Sterkere Piaggio MP3 Hybrid, filevrij alternatief voor de auto?

Willem-Jan Markerink

Eigenlijk resteert alleen nog de vraag 'APK-terreur ja of nee?'....:))
(dat je er ook mee tussen de file door mag is nieuw voor mij, en een
*elektrische* achteruit op de Goldwing klinkt ook curieus, of bedoelen ze ook
daar reeds een hybride-variant?)
(anders krijgt het toch echt trekjes van een caravan-mover....;))

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Sterkere-Piaggio-
MP3-Hybrid,-filevrij-alternatief-voor-de-auto2.htm
xxxxxxxxxxxxx
Sterkere Piaggio MP3 Hybrid, filevrij alternatief voor de auto?

woensdag 21 juli 2010

De Piaggio MP3-motorscooter met twee kantelende voorwielen kennen we sinds
2007. Eind 2008 volgde de LT-versie voor rijbewijs B. Vorig jaar
introduceerde Piaggio een licht gemotoriseerde hybride en nu is het de beurt
aan de sterkere Hybrid LT 300ie. Haalt die de forens definitief uit de file?

In en om tal van grote Europese steden is de motorscooter een veel gebruikt
vervoermiddel. Hij is smal en wendbaar genoeg om tussen de files door te
flitsen, hij biedt voldoende bescherming tegen de elementen om een motorpak
overbodig te maken en de aktetas, laptop en broodtrommel gaan probleemloos
mee.
Kijk dat is ’m de snelle ex-autoforens. Gewoon in zijn nette pak, wel een
helm op natuurlijk.
Kijk dat is ’m de snelle ex-autoforens. Gewoon in zijn nette pak, wel een
helm op natuurlijk.

Dubbel voorwiel
Toch stapt niet iedere forens zomaar over op een motorscooter. Twee wielen
rijdt immers heel anders dan vier. Met zijn dubbele voorwiel in combinatie
met een ingenieus kantelmechanisme kwam de Piaggio MP3 de automobilist
tegemoet.

Auto en motor tegelijk
Heel mooi, maar voor zo’n MP3 is wel een A-rijbewijs nodig. En dat heeft niet
iedere automobilist. Piaggio liet zich niet voor één gat vangen. De
Italiaanse scooteringenieurs zetten op een speciale LT-versie de voorwieltjes
4,5 cm verder uit elkaar. De MP3 werd daarmee op slag een auto. Althans,
wettelijk. De automobilist hoefde geen extra rijbewijs meer te halen, maar om
aan de kantelende driewieler te wennen, mocht hij wel een dagje oefenen op
kosten van Piaggio. En heel bijzonder, de Piaggio MP3 LT-‘auto’ mag nog
steeds, net als een motor, tussen de files doorrijden.

Geen alternatief voor de autoforens
Eind goed al goed? Nee, want het milieu wil ook wat. Daarom introduceerde
Piaggio vorig jaar de MP3 Hybrid. Die combineerde een 125 cm3 motortje met
een 2,6 kW elektromotor als parallelhybride. Voor de snelweg is die
motorisering wat licht en bovendien was er geen LT-versie. Niet echt een
alternatief dus voor de autoforens.

Extra pk’s
Vandaar nu de MP3 Hybrid LT 300ie. Die combineert de borstelloze 3-
fasenwisselstroommotor van de Hybrid 125 met een 278 cm3 viertakt Euro3 1-
cilinder. De 25 pk, die dat motortje levert, is voldoende om mee te kunnen op
de snelweg. Ook als het een keertje wel doorrijdt.

Keuze uit vier standen
Verder heeft de nieuwe hybride dezelfde vier keuzestanden als de eerste MP3
Hybrid. Een Hybrid Power Mode voor maximale acceleratie, een Hybrid Charge
Mode voor een maximaal gevulde Li-ion batterij, een zuiver elektrische stand
die de forens emissieloos 20 km ver brengt en een elektrische achteruit, die
de ex-automobilist helpt zijn 257 kg lichte voertuig te parkeren. De luxe van
een achteruit is vrijwel ongekend onder scooters en motoren. Alleen een
superzware Honda Goldwing rijdt ook elektrisch achteruit.
Opladen op het werk. Tja, dat geluk heeft niet iedereen. Maar ook met alleen
thuis opladen kom je al een heel eind. En de helm, die gaat zo onder de
buddy.
Opladen op het werk. Tja, dat geluk heeft niet iedereen. Maar ook met alleen
thuis opladen kom je al een heel eind. En de helm, die gaat zo onder de
buddy.

Plug-in
Piaggio geeft een verbruik van 1 op 50 op voor zijn nieuwe MP3 Hybrid. Dat
lijkt fantastisch, maar de kleine lettertjes verraden dat de MP3 dan 2/3 van
die afstand in de hybridmode rijdt en 1/3 in de elektromode. Helemaal
onrealistisch is dat niet, want de MP3 Hybrid LT 300ie is een plug-in.

Slim forenzen
Kortom, wie dagelijks 50 km op en neer naar zijn werk rijdt, laadt zijn
hybride driewieler thuis op, rijdt 1/3 van de afstand elektrisch en gebruikt
op de totale afstand maar 1 litertje benzine. Dat is goed nieuws.

Economisch wonder
Nog meer goed nieuws: Piaggio Nederland gaat de MP3 Hybrid LT 300ie
introduceren voor de prijs van de MP3 Hybrid 125. Concreet: € 9.999,-
inclusief BPM en KNMV-rijvaardigheidstraining. Wie er dan nog bij inschiet
met zijn kilometervergoeding moet hoognodig met zijn baas gaan praten. Het
zou wel eens druk kunnen worden in de Piaggio-showroom.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

> [...]

> zou wel eens druk kunnen worden in de Piaggio-showroom.
>
> Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Het zou inderdaad een economische wonder zijn als men voor
die krankzinnig hoge prijs voor zo'n belachelijk ogende veredelde
brommer in de rij zou gaan staan in de showroom. Laat staan als
ze ook nog eens in groten getale verkocht zouden worden. Nee, wie
motor wil rijden kan beter een fatsoenlijke rijopleiding volgen en
rijbewijs A halen, dat is heel wat veiliger. En die kan dan kiezen uit
heel wat motoren (en desnoods scooters, als je dan toch met alle
geweld op een soort veredelde brommer wilt rijden..) die veel meer
te bieden hebben dan zo'n driewielertje en dat tegen een prijs die
zeker 20 ą 30% lager ligt.

