Drukkerij / boekbinderij gezocht

Hielka

Hallo,

Kan iemand me helpen aan een kwalitatief goede, maar niet dure drukkerij.
Een kennis van me wil n.l. een boek uitgeven over zijn geboorteplaats. Tekst
en fotomateriaal zijn gereed.
Hij wil het uitgeven in eigen beheer. In de eerste instantie gaat het om
1000 exemplaren. Inhoud ca. 250 pagina's met ongeveer 40 foto's (kleur en
z/w). Paperback, afmeting tegn 17x22cm.

Alvast bedankt.

steggy

Laat hem in elk geval maar rekenen op een zware rekening,
het is niet niks wat je noemt. Aantal pagina's, foto's
sommigen in kleur, paperback, 1000 expl. Maar goed ik weet
natuurlijk niet wat hij er voor over heeft.
Handig is als je ook even zegt hoe het is voorbereid,
digitaal? zo ja welk programma? moet er nog gescand worden?
zijn de pagina's verder in principe zwart wit? hoe staat het
met het omslag?

Ik mail je wel een idee voor een drukkerij, kan je in elk
geval vrijblijvend offerte aanvragen.
--
steg

Bob van Duuren

Houd er rekening mee dat bij dit soort kleine oplages kleur altijd een
behoorlijke invloed op de drukprijs heeft, in negatieve zin. Ik heb
recentelijk zelf wat rondgeshopt voor een kleurenboek, en je schrikt je de
pletter. Je kunt de prijs aanzienlijk drukken door het kleurenmateriaal in
een of twee katernen onder te brengen. Bij 256 pagina's van 32 katernen heb
je dan voldoende zw-katernen om de prijs te reduceren.

Misschien is het handig als je aangeeft wat je niet te duur vindt. Ik kan
wel wat namen geven, maar als je budget bijvoorbeeld 2000 euro is dan heb je
niets aan die namen van mij...

Geef verder ook even antwoord op de vragen van steg, zoals: is het
kant-en-klaar opgemaakt, of moet de drukkerij dat doen?

Groetjes,

--
Bob van Duuren
Van Duuren Media Informaticaboeken

"Hielka" <maha...@hotmail.com> schreef in bericht

Hielka

Ik heb me nooit eerder mee beziggehouden, vandaar dat ik ook niet echt in
specifieke vaktermen kan communiceren. Ik heb recent geprobeerd een
online-offerte in te vullen en bij bijna de helft van de opties had ik geen
idee wat men mee bedoelde. Als er ergens een online-uitleg staat - graag dan
een linkje.

Opmaak: het kan kant en klaar in Pagemaker of Indesign geleverd worden. Er
is ook een concept-formaat in MS publisher opgemaakt. Omslag: 1 kleuren
foto. Alle foto's zijn in jpg-formaat (300 dpi). Als percentage foto's in
kleur mag gewijzigd worden. Normale pagina's zijn gewoon zwart/wit. Budget
ligt ergens tussen 4-5000 euro's.

Hielka

"Bob van Duuren" <postm...@inventiv-edu.nl> schreef in bericht

r. oldenhuis

... kijk ook eens http://deprintservice.applify.com/ van www.deuitgeverij.nl
Even googelen op 'zelf uitgeven' levert nog meer bruikbare adressen.
groet, roely

in artikel boim16$17ci$1...@nl-news.euro.net schreef Hielka op
maha...@hotmail.com op 08-11-2003 14:02:

steggy

Budget klinkt goed (nooit noemen tegen de drukkerij, tenzij
je wil onderhandelen na de offerte).

Als je het volgende lijstje invult en er een nette
offerte-aanvraag van maakt kom je een heel eind.

-Projectnaam: Boekje Tjoetjerkstradeel
-Oplaag: 1,000 exemplaren
-Omvang (*= aantal pagina's, eenheid van 4 aanhouden*): 248
-Bedrukking binnenwerk (*=aantal pagina's zwart/wit + aantal
pagina's in kleur), vermeld ook of het wel of niet aflopend
is, dus of de kleur van het papier moet aflopen):
tweezijdig, zwart wit, op 54 pagina's komt een full color
foto voor.
-Bedrukking omslag (*=aantal kleuren, wel of niet
aflopend*): eenzijdig in full color
-Papiersoort binnenwerk (*je kan daarbij simpelweg uitgaan
van 80 grams wit, als je geld ervoor hebt kan je wat
zwaarder gaan vanweg de doorschijnendheid, alhoewel je goede
papiersoorten hebt tegenwoordig die wat "opdikkend" zijn en
dat effect minimaliseren*):
-Papiersoort omslag (*ga maar uit van 150-170 grams sulfaat
maar er zijn vele mooie en minder mooie alternatieven,
glanzend of mat, PS: papier kan je vooraf kiezen als je een
drukkerij inloopt):
-Aanlevering: digitaal dus (noem het specifieke programma)
-Afwerking: paperback gelijmd, schoongesneden. Vermeld ook
of je het omslag afgewerkt wil hebben met bijvoorbeeld een
pervernis, geeft een goed effect en een goede bescherming
tegen minimale kosten, er zijn meer sophisticated methoden,
maar die kosten beduidend meer en voor een "leesboek" zou ik
dat niet doen, is meer voor dingen die je meer dan een ker
per dag nodig hebt, naslagwerken enzo)
-Aflevering (*= in dozen bijvoorbeeld, op een adres
bijvoorbeeld, alle details over waar en hoe je het hebben wil*):
-Planning: nader overeen te komen

