Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Startkabels

179 views
Skip to first unread message

ghisse

unread,
Dec 29, 2009, 9:16:25 AM12/29/09
to
Hello,
Ik had graag nieuwe autostartkabels
Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto met
platte batterij op te starten.
Wat is er nu aan te raden om dieselwagens te helpen starten?
Een kabel van 16mm, of 25mm en eventueel een kwaliteitsmerk.


Rob / Gompy

unread,
Dec 29, 2009, 9:51:39 AM12/29/09
to
"ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...

> Hello,
> Ik had graag nieuwe autostartkabels

Te laat, SinterKlaas en de kerstman zijn voorbij.

--
CU, Rob / gompy.net


Nico Coesel

unread,
Dec 29, 2009, 10:36:54 AM12/29/09
to
"ghisse" <isenb...@telenet.be> wrote:

>Hello,
>Ik had graag nieuwe autostartkabels
>Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
>De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto met
>platte batterij op te starten.

Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
startkabels.

>Wat is er nu aan te raden om dieselwagens te helpen starten?
>Een kabel van 16mm, of 25mm en eventueel een kwaliteitsmerk.

Je hebt minstens 25mm^2 nodig met goede klemmen maar dan ga je wel
flink voor betalen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
--------------------------------------------------------------

KE

unread,
Dec 29, 2009, 10:45:39 AM12/29/09
to
"ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...

In de goedkope winkels evenals Halfords vind je geen goede startkabels. De
startamperes die er op vermeld staan, zijn sprookjes. Ga doorvoor naar een
goede automaterialenzaak. Waarschijnlijk verkoopt de ANWB ze ook wel. Ze
moeten vooral lang genoeg zijn, hetgeen vaak niet zo is. Indien ze aan de
dunne kant zijn, is dat voor noodhulp geen groot probleem, want dan start je
niet direct, na aansluiten aan de hulpbehoevende auto, maar laat de
verbinding eerst enkele minuten in stand met een verhoogd stationair
toerental van gever-auto. Op deze manier laad je eerst wat stroom in de lege
accu, waardoor het starten veel gemakkelijker gaat.
Indien je wel een goedkoop setje hebt, lijken wel dik door overdadig plastic
ipv koper, is de aansluiting bij de klemmen vaak een probleem. Dit kun je
verbeteren door deze aansluiting te solderen (wel een dikke soldeerbout
gebruiken). Goedkope klemmen maken vaak maar aan 1 kant goed contact. De
betere klemmen hebben een een gevlochten koperband naar de andere kant van
de klem, zodat ze aan beide kanten op de accupool goed contact maken
(honderden amperes). De echte goede startkabels (lang, dik, soepel, met
messing klemmen), waarmee je direct kunt starten zijn vaak te zwaar om
altijd in de kofferbak mee te zeulen. Ze hangen wel in mijn werkplaats, maar
in mijn kofferbak liggen minimaal goede startkabels, vanwege het gewicht en
ruimte.

Omnibus

unread,
Dec 29, 2009, 10:51:13 AM12/29/09
to

"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
news:4b3a21a0....@news.planet.nl...

> "ghisse" <isenb...@telenet.be> wrote:
>
> >Hello,
> >Ik had graag nieuwe autostartkabels
> >Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
> >De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto met
> >platte batterij op te starten.
>
> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
> startkabels.

Goede tips. Hiermee lukt het wel, ook met dunne kabels, maar
alleen als de andere auto verder technisch in orde is. Het moet
dus echt alleen gaan om een heel kort durende starthulp, dan
volstaan dunne kabels ook.

>
> >Wat is er nu aan te raden om dieselwagens te helpen starten?
> >Een kabel van 16mm, of 25mm en eventueel een kwaliteitsmerk.
>
> Je hebt minstens 25mm^2 nodig met goede klemmen maar dan ga je wel
> flink voor betalen.

Uiteraard is elke waar naar zijn geld. Ik persoonlijk heb dan ook
zelf liever kwaliteitskabels en zou zelf die goedkope rommel laten
liggen.