Willem-Jan Markerink

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> wrote in news:4c50b8e5$0$22920
$e4fe...@news.xs4all.nl:

> zeker 20 à 30% lager ligt.

In tal van andere landen mag men lichte motoren met autorijbewijs besturen,
en ik hoor daar nooit draconisch veel zwaardere ongevallencijfers.

maa...@wf.dd.invalid

In nl.auto Willem-Jan Markerink <w.j.ma...@a1.nl> wrote:
> [...]
> daar reeds een hybride-variant?)
> (anders krijgt het toch echt trekjes van een caravan-mover....;))

De Goldwing heeft al jaren een electrische achteruit om te kunnen
manouvreren. Dat ding weegt ongeveer 399kg en heeft naar verluid een
draaicirkel waar een stadsbus zich niet voor hoeft te schamen. Opzich vind
ik het wel een apart model dus niets kwaads daar verder over.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

maa...@wf.dd.invalid

> [...]
> een 2,6 kW elektromotor als parallelhybride. Voor de snelweg is die
> motorisering wat licht en bovendien was er geen LT-versie. Niet echt een

Wat licht? Ik denk dat de zaken iets anders liggen; in Italie mag men met
125cc niet de snelweg op, dus er moest hoe dan ook een zwaarder model
komen.

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

De bekwaamheid voor het besturen van een motor komt je niet
aangewaaid. Dat vereist een gedegen opleiding en de nodige
oefening. Een rijbewijs voor een personenauto kwalificeert iemand
niet voor voor het besturen van andere voertuigen, zelfs geen andere
auto's, laat staan voor een motorfiets.

Ximinez

On 29-7-2010 9:49, Omnibus wrote:
> [...]

> oefening. Een rijbewijs voor een personenauto kwalificeert iemand
> niet voor voor het besturen van andere voertuigen, zelfs geen andere

Ach, klets. Die bekwaamheid leer je door te oefenen. Je mag ook zonder
rijbewijs op een brommer toch (of is dat al weer achterhaald?)? Een
lichte motor met een automaat kan iedere automobilist leren besturen. De
verkeersregels ken je al.

Ik ben een warm voorstander van het vrijgeven van lichte motoren (die
bijv. niet op de snelweg mogen) aan automobilisten die bijv. 5 of 10
jaar hun rijbewijs hebben. Dan ben je die opvoerfanate tieners in ieder
geval kwijt.

Met zo'n lichte motor kun je qua lokaal verkeer uitstekend uit de voeten
(als je wel eens in Azie bent geweest weet je hoe goed dat daar werkt).
Een uitstekende vervanging/aanvulling voor een auto.

Probleem is dat je nu genoegen moet nemen met een brommer (en zo'n ding
komt niet mee in het verkeer) of helemaal een motorrijbewijs gaan halen,
wat weer veel tijd en geld kost. (terzijde: ik heb mijn A rijbewijs)
Resultaat van al dat gedoe is dat je bijna alleen zware motoren ziet in
NL, lichte motoren zie je bijna niet.

Wat dat betreft is zo'n MP3 zo slecht nog niet, alleen weer idioot duur
natuurlijk en je rijdt een beetje voor gek n.m.m...

X.

Hieke

Op 28-7-2010 23:26, Willem-Jan Markerink schreef:

Niet zo lang die dingen bijna net zo duur zijn als een Aigo/107/C1.

Omnibus

"Hieke" <pissoff.ste...@hotmail.com> wrote in message

> Niet zo lang die dingen bijna net zo duur zijn als een Aigo/107/C1.

Tweeduizend euro duurder zul je bedoelen:
http://tinyurl.com/3yms34l

Ruut66

On Jul 28, 11:26 pm, "Willem-Jan Markerink" <w.j.marker...@a1.nl>
wrote:

> [...]

> In en om tal van grote Europese steden is de motorscooter een veel gebruikt

Ja kom zeg... Je zit in de regen met zo'n ding. (Toegegeven het regent
niet onophoudelijk in onze contreien). Als ze de Apecar nog eens met
electra/hybride gaan uitvoeren is dat best leuk voor in de stad...
Je hebt er ook racemodellen in. http://batiquercoi.sunrise.it/apindex1.htm

Hieke

Op 29-7-2010 11:56, Omnibus schreef:

> Tweeduizend euro duurder zul je bedoelen:
> http://tinyurl.com/3yms34l

Nog gekker dan ik al dacht!
Zeg nou zelf wie koopt er nu zo'n ding als je voor minder een auto hebt
waar je beschermt bent tegen regen, wind & kou?

"E.S.®"

Op 29-7-2010 11:29, Hieke schreef:

> Op 28-7-2010 23:26, Willem-Jan Markerink schreef:
>
> Niet zo lang die dingen bijna net zo duur zijn als een Aigo/107/C1.

Kan je daarmee ook tussen de files door rijden?

--

Mvg, Eric

Ximinez

Files, parkeerproblemen. Daar heb je in Groningen wat minder last van,
maar op andere plaatsen is dat helaas anders.

Zoals gezegd, het ding is belachelijk duur, maar als optie naast je auto
voor als het lekker weer is is het zo gek nog niet. Eerder als
aanvulling dan als vervanging voor een auto, wat mij betreft.

X.

Omnibus

"Hieke" <pissoff.ste...@hotmail.com> wrote in message

En als je dan per se op twee wielen wilt rijden, zorg dan dat je
je motorrijbewijs haalt en koop voor dat geld een motorfiets
met 10x zoveel cylinderinhoud. Dan heb je, behalve een echte
motorfiets onder je kont, ook geen last meer van de meewarige
blikken van je medeweggebruikers, aan wie je met zo'n kreupel
ding permanent laat zien dat je wel wilt maar niet kunt.

Ximinez

On 29-7-2010 13:33, Omnibus wrote:
> [...]

> blikken van je medeweggebruikers, aan wie je met zo'n kreupel
> ding permanent laat zien dat je wel wilt maar niet kunt.

Eens, als je op die manier een deficientie in de lengte van je
geslachtsdeel wilt compenseren is dat een prima manier.

X.

Ruut66

> R- Hide quoted text -

Och ik kom tegen dat de APE van Piaggio ook in het electrisch of zelfs
een dieselversie heeft.
http://www.it.vtl.piaggio.com/it-IT/Configurator/46/8131/Calessino/0/0/Default.aspx
http://www.it.vtl.piaggio.com/assets/667/Brochure_Ape_Calessino_2009_LR.pdf
Zie de Sheda tecnica.

