Voordelen/nadelen SCSI CD-rom t.o.v. IDE?

Rik

Hallo,

Kleven er nadelen aan een SCSI CD-ROM t.o.v. een IDE CD-ROM?
Is het erg nuttig dat je van CD kunt booten?

Gr. Rik.

Remove: "Mapson" in email-adress to reply!

Remon Pel

Rik wrote:

> Hallo,
>
> Kleven er nadelen aan een SCSI CD-ROM t.o.v. een IDE CD-ROM?

Enkele. Zo zijn er voor een SCSI cdrom onder dos meer devicedrivertjes nodig,
en je kunt volgens mij niet booten vanaf een SCSI cdrom. Het is mij in
iedergeval nog niet gelukt, maar ik heb dan ook nog geen SCSI cdrom aan mijn
(nieuwe) AIC 7880 gehangen...

> Is het erg nuttig dat je van CD kunt booten?

Dat kan handig zijn.Ikzelf heb een bootable cd gemaakt die automatisch DOS7
boot met een menu, wat de keuze biedt ter installatie van Win95, WinNT etc, of
om PartitionMagic op te starten.
Zodoende hoef je niet eerst een bootable disk te maken om de cd te kunnen
gebruiken, en vervolgens met losse disks de schijf gaan isntalleren.
Natuurlijk moet je 1 keer een bootable disk maken, welke nog slim in elkaar zit
ook, voor het boot gedeelte van de cd. (TIP: De Tae Il Media driver, TIMCD.SYS,
werkt met praktisch elke ATAPI CDRom speler)
Ook heeft dit pas nut als de harddisk nog geen OS heeft, of waarbij het
noodzakelijk is dat de harddisk opnieuw geformatteerd moet worden.
Natuurlijk kun je dat ook bereiken met losse disks, of 1 disk die je zelf in
elkaar zet ofzo, maar ja, op een CD kun je iets grotere hulpprogramma's kwijt,
en het werkt een stukje sneller :)

Vr. gr., Remon

--
Sent by: Remon Pel
rm...@students.cs.ruu.nl

?

>Enkele. Zo zijn er voor een SCSI cdrom onder dos meer devicedrivertjes
nodig,

Niet veel meer als bij een IDE

>en je kunt volgens mij niet booten vanaf een SCSI cdrom. Het is mij in
>iedergeval nog niet gelukt, maar ik heb dan ook nog geen SCSI cdrom aan
mijn
>(nieuwe) AIC 7880 gehangen...

Wat lul je dan? Het kan juist al vééééél langer van SCSI, bij IDE hebben ze
dat pas vorig jaar uitgevonden.

Groeten Chris

Christian Tan

On Tue, 12 May 1998 19:25:58 GMT, Mapson...@wxs.nl (Rik) wrote:

>Hallo,
>
>Kleven er nadelen aan een SCSI CD-ROM t.o.v. een IDE CD-ROM?

Ze zijn duurder.

>Is het erg nuttig dat je van CD kunt booten?

Ik vind van wel. Zoals in: kaal systeem, lege harddisk, Red Hat Linux
CD erin, booten, installeren, klaar. Geen gekloot met bootfloppen. Kan
in principe ook met NT, maar die moet wel een geparitioneerde harddisk
hebben.

Christian Tan, pig...@xs4all.nl, http://www.xs4all.nl/~pigeon

Weerdo

On Tue, 12 May 1998 19:25:58 GMT, Mapson...@wxs.nl (Rik) wrote:

>Hallo,
>
>Kleven er nadelen aan een SCSI CD-ROM t.o.v. een IDE CD-ROM?

De prijs. Voor de rest helemaal niets.. Ik draai anderhalf jaar scsi
en heb nog 1 ide cdrom speler over. Deze ga ik asap dumpen want ik
word doodziek van de vertraging in het systeem. Dit ligt niet aan de
CD-Romspeler zelf, eerder aan de ATAPI interface + implementatie.
Scsi-cdroms zijn aanmerkelijk 'relaxder' en vreten veel minder
processortijd. Dit is inherent aan het SCSI design. (aparte processor,
goede command-structuur). Mijn mening is dat de meerprijs van scsi
apperatuur meer dan waard is.

>Is het erg nuttig dat je van CD kunt booten?

Ja. voor de installatie van NT en Redhat 5.0 kan je gelijk vanaf de cd
de installatie starten. Scheelt wat werk. Verder is het voor een
rescue disk een bootable cd erg gemakkelijk.

