Re: ASUS laptop naar fabrieksinstellingen

andre

s|b had uiteengezet :
> [...]

> Volgens de handleiding, hier te vinden:
> <http://www.asus.com/be-nl/supportonly/Z92R/#support_Download>

> is een recovery CD "optional". Voor de rest wordt er in de hele manual
> geen woord meer gerept over "recovery" en zoeken op "reset" en "factory"
> levert ook niets bruikbaars op.

> Meer dan een uur zoeken met Google (eigenlijk startpage.com, maar soit)
> levert me ook niets bruikbaar op. Even dacht ik het gevonden te hebben
> met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2 in het BIOS
> gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

F9 lijkt toch de methode alsud ASUS
http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&m=Z92R&p=3&s=49&os=17&hashedid=uCjOUP5IZxVXwL6i&no=1775

s|b

Andre schreef:
Dat is een van de vele sites die ik ben tegengekomen, maar zoals gezegd:
F9 werkt *niet*. Niet als ik de knop ingedrukt houd tijdens het
opstarten en ook niet als ik er als een gek op zit te tikken tijdens het
opstarten. Ik had gehoopt dat er een instelling voor was in het BIOS,
maar dat is helaas niet het geval.

Met F9 ben ik dus niet veel, helaas.

--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>

Bert(AWRvB)

s|b schreef op 5-1-2014 20:42:
> [...]
> met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2 in het BIOS
> gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

In de BIOS moet de DVD/CD speler bovenaan staan!

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl

Bozweb

On Sun, 05 Jan 2014 20:42:46 +0100, "s|b" <m...@privacy.invalid> wrote:

> [...]
>met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2 in het BIOS
>gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

Gebruik van de Recovery-partitie:
1. Druk tijdens het opstarten op [F9] (hiervoor is de
Recovery-partitie nodig)
2. Druk op [Enter] om Windows Setup [EMS Enabled] te selecteren
3. Lees het scherm �ASUS Preload Wizard� en klik op Volgende.
4. Selecteer een partitie-optie en klik op Volgende. Partitieopties
zijn:
Windows alleen herstellen naar de eerste partitie.
Deze optie verwijdert alleen de eerste partitie, zodat de overige
partities intact blijven. Er wordt een nieuwe systeempartitie gemaakt
als station �C�.
Windows herstellen naar de hele harde schijfD.
Deze optie verwijdert alle partities van de harde schijf en maakt een
nieuwe systeempartitie als station �C�.

Ben Doedens

s|b wrote:
> [...]
> hebben met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2
> in het BIOS gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

Installeer middels een gewone Windows XP CD.
Je kunt op de downloadsite alle driverbestanden voor je laptop downloaden.

Ik kan verder niet veel vinden van de eigenschappen van de laptop. 32 of 64
bits Intel of AMD processor. Hoeveel GB geheugen zit erin. DDR of DDR2.
Ik zie dat er ook drivers zijn voor Windows Vista. Met een redelijke snelle
processor (Dual of Quad Core op min.1,5 Ghz) en 2 GB DDR2 geheugen zou je
ook over kunnen stappen op Windows 7. Voordeel van Windows 7 is dat veel
drivers automatisch worden geladen en geinstalleerd tijdens de
installatieprocedure. Voor de ontbrekende drivers kun je de Windows Vista
drivers gebruiken.

Onze oude Medion Laptop (AMD Turion Dual Core 64 bits) met 2 GB draait
Windows 7 64 bits met aanvullende Vista drivers van de Medion site. En veel
betrouwbaarder dan onder XP.

--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens

Message has been deleted

s|b

inox schreef:

> Functie toetsen hebben vaak een dubbele functie, kijk eens of er geen "F
> lock" of "fn", of iets dergelijks actief is of ingedrukt moet worden.

De laptop heeft een Fn-toets, maar die dient enkel om de "speciale"
functies te activeren. Maar ik heb het eens geprobeerd, Fn+F9 tijdens
het opstarten, en het leverde niets op.

s|b

Bert(AWRvB) schreef:

> In de BIOS moet de DVD/CD speler bovenaan staan!

Het zou me h��l sterk verbazen moest dat iets uithalen. Ik start immers
niet op met een CD/DVD in de lader. Ik heb geen Support CD en ook geen
Recovery CD. De handleiding is duidelijk wat dat laatste betreft: een
Recovery CD is "optional".

s|b

Bozweb schreef:

> Gebruik van de Recovery-partitie:
> 1. Druk tijdens het opstarten op [F9] (hiervoor is de
> Recovery-partitie nodig)

Uit het origineel bericht:

"Even dacht ik het gevonden te hebben
met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes"

Met F9 lijkt het dus niet te lukken... :-(

Rob

s|b <m...@privacy.invalid> wrote:

> [...]
> niet op met een CD/DVD in de lader. Ik heb geen Support CD en ook geen
> Recovery CD. De handleiding is duidelijk wat dat laatste betreft: een

Ja ik denk dat er in jouw geval iets gedaan is met de disk waardoor
de recovery partitie niet meer als zodanig herkend wordt.
Ik weet niet waar deze bij Asus precies aan moet voldoen dus daar kan
ik je verder niet bij helpen.