1

unread,
Dec 29, 2009, 11:01:02 AM12/29/09
to
ghisse schreef:

Tip!
Een leeggestartte accu wil best als ie een kwartiertje met rust gelaten
wordt gewoon de boel nog een keer heftig rond laten draaien.
Ik heb wel eens een auto met platte accu kunnen starten na het
aansluiten van een gestabiliseerde voeding gedurende een kwartiertje.
Verder is een stuk touw en een ruk vaak voldoende, ook zag ik wel eens
een figuur met redelijk wat overgewicht mat zijn achterste een auto
een oplawabbel geven waardoor deze startte;-)) Alternatieven genoeg
dus, waarom dure onnutte kabels kopen ?

ghisse

unread,
Dec 29, 2009, 12:15:15 PM12/29/09
to

"ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...
> Hallo, reeds bedankt voor de verschillende reacties.
Ik hou zeker al rekening met de verschillende sugesties.
Ghislain


Johannes

unread,
Dec 29, 2009, 2:42:54 PM12/29/09
to

"KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:e79f1$4b3a2416$5ed488fe$22...@cache1.tilbu1.nb.home.nl...

> "ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
> news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...
>> Hello,
>> Ik had graag nieuwe autostartkabels
>> Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
>> De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto met
>> platte batterij op te starten.
>> Wat is er nu aan te raden om dieselwagens te helpen starten?
>> Een kabel van 16mm, of 25mm en eventueel een kwaliteitsmerk.
>>
>
> In de goedkope winkels evenals Halfords vind je geen goede startkabels. De
> startamperes die er op vermeld staan, zijn sprookjes. Ga doorvoor naar een
> goede automaterialenzaak. Waarschijnlijk verkoopt de ANWB ze ook wel. Ze
> moeten vooral lang genoeg zijn, hetgeen vaak niet zo is. Indien ze aan de
> dunne kant zijn, is dat voor noodhulp geen groot probleem, want dan start
> je niet direct, na aansluiten aan de hulpbehoevende auto, maar laat de
> verbinding eerst enkele minuten in stand met een verhoogd stationair
> toerental van gever-auto. Op deze manier laad je eerst wat stroom in de
> lege accu, waardoor het starten veel gemakkelijker gaat.

Tegelijkertijd voorkom je door de lopende motor van de hulpverlenende auto
dat je de acccu van die auto te snel leegtrekt.


> Indien je wel een goedkoop setje hebt, lijken wel dik door overdadig
> plastic ipv koper, is de aansluiting bij de klemmen vaak een probleem. Dit
> kun je verbeteren door deze aansluiting te solderen (wel een dikke
> soldeerbout gebruiken). Goedkope klemmen maken vaak maar aan 1 kant goed
> contact. De betere klemmen hebben een een gevlochten koperband naar de
> andere kant van de klem, zodat ze aan beide kanten op de accupool goed
> contact maken (honderden amperes). De echte goede startkabels (lang, dik,
> soepel, met messing klemmen), waarmee je direct kunt starten zijn vaak te
> zwaar om altijd in de kofferbak mee te zeulen. Ze hangen wel in mijn
> werkplaats, maar in mijn kofferbak liggen minimaal goede startkabels,
> vanwege het gewicht en ruimte.

Zeker voor een diesel - ook al heb je geen vrachtwagen - heb je stevige,
dikke kabels nodig van een goede kwaliteit. Dunne kabels die je voor een
paar euro in de supermarkt ziet liggen, worden vaak alleen maar heet,
produceren vaak alleen maar rook van brandend plastic en branden soms zelfs
door, hebben slechte verbindingen, enz. Inderdaad, die met een flinke
gevlochten koperdraad in de stevige klemmen zijn de betere. Die zijn
inderdaad wel zwaar en stug.

