op vakantie...geschorst en zonder apk...

JG

Graag wat advies over het volgende:
Ik heb een oude dieselcamper (volkswagen lt28 2.4 6 cilinder) in belgie
gestald en vraag me af of het mogelijk is om deze te schorsen (kom nooit in
nederland met deze auto) en ook de apk keuring over te slaan (ben zelf
voorzichtig met het tot nu toe goede motertje en wil maar wat graag de
roetmeting voorkomen).
Als ik nu met deze auto naar frankrijk ga en raak betrokken bij een
ongeluk.... wat zijn dan de consequenties? (ben wel gewoon verzekerd,
natuurlijk).
Weet iemand hoe dit dan af zou lopen?

Bas

ik denk dat zonder geldige APK automatisch je verzekering ongeldig is.....

Bas
"JG" <meelm...@hotmail.com> wrote in message

Zweef

In article <ardbek$kml$1...@news2.tilbu1.nb.home.nl>, meelm...@hotmail.com
says...
Oftewel, wat d'n 'ollander al niet doet om een paar centen uit te
sparen....
--
Zweef

Merte Kampstra

"JG" <meelm...@hotmail.com> wrote in message
Slecht, je hebt er namelijk een nederlands kenteken opzitten. Dus moet de
auto in nederland zijn ingeschreven en verzekerd. Zo niet, dan is hij dus
gewoon NIET verzekerd.

Willem-Jan Markerink

"Merte Kampstra" <me...@zeelandnet.nl> wrote in

Onzin, schorsen heeft geen invloed op verzekering (al was het maar
wegens diefstal/brand/stormschade etc), hooguit op de APK (je komt
tenslotte niet meer in NL, en Europa is nog wel zo kleinzielig dat men
elkaars technische keuringen niet erkend), en dat argument kun je
ontkrachten met een regelmatige/gelijkwaardige technische keuring
(zonder dat RDW-stempel). Vergeet ook niet dat Frankrijk en Duitsland
een 2-jaarlijkse keuring kennen.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Frans Verhaag

JG wrote:

Je mag de camper best elk jaar APK keuren terwijl deze geschorst is:
http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_particulieren/ned0203_0017.htm

Schorsen en APK:

"U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de
keuring te gaan.
Zorg er wel voor dat het voertuig op dat moment verzekerd is."

--
Frans Verhaag

Paul M.E. Aupers

Wees toch niet zo bang voor de roetmeting. Als de distributieriem goed staat
en de motor voor de rest goed in orde is kan er niets mis gaan.

Er is er in mijn omgeving nooit een kapot gegaan. Ja toch 1 x een koppakking
van een Vito 110D maar die was bij normaal rijden dezelfde week ook wel
gegaan. Voordeel dat hij tijdens de roetmeting stuk ging was dat de auto
toch al in de werkplaats stond, hoefde dus niet naar huis gesleept te
worden -:))

Paul

"Frans Verhaag" <frans_...@yahoo.com> schreef in bericht

Peter

"JG" <meelm...@hotmail.com> schreef in bericht

Slecht voor jou, en tegen wie je ook maar aanblunderd
want zonder geldige APK ben je niet verzekerd en met
een geschorste auto al helemaal niet.
Met name in Frankrijk zou je dan wel eens zonder pardon
de bak in kunnen draaien.

mr. michael (rev 0.03)

"Merte Kampstra" <me...@zeelandnet.nl> wrote in message
> [...]

In het buitenland kan je ook een groene kaart verzekering kopen voor een
Nederlandse auto. Het is in de meeste gevallen niet toegestaan om hem in
Nederland te gebruiken, maar wel in de rest van Europa. In Turkije kostte
zoiets 2 jaar geleden 90 DM per maand bij de Turkse autoclub. In Griekenland
ongeveer 200 DM per maand. In Israel is hij nog een stuk duurder. Over APK
of schorsing wordt niet gezeken. Dit is vooral handig voor Nederlandse
auto's die lang buiten Europa zijn geweest en weer terug door Europa moeten
rijden. Auto's van buiten Europa kopen bijvoorbeeld ook deze verzekering om
in Europa te mogen rijden. Het land van herkomst speelt haast geen rol.

Overigens koopt een Nederlandse auto ook zo'n soort verzekering als hij zich
gaat begeven in een gebied waar de groene kaart niet geldig is. Het idiote
van Nederland is dat men wel verplicht is ook een Nederlandse verzekering te
hebben, apk en houderschapsbelasting te betalen, zelfs als de auto jaren weg
blijft en je, je lokaal ook al scheel betaalt aan taxxen en verzekeringen.