Er bestaat vaak wel een tool om op een (desnoods lege) disk dit allemaal
weer in orde te maken zodat je een recovery kunt doen, maar daar heb
je dan een installatie CD bij nodig of een backup die gemaakt is net
nadat de PC voor het eerst in gebruik is genomen.
(dat slaan mensen vaak over)

s|b

Ben Doedens schreef:

> Installeer middels een gewone Windows XP CD.

Als ik die zou hebben, dan zou er geen echt probleem zijn.

> [...]
> drivers automatisch worden geladen en geinstalleerd tijdens de
> installatieprocedure. Voor de ontbrekende drivers kun je de Windows Vista

Ik heb geen installatie-CD voor Vista of voor W7. Ik zou niet weten waar
die (legaal) aan te schaffen. En illegaal hoef ik ze al helemaal niet.

De Recovery-partitie op de laptop is niet corrupt. Wat ik wil doen is
het originele OS (Win XP MCE) herstellen, niet een ander OS installeren.
Als dat een optie zou zijn, dan had ik al lang Xubuntu of zo geprobeerd.

andre

s|b plaatste dit op zijn scherm :
Dan kan er een aparte programma 'ASUS recovery' of zoiets geinstalleerd
zijn.
Zoek die eens op?

s|b

s|b schreef:

> Ik heb een ASUS laptop (Z92R) die ik terug naar fabrieksinstellingen wil
> brengen (Windows XP Media Center Edition).

Ik heb gisteren ook een mail verstuurd naar ASUS en vandaag al antwoord:

| Thank you for your email.
|
| Please make sure that you are repeatedly pressing the F9 key during
| startup and not that you're holding the F9 key.
|
| If you are still unable to recover the notebook with the recovery
| partition, then I'm afraid you will have to purchase a new Windows
| licence.
|
| The recovery/installation DVD's were provided with the notebook.
|
| I hope to have informed you sufficiently.

Als een gek op F9 rammen tijdens het opstarten, dat heb ik nu al enkele
keren gedaan, maar het werkt niet. Ik ben absoluut niet van plan om een
nieuwe Windows licentie aan te kopen (het lijkt me sterk dat ik die nog
zou vinden voor XP). Het wordt dus ofwel handmatig alles verwijderen van
de vorige gebruiker, ofwel een alternatief zoals Xubuntu installeren.

In elk geval, iedereen bedankt voor het meedenken.

s|b

Rob schreef:

> [...]
> de recovery partitie niet meer als zodanig herkend wordt.
> Ik weet niet waar deze bij Asus precies aan moet voldoen dus daar kan

Er is helemaal niets gebeurd met die RECOVERY partitie. Die is immers
niet zichtbaar onder Windows en de gebruiker was een digibeet van hier
tot ginder. Ik acht hem niet in staat die partitie te verknoeien.

Ik ga nog ��n ding proberen en dat is opstarten met een Live CD.
Misschien kan ik op manier data recuperen van die verborgen partitie...

Poecilia

s|b gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Maak een kopietje van een xp cd van iemand anders, of download er 1
vanaf het internet, dat is legaal, want het gaat niet om xp, maar om
het nummer dat als het goed is op de onderkant van de laptop staat

--
Poecilia

"E.S.®"

s|b schreef op 6-1-2014 21:07:
Meestal zit er in het startmenu een programma van de fabrikant (Asus) of
externe partij om recovery dvd's te maken.
Dit dien je normaal meteen na aanschaf te doen en in sommige gevallen
kan dit maar eenmalig.
Als je mazzel hebt dan kan dit programma alsnog een set recoveryschijven
branden tenzij je Windows of recovery partitie teveel beschadigd is.

Lukt het niet dan kan je bij de fabrikant een set herstel dvd's
bestellen. Afhankelijk van het merk ben je dan zo'n 50 - 100 Euro kwijt.

--

Mvg, Eric

Nimbus 2001

s|b schreef op 06-01-14 21:09:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit werkt, maar proberen kan geen
kwaad denk ik:
Sluit een extern USB toetsenbord aan op de laptop en probeer tijdens
opstarten de F9 toets daarvan.

--

bye for now.

s|b

Andre schreef:

> Dan kan er een aparte programma 'ASUS recovery' of zoiets geinstalleerd
> zijn.
> Zoek die eens op?

Ook dat had ik al geprobeerd. Er staan enkele ASUS programma's op, maar
niets bruikbaars. Ook zoeken op 'recovery' leverde niets op.

s|b

Nimbus 2001 schreef:

> Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit werkt, maar proberen kan geen
> kwaad denk ik:

Ik verwacht er ook niet al te veel van, maar ik probeer het gewoon.

> Sluit een extern USB toetsenbord aan op de laptop en probeer tijdens
> opstarten de F9 toets daarvan.

Dat klinkt interessant. Ga ik /zeker/ eens proberen!

Rob

s|b <m...@privacy.invalid> wrote:

> Er is helemaal niets gebeurd met die RECOVERY partitie. Die is immers
> niet zichtbaar onder Windows en de gebruiker was een digibeet van hier
> tot ginder. Ik acht hem niet in staat die partitie te verknoeien.

Als die OK was dan zou F9 wel werken he?

