iMAc geleverd met System 8.5?

han...@newsguy.com

Hoi

Weet iemand of na de introductie van systeem 8.5 (17 october) de iMacs geleverd
zullen gaan worden met 8.5? maw nog maar eventjes wachten met kopen?

Hans

a...@zap.a2000.nl

Je kunt voor een luttel bedrag een upgrade naar 8.5 krijgen als je nu een iMac koopt.
Hoe zit het trouwens met de verkrijgbaarheid van de iMac? Is-ie overal volop leverbaar?

Peter Tax

> Je kunt voor een luttel bedrag een upgrade naar 8.5 krijgen als je nu
een iMac koopt.

Om precies te zijn Fl 25,-, dus daar hoef je het inderdaad niet om te laten.

Peter

Edwin Overmeer

Kan ik dan de 8.1 nl volledig vervangen door 8.5 US?

of krijg net net als bij Windows problemen als je US versie over de NL
(vice versa) zet?

Waarschijnlijk een domme vraag maar ik wil dolgraag na 15 jaar PC's
overstappen naar de iMac en heb dus geen enkele ervaring wat de Apple
betreft.

Edwin

Hans

Edwin Overmeer <over...@bernard.nl> wrote:

> [...]
>
> Waarschijnlijk een domme vraag maar ik wil dolgraag na 15 jaar PC's
> overstappen naar de iMac en heb dus geen enkele ervaring wat de Apple

Upgraden van een NL systeem naar US geeft inderdaad problemen.
(tenzij dit bij 8.5 niet meer het geval is, maar ik kan mij het niet
voorstellen)

mvg, Hans

Lammert de Jong

Volgens mij is 8.5 een volledige versie en geen upgrade. Als je bij 8.5
gewoon een clean install doet en daarna het nederlandse systeem weggooid zou
er niks aan de hand moeten zijn (toch?)...

Lammert
----------
In article <1dglr1o.10k...@p760.wirehub.net>, hvan...@wirehub.nl

Hans

Lammert de Jong wrote:

> Volgens mij is 8.5 een volledige versie en geen upgrade. Als je bij 8.5
> gewoon een clean install doet en daarna het nederlandse systeem weggooid zou
> er niks aan de hand moeten zijn (toch?)...

Mijn ervaring is dat toen ik een engelstalig systeem installeerde op een
schijf waar al een nederlands systeem opstond, ik allerlei dingen
doorelkaar kreeg. Bijvoorbeeld in de systemfolder een folder genaamd
'Lettertypen' en een genaamd 'Fonts'. Het systeem weet dan niet meer
welke te kiezen. Duidelijk dat dit problemen geeft.
Ik zou opstarten van een cdrom met syst8.5, de harde schijf
wissen/initialiseren met het daarvoor meegeleverde programma. Als je
wilt zelfs partities aanmaken. En dus alles even van den beginne opnieuw
opladen met wat de cdrom te bieden heeft.
HR

Hans

Lammert de Jong <lam...@triocom.nl> wrote:

> Volgens mij is 8.5 een volledige versie en geen upgrade. Als je bij 8.5
> gewoon een clean install doet en daarna het nederlandse systeem weggooid zou
> er niks aan de hand moeten zijn (toch?)...

Klopt!... had ik even niet aan gedacht.

Groeten / Hans

Dennis SCP

> [...]

> Waarschijnlijk een domme vraag maar ik wil dolgraag na 15 jaar PC's
> overstappen naar de iMac en heb dus geen enkele ervaring wat de Apple

Hoe dat gaat op de Mac?

Stop de per post verkregen Mac OS 8.5 CD in de drive, en druk op 'C' om
van de CD op te starten. (Als je snel bent kun je dit doen nog voor de
eerste opstart begonnen is)

Dubbelklik Schijfinstallatie of Drive Setup, je kunt meestal beter de
nieuwste harddiskdrivers gebruiken.

Dubbelklik de installer.

Kies accepteer (geen registratienummer nodig:-)

(Kies een taal, naar horen zeggen maar mischien krijgen we toch alleen
Nederlands)

Kies een schone installatie. Dit zet een nieuwe systeemmap naast de oude
(die hernoemd wordt tot 'systeemmap oud').

Ga een kopje koffie zetten of kijk naar de mooie plaatjes.

Herstart de computer.

Geniet van het nieuwe systeem en vergeet niet je koffie op te drinken.

Nu kun je nog met simpel hernoemen van mappen je oude systeem opstarten,
ook kun je programma instellingen overhevelen door ze naar de nieuwe
voorkeuren map te slepen, voor de door jezelf toegevoegde regelpanelen
en extensies geld hetzelfde. Bij een schone installatie maakt het niet
uit welke (taal) versie je installeert, en kan er niets fout gaan.