Edwin van Egmond

Remon Pel wrote:

> Enkele. Zo zijn er voor een SCSI cdrom onder dos meer devicedrivertjes nodig,

Dit is inderdaad vrij irritant ;-)

> en je kunt volgens mij niet booten vanaf een SCSI cdrom. Het is mij in
> iedergeval nog niet gelukt, maar ik heb dan ook nog geen SCSI cdrom aan mijn
> (nieuwe) AIC 7880 gehangen...

Het lijkt me ook moeilijk om van een SCSI cdrom te booten die je niet hebt.

Remon Pel

Edwin van Egmond wrote:

> Het lijkt me ook moeilijk om van een SCSI cdrom te booten die je niet hebt.

Ik heb em wel, maar in mijn AMD K-6 166, met een AHA 1510b (non-bootable) kaartje
(zat bij m'n brander)De AIC 7880 (AHA2940UW) zit op m'n moederbord in mijn PII

Christian Tan

On 12 May 1998 23:03:22 GMT, Wee...@dds.nospam.nl (Weerdo) wrote:

> [...]
>processortijd. Dit is inherent aan het SCSI design. (aparte processor,
>goede command-structuur). Mijn mening is dat de meerprijs van scsi

Het is wel zo dat de nieuwe generatie Ultra DMA IDE harddisks best wel
snel zijn, maar niet zo snel als de huidige scsi harddisks. De snelste
harddisks zijn over het algemeen alleen als scsi harddisk te krijgen.
Of de meerprijs het waard is weet ik niet, moet je voor jezelf
besluiten, ik denk voor de huis tuin en keuken gebruiker niet. Ik heb
zelf wel voor scsi gekozen, en ik zou niet meer IDE willen. Verder
schijnt het zo te zijn, dat SCSI sneller is dan IDe, vooral als je een
multitasking OS gebruikt. Bij een single tasking OS zoals windows 95
kan IDE sneller zijn. En verder is scsi in ieder geval sneller bij
meerdere apparaten. En scsi hoeft niet meer zo duur te zijn, ultrawide
scsi controllers voor < F 300,- (Diamond fireport, Asus/symbios logic
875uw), en harddisks vallen ook wel mee (4.5G Viking uw, F 700,-).

Anthony de Vries

On Thu, 14 May 1998 01:06:40, pig...@xs4all.nl (Christian Tan) wrote:

> Het is wel zo dat de nieuwe generatie Ultra DMA IDE harddisks best wel
> snel zijn, maar niet zo snel als de huidige scsi harddisks.

Hmm. Heel vaak zijn er identieke harddisks, waarbij de IDE variant
net iets sneller is dan de SCSI variant. (Niet zo raar, SCSI heeft
wat meer overhead)
De interface kun je ook niet bepaald sneller noemen, als te even
meeneemt hoeveel apparaten er op de kabel zitten.

> De snelste
> harddisks zijn over het algemeen alleen als scsi harddisk te krijgen.

Inderdaad, maar dat gebied wordt wel steeds kleiner.

> [...]
> schijnt het zo te zijn, dat SCSI sneller is dan IDe, vooral als je een
> multitasking OS gebruikt. Bij een single tasking OS zoals windows 95

Bij zeer zware belasting is SCSI duidelijk beter dan IDE. In de
verschillende typen harddisks zie je zo'n verschil trouwens ook vaak,
maar daar let niemand er op!
Bij een OS waar flink gemultitasked wordt zit je sneller bij een
dergelijke zware belasting.

> En verder is scsi in ieder geval sneller bij
> meerdere apparaten.

Lang niet altijd. Bij 2 harddisks, zet je ze gewoon op verschillende
IDE kannalen, en je hebt nergens last van. Dan is IDE waarschijnlijk
nog wat meer in het voordeel. En je zet geen scanners e.d. op de IDE
kabel.

> En scsi hoeft niet meer zo duur te zijn, ultrawide
> scsi controllers voor < F 300,- (Diamond fireport, Asus/symbios logic
> 875uw), en harddisks vallen ook wel mee (4.5G Viking uw, F 700,-).

Valt wel mee? Nou, ik ga meestal minimaal van een kwart hogere prijs
uit, bij identieke harddisks. Meestal ligt het verschil nog wel
hoger. Dat vindt ik best wel veel. Voor veel toepassing zal SCSI de
extra kosten niet waard zijn.

Anthony.

IJdo Dijkstra

pig...@xs4all.nl (Christian Tan) wrote:

>Het is wel zo dat de nieuwe generatie Ultra DMA IDE harddisks best wel
>snel zijn, maar niet zo snel als de huidige scsi harddisks.

hangt heel erg van jouw idee van "huidige generatie" af. IDE Fireballs
zijn bijvoorbeeld sneller dan hun SCSI broertjes.