Ik weet ook niet wat er fout mee is, zoals al gezegd. Kan vanalles
zijn. Partitie type, nummer, etc. Misschien is er ooit een partition
magic oid op gedraaid.

s|b

Rob schreef:

> Als die OK was dan zou F9 wel werken he?
>
> Ik weet ook niet wat er fout mee is, zoals al gezegd. Kan vanalles
> zijn. Partitie type, nummer, etc. Misschien is er ooit een partition
> magic oid op gedraaid.

Ik sluit niets uit. In principe kan het ook zijn dat de F9-toets het
gewoon niet meer doet.

Ben Doedens

Er zit een licentie sticker op de laptop als je een OEM licentie hebt. Je
kunt dan met elke installatie CD XP opnieuw installeren. Alleen de goede
versie installeren. Het is alleen mis als de vorige gebruiker de
licentiegegevens heeft gemold.

Een kopie van een installatie cd voor XP Home heb ik wel voor je. Ook zijn
ze ergens wel te downloaden. En daar is dan niks illegaals bij. Met de goede
licentiegegevens kun je een nieuwe installatie zonder meer activeren bij MS.

Poecilia

Ben Doedens schreef :
Precies, dat zei ik

--
Poecilia

Ben Doedens

Dat had ik gelezen, maar toen stond mijn bijdrage al in de verzonden items.

"E.S.®"

Ben Doedens schreef op 7-1-2014 0:14:
Het is evengoed niet zo simpel als jullie het voorstellen. Ik heb hier
denk ik al zo'n 6 verschillende XP cd's liggen voor herinstallatie van
computers.

De productkey's horen bij een bepaalde versie en de verschillen waar je
daarbij aan moet denken zijn o.a:

- Taal van de Windows versie
- 32 of 64 bits Windows
- met of zonder servicepack X
- Home of de Pro versie
- etc.

Verder ontbreekt je dan nog steeds de bij de machine horende drivers en
specifieke software.

Het eenvoudigste is de software bij de fabrikant bestellen of iemand
zoeken met dezelfde machine welke wel zo snugger was om een setje
recovery dvd's te branden. (Het programma blijft tot vervelens toe
zeuren voor het maken van die dvd's tot de eigenaar het definitief wegklikt)
--

Mvg, Eric

Ben Doedens

De versie staat op de licentie sticker, meestal aan de onderkant van de
laptop geplakt.
Meest gebruikte versie. Windows XP Home Premium in de 32 bits versie.

> Verder ontbreekt je dan nog steeds de bij de machine horende drivers
> en specifieke software.

De downloadsite voor de drivers had de OP al gevonden. Asus heeft ze t/m
Vista.
Het is een voordeel dat het een ASUS is omdat deze fabrikant een goede
website heeft voor drivers, software en handleidingen.

> [...]
> recovery dvd's te branden. (Het programma blijft tot vervelens toe
> zeuren voor het maken van die dvd's tot de eigenaar het definitief

Als je bestelt, dan kost dat geld. Waarom betalen voor iets wat gratis
verkrijgbaar is.
Voor de kosten van een paar postzegels heb ik XP Home Premium voor de OP op
CD. Alleen voor de licentie key moet ie zelf zorgen.

"E.S.®"

Ben Doedens schreef op 7-1-2014 11:13:
Klopt, mits dit aan alle voorwaarden voldoet welke ik bovenstaand schreef.
Cd met XP Home 32 bit + servicepack 2 werkt dus niet bij een XP
productkey van XP zonder servicepack. v.v.

--

Mvg, Eric

Theo

s|b schreef op 5-1-2014 20:42:
> [...]
> met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2 in het BIOS
> gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

Misschien een suf antwoord, maar heb je geprobeerd om voor je opstart de
F9 knop al ingedrukt te houden. Oftewel F9 ingedrukt houden, de laptop
aanzetten terwijl je F9 ingedrukt houdt.
Andere apparaten gebruiken dit soort methode wel eens om in de setup te
komen.
Theo

Rob

Nou dat is zeker een suf antwoord zeg...

Frank Slootweg

s|b <m...@privacy.invalid> schreef:
Hoe weet je dat de recovery-partitie niet corrupt is? Je zei dat hij
hidden is, en ook al is hij dat niet (meer), hoe kan je dan weten dat er
niets corrupt is?

FYI, bij mijn (Vista niet XP) HP (niet ASUS) laptop is de recovery-
partitie gewoon zichtbaar en zit de "Recovery Manager" onder de
C:\Windows directory, dus niet in een of andere HP directory, in
C:\Windows\SMINST\Restore7.exe. Het is dus misschien de moeite om niet
alleen op "recovery" te zoeken (zoals je al gedaan hebt), maar ook op
"restore".

Succes!

Dick Streefland

"s|b" <m...@privacy.invalid> wrote:
| Tips, iemand?

Google leverde dit op:

http://support.asus.com/Search/KDetail.aspx?no=AE8850F3-12CC-6BB2-B94C-F0C64D3C4E6A&t=2

Suggestie 2 is het disablen van de "boot booster" optie in de BIOS.

--
Dick

s|b

Frank Slootweg schreef:

> Hoe weet je dat de recovery-partitie niet corrupt is? Je zei dat hij
> hidden is, en ook al is hij dat niet (meer), hoe kan je dan weten dat er
> niets corrupt is?

Ik ging er gewoon vanuit dat ik dan een of andere foutmelding zou zien
of zo.