Tja voor in de voetgangerzone in de stad electrisch rijden moet gewoon
kunnen.

"E.S.®"

Op 29-7-2010 13:33, Omnibus schreef:

> [...]

> blikken van je medeweggebruikers, aan wie je met zo'n kreupel
> ding permanent laat zien dat je wel wilt maar niet kunt.

Je hebt zo te zien toch een ego-probleempje.

"Veel cc's", "echte motorfiets", "meewarige blikken"

So What? Lekker boeie voor degene welke dagelijks _niet_ in de file
staat, niet 1.500 Euro kwijt is aan een rijbewijs en geen last heeft van
"wat anderen van hem denken".

--

Mvg, Eric

Omnibus

"E.S.®" <n...@invalid.nl> wrote in message

Jij lijkt me een goede kandidaat voor het onrendabelenvervoer.

maa...@wf.dd.invalid

In nl.auto Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Zie de Sheda tecnica.
> Tja voor in de voetgangerzone in de stad electrisch rijden moet gewoon

Juist in de voetgangerszone (voorin of achterin maakt niet uit) is
electrisch rijden uitermate ongewenst en gevaarlijk.

Rik

Omnibus wrote:

Trolscore:
3 voor het idee
2 voor de uitvoering

Resultaat: zwaar onvoldoende.

--
// Rik Steenwinkel             '85 R80ST           Skippy bike
// Arnhem                      '91 R100GS/PD       The Great Unwashed

Ximinez

Hoezo? Vanwege het gebrek aan herrie? Da's toch technisch wel HEEL erg
makkelijk te verhelpen. Geen uitlaatgassen tussen de voetgangers is
daarentegen wel weer prettig.

X.

"E.S.®"

Op 29-7-2010 14:19, Omnibus schreef:

Ik heb mijn A rijbewijs maar IK hoef geen motor te rijden welke
bewonderende blikken van mijn medeweggebruikers oplevert.
Wat ikzelf leuk vindt is pas belangrijk!

--

Mvg, Eric

Arrie

> [...]
> daar reeds een hybride-variant?)
> (anders krijgt het toch echt trekjes van een caravan-mover....;))

Knip, Piaggio MP3 LT is dus met en auto kenteken, geen motor. Ga maar
lekker achter aanschuiven in de file!

En idd de elektrische achteruit op een goldwing heet idd caravanmover.

Message has been deleted

Omnibus

"E.S.®" <n...@invalid.nl> wrote in message

Kijk, dat vind ik nou ook. Een van die dingen is dat ik een motor wil
rijden (en ook rijd, bijdeweg..) die lekker rijdt. Als hij er dan ook nog
niet volstrekt belachelijk uitziet, is dat een pluspunt. Ik hoef geen pk
monster om al buikschuivend de blits mee te maken. Maar zo'n Piasgio
gaat voor mij over de grens aan de andere kant heen. Zo'n ding is
werkelijk geen porem. Zelfs clown Bassie zou daarmee nog voor gek
rijden. En dat ik daar niet op gezien wil worden is dus geen teken van
een (te) groot ego, maar van de minimale mate aan zelfrespect waar ik
me toch aan vast wil klampen, zo lang ik me dat fysiek en psychisch
kan veroorloven..

Omnibus

"peter" <18ko...@nospam.xs4all.nl> wrote in message
> Omnibus:

> Laat het schrijven van Top Gear-achtige hihaho-teksten maar liever
> over aan degenen die het metier ook werkelijk beheersen.

Ik begrijp dat je nu dus echt uitgeluld bent. Mijn welgemeende
advies: houd je kop als je niks te zeggen hebt.

"E.S.®"

Op 29-7-2010 17:57, Omnibus schreef:

Tja, dat is jouw mening en smaak. Als ik in een Italiaanse stad iemand
in zijn Armani-pak en wapperende stropdas op zo'n ding naar zijn werk
zie rijden vindt ik dat best een cool gezicht.

--

Mvg, Eric

Omnibus

"E.S.®" <n...@invalid.nl> wrote in message

Yuck..

Bozweb

Straatbeeld in Genua, Italia waar ik enkele weken geleden was.
http://www.bozweb.net/genua.jpg

Message has been deleted

Willem-Jan Markerink

maa...@wf.dd.invalid wrote in

> De Goldwing heeft al jaren een electrische achteruit om te kunnen
> manouvreren. Dat ding weegt ongeveer 399kg en heeft naar verluid een
> draaicirkel waar een stadsbus zich niet voor hoeft te schamen.

Denk ook niet dat je blij wordt van een maximale stuuruitslag van 45 graden
onder alle omstandigheden....:))

Willem-Jan Markerink

maa...@wf.dd.invalid wrote in

> Wat licht? Ik denk dat de zaken iets anders liggen; in Italie mag men
> met 125cc niet de snelweg op, dus er moest hoe dan ook een zwaarder
> model komen.

Maar kan dat ding dan nu ook 150?....:))

Willem-Jan Markerink

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> wrote in news:4c51328b$0$22935
$e4fe...@news.xs4all.nl:

> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

> De bekwaamheid voor het besturen van een motor komt je niet
> aangewaaid.

Maar verkeersinzicht wel.

> Dat vereist een gedegen opleiding en de nodige
> oefening.

Quatsch, vroeger kreeg je het kado, en die brommert leerde je ook zelf.

> Een rijbewijs voor een personenauto kwalificeert iemand
> niet voor voor het besturen van andere voertuigen, zelfs geen andere
> auto's, laat staan voor een motorfiets.

Willem-Jan Markerink

Ximinez <xim...@myown.mailcan.com> wrote in news:7fb99$4c515e41$3ec3309e
$29...@news.chello.nl:

Alleen als'ie met gordel te krijgen is, net als een trike of quad (ook
personenauto, en keuze tussen helm of gordel, cq: met mooi weer een helm op
is een hele kudde paarden achter de wagen spannen).

Willem-Jan Markerink

"E.S.®" <n...@invalid.nl> wrote in news:i2ru7m$lm0$1...@news.eternal-
september.org:

Een Enfield diesel?....;))

Willem-Jan Markerink

Ruut66 <ruu...@gmail.com> wrote in news:867ded38-eb30-4961-8ed7-
c45b6b...@j9g2000yqn.googlegroups.com:

> ook

> urt
> le?

> kt

> Ja kom zeg... Je zit in de regen met zo'n ding.

Watje.