Dat moet voldoende zijn voor elke drukkerij, hebben ze meer
vragen dan bellen ze wel. Overigens komen er geheid vragen
over die foto's in kleur. Wat Bob al zei: als je het zaakje
zo kan plannen dat die foto's in bepaalde katernen staan
(boeken worden op grote vellen gedrukt, zeg maar bv. 16
pagina's op een vel (tweezijdig) wat in dit geval betekent 7
vellen van 16/16 + 1 vel van 12/12 = totaal 7x32 + 1x24 =
224 + 24 = 248) als je daarop de kleurenfoto's plant scheelt
dat aanzienlijk. Concreet: als je de fotoos op 2 van die
katernen van 32 pagina's kan plannen hoeft hij alleen maar
die in kleur te drukken. Zoniet dan moet de drukkerij
eigenlijk het hele boek in kleur drukken, terwijl de meeste
pagina's slechts zwart/wit zijn. Kan soms voordelig zijn,
hoewel ik drukkerijen ken die maar liever gewoon de hele
bups op de kleuren offset drukken zonder wisselingen van inktbakken.

De drukkerij kan je voorzien van een "inslagschema" waarin
duidelijk wordt welke pagina's op een vel staan. Is
afhankelijk van zijn produktiemethode. Als je weet hoeveel
pagina's hij op een vel drukt kan je dat ook achterhalen in
Pagemaker bijvoorbeeld, maar ik zou de drukker het je laten voorrekenen.

Je moet er ook rekening meehouden dat het aantal films per
kleur gaan. Dus als de kleurenfotoos bij wijze van spreken
door het hele boek "random" verspreid staan dan moet hij
eigenlijk alles kleurgescheiden uitdraaien. Als het twee
katernen zijn dan kan hij volstaan met 4 (vanwege
dubbelzijdig) sets kleurgescheiden films en de rest gewoon
een film voor het zwart. Zelfde geld een stap verder voor de platen.

Een optie is een drukkerij te zoeken die digitaal kan
drukken of minsten Computer to Plate. Dat levert
filmvoordelen op. Maar ik zou in eerste instantie gaan voor
de klassieke off-set en proberen de foto's logisch te verdelen.

Heel verhaal, ik hoop dat het overkomt (;)) en dat ik niks mis.

steg

steggy

PS Hielka

Tegen de tijd dat je klaar bent voor aanlevering, vraag de
drukker wat hij precies wil hebben en/of consulteer deze
groep. Er zijn een paar aspecten in digitale aanlevering
waar je rekening mee moet houden (fonts, geimporteerde
plaatjes enzovoorts)
--
steg

Bob van Duuren

Nou, goed verhaal steg. Ik heb hier niets meer aan toe te voegen ;-)
behalve dan de naam van een drukker waar ik zelf veel doe en goede
ervaringen mee heb: Salland de Lange in Deventer (www.sdl.nl). Afhankelijk
van de hoeveelheid kleur en de gebruikte papiersoort (voor kleur adviseer ik
mc, minstens 90 grams) moet die wel wat kunnen met het budget van Hielka.

Groetjes,

--
Bob van Duuren
Van Duuren Media Informaticaboeken
http://www.vanduurenmedia.nl

"steggy" <stegg...@cox.net> schreef in bericht

[grote snip]

Hielka

Vriendelijk bedankt Steg.
Hier ben ik een stuk wijzer van geworden.

Hielka

"steggy" <stegg...@cox.net> schreef in bericht

steggy

Ik moet zeggen dat ik me sinds lange tijd weer effe lekker
voelde omdat het onderwerp voor mij bekend is, maar vooral
omdat ik het gevoel heb dat deze rotzooi die jullie
"ondanks" mij, hoe moet ik het anders uitdrukken, binnenkort
weg is, omdat steggy gewoon ter wille van de rust, na 6 jaar
van het toneel zal verdwijnen. Niet dat Peter Huisman
(dezelfde als steggy) zijn mond zal houden. Maar wel dat er
hopelijk minder rotzooi zal zijn, hier dus.

Klinkt vreemd, maar het is echt zo dat het pijn doet en veel
mensen elders snappen dat. Vanaf nu ben ik Peter.

Peter

Peter H

Ik ken die drukkerij, is best goed.
Ik heb een andere drukkerij genoemd via de mail aan Hielka,
ik dacht laten we geen reclame maken op usenet. Maar het is
een kleine die dit soort dingen echt heel goed en voor een
"fair price" doet. Van Nieuwenhuijsen in Utrecht. Als je de
drukkerij ziet denk je uhhhhhhhhhhh, maar altijd perfect
werk gehad:)

Peter

Bob van Duuren

"Peter H" <"peter huisman"@cox.net> schreef in bericht

Dank voor de tip. Aangezien onze hoeveelheid drukwerk volgende jaar ECHT in
de papieren gaat lopen, houd ik mijn ogen en oren goed open. Ik zal 's bij
ze informeren...

Peter H

Je mag mijn naam noemen, ik ontvang echt geen provisie:))
Ik gun het ze gewoon omdat ze voor mij lange tijd echt heel
goed werk leverden en ook qua pre press hun mannetje staan,
Peter Huisman, ze kennen me nog.

Adresgegevens eenvoudig via het telefoonboek.
--
Peter