> [...]
> C:\Windows\SMINST\Restore7.exe. Het is dus misschien de moeite om niet
> alleen op "recovery" te zoeken (zoals je al gedaan hebt), maar ook op

Zal ik doen!

s|b

Theo schreef:

> [...]
> aanzetten terwijl je F9 ingedrukt houdt.
> Andere apparaten gebruiken dit soort methode wel eens om in de setup te

Heb ik ook geprobeerd, maar dat leverde niets op. ASUS raadde aan om
herhaaldelijk op F9 te duwen ipv constant in te drukken. Maar beide
methodes doen het dus niet.

s|b

Dick Streefland schreef:

> Google leverde dit op:
>
> http://support.asus.com/Search/KDetail.aspx?no=AE8850F3-12CC-6BB2-B94C-F0C64D3C4E6A&t=2
>
> Suggestie 2 is het disablen van de "boot booster" optie in de BIOS.

Deze optie is niet te vinden in het BIOS. :~(

s|b

Poecilia schreef:

> Maak een kopietje van een xp cd van iemand anders, of download er 1
> vanaf het internet, dat is legaal, want het gaat niet om xp, maar om
> het nummer dat als het goed is op de onderkant van de laptop staat

Dat is allemaal goed en wel, totdat je een versie downloadt die bijv.
een Trojaans paard bevat...

s|b

Ben Doedens schreef:

> [...]
> kunt dan met elke installatie CD XP opnieuw installeren. Alleen de goede
> versie installeren. Het is alleen mis als de vorige gebruiker de

Ik heb enkele Windows XP OEM SP3 in het Engels. De laptop is in het
Nederlands.

> [...]
> licentiegegevens kun je een nieuwe installatie zonder meer activeren bij MS.

De sticker op de achterkant zegt:

Windows XP Media Center Edition 2005

s|b

s|b schreef:

> Zal ik doen!

Helaas, pindakaas...

"E.S.®"

s|b schreef op 7-1-2014 20:00:
Inderdaad, nog weer een andere versie. Home of Prof gaat het dus niet
doen met jouw code.

--

Mvg, Eric

Frank Slootweg

s|b <m...@privacy.invalid> schreef:

> Ik ging er gewoon vanuit dat ik dan een of andere foutmelding zou zien
> of zo.

Enigzins riskant, maar omdat tot nu toe niets werkt:

Kan je de partitie benaderen en een check doen van de partitie en het
filesystem?

Ik had laatst een onwillige externe disk - wilde wel lezen maar niet
schrijven - en dat werd gefikst door een partitie/filesystem check/
'repair'.

Een tijd daarvoor had ik een kan-absoluut-niet-booten probleem met de
XP laptop van SWMBO. Ook dat werd gefikst door een chkdsk (vanuit de
Recovery Console van een 'grijze' installatie CD).

De moraal van mijn verhaal is dat een 'klein' partitie/filesystem
probleem kan leiden tot grote problemen.
Message has been deleted

s|b

E.S.� schreef:

> Inderdaad, nog weer een andere versie. Home of Prof gaat het dus niet
> doen met jouw code.

Alle programma's handmatig wissen, een andere gebruiker instellen en
CCleaner een 'Wipe Free Space' (Secure file deletion) laten doen dan
maar?

Ano

"s|b" <m...@privacy.invalid> wrote in message
Ik zou proberen te booten van een cd met een partitie manager programma, en
vervolgens de verborgen partitie zichtbaar maken en instellen als primary.
Mogelijk kun je zo de recovery laten starten na rebooten. En dan na de
recovery indien nodig weer met de partitie manager de recovery partitie
hidden maken.

"E.S.®"

s|b schreef op 7-1-2014 22:20:

> Alle programma's handmatig wissen, een andere gebruiker instellen en
> CCleaner een 'Wipe Free Space' (Secure file deletion) laten doen dan
> maar?

3 opties denk ik.

- zoek iemand met dezelfde configuratie en vraag een kopietje van zijn
installatie dvd's.
- zoek iemand die een Windows XP Media Center Edition 2005 cd heeft
- neem contact op met Asus voor de software, misschien valt de prijs mee
en ben je een paar tientjes kwijt.

Bovenstaande noodgrepen heb ik helaas niet veel fiducie in. Er is
softwarematige meestal meer beschadigd als recovery vanaf de HDD het
niet meer doet.

--

Mvg, Eric

Ben Doedens

Helaas, deze versie heb ik niet.
Maar heb je een key op de sticker ?

Verder. De recovery partitie is niet zichtbaar, maar met een partitie
manager is deze wel zichtbaar te maken. Je moet er dan een drive letter aan
toekennen en je kunt de recovery bestanden benaderen met de verkenner.
Je hebt compleet mazzel als het recovery bestand een ISO image is van de
installatie CD. Elk brandprogramma kan zo'n image op CD branden. Het wordt
anders als speciale software nodig is om de recovery bestanden terug te
zetten op je installatie partitie of om een installatie CD te maken. Soms
zit alles in ��n bestand, soms in delen verdeeld door een archief programma
als WinZip of WinRar. Soms ook staan de drivers in eigen mappen op deze
partitie.

Alex Plantema

s|b schreef in news:bitqtn...@mid.individual.net

> Ik heb een ASUS laptop (Z92R) die ik terug naar fabrieksinstellingen
> wil brengen (Windows XP Media Center Edition). Er is een verborgen
> partitie: RECOVERY, FAT32, 3,90 GiB (waarvan 2,20 GiB in gebruik).