Willem-Jan Markerink

Arrie <Ar...@nojunk.TSDEK> wrote in news:i2s1sq$5h9$1...@remco1.remconet:

> Knip, Piaggio MP3 LT is dus met en auto kenteken, geen motor. Ga maar
> lekker achter aanschuiven in de file!

Dat vraag ik me af.
Het is nl. gedoog-beleid, geen wet, dus als dat maar vaag genoeg omschreven
is dan valt ook zo'n ding er onder.

Of mag je bij motor+aanhanger opeens niet meer tussen de file door?
En met een chopper en een apenstuur van anderhalve meter breed?

> En idd de elektrische achteruit op een goldwing heet idd caravanmover.

Vreemd trouwens dat dat niet ook gelijk als vooruit kan werken?

Dan is een Scorpion of Ferret met Jaguar J60 en 5-bak 'wende-getriebe' toch
leuker.

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

Wie er feeling voor heeft, interesse en aanleg, heeft geen rijopleiding
nodig. En heeft dat zichzelf wel geleerd toen hij nog jong was. Maar
de doelgroep waar zo'n Piasco op mikt, zijn brave huisvaders van
middelbare leeftijd, die aan die criteria niet voldoen. Anders hadden
ze namelijk in hun jeugd dat rijbewijs A wel gehaald en geen behoefte
aan zo'n driewielertje. En daarom kun je die dus beter niet zonder een
gedegen rijopleiding met zo'n geval de weg op laten gaan.. ;-))

Bozweb

On 29 Jul 2010 19:02:57 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

>maa...@wf.dd.invalid wrote in

>Denk ook niet dat je blij wordt van een maximale stuuruitslag van 45 graden
>onder alle omstandigheden....:))

Het is de bedoeling dat je stuurt met je knieen, de 45 graden moet je
schuin hangen.

maa...@wf.dd.invalid

Het enige ergonomische electrische geluid dat ik in die context ken, is
dat van een op de motor remmende T6 tram.

Wat voor MP3'tje (hoe toepasselijk) wil jij een electrisch voertuig in een
voetgangersgebied laten afspelen?

maa...@wf.dd.invalid

Bij steken en stapvoets rijden, heb je het stuur wel degelijk nodig.

Willem-Jan Markerink

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> wrote in news:4c51d6e3$0$22916
$e4fe...@news.xs4all.nl:

De noodzaak/beloning heet file(omzeilen), itt vroeger dus.

> En daarom kun je die dus beter niet zonder een
> gedegen rijopleiding met zo'n geval de weg op laten gaan.. ;-))

Willem-Jan Markerink

Bozweb <Boz...@bozweb.net> wrote in

Ik doelde dus op beperking van de stuuruitslag als veiligheidsmaatregel....je
schwerer, desto kleiner.
Een fietsstuur kan 90 graden dwars.

Remco Blaakmeer

> Dat vraag ik me af.
> Het is nl. gedoog-beleid, geen wet, dus als dat maar vaag genoeg
> omschreven is dan valt ook zo'n ding er onder.

Het is geen gedoog-beleid. Al sinds begin jaren '90 is het niet meer
verboden om een ander voertuig binnen dezelfde rijstrook in te halen. Er
zijn wel richtlijnen over wat men gevaarlijk genoeg vindt om artikel 5
toe te passen.

Er is al een aantal jaren jurisprudentie over zaken waarin een
motorrijder op normale wijze tussen de file door reed, een automobilist
niet goed keek en een aanrijding veroorzaakte, waarbij de automobilist
volledig aansprakelijk werd gesteld.

> Of mag je bij motor+aanhanger opeens niet meer tussen de file door?
> En met een chopper en een apenstuur van anderhalve meter breed?

Met elk voldoende smal voertuig mag je tussen de files door rijden. Wat
voldoende smal is, hangt van de plaatselijke situatie af, zoals
bijvoorbeeld de breedte van de rijstroken. Het criterium is, dat het wel
veilig gebeurt.

> Vreemd trouwens dat dat niet ook gelijk als vooruit kan werken?

Bij de Goldwing wordt hiervoor de startmotor gebruikt. Die is niet
geschikt voor aandrijving over langere afstanden. En de accu is niet
geschikt om zoveel stroom te leveren.

Remco

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

Van die wens word je geen betere bestuurder.. :-)

Willem-Jan Markerink

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> wrote in

Zonder noodzaak/wens geen rijbewijs A, ook al heb je het jezelf ooit
volledig autodidactisch bijgebracht.
Hint: Na de pubertijd wil er wel eens een essentieel veiligheidsbewustzijn,
danwel sterfelijkheidsbewustzijn optreden, die dat A iig voorlopig mooi
laat zitten, bij destijds ontbreken van nut/noodzaak/beloning file
(omzeilen).
Later, met veel meer algemene rijervaring, komt dan die factor wel om de
hoek kijken, ipv Magere Hein.

Willem-Jan Markerink

Remco Blaakmeer <nos...@blaakmeer.demon.nl> wrote in

Dat bedoel ik.

> Wat
> voldoende smal is, hangt van de plaatselijke situatie af, zoals
> bijvoorbeeld de breedte van de rijstroken. Het criterium is, dat het wel
> veilig gebeurt.

Smart aan Smart lijkt me hardstikke veilig....8-))

> Bij de Goldwing wordt hiervoor de startmotor gebruikt. Die is niet
> geschikt voor aandrijving over langere afstanden.

Lijkt me ook niet best voor de tandwielen, meer nog dan de elektromotor.
(die raakt 'hooguit' oververhit)

> En de accu is niet
> geschikt om zoveel stroom te leveren.

Niet zo lang, maar 'veel' ligt toch echt aan het type akku.
Wat met een caravanmover kan kan met een startmotor in principe ook (tot'ie
de geest geeft).
(ipv de uiterst magere selectie bij Optima neem je dan een van de vele
Odyssey's (als ik me niet vergis zijn motorfiets-akku's ook ooit de start
geweest van dat merk, als spin-off (komt voort uit Optima, komt voort uit
de 2v/2.5A-5A loodcellen die 20 jaar geleden al voor modelbouw beschikbaar
waren))

Ximinez

Ah.

X.

Marten Hoffmann

Op 30-7-2010 0:45, Willem-Jan Markerink schreef:

> Ik doelde dus op beperking van de stuuruitslag als veiligheidsmaatregel....je
> schwerer, desto kleiner.
> Een fietsstuur kan 90 graden dwars.

