Welk vortuig gaat sneller door de bocht: Auto of Motor....

Fulcrum

Al vaak meegemaakt: Ingehaald worden door een zeer snel rijdende motorfiets,
maar in een bocht (lang of kort maakt niet uit) kom ik in m'n auto makkelijk
dichterbij. Wie heeft er een goed geargumenteerd antwoord. Persoonlijk denk
ik dat een auto hogere bochtsnelheden haalt dan een motorfiets. En hoe ligt
de verhouding bij de snelste auto (Formule-1) en een wegracer (500cc??
klasse)

Cor

"Fulcrum" <fulcrum__N_...@worldonline.nl> schreef in bericht

Een goede sportauto heeft geen probleem een motor bij te houden in de
bochten en zelfs in te halen, maar met een motor is het leuker :) Een F1 is
stukken sneller in de bochten dan een tweetakt/viertakt racer. Dat scheelt
geen seconden, maar vele seconden.

Cor.

Super Merel

"Fulcrum" <fulcrum__N_...@worldonline.nl> wrote in message
> [...]

Een auto. Auto's hebben veel meer neerwaartse druk, die je ook nog op kunt
voeren met spoilers (Een F1 wagen kan op topsnelheid in principe onderste
boven rijden door de druk van de spoiler).

Super Merel

ShyLock

Een "goede" auto met "goede" rijder kan sneller door de bocht dan een
motorrijder ,
maar een gemiddelde motorrijder gaat sneller dan de gemiddelde autorijder ,
ikzelf rij motor en vergelijk de snelheden hoe ik een bocht neem met mijn
GSXR 750 en Audi TT.

Bijvoorbeeld de rechter bocht vanaf Eindhoven A2 naar A59 Richting waalwijk
kan ik met de motor rond de 80/85 km/uur nemen.
Hiermee maak ik een flinke knee-down . Deze snelheid haal ik ook met de TT
maar dan ruik je echt het rubber, dus dan zit ik ook echt aan de top. Met de
motor durf ik toch ietsje meer omdat ik altijd bij kan gaan hangen wanneer
ik de bocht dreig te verliezen.
Met de auto is het dan meestal over en uit.

Met de formule 1 gaan de auto's veel sneller door de bocht dan de MotoGp
rijders

Groeten

Olav

Fulcrum <fulcrum__N_...@worldonline.nl> schreef in artikel
<a8rm1c$2emd$1...@scavenger.euro.net>...

Helaas moet ik toegeven (als motorrijder) dat de auto theoretisch sneller
is.
In de praktijk is wat anders.
Zoals in de vorige dingen besproken meer neerwaartse druk dus rapper door
een bocht.
Ik denk dat ik zelf 0 (Nul) neerwaarste druk heb (mijn achterwiel kwam
vroeger wel eens los tijdens het aanremmen, en dan is het verschil dus Nul
of zelfs negatief (het is maar hoe je het definieert)).
Echter op de weg spelen meestal de remmen en acceleren de auto zoveel
parten dat de goede motorrijder het wint. LET OP: de goede motorrijder, ik
praat niet over de zondags/mooi weer rijders.
De motorrijder heeft namelijk een zodanige remafstand en acceleratie ten
opzichte van de auto dat dat alles goed maakt wat hij in de bocht meestal
verliest.

Mijn oudste beestje wat ik momenteel heb weegt 250Kg met 125Pk (ik weet
het, historische waarden), Kom niet vaak een auto tegen die dit ook haalt
(gewicht/PK verhouding).

Voor wat betreft het circuitwerk wint de F1 het altijd. Maar ja die F1
rijders zijn bijna allemaal doetjes ( ;-))) ), heb nog nooit een
autocoureur op een motor gezien en goede tijden zien doen.
Andersom is het al wel enkele malen goed gegaan (Eddie Lawson, Wayne
Gardner).

Groet,

Olav

gerard

Olav <a.a.g....@kpn.com> schreef in artikel
<01c1deec$d1a76060$f8451cac@RT0003011659>...

> [...]
> autocoureur op een motor gezien en goede tijden zien doen.
> Andersom is het al wel enkele malen goed gegaan (Eddie Lawson, Wayne

Max Biaggi heeft ook een keer rond mogen rijden in de F1 bolide van der
Schumi.
Biaggi haalde ook rondetijden die maar iets langzamer waren als die van
Schumacher.