Mike

dieselmans

> [...]
> want zonder geldige APK ben je niet verzekerd en met
> een geschorste auto al helemaal niet.
> Met name in Frankrijk zou je dan wel eens zonder pardon

Schorsing en verzekering hebben niet zoveel met elkaar te maken, net als APK
en verzekering.
Je kunt een geschorst voertuig gewoon verzekerd laten en keuren.

Alleen de VERZEKERINGSPLICHT en KEURINGSPLICHT vervallen als het voertuig
geschorst is.

Verzekering zal je meestal stopzetten. De keuring blijft gewoon een jaar
geldig.
Verzekeringen moeten ook gewoon uitkeuren als het voertuig niet gekeurd was
en het ongeval daar niets mee te doen had. Dit is een tijdje terug in een
proces bepaald.

D.

Johannes

"JG" <meelm...@hotmail.com> schreef in bericht

Een aantal punten.

1.
Ik weet niet hoe oud de camper is, maar diesels die dateren van vóór 1980
(volgens het kentekenbewijs), hoeven bij de apk géén roetmeting te
ondergaan.

2.
Iedere auto (beter gezegd: ieder kenteken) mag geschorst worden. Is de auto
geschorst, dan is men niet verplicht de auto apk-goedgekeurd te hebben
[vanaf 3 jaar oud], is men niet verplicht de auto verzekerd te hebben en is
men vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting [vanaf 25 jaar
oud is sowieso vrijgesteld] (alleen als de schorsing binnen drie maanden
weer wordt opgeheven, moet alsnog over de geschorste tijd
motorrijtuigenbelasting worden betaald).
Maar de auto mág natuurlijk wel apk-goedgekeurd zijn en mág natuurlijk wel
verzekerd zijn. De apk en de verzekering zijn er niet minder geldig om.
Als het kenteken geschorst is, mag men met de auto geen gebruik maken van de
openbare weg. Behalve om van en naar de apk-keuring te gaan (dan moet de
auto wél verzekerd zijn).
Een schorsing verhindert niet de overschrijving van het kenteken op naam van
een ander. De schorsing loopt dan bij de nieuwe kentekenhouder gewoon door.

De schorsing kan men alleen regelen op een Nederlands postkantoor (tegen
betaling van leges, die lager zijn als de auto 15 jaar of ouder is). En gaat
dan onmiddellijk in. Het tijdstip van ingang van de schorsing staat tot op
de minuut nauwkeuring op het kentekenbewijs vermeld. Men kan geen schorsing
regelen die op een later moment ingaat. Dus met de auto naar het postkantoor
rijden, de schorsing regelen en dan nog naar huis rijden is formeel
gesproken fout. Een manco in de regeling.

Een schorsing is maximaal 1 jaar geldig en moet dan desgewenst worden
verlengd. Ook dat kan alleen op een Nederlands postkantoor. Bij
niet-verlenging of bij opheffing van de schorsing moet men weer een nieuw
deel II van het kentekenbewijs
halen. Ook dat kan alleen op een Nederlands postkantoor.
Deze zaken kunnen niet vanuit het buitenland geregeld worden. Lastig als
je b.v. in Portugal zit of in Turkije.
Ook dit is een manco in de regeling.

3.
Een auto met een geschorst kenteken mag niet op de openbare weg komen
(behalve voor de apk). Men wil je doen geloven dat de auto dan ook niet in
het buitenland op de openbare weg mag komen, maar dat kan mijns inziens niet
juist zijn.
De Nederlandse wetgeving heeft geen geldigheid in het buitenland. Niet
alleen kan per land de juridische definitie van "openbare weg" verschillen,
ook is er in het buitenland geen opsporingsbevoegdheid.
Dat zou betekenen dat je met een geschorst kenteken toch in het buitenland
zou mogen rijden. De schorsing kan dus alleen maar op Nederlandse situaties
betrekking hebben en op de Nederlandse openbare weg. En niet op die in
België, Liechtenstein of Moldavië.
Je hebt dan echter wel een praktisch probleem:
Op jouw kentekenbewijs staat dat het kenteken is "geschorst". Het is dan aan
jou bij een verkeerscontrole in het buitenland de buitenlandse politieagent
duidelijk te maken wat dat inhoudt en dat dat alleen iets is voor de
Nederlandse rechtsorde. En dat je je bevindt buiten de openbare weg naar
Nederlands recht. Dat kan een moeilijke discussie worden.