En wel verder ook! Bij BMX-fietsen zie je constructies waardoor je het
stuur inclusief een voorrem 360 graden rond kunt draaien :-)

--
Mvg,
Marten

Omnibus

> [...]
> danwel sterfelijkheidsbewustzijn optreden, die dat A iig voorlopig mooi
> laat zitten, bij destijds ontbreken van nut/noodzaak/beloning file

In mijn jeugd omzeilden wij de files door op de middenstreep te
gaan rijden.. :-)

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

Dus jullie denken dat je met een auto tussen de files door mag, als je
daar de ruimte voor hebt? Apart idee wel..

> Smart aan Smart lijkt me hardstikke veilig....8-))

Behalve dat een Smart niet smal is, maar alleen uiterst kort (waar
je verkeerstechnisch en veiligheidstechnisch geen bal aan hebt,
integendeel zelfs) denk ik dat een dergelijke wijze van rijbaangebruik
niet zal ontsnappen aan de aandacht van Hermandad. Maar ik laat
me graag overtuigen door jurisprudentie waaruit blijkt dat de rechter
de opvatting steunt dat tussen de files door rijden ook met de auto
is toegestaan.

maa...@wf.dd.invalid

Is dat een zogeheten rethorisch antwoord? ;-)

Ximinez

Het is een afkorting van "ah, bedoel je dat'.

X.

Jack

Niet crossposten a.u.b.

Lees de gedragsregels er eens op na.

maa...@wf.dd.invalid

Jack <jbogaer...@gmail.com> wrote:
> Niet crossposten a.u.b.
> Lees de gedragsregels er eens op na.

Que??

Anneke.A

<maa...@wf.dd.invalid> wrote in message

> Juist in de voetgangerszone (voorin of achterin maakt niet uit) is
> electrisch rijden uitermate ongewenst en gevaarlijk.

Vraag is dus wat er gevaarlijker is: Een scootmobiel of een scootmo eh
busje?

Mike Schenk

maa...@wf.dd.invalid writes in nl.auto,nl.motorfiets:

> [...]
>draaicirkel waar een stadsbus zich niet voor hoeft te schamen. Opzich vind
>ik het wel een apart model dus niets kwaads daar verder over.

Elke motor met een eigen gewicht hoger dan 350kg is wettelijk verplicht
een achteruitversnelling te hebben.

Dat wordt 9 van de 10 keer gerealiseerd door de startmotor daarvoor te
gebruiken. Vandaar die elektrische achteruit, heeft niets te maken met
een hybride.

Mike

Mike Schenk

Hieke <pissoff.ste...@hotmail.com> writes in nl.auto,nl.motorfiets:

>Nog gekker dan ik al dacht!
>Zeg nou zelf wie koopt er nu zo'n ding als je voor minder een auto hebt
>waar je beschermt bent tegen regen, wind & kou?

Voor de prijs van mijn motorfiets had ik ook een aardige middenklasse
auto kunnen kopen. Toch geen haar op mijn hoofd die daar aan heeft
gedacht.

Mike

Willem-Jan Markerink

use...@dikkebrommer.nl (Mike Schenk) wrote in

Motorrijders hebben aan het eind van de rit sowieso weinig haar meer over.

Willem-Jan Markerink

use...@dikkebrommer.nl (Mike Schenk) wrote in news:i31rf2$t5l$1
@conehead.dikkebrommer.nl:

> Elke motor met een eigen gewicht hoger dan 350kg is wettelijk verplicht
> een achteruitversnelling te hebben.

Leuk.
Liggen daar nog fysieke berekeningen aan ten grondslag, zoals bv. het in
enige vorm (inclusief afstappen en duwen) terug een helling opduwen?
(bij het bepalen van max trekgewicht wordt een 12% helling genomen, waarop
5x achter elkaar weggereden moet kunnen worden)

En was dat voorheen in elk EU land zo, gelijke gewichtsgrens, of varieerde
dat van hier tot gunder?

PS: hangt dat voorschrift wel samen met het hoofdstuk motor, cq moeten 4-
wielers/auto's, ongeacht gewicht, altijd een achterruit hebben, of vallen
die ook onder dat regiem?

> Dat wordt 9 van de 10 keer gerealiseerd door de startmotor daarvoor te
> gebruiken. Vandaar die elektrische achteruit, heeft niets te maken met
> een hybride.

Maar ik neem niet aan dat die startmotor dan in de andere richting draait,
cq de 1e versnelling mag misbruiken?
(dat strookt fysiek denk ik niet met het inschakelmechanisme van de
'sprocket')

Rik

Rik

Willem-Jan Markerink wrote:

> Maar ik neem niet aan dat die startmotor dan in de andere richting draait,
> cq de 1e versnelling mag misbruiken?

Hoe ze dat bij de Goldwing precies hebben opgelost weet ik niet, maar de
startmotor zal altijd op een of andere manier op de krukas aan moeten
grijpen. Als je geen achteruitversnelling in je versnellingsbak hebt zal je
om achteruit te rijden de motor, en dus de krukas, en dus de startmotor,
achteruit moeten laten lopen.

> (dat strookt fysiek denk ik niet met het inschakelmechanisme van de
> 'sprocket')

Op motorfietsen heb ik nog nooit een startmotor met een schroefspiebaan
gezien, ze hebben of een bekrachtigde starterkrans, of een
vrijloopkoppeling. Die eerste grijpt natuurlijk aan onafhankelijk van de
draairichting, als de bekrachtiging maar stroom krijgt (is meestal ook het
startmotorrelais); een vrijloop kan je ook redelijk makkelijk
elektromagnetisch blokkeren als dat nodig is.

Willem-Jan Markerink

Rik <rik....@steenwinkel.net> wrote in

> [...]
> je om achteruit te rijden de motor, en dus de krukas, en dus de
> startmotor, achteruit moeten laten lopen.

Nou, ik bedenk hier nu net ook een andere constructie; startmotor met
slechts 1 draairichting, en toch krukas die andersom loopt (in feite werkt
de achteruit van een auto net zo, hooguit is het een extra *set*
tandwielen)

(de grote vraag wordt nu trouwens wel of die achteruit alleen kan werken
als de hoofdmotor uit staat?) (dat is op zich niet handig, maar anders
wordt het wel een spannende constructie)
(niet dat het omkeren van de draairichting van de hoofdmotor niet spannend
zou zijn....8-))

> [...]
> het startmotorrelais); een vrijloop kan je ook redelijk makkelijk
> elektromagnetisch blokkeren als dat nodig is.