Heb je al contact opgenomen met de verkoper?
Ik had ook een verborgen partitie met installatiebestanden.
Na ruim 7 jaar draaien was mijn schijf versleten.
De verborgen partitie naar een andere schijf kopi�ren gaf geen werkend resultaat.
Toen de winkel gemaild, en daar kon ik gratis een installatie-cd afhalen. Die werd ter plekke gebrand.
Toen had ik meteen SP3 i.p.v. SP1. Dat werkt met hetzelfde serienummer, anders dan E.S. schrijft.
Alle benodigde drivers stonden erop en hoefden niet apart ge�nstalleerd te worden.
Op een heel andere computer bleek hij ook te werken.

--
Alex.

"E.S.®"

Alex Plantema schreef op 8-1-2014 11:18:
Hoho, dan heb je het over iets heel anders. Dat is vaak een door de
verkoper/fabrikant geslipstreamde cd/dvd. Dan kan je idd diverse zaken
met elkaar integreren.
Maar bij de originele XP cd waar over gesproken werd moet het soort
Windows wel overeen komen.

--

Mvg, Eric

s|b

Alex Plantema schreef:

> [...]

> Alle benodigde drivers stonden erop en hoefden niet apart ge�nstalleerd te worden.
> Op een heel andere computer bleek hij ook te werken.

ASUS raadt aan om op F9 te duwen tijdens het opstarten, maar dat helpt
niet.

s|b

Jawade schreef:

> Kan de computer nog wel opgestart worden? Zo ja, dan
> unhide hij de partitie toch gewoon?

Heb ik dus gedaan mbv Partition Wizard Home Edition en nu start het ding
niet meer op. Nu kan ik zelfs niet meer opstarten met een CD. Hiren's
BootCD, Partition Wizard, ... doen het niet meer. Met een Live CD van
Xubuntu lukt het w�l, maar daar ben ik vet mee!

Leuk is dat! :-(((

s|b

s|b schreef:

> Nu kan ik zelfs niet meer opstarten met een CD. Hiren's
> BootCD, Partition Wizard, ... doen het niet meer.

Voeg Macrium Reflect ook maar toe aan dat lijstje.

Poecilia

s|b bracht volgend idï¿œe uit :

> [...]
> BootCD, Partition Wizard, ... doen het niet meer. Met een Live CD van
> Xubuntu lukt het wï¿œl, maar daar ben ik vet mee!

Dat is wel heel raar, zelfs al zou je hele HD naar de kl*te zijn, dan
nog moet je in de bios kunnen komen en van cd op kunnen starten

--
Poecilia

Bert(AWRvB)

s|b schreef op 8-1-2014 21:28:

> [...]
> BootCD, Partition Wizard, ... doen het niet meer. Met een Live CD van
> Xubuntu lukt het w�l, maar daar ben ik vet mee!

Je kan als het goed is de oude instellingen terug zetten!

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***

Rob

s|b <m...@privacy.invalid> wrote:

> Voeg Macrium Reflect ook maar toe aan dat lijstje.

Je kunt toch met die Linux CD de partitie weer goed maken?
Dat zou zowizo het eerste zijn waarmee ik de partition table zou
proberen te benaderen. Al die Windows tooltjes die vertrouw ik
voor geen meter.

Als je Linux boot en je tikt:
fdisk /dev/sda
en dan: p

wat krijg je dan?

Ano

On 1/8/2014 9:42 PM, Bert(AWRvB) wrote:

> Je kan als het goed is de oude instellingen terug zetten!

...vanaf de backup die je van de HD had gemaakt. Dat is altijd wel een
goede start, hopelijk heb je die backup inderdaad gemaakt, bijv. met
Acronis of zo.

s|b

Rob schreef:

> [...]
> Dat zou zowizo het eerste zijn waarmee ik de partition table zou
> proberen te benaderen. Al die Windows tooltjes die vertrouw ik

Heb juist met Xubuntu en Gparted opnieuw de partitie proberen te
verbergen, maar dat haalt precies niet veel uit.

> Als je Linux boot en je tikt:
> fdisk /dev/sda
> en dan: p
>
> wat krijg je dan?

Weet ik je morgen te vertellen...

s|b

Poecilia schreef:

> Dat is wel heel raar, zelfs al zou je hele HD naar de kl*te zijn, dan
> nog moet je in de bios kunnen komen en van cd op kunnen starten

In de BIOS raken is het probleem niet. Het probleem is nu dat ik niet
meer kan opstarten met Partition Wizard, Macrium Reflect, Hiren's
BootCD, ... maar wel met Xubuntu Live CD, dus opstarten met een CD is
wel degelijk mogelijk. Alleen een beetje selectief, zo lijkt het.

s|b

Ano schreef:

> ...vanaf de backup die je van de HD had gemaakt. Dat is altijd wel een
> goede start, hopelijk heb je die backup inderdaad gemaakt, bijv. met
> Acronis of zo.

Als ik die backup gemaakt zou hebben, dan zou dat met Macrium Reflect
zijn geweest en dan zou het nog niets hebben uitgemaakt, want ik kan
immers niet (meer) booten met de Rescue Media CD van Macrium...
Message has been deleted

s|b

Jawade schreef:

> Dan heb je meer gedaan dan alleen die partitie zichtbaar maken.