4.
Verzekerd (minimaal W.A.) moet de auto in bijna elk land zijn als je ermee
aan het verkeer deelneemt. Misschien niet in een land als Somalië, maar in
Europa overal.
Dat kan gewoon bij een Nederlandse verzekeraar. Maar ook is het meestal
mogelijk een tijdelijke verzekering in het buitenland af te sluiten.

5.
Wat de apk betreft: die heeft alleen betrekking op Nederland. Is buiten
Nederland niet relevant. Alle EU-landen kennen een soort apk, maar voor elk
land zijn de normen iets anders en de apk is in sommige landen twéé jaar
geldig
en/of pas verplicht bij auto's vanaf 4 jaar oud. Voor de apk zijn in
internationaal verband alleen EU-minimumnormen. In ieder land bepaalt zelf
met inachtneming van die minimumnormen de eigen
apk-wetgeving, die echter alleen van toepassing is op het eigen
voertuigenpark binnen de eigen landsgrenzen.

6.
Het is waar dat sommige verzekeraars in hun polis hebben staan dat de auto,
indien dat gezien de leeftijd van de auto van toepassing is, een geldige apk
moet hebben. Maar
ingeval van schade zal de verzekeraar gewoon uit moeten betalen. Als
slachtoffer mag je op de verzekering van de tegenpartij vertrouwen en heb je
niets te maken met de interne discussies tussen de tegenpartij en diens
verzekeraar over de polisvoorwaarden.
De verzekeraar zal natuurlijk wel probéren het uitgekeerde schadebedrag weer
bij de verzekerde te verhalen, maar zal dan een oorzakelijk verband moeten
kunnen aantonen tussen het niet gekeurd zijn en de schade. En zal daar
vrijwel nooit in slagen. Als je ervoor zorgt dat de auto fatsoenlijk
onderhouden is (desnoods laat je de auto in het buitenland keuren zoals bij
een apk ter plaatse, voor het bewijs), heb je hier in de regel niets van te
vrezen.
Ook een nog niet apk-goedgekeurde apk-plichtige auto kan men verzekeren. Zie
hiervoor bij punt 2: men moet de geschorste auto verzekerd hebben als men
ermee naar de apk rijdt (de auto hoeft op dat moment nog niet goedgekeurd te
zijn, maar heeft wél een geldige verzekering).

7.
Om een geldige apk te hebben, zal de in Nederland gekentekende auto naar een
Nederlands keuringsstation moeten. Lastig als je een paar maanden
overwinterend rond de Middellandse Zee toert en de apk loopt ondertussen af.
Die mag je dan in Monaco of in Tunesië gaan regelen. Ook dat is een manco in
de regeling. Zodra je Nederland weer binnenkomt, ben je metéén al in
overtreding, terwijl je nog geen kans gehad hebt de apk ook maar te regelen.
En aan de grens is geen (permanent geopend) apk-station of postkantoor om
nog even voor een paar dagen de schorsing te regelen*, met het recht nog
even door te rijden naar je bestemming.
* Daarvoor - voor die paar dagen - zijn bovendien de kosten onevenredig
hoog.

Willem-Jan Markerink

"Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> wrote in

Was 150 vs 50 piek.
Zelfde drempel van 15j zit overigens ook in de IB-sfeer; bijtelling tot
15j gaat over nieuwwaarde, ouder dan 15 is marktwaarde (onderscheid
ingevoerd om dure klassiekers de pas af te snijden, met een veel lagere
nieuwwaarde dan marktwaarde....terwijl een kind op zijn vingers kan na
tellen dat de voertuigen waar dat andersom is die paar dure klassiekers
getalsmatig dermate zullen overschrijden dat de fiscus onder de streep
alleen maar verlies *kan* lijden....

> [...]
> Deze zaken kunnen niet vanuit het buitenland geregeld worden. Lastig
> als je b.v. in Portugal zit of in Turkije.

Maar: je kunt iemand machtigen, net als bij het op naam zetten van een
afwezige koper (dus net als een garage/handelaar dit kan (dan met een
permantente machtiging uiteraard)).

> [...]
> (behalve voor de apk). Men wil je doen geloven dat de auto dan ook
> niet in het buitenland op de openbare weg mag komen, maar dat kan

Het aspekt 'Nederlands(e weg)' staat ergens letterlijk, of in de wet, of
in de toelichting RDW.

> [...]
> is voor de Nederlandse rechtsorde. En dat je je bevindt buiten de
> openbare weg naar Nederlands recht. Dat kan een moeilijke discussie

APK kunnen ze net zo min (of net zo moeizaam) controleren.
Waarbij je in Duitsland/Frankrijk nog het extra argument hebt dat ze daar
maar eens in de 2 jaar testen.