Inderdaad zijn de snelste schijven SCSI, maar dat komt meer door de
segmentering van de markt dan door de techniek. (DWZ, er is technisch
geen reden om bv een Cheetah niet in IDE te maken)

IJdo Dijkstra
aur...@orion.xs4all.nl

eriK

> [...]
> uit, bij identieke harddisks. Meestal ligt het verschil nog wel
> hoger. Dat vindt ik best wel veel. Voor veel toepassing zal SCSI de

Net nog even naar de Vobis toe geweest (koopavond) en weer even lekker
gelachen. die lui weten niet eens wat SCSI is.
[ ik haal de bedrijfsleider even voor u, meneer ]

eriK

Christian Tan

On Thu, 14 May 1998 17:14:32 GMT, aur...@orion.xs4all.nl (IJdo
Dijkstra) wrote:

>hangt heel erg van jouw idee van "huidige generatie" af. IDE Fireballs
>zijn bijvoorbeeld sneller dan hun SCSI broertjes.

Klopt, wat ik vreemd vind. Fireball IDE is een prima harddisk, maar
een Fireball scsi valt tegen. Ik heb dan ook zelf een Atlas. Wiens
grote nadeel is dat die enorm veel lawaai maakt.

>Inderdaad zijn de snelste schijven SCSI, maar dat komt meer door de
>segmentering van de markt dan door de techniek. (DWZ, er is technisch
>geen reden om bv een Cheetah niet in IDE te maken)

Precies. Er schijnt nu pas een 7200 toeren IDE schijf uitgebracht te
zijn hoorde ik.

Weerdo

On Thu, 14 May 1998 01:06:40 GMT, pig...@xs4all.nl (Christian Tan)
wrote:

> [...]
>multitasking OS gebruikt. Bij een single tasking OS zoals windows 95

>kan IDE sneller zijn. En verder is scsi in ieder geval sneller bij
Bij NT en linux is SCSI met 2 of meer schijven stukken sneller. Dit
omdat SCSI het toelaat dat 2 apparaten tegelijk op de bus bezig zijn.
De throughput wordt dan iets minder (overhead) maar zakt in
tegenstelling tot IDE niet helemaal in. Douw maar een CD'tje in een
IDE drive: systeem 2 seconden bevroren. SCSI: nergens last van :) En
SCSI is echt plug en play: ID toewijzen, apparaat inpluggen,
toepassingssoftware installeren en het werkt :)

IJdo Dijkstra

Wee...@dds.nospam.nl (Weerdo) wrote:

>SCSI is echt plug en play: ID toewijzen, apparaat inpluggen,
>toepassingssoftware installeren en het werkt :)

Dat is niet NIET plus & play. Makkelijk, ja. Plug & play, nee.
Er si wel iets dat het toewijzen van een ID kan verzorgen, ik meen dat
het SCAM heet, gaat er van uit dat je alle devices of ID 6 oid zet, en
daarvandaan worden ze verder ingesteld. Schijnt niet altijd perfect te
werken.

Overigens is IDE tegenwoordig net zo makkelijk. Zelfs minder jumpers
dan bij SCSI ;)

IJdo Dijkstra
aur...@orion.xs4all.nl

Yvo Verschoor

Hallo IJdo,

IJdo Dijkstra wrote:
> Dat is niet NIET plus & play. Makkelijk, ja. Plug & play, nee.
> Er si wel iets dat het toewijzen van een ID kan verzorgen, ik meen dat

Ehh, Ik gebruik windows 95 en volgens mij is het wel "Plug en Play". Ik
kan apparatuur aanpluggen terwijl de computer aanstaat. Als de SCSI
kaart maar geinstalleerd is.

Dus ik plug een harddisk, bernoulli box of iets dergelijks aan mijn PC
of mac en dan werkt het bijna meteen. Op de mac moet ik Mount-SCSI dan
nog even starten. Op de PC moet ik iets meer doen:
rechtermuisknop "my computer", properties (ja, een shortcut daarnaar kan
ook)
dan tabblad "devices" en op "refresh" drukken

Dan verschijnt de schijf vanzelf in "my computer"!

Of de SCSI apparaten of SCSI kaarten dat nou leuk vinden weet ik niet,
dat aansluiten terwijl de spanning erop staat. Maar het werkt.

Alleen het feit dat je aan de SCSI ID's en de termination moet denken
maakt het niet helemaal plug & play.

Groetjes,
Yvo

Zelf "hot swappable"

Weerdo

On Sat, 16 May 1998 09:11:46 GMT, aur...@orion.xs4all.nl (IJdo
Dijkstra) wrote:

>Dat is niet NIET plus & play. Makkelijk, ja. Plug & play, nee.