Ik heb ze zelf ook, 18 of 19 jaar geleden gekocht in een gespecialiseerde
automaterialenzaak (nee, geen Halfords) toen ik een diesel reed. Ze kostten
toen ongeveer 120 gulden (ongeveer 55 euro), maar de investering was het
waard. Ze zijn sterk, bedrijfszeker (uiteraard ook voor niet-diesels) en
gaan vrijwel levenslang mee. Telkens weer nieuwe troep kopen in de
supermarkt of een goedkope automaterialenzaak is op termijn ook nog eens
duurder.

Johannes

unread,
Dec 29, 2009, 2:49:45 PM12/29/09
to

"1" <1@1.1> schreef in bericht news:hhd940$22ec$1...@nl-news.euro.net...

Een "lege" accu laadt 'vanzelf' inderdaad wel een beetje bij na even met
rust gelaten te zijn, maar dat is lang niet in alle omstandigheden genoeg.
Een zeker een diesel vraagt wat extra capaciteit van de accu.
Due "dure, onnutte" kabels zijn heel wat minder onnut als je die �cht nodig
hebt. En je weet nooit wanneer dat is.
Je kunt er bovendien een ander mee helpen.


Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 29, 2009, 2:59:39 PM12/29/09
to
"ghisse" <isenb...@telenet.be> wrote in news:Wao_m.1621$p33.1518
@newsfe20.ams2:

25mm2 is minimum bij diesels, liever nog 35mm2; sinds een jaar of wat wel
oppassen voor relatief dikke (maar toch lichte) *aluminium* kabels, daar is
50mm2 gelijk aan 35mm2 koper, en 35mm2 gelijk aan 25mm koper.
Laat je overigens ook niet in verwarring brengen door opgeklopte amperage
aanduidingen, alleen de doorsnede telt, bij China-rommel wil de kunststof
isolatie wel eens dikker zijn dan het koper....

Ergonomisch het mooiste zijn messing klemmen/tangen met een 45 graden hoek,
maar die worden zelden aangeboden, en alsnog pas bij de zwaarste
categorieen kabel, te vinden, 50mm2-koper en meer (het aardige van dikkere
kabels is overigens ook dat de lengte dan vaak toeneemt; 2.5m is eigenlijk
veel te weinig, pas vanaf 5m werkt het echt relaxed, ongeacht de positie
van beide voertuigen (vooral het over de kabel heenstappen is vaak een
crime, helemaal als je ook nog eens in modder of sneeuw staat te werken).

(vreemd genoeg vind je bij 70mm2 opeens ook weer kale ongeisoleerde tangen,
heb ik nooit goed begrepen; bij die amperages en een eventuele kortsluiting
smelt/last de tang overal aan vast, en krijg je hem alleen met grof geweld
weer los)


Btw, een goed beeld van wat er op de markt te krijgen is vind je op
http://www.ebay.de , sleutelwoord 'starthilfekabel' / 'startkabel' /
'�berbr�ckungskabel'.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 29, 2009, 3:02:49 PM12/29/09
to
"Johannes" <j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in
news:4b3a5bc2$0$5877$6d5e...@onsnet.xlned.com:

Aluminium (zie eerder bericht) is overigens ook een stuk soepeler, ondanks
de grotere dikte....op zich best wel aardig, maar net zo duur of zelfs
duurder dan dezelfde dikte in koper (en vanwege dat koper veel hogere
amperages).



> Ik heb ze zelf ook, 18 of 19 jaar geleden gekocht in een
> gespecialiseerde automaterialenzaak (nee, geen Halfords) toen ik een
> diesel reed. Ze kostten toen ongeveer 120 gulden (ongeveer 55 euro),
> maar de investering was het waard. Ze zijn sterk, bedrijfszeker
> (uiteraard ook voor niet-diesels) en gaan vrijwel levenslang mee.
> Telkens weer nieuwe troep kopen in de supermarkt of een goedkope
> automaterialenzaak is op termijn ook nog eens duurder.
>
>
>
>

--

Linea Recta

unread,
Dec 29, 2009, 4:03:09 PM12/29/09
to
"ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...
> Hello,
> Ik had graag nieuwe autostartkabels
> Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
> De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto met
> platte batterij op te starten.