Moet ik dat lezen als 'tandwielen staan altijd in contact, cq draaien
altijd mee' (en de vrijloop zit in de as)?

Rik

Willem-Jan Markerink wrote:

> [...]
> wordt het wel een spannende constructie)
> (niet dat het omkeren van de draairichting van de hoofdmotor niet spannend

Mja, maar dan ben je bezig met tandwielen, wat weer extra ruimte kost, en op
een specifieke plaats. Een elektromotor achteruit laten lopen kost een
wisselschakelaar of -relais, wat niet zo strikt aan een plaats gebonden is
(maar wel met zo kort mogelijke bekabeling van het startstroomcircuit, dus
ook niet echt _overal_).

En als je toch met extra tandwielen aan de gang gaat kan je net zo goed de
versnellingsbak onder handen nemen (gebeurt ook wel eens, voor
zijspanombouw). Moet je alleen zorgen dat je 'm alleen bij stilstand in de
achteruit kan gooien.

> Moet ik dat lezen als 'tandwielen staan altijd in contact, cq draaien
> altijd mee' (en de vrijloop zit in de as)?

Dit geval was een soort vrijloop a la een fiets; de startmotor dreef via een
ketting een tandwiel aan wat met een vrijloop op de krukas draait. Dus de
tandwielen staan stil als de startmotor niet draait. Het zal ook wel zonder
ketting kunnen, met het tandwiel van de startmotor direkt op het tandwiel
op de krukas.

Rik

maa...@wf.dd.invalid wrote:

> Wat voor MP3'tje (hoe toepasselijk) wil jij een electrisch voertuig in een
> voetgangersgebied laten afspelen?

lanz_bulldog.ogg

Willem-Jan Markerink

Rik <rik....@steenwinkel.net> wrote in

Maar, als die startmotor aangrijpt op de motor(?....of toch bak?), dan
draait de hoofdmotor dus ook andersom (en dat dan alleen als'ie eerst is
uitgezet).
(anderzijds is startmotor aangrijpend op de bak ook link, dan is er geen
ontkoppelmogelijkheid meer, als dat ding op hol slaat)

> [...]
> de versnellingsbak onder handen nemen (gebeurt ook wel eens, voor
> zijspanombouw). Moet je alleen zorgen dat je 'm alleen bij stilstand in

Mja, maar ik dacht meer in de context van 'kan de bak gelijk/universeel
blijven', ipv dat je net voor dat ene model boven de 350kg een complete
nieuwe bak moet ontwerpen.

> [...]
> Dus de tandwielen staan stil als de startmotor niet draait. Het zal ook
> wel zonder ketting kunnen, met het tandwiel van de startmotor direkt op

Maar bij het achteruitrijden moet dus de hoofdmotor ook andersom draaien?
Dat kan dus alleen als eerst de motor wordt uitgezet.

Willem-Jan Markerink

Rik <rik....@steenwinkel.net> wrote in news:4nkei7-...@argus2.brick-
itc.internal:

> lanz_bulldog.ogg

In die paar seconden tussen elke 4e slag kunnen er een hoop voetgangers voor
je wielen komen hoor....;))

Jack

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

Als motorrijder zijnde, snap ik dat niet.
Heb wel weinig haar en rijd dagelijks motor, maar volgens mij is dat eerder
genetisch bepaald dan vervoerstechnisch.

Groetjes,
Jack
P.s.: Heb zelfs collega's met minder haar als ik, die motorrijden
verafschuwen.

Willem-Jan Markerink

"Jack" <jbogaer...@gmail.com> wrote in

Militairen en politieagenten hebben om dezelfde reden aan het eind van hun
carriere/zitbaan meestal niet zoveel haar meer over....;))

Arrie

E.S.® schreef:

> Kan je daarmee ook tussen de files door rijden?

kwestie van lef, het mag kennelijk wel.

--

Arrie

Omnibus

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

Welk deel van het lichaam staat je daarbij voor ogen?

Omnibus

"Arrie" <ar...@motgeen.zooi> wrote in message

Nou, ik dacht van niet. Maar mijn vraag om regelgeving, c.q.
jurisprudentie waaruit anders blijkt, is hier onbeantwoord
gebleven. Wellicht dat er in nl.juridisch iemand aanwezig is
die daar iets over kan zeggen.

Rik

Willem-Jan Markerink wrote:

> Mja, maar ik dacht meer in de context van 'kan de bak gelijk/universeel
> blijven', ipv dat je net voor dat ene model boven de 350kg een complete
> nieuwe bak moet ontwerpen.

De meeste motorfietsen (duidelijke uitzonderingen: BMW en Moto Guzzi) hebben
de versnellingsbak geintegreerd met het motorblok, en het blok van de
Goldwing wordt in geen ander model van Honda toegepast. Met een andere
versnellingsbak heb je dan eigenlijk ook een ander blok.

"E.S.®"

Op 1-8-2010 7:08, Arrie schreef:
Volgens mij mag het niet met een Aigo. ;-)
Als je de MP3 bedoelt maakt dat niet zoveel uit t.o.v. een conventionele
motor. De breedte van de voorwielen valt ruim binnen de breedte van het
stuur.

--

Mvg, Eric

Willem-Jan Markerink

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> wrote in

Waar begon de haardiscussie mee?....;))

Willem-Jan Markerink

> [...]
> van de Goldwing wordt in geen ander model van Honda toegepast. Met een
> andere versnellingsbak heb je dan eigenlijk ook een ander blok.

Ah, teveel afleveringen OCC gekeken wellicht....;))

Mike Schenk

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> writes in nl.auto,nl.motorfiets:

>Maar bij het achteruitrijden moet dus de hoofdmotor ook andersom draaien?
>Dat kan dus alleen als eerst de motor wordt uitgezet.

Op een Goldwing wordt bij het achteruitrijden direct het achterwiel
aangedreven. Dat gebeurt weliswaar door dezelfde elektrische motor die
ook als startmotor wordt gebruikt maar die fungeert op dat moment niet
als startmotor en is ook dus niet aan de hoofdmotor gekoppeld.

Of de hoofdmotor kan blijven draaien terwijl je de achteruit gebruikt
weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed van niet maar heb het zelf nooit
geprobeerd.

Mike

Mike Schenk

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> writes in nl.auto,nl.motorfiets,nl.juridisch:

>Nou, ik dacht van niet. Maar mijn vraag om regelgeving, c.q.
>jurisprudentie waaruit anders blijkt, is hier onbeantwoord
>gebleven. Wellicht dat er in nl.juridisch iemand aanwezig is
>die daar iets over kan zeggen.