Partition Wizard > Unhide. [punt] Reboot. Noppes.

> Het is
> niet mogelijk dat daardoor het OS het niet meer doet. Sterker nog: Als
> je die partitie aktief maakt, start hij de herinstallatie op. Dat moet
> altijd nog te doen zijn via een live CD, bv PE of Linux.

Ano stelde zoiets al voor. Verborgen partitie zichtbaar maken en
instellen als primary. Ik probeer het dadelijk even...

Bert(AWRvB)

s|b schreef op 5-1-2014 20:42:
> [...]
> met F9 te duwen tijdens het opstarten, maar noppes... Via F2 in het BIOS
> gaan leverde ook niets bruikbaars op. :~(

Er is bij Windows XP soms een opstartfile corrupt (te groot enz) en die
kan verwijderd worden dan maakt windows automatisch een nieuwe file aan!

Die file een andere naam geven en dus wel bewaren want je weet het maar
nooit! In deze directorie C:\

s|b

Rob schreef:

> [...]
> Dat zou zowizo het eerste zijn waarmee ik de partition table zou
> proberen te benaderen. Al die Windows tooltjes die vertrouw ik

fdisk: unable to open /dev/sda: Permission denied

Ik heb heel veel zin om die RECOVERY partitie er gewoon volledig af te
zwieren. De XP partitie kan in feite gebruikt worden waarvoor ze moet
dienen (een beetje surfen op het Internet).

s|b

E.S.� schreef:

> 3 opties denk ik.
>
> - zoek iemand met dezelfde configuratie en vraag een kopietje van zijn
> installatie dvd's.

Nope.

> - zoek iemand die een Windows XP Media Center Edition 2005 cd heeft

Nope.

> - neem contact op met Asus voor de software, misschien valt de prijs mee
> en ben je een paar tientjes kwijt.

Ik heb al contact opgenomen met ASUS en zij raden aan om F9 te duwen
tijdens het opstarten. En als het geld moet kosten, dan kan ik er beter
Xubuntu opzwieren (maar dan krijg ik ook weer gezaag van die gebruiker).

> Bovenstaande noodgrepen heb ik helaas niet veel fiducie in. Er is
> softwarematige meestal meer beschadigd als recovery vanaf de HDD het
> niet meer doet.

Wat wellicht verklaart waarom ik niet meer kan opstarten nadat ik de
verborgen partitie zichtbaar heb gemaakt.

s|b

Rob schreef:

> Als je Linux boot en je tikt:
> fdisk /dev/sda
> en dan: p
>
> wat krijg je dan?

Met sudo lukte het wel...

s|b

Ano schreef:

> [...]
> Mogelijk kun je zo de recovery laten starten na rebooten. En dan na de
> recovery indien nodig weer met de partitie manager de recovery partitie

Opgestart met Xubuntu Live CD en met Gparted partitie 'unhidden' gemaakt
en ingesteld op 'boot'. Resultaat: noppes.

Elders werd al gesteld dat de RECOVERY partitie corrupt zou kunnen zijn.
Ik zou het bijna beginnen te geloven...
Message has been deleted

Alex Plantema

s|b schreef in news:bj5nla...@mid.individual.net

> ASUS raadt aan om op F9 te duwen tijdens het opstarten, maar dat helpt
> niet.

De verkoper, niet de fabrikant of importeur.

--
Alex.

"E.S.®"

s|b schreef op 8-1-2014 20:36:
Zoiets(?): http://www.ebay.com/bhp/asus-recovery-disc

--

Mvg, Eric

"E.S.®"

"E.S.�" schreef op 9-1-2014 10:41:
Of:
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=recovery+asus&categoryId=322&postcode=1648JH&distance=0

Ik weet dat het niet de juiste versies zijn maar als je zoekt moet het
te vinden zijn.
Misschien in het Asus forum, nieuwsgroep 'hardware' etc. etc.
Je kan wel blijven klooien met al die Linux distri's en utils maar of je
daarmee die recovery partitie aan de praat krijgt betwijfel ik.
Tenzij je er lol in hebt. :)

--

Mvg, Eric

Alex Plantema

"E.S.�" schreef in news:bj796o...@mid.individual.net

> Zoiets(?): http://www.ebay.com/bhp/asus-recovery-disc

Dat is een 64-bits versie, waarschijnlijk niet geschikt dus.

--
Alex.

"E.S.®"

Alex Plantema schreef op 9-1-2014 11:04:
> "E.S.�" schreef in news:bj796o...@mid.individual.net

> Dat is een 64-bits versie, waarschijnlijk niet geschikt dus.

Ik weet het, maar bedoel alleen maar, als je zoekt dan vind je het. ;-)

--

Mvg, Eric

zoef

"s|b" <m...@privacy.invalid> schreef in bericht
'k Denk dat, vermits je wil booten vanaf die recovery partitie, je die
*active* moet zetten. Of dat iets oplost is valt te bezien ... want
googelend lijkt F9 recovery bij Asus wel iets hopeloos te zijn. Trouwens ook
op een Acer van rond het jaar 2003 mocht ik al eens ondervinden.

zoef

> --
> Ik usenet, dus ik ben.
> <http://www.briachons.org/>

---
Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus-bescherming actief is.

s|b

zoef schreef:

> [...]
> googelend lijkt F9 recovery bij Asus wel iets hopeloos te zijn. Trouwens ook
> op een Acer van rond het jaar 2003 mocht ik al eens ondervinden.