Is het aansluiten van een IDE apparaat dan plug en play ?

> [...]

>het SCAM heet, gaat er van uit dat je alle devices of ID 6 oid zet, en
>daarvandaan worden ze verder ingesteld. Schijnt niet altijd perfect te

SCAN moet je nooit gebruiken! Want de compatibaliteit tussen SCAM en
andere dan Windows 95 systemen is een ramp. Gewoon ID's toewijzen en
het werkt altijd!

>Overigens is IDE tegenwoordig net zo makkelijk. Zelfs minder jumpers
>dan bij SCSI ;)

Ja, en hopen dat het werkt.
(ik heb daar dus hele slechte ervaringen mee)

> IJdo Dijkstra
>aur...@orion.xs4all.nl
Menno

Peter den Haan

Wee...@dds.nospam.nl (Weerdo) writes:

>Bij NT en linux is SCSI met 2 of meer schijven stukken sneller. Dit
>omdat SCSI het toelaat dat 2 apparaten tegelijk op de bus bezig zijn.

Staat tegenover dat een IDE-systeem twee à drie bussen heeft, die wèl
allemaal tegelijkertijd bezig kunnen zijn.

>Douw maar een CD'tje in een IDE drive: systeem 2 seconden bevroren.

Da's eerder een probleem van de driver dan van IDE. Zeker als de harde
schijf niet op hetzelfde kabeltje zit.

- Peter

--
see Reply-To for e-mail address http://thef-nym.sci.kun.nl/%7Epieterh/

IJdo Dijkstra

Yvo Verschoor <y...@xs4all.nl> wrote:

>Hallo IJdo,

>Ehh, Ik gebruik windows 95 en volgens mij is het wel "Plug en Play".

Hij had het over "ID instellen". Zodra je daar rekening mee moet
houden is P & P het raam uit.

>Alleen het feit dat je aan de SCSI ID's en de termination moet denken
>maakt het niet helemaal plug & play.

my point exactly.

IJdo Dijkstra
aur...@orion.xs4all.nl

IJdo Dijkstra

>Is het aansluiten van een IDE apparaat dan plug en play ?

Nee, maar dat zeg ik dan ook nergens.

IJdo Dijkstra
aur...@orion.xs4all.nl

Peter den Haan

aur...@orion.xs4all.nl (IJdo Dijkstra) writes:

>Nee, maar dat zeg ik dan ook nergens.

Bij sommige A-merk apparatuur wel. Die leveren de hardware met het CS
(Cable Select) jumpertje ingesteld en gebruiken speciale kabels; de
positie op de kabel bepaalt dan of de schijf master of slave is. Quantum
heeft geprobeerd dat er voor de hele industrie doorheen te krijgen maar
hebben 't (jammer genoeg?) verknoeid.

IJdo Dijkstra

pie...@spam.free.net (Peter den Haan) wrote:
>Bij sommige A-merk apparatuur wel.

Theoretisch, dan in ieder geval. :)

> [...]
>master of slave is. Quantum heeft geprobeerd dat er voor de hele industrie
>doorheen te krijgen maar hebben 't (jammer genoeg?) verknoeid.

Praat me er niet van. Ik heb vrij vaak meegemaakt dat dat toch net
niet werkt. Harde schijven die niet gezien worden en dat soort
ellende, zelfs bij "upgrades" die bij het bewuste merk waren gekocht.

Meestal was het probleem met een normale kabel en een paar jumpers
verzetten verholpen.

IJdo Dijkstra
aur...@orion.xs4all.nl

cs

Roept toch wat vragen bij me op. Wat is het nut ervan? Wil je bijvoorbeeld
een schijf vervangen, of master en slave omdraaien, moet de kast toch nog
open, jumpertje moet goed staan (CS) kortom, wat is er zo vermoeiend aan een
jumpertje van master op slave te zetten vv? Wat was de filosofie van
Quantum?

Frank Engelen

Anthony de Vries

De redenatie is, dat alles standaard op CS gezet wordt, en je dus
helemaal niet hoeft te kijken naar jumpers als je een extra disk erin
zet. PnP dus.

Maarja... ik heb niet zo'n probleem met jumpers. Het enige moeilijke
eraan is, dat de handleiding meestal zo verduveld slecht zijn, en
daarom mensen het niet begrijpen. PnP is volgens mij alleen maar een
achteruitgang. Een bewuste poging om mensen dom te houden, in plaats
van gewoon duidelijk te vertellen wat ze moeten doen. Iedereen kan
een jumpertje plaatsen als je 'm even zegt waar.