De wettelijke basis voor het tussen de file door rijden is dat het niet
verboden is om met twee voertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te
rijden. Daarin is niets apart voor motorfietsen geregeld. Dus zolang het
maar past mag je met elk voertuig tussen een file doorrijden. Mits dat
voertuig natuurlijk legaal op de weg mag komen waar die file staat.

Mike

KE

"Mike Schenk" <use...@dikkebrommer.nl> schreef in bericht

Het is echter wel verboden om rechts in te halen.

bestweter

"Mike Schenk" <use...@dikkebrommer.nl> schreef in bericht
De wettelijke basis voor het NIET tussen de file door rijden is te vinden in
het RVV:

§ 2. Inhalen
Artikel 11
1. Inhalen geschiedt links.

Omnibus

"KE" <klaa...@home.nl> wrote in message

Tenzij het om een file gaat. De vraag die daarbij (nog steeds)
open staat is of er daarbij juridisch een onderscheid gemaakt
wordt tussen motoren en auto's. Met andere woorden: mag
ook een motorvoertuig met meer dan twee wielen tussen de
files door rijden indien daarvoor ruimte is?

bestweter

"bestweter" <best...@nottent.nl> schreef in bericht

Echter:
§ 3. Files
Artikel 13
1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in
dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

De wettelijke basis is dus niet gelegen in het ontbreken van een verbod om

Willem-Jan Markerink

use...@dikkebrommer.nl (Mike Schenk) wrote in

Jammer is wel dat een zijdelingse wheelie met een vierwielig voertuig an sich
weer verboden is, anders zou het ook daarmee, in tweevoud, kunnen lukken.

Johannes

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> schreef in bericht

Files mogen inderdaad links en rechts voorbijgereden worden: art. 13 lid 2
RVV 1990.

En inderdaad: er bestaat geen enkel voorschrift dat letterlijk zegt dat je
niet met tweeën naast elkaar op de weg mag rijden als daarvoor in een file
de ruimte is. Je hoeft letterlijk genomen zelfs niet precies binnen de
rijstrook te blijven (tenzij je je niet meer houdt aan het zoveel mogelijk
rechts houden, art. 3 RVV 1990). Alleen een doorgetrokken streep mag je
meestal niet overschrijden. Je ziet ook vaak groepjes motorrijders naast
elkaar rijden in één rijstrook. Strikt genomen horen zij - behalve in de
file en bij een inhaalmanoeuvre - achter elkaar te rijden, want men moet
zoveel mogelijk rechts houden (rijstroken in files uitgezonderd: art. 13 lid
1 RVV 1990).
Zie echter ook twee alinea's verderop!

In de praktijk zal er echter voor het gewone, normaal rijdende verkeer
vrijwel nooit genoeg ruimte zijn om met twee AUTO'S veilig naast elkaar in
één rijstrook te zitten (Mat drieën naast elkaar op twee rijstroken soms
wel), ook in de file (waar men wél rechts in mag halen; men hoeft in een
file ook niet verplicht de meest rechtse rijstrook aan te houden.). Dan
krijg je al gauw situaties als bedoeld in art. 5 Wegenverkeerswet 1994 (het
algemene gevaarzettingsartikel, daarvoor kan men zelfs het rijbewijs
invorderen en je naar een dure EMG-cursus sturen). Wellicht dat men op dát
artikel doelt als men zegt dat het "geduld" wordt dat motorfietsen, mits met
maar een gering snelheidsverschil, tussen de auto's door rijden in een file.

Dat het wel de bedoeling is dat men normaal gesproken in de rijstrook
blijft, valt wél uit de regelgeving af te leiden. Anders sprak art. 13 RVV
1990 niet over welke rijstrook men niet per se hoeft te volgen, maar dat men
niet uiterst rechts hoeft te houden (aansluitend bij de terminologie van
art. 3 RVV 1990). En nog altijd is met art. 13 de bepaling dat men rechts
moet houden (art. 3) niet vervallen als er géén rijstroken mochten zijn, dus
daar - ook in de file - níét naast elkaar. Voor een rechter is dat voldoende
om door interpretatie te bepalen en uit de regelgeving af te leiden dat je
dus tóch in de rijstrook moet blijven, maar dat dat in de file niet per se
de uiterst rechtse hoeft te zijn. Ook zo (dus niet alleen via art. 5 WVW
1994) valt het "dulden" van motorfietsers tussen de auto's door te duiden.

Artikel 3
1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor
snorfietsers.

Johannes

> [...]
> sich
> weer verboden is, anders zou het ook daarmee, in tweevoud, kunnen lukken.

Dat verboden is ook "maar" een kwestie van interpretatie. Het staat nergens
letterlijk vermeld als verboden.
Laat je je voertuigbeheersing zien, komt er een agentje de even professor
uithangen over artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (het algemene
gevaarzettingsartikel). En dan mag je nog blij zijn als hij je niet je
rijbewijs invordert en je voor een EMG-cursus aanmeldt. Idem voor een gewone
wheelie op een tweewieler.

Waar zou geregeld zijn dat je als motorrijder niet óver de auto's mag
rijden? Nergens! Sommige stuntrijders kunnen dat. Goede voertuigbeheersing.
Toch zie je oom agent alweer aankomen met "artikel 5". :-(

Rik

Johannes wrote:

> [...]
> elkaar rijden in één rijstrook. Strikt genomen horen zij - behalve in de
> file en bij een inhaalmanoeuvre - achter elkaar te rijden, want men moet

Rechts houden betekent: de meest rechts gelegen rijstrook gebruiken.
Rechts houden betekent NIET: binnen jouw rijstrook zo ver mogelijk naar
rechts rijden.

Willem-Jan Markerink

"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in

Je kunt een wheelie op de rechter zijde zelfs scharen onder het wetsartikel
'zo veel mogelijk rechts houden'.

Johannes

"Rik" <rik....@steenwinkel.net> schreef in bericht

> Rechts houden betekent: de meest rechts gelegen rijstrook gebruiken.
> Rechts houden betekent NIET: binnen jouw rijstrook zo ver mogelijk naar
> rechts rijden.

Zoveel mogelijk betekent naar omstandigheden en redelijkheid.
Je hoeft dus niet de banden langs stoepranden te schuren.

Rik

Johannes wrote:

We hadden het over het rijden op de snelweg.