> [...]
> verzekerd hebben als men ermee naar de apk rijdt (de auto hoeft op dat
> moment nog niet goedgekeurd te zijn, maar heeft wél een geldige

Je kunt hier ook stellen dat men dan maar op een autoambulance moet
vervoeren....
(iemand nog een brede/laag-vloer/kantel versie te koop van 3500kg?....:))

Overigens gebruikt de politie dit argument ook als ze je hiervoor staande
houden....

> [...]
> paar dagen de schorsing te regelen*, met het recht nog even door te
> rijden naar je bestemming. * Daarvoor - voor die paar dagen - zijn

Overigens: bij import van een rijdend vehikel zit je in een vergelijkbaar
schuitje, met verzekering en APK. Daarvoor bestaat nota bene een
procedure met tijdelijke kentekens, waarvoor nota bene ook een
verzekering verplicht is. Tegenstrijdig van voor tot achter, en idd niet
bepaald iets waar de verzekering veel benen heeft om op te staan om in
reguliere gevallen niet uit te keren.

Johannes

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

De huidige prijzen in euro's weet in niet, maar zal ook wel rond de
toenmalige 150/50 gulden zijn.
De 15-jaarsgrens zien we ook terug bij de formaliteiten voor sloop. Men mag
vanaf 15 jaar de sloopauto houden en het kentekenbewijs gewoon naar de RDW
sturen met de mededeling "gesloopt". Inleveren bij een demontagebedrijf
(sloperij) in ruil voor een vrijwaringdbewijs is dan niet verplicht. Dit is
gedaan om donorauto's te creëren voor het restaureren van klassiekers.

> Maar: je kunt iemand machtigen, net als bij het op naam zetten van een
> afwezige koper (dus net als een garage/handelaar dit kan (dan met een
> permantente machtiging uiteraard)).

Machtigen is in principe mogelijk, alleen heeft de gemachtigde daarvoor wel
de autopapieren nodig. En die heb jij ook nodig in het buitenland! En een
legitimatiebewijs van de volmachtgever. En dat heb jij zelf ook nodig in het
buitenland.
Kortom: machtigen gaat in dit geval niet goed.

> [...]
>
> APK kunnen ze net zo min (of net zo moeizaam) controleren.
> Waarbij je in Duitsland/Frankrijk nog het extra argument hebt dat ze daar

Hoeft men ook niet te controleren als de auto geschorst is en zich buiten de
Nederlandse wettelijke invloedssfeer bevindt.

Nogal irreëel en onhandig. Lijkt de belastingdienst wel: leuker kunnen we
het niet maken (heeft een hoog tsjakkagehalte, dat wel), wel makeklijker
(alleen komt het daar nooit van).

> [...]
> schuitje, met verzekering en APK. Daarvoor bestaat nota bene een
> procedure met tijdelijke kentekens, waarvoor nota bene ook een

Klopt helemaal. Naar ik meen heeft dan ook de rechter
verzekeringsmaatschappijen op dit punt al meerdere malen teruggefloten.

Willem-Jan Markerink

"Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> wrote in

Een jaar of wat geleden ontstond er een enorme rel in de USA, omdat
sommige staten een regeling hadden bedacht die een bonus opleverde als je
je oude vehikel voor definitieve sloop inleverde....er was niet veel
fantasie voor nodig om te realiseren wat voor horror-scenario dat inhoudt
voor de oldtimer/restauratie hobbyisten....

> [...]
> jij zelf ook nodig in het buitenland.
> Kortom: machtigen gaat in dit geval niet goed.

Ik heb het ooit door het RDW zelf horen aandragen in de context van
iemand die of al in het buitenland zat (kopieen van legitimatie faxen
dus), of iig niet tijdens openingstijden postkantoor in NL aanwezig kon
zijn. Moest wel aldus gemotiveerd worden, dus

> Klopt helemaal. Naar ik meen heeft dan ook de rechter
> verzekeringsmaatschappijen op dit punt al meerdere malen
> teruggefloten.

In welke context?
Juist bij deze tijdelijke verzekeringen moet het nl. de
verzekeringsmaatschappij klip en klaar duidelijk zijn wat de status van
het voertuig is....geldige APK is onmogelijk, hooguit een 'overerfde' TUV
oid.

Johannes

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

Alleen gelden de kopieën niet. Je krijgt een origineel document terug (na de
schoring of de opheffing van de schorsing) en dan moet je nog maar hopen dat
de post goed functioneert (als je al rondtrekkend een adres in het
buitenland hebt).
Waarom kunnen deze zaken ook niet geregeld worden bij een Nederlands
consulaat of gezantschap in het buitenland?