Het ding is inderdaad meer dan 10 jaar oud. Zojuist sprong de F8-toets
eruit. Het lijkt alsof de duivel ermee gemoeid is! :-o

s|b

Jawade schreef:

> Maar dan zou je toch een foutmelding moeten krijgen, evenals met de F9
> toets. Wat gebeurt er als je de recovery-partitie weer verbergt?

Een zwart scherm tijdens het opstarten. Ik sta op het punt om de
recovery-partitie te verwijderen, maar als dan XP niet opstart weet ik
ook niet meer wat te doen...

s|b

Alex Plantema schreef:

> De verkoper, niet de fabrikant of importeur.

Ik heb de laptop niet zelf gekocht en ik ben er zeker van dat de
eigenaar het ook niet meer weet. :-/

s|b

E.S.� schreef:

> [...]
> Je kan wel blijven klooien met al die Linux distri's en utils maar of je
> daarmee die recovery partitie aan de praat krijgt betwijfel ik.

De lol is er een beetje vanaf. Als ik die verborgen partitie niet
zichtbaar had gemaakt, dan zou ik nu nog een werkende XP hebben...

Rob

s|b <m...@privacy.invalid> wrote:

> De lol is er een beetje vanaf. Als ik die verborgen partitie niet
> zichtbaar had gemaakt, dan zou ik nu nog een werkende XP hebben...

Maar dat kun je toch weer gewoon terug draaien?
Met fdisk kan alles en je kunt zien wat je doet, i.t.t. al die dumbified
Windows tooltjes.
Message has been deleted

Rob

Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Rob <nom...@example.com> schreef op Thu, 9 Jan 2014 18:25:19 GMT in artikel <slrnlctqcf...@xs8.xs4all.nl>:
> Dat heeft hij dacht ik al geprobeerd. Het lijkt er meer op dat er iets
> anders aan de hand is. Misschien zet fdisk het systeemtypebyte wel
> niet op de te verwachte waarde. Dus dat fdisk een andere waarde
> hanteert voor hidden recovery partition.

Het is geen Jawade tool...
Je kunt gewoon zelf intikken wat je wilt zonder dat het door fdisk
verprutst wordt of dat er "wordt aangenomen dat je wel iets anders
zult bedoelen".
En met L krijg je gewoon de lijst van id waardes en waar ze voor gebruikt
worden.

s|b

Rob schreef:

> Maar dat kun je toch weer gewoon terug draaien?
> Met fdisk kan alles en je kunt zien wat je doet, i.t.t. al die dumbified
> Windows tooltjes.

Ik heb met Gparted geprobeerd en met de uitleg die inox verschafte (mbv
fdisk). Ondanks het feit dat enkel de Windows partitie als 'boot' staat
blijf ik een zwart scherm zien bij het opstarten. Enkel linksboven staat
een cursor te blinken, maar verder gebeurt er niets.

s|b

inox schreef:

> Ziet er normaal uit, sda1 is je recovery partitie (niet bootable en
> hidden), sda2 is je Windows partitie, wel bootable. Probeer nog eens met
> die Ubuntu opstart CD en fdisk.
>
> Dus in deze volgorde:

Bedankt voor de uitleg, maar het lijkt niet te werken. :-(

Alex Plantema

s|b schreef in news:bj8e06...@mid.individual.net

> [...]
> 'boot' staat blijf ik een zwart scherm zien bij het opstarten. Enkel
> linksboven staat een cursor te blinken, maar verder gebeurt er niets.

Probeer het eens met cfdisk als dat erop zit, dat is wat gebruikersvriendelijker dan fdisk.

--
Alex.

Miniatuur

Bert(AWRvB) stelde dit idï¿œe voor :

> [...]
> verwijderd worden dan maakt windows automatisch een nieuwe file aan!
>
> Die file een andere naam geven en dus wel bewaren want je weet het maar

Staat de interface in de bios soms op AHCI in plaats van IDE.

--
M.V.G.
Miniatuur

s|b

inox schreef:

> Heb blijkbaar ergens een stuk gemist, dacht dat Windows nog wel opstartte
> en dat je enkel problemen had om de Asus recovery uit te voeren.

Ik heb alle partities verwijderd en ergens een installatie CD-ROM van XP
SP3 opgesnord en ge�nstalleerd. Daarvoor had ik het met Xubuntu
geprobeerd, maar die bleef hangen tijdens de installatie. :~(

Rob

inox <on...@usenet.invalid> wrote:

> Fdisk schrijft wat je vraagt te schrijven, niks anders, iets waar je met
> hocus pocus en magic partitie editors niet altijd op kunt vertrouwen.

Precies, en daarom gebruik ik die ook en niet een van de andere tools
waar de mensen mee komen.

In fdisk tik je gewoon de hexadecimale waarde van de partitie ID in,
niks meer en niks minder. Wil je hem hidden maken dan moet je er zelf
10 bijtellen, fdisk doet dat niet voor je.
Prima, dat soort tools! Sterven wel uit helaas.