Gerard

Olav

gerard <g.a.m.van...@kpn.com> schreef in artikel
<01c1deee$021e08b0$a31715ac@HKTGN0003131155>...

Ik word oud....... Biaggi..... Oh ja..... Die gene die Rossi niet kan
bij houden, wat zou er gebeuren als die naar de F1 overstapt. nadat hij
alle titels heeft behaald in de GP (13x WC)

Groet,

Olav

Cor

"gerard" <g.a.m.van...@kpn.com> schreef in bericht

> Max Biaggi heeft ook een keer rond mogen rijden in de F1 bolide van der
> Schumi.
> Biaggi haalde ook rondetijden die maar iets langzamer waren als die van
> Schumacher.

Waar heb je dat verhaal vandaan? Nooit wat van gehoord en het lijkt me sterk
dat je rondes maakt die iets langzamer zijn als Schumacher, vooral als je
geen ervaring met zo'n wagen hebt.

Cor.

Mike Schenk

"ShyLock" <Shyloc...@NoSpamHotmail.com> writes in nl.auto:

> [...]
>Met de auto is het dan meestal over en uit.
>
>Met de formule 1 gaan de auto's veel sneller door de bocht dan de MotoGp

Het verschil tussen een gewone consumentenauto en een F1 is alleen wel
veel en veel groter dan dat tussen een supersportmotor voor op de weg en
een circuitmotor. Dus vergelijken met wat met een F1 kan is geen echte
vergelijking over wat met een gewone auto kan, zelfs al is het een Audi TT.

Mike
--
http://www.arm-bears.com

Wim Crabbe

"Cor" <waning.ge...@home.nl> schreef:

>Waar heb je dat verhaal vandaan? Nooit wat van gehoord en het lijkt me sterk
>dat je rondes maakt die iets langzamer zijn als Schumacher, vooral als je
>geen ervaring met zo'n wagen hebt.

'Iets langzamer' is natuurlijk relatief. 3 seconden trager op een
ronde lijkt goed (ikzelf zou toch zo fier als een gieter zijn), helaas
ben je na 70 ronden 3 keer voorbij gereden en dat is toch ook niet je
dat.

<quote>
Biaggi second man at Ferrari
About two months ago Massimilliano Biaggi, Italy's triple 250cc
Motorcycling World Champion, tested the Ferrari F399 at Fiorano. He
was only 2.5 to 3 seconds slower than Michael Schumacher's record time
on his first outing in an F1 car. A few weeks later Biaggi said in an
interview, when the reporter asked whether he thought his future lay
in Formula One or not, we should be ready for a surprise by the end of
the year. The only thing I can think of in this matter is that Mad Max
Biaggi is to replace Eddie Irvine at Ferrari for next season.
</quote>
http://f1rumors.net/silly-2000.shtml#silly19990623

<quote>
18 January 1999 Max Biaggi (250cc motorcycle World Champion) has tried
the Ferrari F300 at Fiorano, clocking a best lap of 1'06"57 (some 5-6
second more than F1 drivers). It was the first time the car was tested
with the new four-grooved Bridgestone tyres. Max said that he really
enjoy the experience and that if Ferrari asked him to drive for them
he would abandon his motorcycle career and become a F1 driver.
</quote>
http://www.monza.demon.co.uk/fede/news/f1n_jan99.html
Bemerk dat Biaggi hier blijkbaar met andere banden reed.

<quote>
19/01/99 Biaggi runs for Ferrari
Max Biaggi finally tested for Ferrari yesterday, as a reward from
Ferrari President Luca di Montezemolo for winning his first 500cc
motorcycle race last season. Testing at Fiorano, the four time 250 cc
class World Champion completed 30 laps of the track, under the
guidance of former test driver Luca Badoer, completing a total of 57
laps with a very credible best time of 1:06.5 on the 1999 Bridgestone
tyres.
</quote>
http://www.markemark.co.uk/folio/formula1/news/1999/jan-99-page4.htm

--

Wim

Cor

"Wim Crabbe" <Wim.C...@aiv.kuleuvenweg.ac.be> schreef in bericht

> [...]
> ronde lijkt goed (ikzelf zou toch zo fier als een gieter zijn), helaas
> ben je na 70 ronden 3 keer voorbij gereden en dat is toch ook niet je

D'r komt idd. iets bij me bovenborrelen. Al moet ik zeggen dat je al blij
mag zijn om met 3 sec. in de 107% regel te vallen.