Dennis SCP
--
[MS Office 98 Assistant: Uw signature is leeg. Weet u zeker dat u niets
nuttigs aan de mensheid heeft mede te delen?]

Jean-Pierre Bollen

Hans <j.j.ri...@io.tudelft.nl> wrote:

> [...]
> wilt zelfs partities aanmaken. En dus alles even van den beginne opnieuw
> opladen met wat de cdrom te bieden heeft.

Och, volledig wissen en formateren is nou ook weer niet nodig. Al ontkom
je inderdaad niet aan wat werk in dit geval.

- start op van de CD-Rom
- verwijder van de oorspronkelijke Harddisk de "finder" en "system",
beter nog: zet ze apart in verschillende folders, in iedergeval weg van
de system folder.
- hernoem de HD system folder. Eventueel doe je een herstart, wederom
vanaf CD-Rom opstarten. (misschien niet echt nodig, maar kan ook geen
kwaad)
- installeer nu je nieuwe Engelstalige OS 8.5 op de HD.
- loop handmatig even je oude system folder na om de niet-apple
extensies, chooser items, fonts etc etc naar de nieuwe system folder te
copieren. Sommige applicaties vinden dit niet echt leuk, vooral
Microsoft Office 4.2 zou je beter opnieuw installeren. Als ik het goed
begrijp installeert Office 98 eventueel ontbrekende items vanzelf ...

Jean-Pierre

Sander Temme

In article (Dans l'article) <361D0669...@bernard.nl>, Edwin Overmeer
<over...@bernard.nl> wrote (écrivait) :

> [...]
>
> Waarschijnlijk een domme vraag maar ik wil dolgraag na 15 jaar PC's
> overstappen naar de iMac en heb dus geen enkele ervaring wat de Apple

Je krijgt problemen omdat naast je map 'Regelpanelen' bijvoorbeeld een map
'Control Panels' aangemaakt wordt... het is heel makkelijk om een nieuw
systeem in een nieuwe folder naast je bestaande te installeren. Van paden
etc. heeft een Mac geen last.

Van de Primafoon verwacht ik dit niet, maar een echte Apple dealer zou de
producten van Apple zowel in het Nederlands (N in het bestelnummer) als in
Internationaal Engels (Z in het bestelnummer) kunnen bestellen.

S. Sander de Sybersurfer
San...@Chicago.xs4all.nl
-- Finger sct...@xs4all.nl for PGP Public Key.
Lees NL-Macintosh: <http://www.pauze.nl/apple/>

"Never ask a man what sort of computer he drives. If it's a Mac,
he'll tell you. If not, why embarrass him?"
-- Tom Clancy

Johan W. Elzenga

Sander Temme <sct...@xs4all-nospam.nl> wrote:

> Je krijgt problemen omdat naast je map 'Regelpanelen' bijvoorbeeld een map
> 'Control Panels' aangemaakt wordt...

Dat is in principe het probleem niet, want het systeem zal slechts één
van die twee mappen daadwerkelijk gebruiken. De inhoud van de andere map
moet je dan alleen maar even overbrengen. Je kunt zelfs de andere map
vervangen door een alias, dus 'Regelpanelen' is dan geen map, maar een
alias van 'Control Panels'. Het echte probleem ontstaat voornamelijk als
allerlei programma's 'mixed messages' van het systeem krijgen en
daardoor niet meer weten of ze nu met een Engels of Nederlands systeem
van doen hebben. De meeste programma's hebben weinig problemen met een
'hybride' systeem, maar er ontstaan beslist problemen met sommige
programma's.

--
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Johan W. Elzenga j...@cheetah.demon.REMOVE.nl

A-team

In article <1dglr24.1pz...@hoorn54.multiweb.net>,
denni...@multiweb.nl (Dennis SCP) wrote:

>Hoe dat gaat op de Mac?
>
>Stop de per post verkregen Mac OS 8.5 CD in de drive, en druk op 'C' om
>van de CD op te starten. (Als je snel bent kun je dit doen nog voor de
>eerste opstart begonnen is)

Even voor de duidelijkheid, je hoeft niet echt 'snel' te zijn. De 'power'
toets op het toetsenbord gebruiken om de mac als gebruikelijk aan te
zetten. Dan de 'c' toets meteen indrukken en vasthouden. De CD-ROM gaat
zoemen en bij het opstarten zie je allemaal CD'tjes als buroblad patroon om
aan te geven dat de mac inderdaad van CD is opgestart. Nu de instructies
verder volgen...

Ard