinjetognieterghe?

nee niX erg..

>ja dus :) je kunt ze meebakken in mijn boord..

vast brood bedoelt hier.. alhowel?

>In de olie van dat bruine randje?

hmm is denk ik niet zo lekker vet.. tenzij je walnotenolie zweet.

>Ik voel me bij ieder (gelukt) brood dan ook een beetje een tovenares
>;-)

wizardy, Miss :) the proof is in the bread..

>Welnee, we zijn het roerend met elkaar eens: een broodmachine mag,
>maar moet niet!

sterker.. alles mag.. maar hoeft niet. ook dat. en meer. maar voordat het
tlkbzrre gehalte te hoog word zal ik nog een zoet broodje bakken voor je..

als je volkoren rozijnenbrood maakt dan is appel en heeeel veel kaneel
erbij errg lekker.. en natuurlijk wat versch gemalen kardamom.. zo warm uit
de broodmagie en dan met een koelontje botor.. (knoX me out like totally)

>Dat zal wel lukken, de deur staat open.

niet weggaan hoor!

>Meel, ik ben gek op meel. Kun je de lekkerste dingen mee maken!

meelt u mij eens dan!

>Serieus, bedankt!

anytime!

--XX

>Why are there all these letters headed Re: The Librarian, when they don't
>have anything to do with the Librarian.

Because this is alt.fan.pratchett, of course. We've had threads called "Re:
Rincewind" which were about roundabouts, threads called "Re: Lords and
Ladies" which were about pubic wigs, threads called "Re: M@A annotations"
which were about muffins, threads called "Re: Unseen University" which were
about T-shirts, threads called "Re: Beer" which were about beer (that was a
bit of an unusual one) and, of course, threads called "Re: the Librarian"
which are about all of the above, with bits of Star Trek, etymology,
dalmations, Star Wars, bread, beer, pedanticism and pubic wigs thrown in.

Actually, this is one of the main reasons I like this group so much - the
articles are full of surprises.

Miss Stress

Chris Verhoef wrote:

> [...]

;-)

<-- nu onstaat die flamewar..

Welnee, we zijn het roerend met elkaar eens: een broodmachine mag,

[recept geprint alvast]

> [...]

> --XX
>
> ps ik ben zo melig. vergeef je het me :)?

Meel, ik ben gek op meel. Kun je de lekkerste dingen mee maken!

Miss Stress

Stephan Haas wrote:
[...]

> Ach, het is allemaal zo eenvoudig. Stephanie ving alsmaar bot in Best (so what,
> dan maak je daar toch wat moois van?)

Zoals, Stephan?

> [...]
> doen, dus dan alles maar in 1 keer) en zo is het allemaal gekomen.
>
> Binnenkort dus meer aandacht voor brood.

Ook u wordt aandachtig in de gaten gehouden ;-)

Gisele

Stephan Haas

In article <31A412...@xs4all.nl>, Miss Stress (cas...@xs4all.nl) writes:
>Stephan Haas wrote:
>[...]
>
>Zoals, Stephan?

Had ik nou maar mijn mond gehouden! Maar ja, nou moet ik wel. (Bjorn, lees je
even mee voor de FAR?)

Bot met mierikswortel

750 gr. filet (bot, maar tong, roodbaars of schol schijnt ook te mogen)
1 theelepel azijn
30 gr. gesmolten boter
100 gr geraspte mierikswortel
1 middelgrote, geschilde en geraspte appel
1,5 - 2 dl zure room
zout, suiker

Doe wat zout en azijn op de vis. Leg hem in beboterde ovenschotel en giet er
wat gesmolten boter over. Bak hem 10 minuten in voorverwarmde oven (200 C).
Meng intussen de mierikswortel met de appel. Roer de room erdoor en maak de
saus af met zout en suiker. Giet de saus over de vis, bak die nog eens 15
minuten en dien op met gekookte aardappelen.

Uit The art of Polish Cooking, in: Vis, schaal- en schelpdieren (Praktisch
Koken, Time/Life