Cor.

gerard

Cor <waning.ge...@home.nl> schreef in artikel
<a8s5kf$4pm$1...@nl-news.euro.net>...
Je moet je natuurlijk wel bedenken dat dit naar mijn weten zijn eerste
ervaring met een
f1 wagen was.

Gerard

Peter

> [...]
makkelijk
| dichterbij. Wie heeft er een goed geargumenteerd antwoord. Persoonlijk

Dat is moeilijk te zeggen en hangt vooral af van de rijder....
Ook het merk en type auto verschilt nogal, neem je echter een auto
met een redelijk stevig onderstel en goed stuurkarakter als bijvoor-
beeld mijn Fiatje dan moet er al heel wat motorrijder aan te pas
komen om bij me weg te rijden in de bocht.
Toch kan een motorfiets veel sneller door de bocht dan een auto,
juist vanwege het "plat" gaan worden centrifugaalkrachten beter
door de grip tegengewerkt.....

| ik dat een auto hogere bochtsnelheden haalt dan een motorfiets. En hoe
ligt
| de verhouding bij de snelste auto (Formule-1) en een wegracer (500cc??
| klasse)

Dat zou je moeten vragen aan coureurs die na een motorcarriere later
in de (F1) auto zijn gestapt. En dat zijn er wel een paar.

Cor

"Peter" <p.ke...@chello.nl> schreef in bericht

> [...]
> beeld mijn Fiatje dan moet er al heel wat motorrijder aan te pas
> komen om bij me weg te rijden in de bocht.

Peter door de bocht :) Fiat Marea vs. Yamaha R1/Suzuki GSX-R 1000, ik wil
dit wel meemaken.

> Toch kan een motorfiets veel sneller door de bocht dan een auto,
> juist vanwege het "plat" gaan worden centrifugaalkrachten beter
> door de grip tegengewerkt.....

Een goede sportauto heeft veel meer voordeel van neerwaartse druk dan een
motor. De motor legt het af.

> Dat zou je moeten vragen aan coureurs die na een motorcarriere later
> in de (F1) auto zijn gestapt. En dat zijn er wel een paar.

Kijk maar naar het circuit bij Barcelona, Spanje. Zowel de F1 als de
koningsklasse wegracen worden daar gereden. F1 auto's maken vele snelle
rondetijden dan de motoren.

Cor.

Cor

> Je moet je natuurlijk wel bedenken dat dit naar mijn weten zijn eerste
> ervaring met een
> f1 wagen was.

Ik ken mensen die het de eerste keer stukken beter kijken. Kijk eens naar de
rondes die hij afgelegd hebben.

Cor.

Dirk Jan

Vergeet Johnny Cecotto en John Surtees niet! Cecotto rijdt weliswaar niet
in de F1 maar toerwagens. John Surtees was zowel wereldkampioen op twee
wielen ('56, '58, '59 en '60) en op vier wielen (F1 in 1964).

Om met een motorfiets snel door een bocht te gaan zij nog twee factoren
belangrijk: banden en grondspeling.

Ik heb een keer in AutoWeek een verslag gelezen van een wedstrijdje tussen
een Mitsubishi Evo 6 (of zoiets) en een standaard R6 (voor de niet kenners:
Yamaha). Wie de auto bestuurde weet ik niet meer maar de R6 werd bemand
door vd Goorbergh. De R6 kwam dacht ik een halve minuut of nog meer eerder
over de streep. Dit speelde zich af op Assen. Dus de toch wel potente en
driftende Mitsubishi redde het dus echt niet tegen de R6.

Ik merk ook weleens dat GTI's, GSI's etc etc het tegen mij, op de ZX-12 R,
op willen nemen maar zoals je wellicht begrijpt is dat dus volslagen
zinloos.