OSW8

s|b wrote on 9-1-2014 as follows:

> Het ding is inderdaad meer dan 10 jaar oud. Zojuist sprong de F8-toets
> eruit. Het lijkt alsof de duivel ermee gemoeid is! :-o

Of je /werkelijk/ nog zoveel moeite moet steken in een pc van meer dan
10 jaar oud? Zelfs al krijg je 'm weer aan de praat, dan nog is het
wachten op de volgende ellende. Nog afgezien daaraan dat zowel de
windowsversie als al het andere niet meer toegerust zijn op 2014.

--
Cheers!
OSW8

s|b

OSW8 schreef:

> Of je /werkelijk/ nog zoveel moeite moet steken in een pc van meer dan
> 10 jaar oud?

Dat zal ik wel zelf beslissen, niet dan?

OSW8

s|b wrote on 10-1-2014 as follows:

> Dat zal ik wel zelf beslissen, niet dan?

O, natuurlijk.

--
Cheers!
OSW8

Elias

Op Fri, 10 Jan 2014 20:35:44 +0100 schreef "s|b" <m...@privacy.invalid>:

>Dat zal ik wel zelf beslissen, niet dan?

Dat u gefrustreerd bent na alle zaken die fout gelopen zijn is
begrijpelijk. Al het werk dat u aan die oude computer heeft gedaan
valt allicht onder de noemer 'ervaring opdoen' of 'iemand een dienst
bewijzen en het liep niet zo vlot als ik zou willen'. Daar is
allemaal niks op tegen (u beslist uiteraard zelf wat u doet), maar dat
kan vriendelijker gebracht worden dan 'Dat zal ik wel zelf beslissen,
niet dan?'

s|b

Elias schreef:

> [...]
> allemaal niks op tegen (u beslist uiteraard zelf wat u doet), maar dat
> kan vriendelijker gebracht worden dan 'Dat zal ik wel zelf beslissen,

Gelukkig had OSW8 er minder problemen mee. Die had wellicht door dat die
reactie met een knipoog bedoeld was. Ik wist trouwens niet dat u hier
was aangesteld om het vriendschappelijk niveau van de berichten te
modereren? Verdient dat goed of doet u het gewoon puur uit verveling?
Maar doet u vooral geen moeite om verder te reageren; ik zal het toch
niet meer lezen... ;-) <- Kijk! Een emoticon!

Ben Doedens

Vriendelijker misschien wel, maar de OP heeft volkomen gelijk. En zolang het
beestje het doet is er niks aan de hand.

--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens

Elias

Op Fri, 10 Jan 2014 23:04:21 +0100 schreef "s|b" <m...@privacy.invalid>:
U wist ook niet dat ik hier op het rek nog een compleet intacte harde
schijf van een Z92R heb liggen?

zoef

"Elias" <elias1...@hotmail.com> schreef in bericht
> Op Fri, 10 Jan 2014 23:04:21 +0100 schreef "s|b" <m...@privacy.invalid>:

> U wist ook niet dat ik hier op het rek nog een compleet intacte harde
> schijf van een Z92R heb liggen?

Ach, een 'ollanse aioe.org troll.

zoef

Poecilia

zoef had uiteengezet :
> "Elias" <elias1...@hotmail.com> schreef in bericht

> Ach, een 'ollanse aioe.org troll.
>
> zoef
>

> ---
> Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware

Zeg dat wel, 1. dit is geen e-mail en 2. dit is tekstgeorienteerd
usenet, dus ook hier geen virussen, dus misschien kan je die spam uit
zetten

--
Poecilia

Frank Slootweg

Poecilia <poecilia.ret...@gmail.com> schreef:
Ja, avast! is een beetje dom (geworden). Zelfs als je deze soort
melding uitgezet had, staat hij sinds een bepaalde avast! update
(waarschijnlijk de eerste 9.0.X update) weer aan.

Oplossing:

In de Engelse versie: Settings -> Active Protection -> Mail Shield ->
wieltje -> Behavior -> zet vinkje bij "Insert note into clean message
(outgoing)" uit.

Als alternatief kan je bij "Main settings" het vinkje bij "Scan
newsgroup messages (NNTP)" uitzetten.

N.B. (Aan Poecilia:) Je opmerking "2. dit is tekstgeorienteerd usenet,
dus ook hier geen virussen" is niet geheel juist. De kans op virussen is
inderdaad klein, maar een tekstgeorienteerd medium - en dus ook Usenet -
kan wel degelijk malware verspreiden. Het allereerste UNIX 'virus' werd
via text-only (dus geen attachment(s)) email verspreid. De (obsolete)
groep comp.binaries.ibm.pc bevatte (noodzakelijke) (PC) executable
tekst. Etc..

Poecilia

Frank Slootweg stelde dit idï¿œe voor :
En hoe groot is die kans.....juist

--
Poecilia

zoef

"Poecilia" <poecilia.ret...@gmail.com> schreef in bericht
Stoort u dat?

Ik kan me inbeelden dat sommige mensen zich storen aan het feit dat ge
Google gebruikt en Mesnews (lijkt iets typisch voor geitenwollensokken
figuren) zoals in uw header te vinden is ...

Verder: uwe uitleg in een vorige post "Maak een kopietje van een xp cd van
iemand anders, of download er 1
vanaf het internet, dat is legaal [...]" - vergeet dat dus maar, daar is
niks legaal aan.

zoef

> --
> Poecilia