Anthony.

cs

>De redenatie is, dat alles standaard op CS gezet wordt, en je dus
>helemaal niet hoeft te kijken naar jumpers als je een extra disk erin
>zet. PnP dus.

Vragen roepen vragen op. Hoe weet zo'n disk dan dat hij vooraan op de kabel
zit en master moet worden?

Frank Engelen

Rob Janssen

In <6jtq64$m96$1...@news2.xs4all.nl> "cs" <sn...@snelspan.nl> writes:

> [...]
>open, jumpertje moet goed staan (CS) kortom, wat is er zo vermoeiend aan een
>jumpertje van master op slave te zetten vv? Wat was de filosofie van

Dat vroeg ik me ook af toen ze de IRQ en IO adres jumpers van de kaarten
haalden... wat was er zo fout aan het onder controle hebben van je
machine? Waarom moet alles automatisch fout worden ingesteld?

Maar ja, plug&play he?

Rob
--
+----------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWWhome: http://www.pe1chl.demon.nl/ |

Anthony de Vries

Geen flauw idee. Wellicht dat Peter er iets over heeft op zijn EIDE
faq?

Anthony.

cs

>Dat vroeg ik me ook af toen ze de IRQ en IO adres jumpers van de kaarten
>haalden... wat was er zo fout aan het onder controle hebben van je
>machine? Waarom moet alles automatisch fout worden ingesteld?

Ja, het leek heel wat, dat PnP en ik was er eerst echt wel enthousiast over,
eindelijk geen gedonder, kaart erin en spelen maar. Maar dat klopt dus voor
geen meter. Vooral met netwerkkaartjes. Bel je op naar de helplijn, moet je
eerst de kaart erin doen, dan je modem eruit of je geluidskaart, dan windows
laten zoeken, dan de boel er weer in, dan weer zoeken, dan handmatig (!!!)
de IRQ's goedzetten, dan voor de twintigste keer herstarten...en dan eens in
je BIOS kijken hoe de boel daar staat, nou ja PnP hoezo? Ik zal de procedure
wel niet helemaal goed hebben weergegeven hier, maar het gaat om het idee.
Nee, PnP weg ermee, doe liever een GOEDE handleiding bij je hardware, hh
fabrikanten, waarin je wat uitlegt over IRQ's ed. en hoe te contoleren welk
device wat gebruikt en wat er samen kan en wat liever niet enz.

Frank Engelen.

Peter den Haan

"cs" <sn...@snelspan.nl> writes:

>Roept toch wat vragen bij me op. Wat is het nut ervan?

Geen "moeilijke" jumpers meer. Wie zijn PC wil uitbreiden met een extra
schijf koopt 'm, plugt 'm bij de kabel aan en klaar.

>Wil je bijvoorbeeld een schijf vervangen, of master en slave omdraaien,
>moet de kast toch nog open, jumpertje moet goed staan (CS)

Het idee was -- is? -- dat het CS jumpertje off factory gezet is.

>kortom, wat is er zo vermoeiend aan een jumpertje van master op slave
>te zetten vv?

Voor mij niks. Voor jou niks. De setting staan vrijwel altijd op de
schijf, even kijken, klaar. Maar voor een heleboel pure gebruikers voor
wie de computer een "black box" die gewoon werken moet is het wčl
moeilijk. Toch zou het fijn zijn als ook zij makkelijke een schijf toe
kunnen voegen.

Het spreekt vanzelf dat zaken als autodetect (geen gerommel meer in het
BIOS) e.d. óók onderdeel waren van de Quantum PnP spec. Ze zagen zelfs
ruimte voor hotplugging, en dat is één van de dingen waar Quantum de
fout mee inging. ATA is ongeschikt voor hotplugging en zal dat altijd
blijven.

Peter den Haan

Weet ik zo niet uit mijn hoofd (erg hè). Maar het is simpel: of de drive
Master of Slave is, wordt dan bepaald door het signaal op één van de
pinnen op de kabel. In de (speciale) kabel is deze pin op de tweede
connector niet aangesloten, waardoor een schijf daar slave wordt. Op de
eerste connector is deze pin wèl aangesloten; als de interface nu netjes
zorgt dat deze aan ground ligt wordt de schijf vanzelf master.

Je hebt dus een speciaal kabeltje nodig. Da's de clou.

J. Eekhout

SCSI vs IDE

SCSI is een wat slimmere manier van aansluiten van hardware. Het kan zelf
een beetje denken dus dat kun je dan zelf ook weer vergeten. Een SCSI
controller heeft bij activiteit van een SCSI apparaat een lagere processor
belasting dan bij IDE

CU

FUzzy