Het is niet redelijk om van mij als motorrijder te vragen zo veel mogelijk
rechts op mijn rijstrook te rijden. Dat heeft te maken met zicht op
voorliggers, en zichtbaarheid voor achterliggers. Ik kies die
rijstrookhelft die mij daarin het beste voorkomt. Datzelfde geldt voor een
motottijder die direkt achter mij rijdt. Die zal om diezelfde redenen de
andere rijstrookhelft pakken als die waar ik op rijd, en zo ontstaat het
baksteenrijden van groepen.

Die noodzaak houdt in een file niet opeens op te bestaan.

KE

> [...]
> baksteenrijden van groepen.
>
> Die noodzaak houdt in een file niet opeens op te bestaan.

Hoe zit het met de 2 secondenregels, afstand houden voor motorfietsen,
vooral igv baksteenrijden?
Als autorijder wordt ik heel soms, op een mooie dag, geconfronteerd met een
lange stoet motorrijders die op hun gemak van een tocht genieten (gun ik ze
wel). Op een '100-km-weg' rijden ze dan ca 80 en vormen dan een hindernis
van soms 1 km die je dan niet veilig (voor de motorrijders) kunt inhalen
(vind ik niet leuk).

Omnibus

"KE" <klaa...@home.nl> wrote in message

Waarom zou je dat niet veilig kunnen? Ongeacht het soort voertuig
dat je wilt inhalen, kun je dat alleen doen als er de ruimte voor is.
Motoren in groepen rijden in de genoemde baksteenformatie, maar
moeten daarbij uiteraard op de zelfde manier afstand houden als
wanneer ze in een directe lijn achter elkaar zouden rijden. Het in
zo'n formatie rijden is alleen bedoeld om het zicht van elke motor
te optimaliseren. Ook met de auto is dat overigens verstandig om
te doen, zij het in minder extreme mate, omdat je daar relatief
minder ruimte voor hebt. Ik rijd ook met de auto altijd iets
'versprongen' t.o.v. mijn voorligger om optimaal zicht te hebben.

KE

"Omnibus" <unus...@heisduotreis.pk> schreef in bericht
In de situatie die ik bedoel, heel soms tegenkom, hanteren de motorrijders
een ondermaatse 2 secondenregel met degene die aan dezelfde kant van de
rijstrook rijdt. Daartussen zit dan steeds iemand aan de andere kant van de
rijstrook. Indien je ze dan met de auto gaat inhalen (over de hele lengte is
niet te overzien), breng je de motorrijders in gevaar, wat ik wil voorkomen.

Admiraal

KE schreef:

Precies dat is mijn bezwaar tegen groepsrijden.
Het geeft irritatie bij andere weggebruikers en levert
onder omstandigheden ook nog eens gevaarlijke situaties op.
Toen ik nog regelmatig tochten met een groepje reed heb ik
zo het een en ander meegemaakt.
Er rijden van zeer ervaren en kundig, totale nitwits maar
ook durfallen mee (die op een 2m breed bochtenweggetje)
voorligger op het achterwiel inhalen.
Ik heb er uit het water gevist , ik heb er een moed moeten
inpraten voor de ambulance arriveerde en ben zelf een paar
keer door het oog van de naald gekropen dankzij domme en
ondoordachte of onbeheerste acties van mede "toerders".
Daarna was het genoeg, met meer dan 4 to 5 motoren bij
elkaar zal je mij niet meer tegenkomen en dan nog in
een select gezelschap. 60 salonjonkers op glimmend chroom
daar kan ik alleen nog maar van walgen.

Je zal mij dan ook niet lang achter een grote groep zien
"hangen" , er is altijd wel een zijweg of alternatief.
Verder rijden die groepen doorgaans op de toeristische
routes waar je met een auto of motorfiets feitelijk niets
te zoeken hebt en het dan ook verboden zou moeten zijn
er met iets anders dan een fiets of goed paar schoenen
te verkeren.

Omnibus

"Admiraal" <Admi...@Admiraal.lol> wrote in message

Grote genade, wat een calvinistische zuurpruim.

Rik

KE wrote:

> een ondermaatse 2 secondenregel

Maar dat is geen regel uit het wegenverkeersreglement; het is een vuistregel
om voldoende (gebaseerd op reaktietijd en remweg) afstand te houden.

Onvoldoende afstand kan een reden tot bekeuren zijn (hoewel zelden als enkel
feit), maar daarbij komen nog meer faktoren om de hoek dan die twee
seconden. Bij mist of zware regen bijvoorbeeld kan dat nog veel te weinig
zijn.

Admiraal

Omnibus schreef:

Eerder een realist, wist je dat 90% van alle motorongevallen
eenzijdige ongevallen zijn. Die met meer inzicht van de "piloot"
te voorkomen waren geweest ? Ik ben alles liever dan een onderdeeltje
van die statistiek.

Rik

Admiraal wrote:

> wist je dat 90% van alle motorongevallen
> eenzijdige ongevallen zijn.

Cijfers, en niet die van een of ander motorforum waar ze een ander
motorforum nablaten. Ik geloof er namelijk geen ene drol van.

KE

> [...]
> feit), maar daarbij komen nog meer faktoren om de hoek dan die twee
> seconden. Bij mist of zware regen bijvoorbeeld kan dat nog veel te weinig

Het in een lange stoet 'baksteen rijden' komt alleen voor op een mooie
zomerse dag.
De 2-secondenregel of Halber Tacho, zou bij 80 een onderlinge afstand
betekenen van ca 40 meter. In de praktijk wordt dan vaak 30 meter al als
netjes gezien. In mijn voorstelling, zoals eerder geschets, zit er dan om de
ca 15 meter een motorfiets. Dat is te weinig om veilig met een auto tussen
te voegen met ca 100 km/uur. Omdat ze afwisselend links en rechts van de
rijbaan/strook rijden (baksteenverband) hebben de mototrijders het gevoel
dat ze voldoende afstand houden tot hun voorganger, wat in zekere zin ook zo
is.

Piet Beertema

Rik wrote:

> Cijfers, en niet die van een of ander motorforum waar ze een ander
> motorforum nablaten. Ik geloof er namelijk geen ene drol van.

http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/80.pdf
wijst eerder op een percentage van krap 20%. En het is toch niet
bijster waarschijnlijk dat onze zuiderburen op de motor een sterk
van de Hollanders afwijkend gedrag zullen vertonen.

-p

Message has been deleted
It is loading more messages.