skoezie in OS X

Robert

Zit een beetje te emmeren met een Adaptec 2906 kaart.

Ik probeer een oudere scanner aan de praat te krijgen maar dat wil niet
echt lukken. Het hulpprogramma dat bij FotoLook (Agfa) zit geeft aan dat
geen enkel nummer op de SCSI bus bezet is. Maar de kaart zou al 7 moeten
zijn. En de scanner 2.

In mijn oude G3 werk ik met een PCI IDE controller kaart die in System
Profiler als SCSI wordt gezien - zou dat een reden kunnen zijn dat de
Adaptec kaart niet wordt gezien - want daar lijkt het op.

Volgens de gebruiksaanwijzing is de Adaptec kaart automatisch voorzien
van een terminator en op de scanner zit een fysieke terminator.

Driver voor SCSI kaart en scanner zijn vers geīnstalleerd.

De Agfa scanner moet het gaan doen in Classic want er is geen OS X
driver ontwikkeld.

Suggesties - iemand?

Robert

Paul Gabel

In article <103s44m...@corp.supernews.com>,
Robert <kre...@hotmail.com> wrote:

> Zit een beetje te emmeren met een Adaptec 2906 kaart.

(knip)

> De Agfa scanner moet het gaan doen in Classic want er is geen OS X
> driver ontwikkeld.
>
> Suggesties - iemand?

Ik heb ook zo'n kaart, die probleemloos werkt in Jaguar en Panther. Ik
heb er een Nikon Coolscan LS-30 en een Umax Astra 2200 aanhangen, beiden
aangestuurd met VueScan <http://www.hamrick.com> . De originele Nikon software deed het wel onder OS9, maar niet in
Classic onder X.

Paul

Jos Laauwen

Robert <kre...@hotmail.com> wrote:

> De Agfa scanner moet het gaan doen in Classic want er is geen OS X
> driver ontwikkeld.

Ik heb hier twee AGFA scanners, StudioScan II en SnapScan 600, die met
een Adaptec 2906 aan mijn G4 hangen. Met VueScan (huidige versie 7.6.78)
werken ze beide uitstekend met MacOSX. Het werkt al sinds 10.1.
(VueScan kost $40, maar daar koop ik geen scanner voor die zo degelijk
is als wat ik heb.)

--
Jos Laauwen, Geleen NL
Email: links van het '@'-teken 'jlaauwen' en rechts 'home.nl'

CyberJo

> In mijn oude G3 werk ik met een PCI IDE controller kaart die in System
> Profiler als SCSI wordt gezien - zou dat een reden kunnen zijn dat de
> Adaptec kaart niet wordt gezien - want daar lijkt het op.

Nee, ik heb 'n PCI IDE controller samen met een OrangeMicro SCSI kaart
keurig naast elkaar en werkend in een BW G3 gehad, ook onder Jaguar. Dat
bijt elkaar niet.

--
Johan van Elk AKA CyberJo

"Het leven is 'n eenmans guerilla" - Jan Cremer
(xxxxxx = cebers)

Jaco Schoonen

Ik heb een Epson Perfection 1200 (die werd met een 2906-kaart
meegeleverd) die het niet meer doet in Panther (deed het in pre-panther
nog prima). Hij wordt niet eens herkend in systeemprofiel. Gelukkig heb
ik ook nog een 2930, dus heb ik uiteindelijk maar voor 5 euro de juiste
verloopkabel gekocht.
Maar een scsi-scanner doet het meen ik sowieso niet in Classic? Of gold
dat alleen voor de epson-driver?
Anyway, de OSX-scsi implementatie is niet om over naar huis te schrijven
:-(

Robert

Met alle voorgaande reacties blijkt dat het wel moet gaan werken. Hmmm.

Heb nog eens de kaart er fysiek uitgehaald en opnieuw - netjes -
ingeprikt, kabels gecontroleerd.

In <System Profile> zie ik alleen de harde schijven staan aan de
controler kaart, niet de aangesloten scanner op de 2906 kaart.

Mijn Agfa scanner werd ooit geleverd met een 1505 Adaptec ISA kaart die
het in mijn PC altijd heeft gedaan. De 2906 moet backward compatible
zijn. Zijn de kabels veranderd misschien? Ik heb er nu de originele SCSI
kabel aanzitten.

Robert

CyberJo

> [...]
> het in mijn PC altijd heeft gedaan. De 2906 moet backward compatible
> zijn. Zijn de kabels veranderd misschien? Ik heb er nu de originele SCSI

Vergeet niet dat SCSI onder Panther er niet beter op geworden is. Die
OrangeMicro kaart van me, die 't wel deed onder Jaguar, zei het met
"vreemde" drivers, vertikt 't onder Panther... Ook niet te zien in
Systeemprofiel.

Wilfred van der Vegte

CyberJo wrote:

> [...]
> OrangeMicro kaart van me, die 't wel deed onder Jaguar, zei het met
> "vreemde" drivers, vertikt 't onder Panther... Ook niet te zien in

Zijn dat soms Advansys-drivers? Kijk dan even op initio.com of je de
laatste udate van driver en firmware hebt.

--

Wilfred van der Vegte.
Replace 'invalid' by my first name to reply by e-mail

CyberJo

Wilfred van der Vegte <inv...@vandervegte.com> wrote:

> Zijn dat soms Advansys-drivers? Kijk dan even op initio.com of je de
> laatste udate van driver en firmware hebt.

Ja, van Advansys. De kaart zit inmiddels in m'n oude 8500, samen met de
16Mb videokaart en 'n G3/400 kaart. Da's nu dus ook een leuke opgepepte
PowerMac! ;-)

Sander Tekelenburg

In article <103tt78...@corp.supernews.com>,
Robert <kre...@hotmail.com> wrote:

[...]

> Met alle voorgaande reacties blijkt dat het wel moet gaan werken. Hmmm.

Dan lees je niet goed.

De Classic Environment kan niet direct met hardware praten. Als OS X
niet en de kaart en de scanner ziet, dan zal dat in Classic ook niet
lukken.

Ziet OS X de kaart wel (en ik meen dat dat het geval behoort te zijn met
de 2906), dan kan het reeds genoemde VueScan uitkomst bieden. Mocht het
je scanner ondersteunen.

--
Sander Tekelenburg, <http://www.euronet.nl/~tekelenb/>

MF

> [...]
>
> Ziet OS X de kaart wel (en ik meen dat dat het geval behoort te zijn met
> de 2906), dan kan het reeds genoemde VueScan uitkomst bieden. Mocht het

Onder Panther werkt de Adaptec 2906 zonder specifieke aansturing. Vuescan
herkent vervolgens de meest gangbare scanners, van dia tot flatbed. Dus
gewoon alles van Adaptec verwijderen en Vuescan installeren.

Kees