Dirk

StevenK

"Fulcrum" <fulcrum__N_...@worldonline.nl> wrote in message

Als beide dezelfde stand van de techniek hebben, is een auto veel sneller in
de bocht, want hij heeft veel meer rubber aan de weg, en kan daardoor veel
meer zijdelingse krachten verwerken.

Op straat zal dit echter niet zo gauw gebeuren omdat een beetje sportieve
straatmotorfiets eigenlijk een bijna volbloed racer is, en op banden staat
die bijna dezelfde compound hebben als racebanden, terwijl een straatauto in
standaard uitvoering, zelfs een Mitsu Evo, BMW M3 of Ferrari, niet eens in
de buurt komt van een competitie-auto. Daarnaast is een straatauto voorzien
van banden die vergeleken met race-banden nauwelijks grip hebben.

Steven

AleX

On Mon, 8 Apr 2002 18:55:21 +0200, "StevenK" <steven_at_@knd_dot_.nl>
wrote:
<knip>

>Als beide dezelfde stand van de techniek hebben, is een auto veel sneller in
>de bocht, want hij heeft veel meer rubber aan de weg, en kan daardoor veel
>meer zijdelingse krachten verwerken.

Is dat wel zo? Ik kan me best voorstellen dat bij de auto de wielen in
de binnenbocht geen of weinig neerwaartse druk hebben, en dat die dus
voor de grip niet meetellen.
En bij de motor heb je in de bocht weer meer rubber aan de grond dan
op het rechte stuk.
Maar hoe zich dat ten opzichte van elkaar verhoudt?

Powa Pete

Een Formule 1 auto (als je het nog een auto kunt noemen) genereerd
ongeveer 3 keer zijn eigen gewicht aan down-force. Waarom 3 keer?
1 keer zijn eigen gewicht zou al genoeg zijn om de auto op de kop te
kunnen laten rijden. Anwoord: om sneller door de bochten te kunnen!
nl de extra down-force kan je 'wegstrepen' tegen de middelpunt-
vliegendekracht die de auto uit de bocht wil hebben.
Ik hoop dat daarmee je vraag afdoende is beantwoord

MVG
Powa Pete

Klaas Ensing

"Peter" <p.ke...@chello.nl> schreef in bericht

> Toch kan een motorfiets veel sneller door de bocht dan een auto,
> juist vanwege het "plat" gaan worden centrifugaalkrachten beter
> door de grip tegengewerkt.....

Een paar vraagjes als volledig ondeskundige inzake motorrijden:
a. Is een slip (b.v. een kleine verontreiniging op het wegdek) met een
auto niet veel beter onder controle te houden of weer op te vangen?
b. Is de neerwaartse druk (diverse oorzaken) juist bij het schuin door
een bocht gaan bij een motor niet veel kleiner, met als gevolg minder
grip?

frsadf

Fulcrum <fulcrum__N_...@worldonline.nl> schreef in berichtnieuws
a8rm1c$2emd$1...@scavenger.euro.net...
Nee.

Mijn Formule 1 Polyphony in De Playstation2 met Gran Turismo 3 , heeft een
snellere lap tijd.

Peter

"Cor" <waning.ge...@home.nl> schreef in bericht

| "Peter" <p.ke...@chello.nl> schreef in bericht

| Peter door de bocht :) Fiat Marea vs. Yamaha R1/Suzuki GSX-R 1000, ik wil
| dit wel meemaken.

Als je toevallig een GIXXER ter beschikking hebt kunnen we wel
even afspreken, laat ik je twee keer voor aap staan :)

| Een goede sportauto heeft veel meer voordeel van neerwaartse druk dan een
| motor. De motor legt het af.

Dat ligt er aan wie er aan het stuur en de clip-ons zit...
Mijn oma legt het op de motorfiets en in een lambo echt af tegen
zelfs jou in een Panda :) Laat staan tegen iemand die echt kan
sturen...

| Kijk maar naar het circuit bij Barcelona, Spanje. Zowel de F1 als de
| koningsklasse wegracen worden daar gereden. F1 auto's maken vele snelle
| rondetijden dan de motoren.

Appels en peren

| Cor.

Peter

"AleX" <a.wi...@ikhoefgeenspamhoor.home.nl> schreef in bericht

Is ook onzin, kijk maar eens naar de recensies van de carver bijvoorbeeld
dat autootje dat als een motorfiets door de bochten gaat en wat daar
allemaal
mee kan....

Peter

"Klaas Ensing" <k.en...@ensing-3.tmfweb.nl> schreef in bericht

Een slip kan je met een motorfiets net zo goed opvangen als in
een auto, countersteering is een ingevoerd begrip bij motorrijders.
Ook kan je wanneer je eens de moeite neemt een GP of superbike
race te volgen mooie voorbeeldjes van driften over het voor en/of
achterwiel waarnemen...
Bij een auto die relatief "plat" door de bocht gaat zal de wang van de
band geen vervormen door de krachten, en van lieverlee grote delen
van de zool minimaal contact gaan maken waardoor je gaat driften...
Met een motorfiets gebeurt dit veel later, door naast de motorfiets een
"kneedown" te maken kan je deze op hogere snelheden meer recht
houden, waardoor de gripo langer optimaal blijft.
Tel daarbij op dat een motorfietsband (bekijk hem maar eens goed)
rond loopt ook bij een vrij plat liggende machine de grip nog optimaal
is dan is er weinig voorstellingsvermogen voor nodig te snappen dat
de doorsnee wegmotorfiets (nix spectaculairs) in staat is de straat
aan te vegen (met name in de bochten) met welke auto dan ook.
Vooropgesteld dat de rijders van de motorfiets zowel als de auto
beide weten wat ze doen...
Overigens zit de weg vol met mensen die voor de helf niet weten
of probeerden tot wat hun vervoermiddel in staat is, en is het
bijvoorbeeld driftend nemen van een klaverblad weinigen gegeven.
Wie wel eens tot de grens of er net overheen is geweest weet dat
je een heel eind verder kan gaan dan het lekenoog zou doen
vermoeden. Zowel in de auto als op de motorfiets:)

Mike Schenk

Dirk Jan <dir...@yahoo.com> writes in nl.auto:

>Ik merk ook weleens dat GTI's, GSI's etc etc het tegen mij, op de ZX-12 R,
>op willen nemen maar zoals je wellicht begrijpt is dat dus volslagen
>zinloos.

Maar dat is zelfs zinloos tegen mijn gewone ZR7 (voor nietkenners, een
gewone straatmotorfiets met niet extreem veel vermogen). Qua topsnelheid
zullen ze me der wel uittrekken, maar het blijft toch altijd amusant te
zien dat ze GTItjes en dergelijke toch blijven proberen een motor bij
het stoplicht er uit te trekken.

Mike
--
http://www.arm-bears.com

Mike Schenk

"StevenK" <steven_at_@knd_dot_.nl> writes in nl.auto:

> [...]
>de buurt komt van een competitie-auto. Daarnaast is een straatauto voorzien
>van banden die vergeleken met race-banden nauwelijks grip hebben.

Wat helaas ook aardig in de prijs en slijtagesnelheid van motorbanden
is te merken ;-)

Mike
--
http://www.arm-bears.com

Oud Wijf

> [...]
ligt
> de verhouding bij de snelste auto (Formule-1) en een wegracer (500cc??

Mercedes heeft naar ik weet ooit eens een testvoertuig gebouwd waardoor de
schokbrekers de auto stabiel in een bocht houden. De carrosserie buigt dan
ahw net als en motorfiets in de bocht ipv andersom, waardoor je met een
bloedgang door de bocht kan, zonder om te rollen...kantelen..

--
Als ik kom aan het eind van de weg:
http://members.lycos.nl/oudwijf/

Maarten A.E.Bakker

Oud Wijf <jeh...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> ahw net als en motorfiets in de bocht ipv andersom, waardoor je met een
> bloedgang door de bocht kan, zonder om te rollen...kantelen..

Had Citroen dat niet al >50 jaar? of ben ik lichtelijk in de war?

---
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Oud Wijf

Maarten A.E.Bakker <maa...@panic.et.tudelft.nl> schreef in berichtnieuws
a8tbc4$dlb$3...@news.tudelft.nl...

> Had Citroen dat niet al >50 jaar? of ben ik lichtelijk in de war?

Ik vrees van wel

Citroen heeft een kruislings geveerd spul... das wat anders als die
Mercedes...

StevenK

"Mike Schenk" <m...@planet.nl> wrote in message

Tja.. M'n achterband doet 6000 km, onder m'n rallyauto wil een setje voor
banden nog wel na 50 km op zijn.

En onder mijn dieseltje doen ze meestal 15000 km mee.

Steven

Olav

Maarten A.E.Bakker <maa...@panic.et.tudelft.nl> schreef in artikel
<a8tbc4$dlb$3...@news.tudelft.nl>...

> Had Citroen dat niet al >50 jaar? of ben ik lichtelijk in de war?

En Volvo 25 jaar

Nooit geloven dat een fabrikant iets revolutionairs op de markt zet bijna
alles is al eens uitgevonden

Groet,

Olav

Maarten A.E.Bakker

Oud Wijf <jeh...@xs4all.nl> wrote:
> Maarten A.E.Bakker <maa...@panic.et.tudelft.nl> schreef in berichtnieuws
> Ik vrees van wel
> Citroen heeft een kruislings geveerd spul... das wat anders als die
> Mercedes...

Het zal aan de tijd van de dag gelegen hebben. Een eend bijvoorbeeld
ontleent zijn wegligging juist aan tegenhangen in de bochten. De mercedes
zal ongetwijfeld meehangen.

Tom De Moor

In article <a8u89d$mbo$1...@news.tudelft.nl>, maa...@panic.et.tudelft.nl
says...

> Het zal aan de tijd van de dag gelegen hebben.

> Een eend bijvoorbeeld
> ontleent zijn wegligging juist aan tegenhangen in de bochten.

??

Een kleine technische onderbouwing zou welkom zijn.

MVG,

Tom De Moor

peewee

Whether it's true or not, out of Tom De Moor
<vipe...@spamblock.pandora.be> we got:

> In article <a8u89d$mbo$1...@news.tudelft.nl>,
> maa...@panic.et.tudelft.nl says...

> ??
>
> Een kleine technische onderbouwing zou welkom zijn.

:-)) De (lichte) eend hangt zover mee in de bocht, dat al de
(zware)inzittenden als ware bakkenisten de andere kan op gaan hangen,
het ding op die manier op de weg houdend?

Peter.

Tom De Moor

In article <d726bucgv84lrm5n2...@4ax.com>, Nos...@Myjam.nl
says...

> Dat valt me van je tegen Tom, ik dacht dat jij het wel wist.
>
> Allez, hier de onderbouwing (in voor schaatsers begrijpelijke taal):
>

> Het geheim van dit systeem zit in de uiterst indrukbare suspension.
>
> Door de middelpuntvliegende krachten om te buigen in een neerwaatse
> druk op de buitenste wielen en die wielen te voorzien van ultradunne
> bandjes snij de door de bocht, zelfs op het hardste beton en asfalt.

Hallo Bobbie,

'k Heb 5 maal je zin gelezen en ik snap hem nog niet.

Tenzij je het als grap bedoelt: of een ophanging nu zacht of hard is, bij
een bocht krijg je automatisch meer druk op de buitenste wielen.

Bij de 2cv is de ophanging echter zo soepel dat elke bestuurder al lang
schrik heeft gekregen voor hij aan de slipgrens van de banden zit.

De "goede" wegligging van de 2cv (snel even mijn mond wassen) is niet het
gevolg van een of ander wonderophanging, smalle bandjes maar van het
oersaaie feit dat het zwaartepunt van de 2CV zeer laag ligt (ongeveer 35
cm boven de grond).

De 2cv heeft ondanks zijn veelbesproken modernistische kenmerken een
uiterst klassiek bouw: gescheiden chassis (practisch horizontaal) ><
superlichte bovenbouw, boxer motor met rechtstreeks aangekoppelede
versnellingsbak.

"ombuigen van middelpuntvliegende krachten" is bijna poëzie maar geen
technische: klopt jammer genoeg niet.

En ivm de schaatser (ik haat ijs, koud water enz dus ook schaatsen) : ik
moet nog de eerste schaatser zien die "buitenleunt" in een bocht.

MVG,

Tom De Moor

Harro de Jong

> [...]

> de bocht, want hij heeft veel meer rubber aan de weg, en kan daardoor veel

De hoeveelheid rubber die een auto meer heeft, wordt ruimschoots
gecompenseerd door het grotere gewicht van de auto (en dus de veel
grotere zijdelingse kracht die er verwerkt moet worden).
Het resultaat is dat de bochtsnelheden (zo lang de auto geen grondeffect
heeft) dicht bij elkaar liggen.
--
Harro de Jong
[e-mail is munged]

Harro de Jong

Maarten A.E.Bakker <maa...@panic.et.tudelft.nl> wrote:

> [...]

Bedoel je de F400 Carving (met wielen die in de bocht kantelen)? Of
bedoel je een actief veersysteem dat de carrosserie horizontaal houdt in
de bocht? Ik vermoed het tweede. Daar wordt inderdaad al geruime tijd
mee geëxperimenteerd (en niet alleen door Mercedes).

> Had Citroen dat niet al >50 jaar?

Nee. Pas sinds een paar jaar kan je een dergelijk systeem krijgen op de
Xantia ('Hydractive'). En ook dat doet de auto nog enigszins naar buiten
leunen (een ontwerpkeuze om automobilisten niet op het verkeerde been te
zetten qua bochtsnelheid).

Klaas Ensing

"Tom De Moor" <vipe...@spamblock.pandora.be> schreef in bericht

Dat was na 1 keer lezen mijn conclusie :-)
Schaatsen is vroeger in mijn jeugd wel lang een hobby van mij geweest.
In de winter moest je de meiden vaak opdrukken en mocht als beloning de
handen vaak op een leuke manier warmen :-)

Harold Vorsteveld

In article <1fae05a.lbr9gqqyqp74N%hcde...@wanadoo.nl.invalid>,
hcde...@wanadoo.nl.invalid says...
Inderdaad, zodra de massa van de auto dubbel zo hoog is als de motor is
het voordeel van het rubber overwonnen. (Fc=m.v²/r). Maar volgens mij
ligt het zwaartepunt van de auto lager, waardoor het moment beter is. Of
vergis ik me?

Ruud Wilschut

On Stardate: Tue, 9 Apr 2002 05:39:34 +0200, "StevenK"
<steven_at_@knd_dot_.nl> wrote:

>En onder mijn dieseltje doen ze meestal 15000 km mee.

15.000 km met een set banden? Jeemig!
Moet je iedere dag wel gierend bij het stoplicht wegtrekken lijkt me.

Met mijn vorig dieseltje (Golf 90pk TDI) deed ik met gemak 45.000 km
met een setje voorbanden met een toch redelijk pittige rijstijl. Dat
zal nu met mijn nieuwe Variant met 130pk TDI wel minder worden met dat
enorme koppel op de voorwielen denk ik... ;))

M.R. Afman

Volgens mij kun je het antwoord ook met een beetje natuurkunde geven:
de auto/motor moet de bocht door met behulp van een zijdelingse kracht
die zijdelingse kracht moet door het wegdek op de banden gegeven worden, dat
is de wrijvingskracht.
In de grootte van de maximale wrijvingskracht die uitgeoefend kan worden
zonder slippen zit de neerwaartse kracht van het gewicht van het voertuig in
het kwadraat ofzo. een zwaarder voertuig (auto) kan dus veel meer
wrijvingskracht uitoefenen. Natuurlijk moet er ook meer massa de bocht om
gestuurd worden maar daar zit de zwaarte niet kwadratisch in.

Extra downforce door spoilers is nog een extra voordeel voor auto's, maar op
zich zijn auto's hier dus al in het voordeel.

Dit merk ik zelf trouwens ook: als ik met mijn redelijk lichte Fiat Tempra
een stoeprandje wil oprijden en beide voorwielen staan hoger dan de
achterwielen dan slipt hij makkelijker dan omgekeerd (achteruit een
stoeprand op, voorwielen staan lager).

Groeten,
Maarten

"Harro de Jong" <hcde...@wanadoo.nl.invalid> wrote in message

Klaas Ensing

"Bobbie S(ch)eurijzer" <Nos...@Myjam.nl> schreef in bericht
> Was jij dat jongetje die hete chocomelk moest halen terwijl wij de
> meisjes aan het opwarmen waren ;-)

In de kantine kwam ik niet vaak. Pottenkijkers was ik niet nodig en ik
had vaak koude handen :-)

HaVi

"Mike Schenk" <m...@planet.nl> schreef in bericht

Heel komisch idd. Ik maak dat vaak mee op de ringweg van Almere, op deze
ringweg heeft bij elke zijweg verkeerslichten. Eén keer met een Opel Monza
3.0 Gsi, deze bleef een beetje (een aanloopje) achter bij een rood
verkeerslicht, om vervolgens bij groen te proberen mij te snel af te zijn.
Mijn Yamaha FJ600 had hier (vanuit stilstand) geen enkel probleem mee. De
Opel trok zover door in zijn versnellingen, dat ik vreesde dat zijn bak er
onderuit zo vallen. Ik heb maar één keer moeite met een auto gehad. Ik op
mijn Yamaha FJ1200 en mijn tegenstander in een Corvette. Het is gelukt maar
ik had er duidelijk meer moeite mee dan met de G(T)(S)I-tjes.

Hans.

AleX

Het zal wel helemaal aan mij liggen, maar het zegt me helemaal niets.
Wat betekent bovenstaande?

R.Ruitenschild

"Fulcrum" <fulcrum__N_...@worldonline.nl> wrote in message

> Al vaak meegemaakt: Ingehaald worden door een zeer snel rijdende
motorfiets,

Ik herinner me vaag iets van een wedstrijdje tussen een Kawasaki ZZR600 en
een AR33 17QV, tussen Nunspeet en Harderwijk, binnendoor...de motor had het
er zwaar mee over het hele traject !

Hartkloppingen bij de bestuurders, rokende remmen bij de Alfa, en twee
stijve... nekken... waren het gevolg..

DUH !

Peter

"R.Ruitenschild" <r.ruite...@chello.nl> schreef in bericht

Op een motorfiets staan in tegenstelling tot de auto de vaardigheden
van de rijder erg hoog in het kader van het prestatienivo.
Je moet wel een automobilist zijn een "wedstrijdje" met een andere
automobilist aan te gaan en ook nog bijna te verliezen:)
Stel dat een motorfiets in de bochten minder snel zou zijn dan zal een
ZZR600 op de onvermijdelijke rechte einden tussen elke bocht dusdanig
ver uitlopen dat een Alfa 1.7 met een beetje geluk en een heel knappe
bestuurder het remlicht van de Kawa zo nu en dan ziet oplichten:)

| DUH !

Fulcrum

Jij hebt nog nooit een 33-1.7qv op de limit gereden......

Peter

| Jij hebt nog nooit een 33-1.7qv op de limit gereden......

Mogelijk meb jij nog nooit een op de limiet bereden ZZR600 meegemaakt:)))))

Fulcrum

> Mogelijk meb jij nog nooit een op de limiet bereden ZZR600
meegemaakt:)))))

Meegemaakt.... Dat weet ik niet zeker.
Maar ik ken dat stukje weg bij Nunspeet, en een 33qv nog veel beter.
(250000+ km's in ongeveer 4 jaar)
Neem maar van me aan, dat het verschil kleiner is dan je zou verwachten (op
dit traject).

Ik heb met de bestuurder van deze ZZR afgesproken, dat we dit voortaan niet
meer zouden doen. (Bij the way, het was wel errug leuk!!!!!)

Dirk Jan

On Thu, 11 Apr 2002 09:46:55 GMT, "R.Ruitenschild"
<r.ruite...@chello.nl> wrote:

> [...]
>een AR33 17QV, tussen Nunspeet en Harderwijk, binnendoor...de motor had het

Wat een slechte motorrijder zeg....
Die ZZR600 moet zo'n Alfaatje zo kunnen hebben. Zeker uit de bochten
accelereert de Kawa natuurlijk veeeel sneller.
Met mijn ZX-12 R pak ik ook de hele snelle auto's, Ferrari's incluis. En
echt....ze blijven het proberen om mij bij te houden. Sukkels.

Dirk