Hoezo te licht? Begonnen ze licht te geven?

--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os


Hans haal dit weg

unread,
Dec 30, 2009, 1:51:15 PM12/30/09
to
Linea Recta wrote:
> "ghisse" <isenb...@telenet.be> schreef in bericht
> news:Wao_m.1621$p33....@newsfe20.ams2...
>> Hello,
>> Ik had graag nieuwe autostartkabels
>> Vroeger had ik er van een supermarkt, maar het was maar brol.
>> De eerste keer bij gebruik waren ze al te licht om een andere auto
>> met platte batterij op te starten.
>
>
> Hoezo te licht? Begonnen ze licht te geven?

Voor Aldi kabels verbaasd me dat niets LOL

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 30, 2009, 2:29:08 PM12/30/09
to
"Hans" <jdruiter AT (haal dit weg) wanadoo.nl> wrote in news:210ff$4b3ba124
$5ed0e6f3$27...@cache1.tilbu1.nb.home.nl:

Eigenlijk helemaal niet zo gek, luminiscerende of op zijn minst
fluoriscerende/retroreflecterende startkabels, maar dan wel alleen de
buitenmantel graag....;))

Luminiscerende tangen zijn natuurlijk nog beter, cq die als eerste; met
LEDjes heb ik ze ooit al eens gezien trouwens.

sidius

unread,
Dec 31, 2009, 11:18:13 AM12/31/09
to

> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
> startkabels.
solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!

Maurits

unread,
Dec 31, 2009, 12:05:41 PM12/31/09
to

"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...

Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
Mechanische spanning op de las moet je voorkomen, dus alleen de soepele
litzekabel buigen.

Gelukkig twintigtien

Maurits

Willem-Jan Markerink

unread,
Dec 31, 2009, 1:39:09 PM12/31/09
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhill6$2e2r$1@nl-
news.euro.net:

>
> "sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
> news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>
>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>> startkabels.
>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>
> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.

Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))

> Mechanische spanning op de las moet je voorkomen, dus alleen de soepele
> litzekabel buigen.
>
> Gelukkig twintigtien
>
> Maurits
>
>

--

Maurits

unread,
Dec 31, 2009, 12:44:43 PM12/31/09
to

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9CF2C7EB337F...@130.133.4.10...

> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhill6$2e2r$1@nl-
> news.euro.net:
>
>>
>> "sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>> news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>
>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>> startkabels.
>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>
>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>
> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>

Dat kan niet bij goed gebruik. Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
voor nodig. Fools krijgen alles kapot.


Maurits

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Dec 31, 2009, 2:23:04 PM12/31/09
to

Alleen jammer dat die persaansluitingen zo gammel zijn. Overigens ben ik
niet zeker welk mechanisme achter de slechtere kwaliteit van de
gesoldeerde aansluiting zit.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Edmund

unread,
Jan 1, 2010, 4:36:06 AM1/1/10
to

"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in message
news:hhires$2i1m$1...@nl-news.euro.net...

Overgedimensioneerde kabels zijn wel ergens goed voor.
Uit eigen ervaring weet ik dat die het verschil maken tussen
een motor die in het geheel niet wil rondgaan met startkabels
en eentje die vlotjes rondgaat en probleemloos start.
Waarom dat zo is weet ik niet precies maar dat het zo is
weet is wel.
Dus gewoon flink dikke kopen het merk doet er niet toe
de prijs ook niet.

Voorspoedig nieuwjaar allemaal en dat je de startkabels alleen
nodig mag hebben om een ander te helpen.

Edmund
>
>
> Maurits


Nico Coesel

unread,
Jan 1, 2010, 7:46:53 AM1/1/10
to
sidius <n...@home.nl> wrote:

Ja, maar solderen is de enige optie als het materiaal zich niet leent
voor een goede krimpverbinding! Daarom typte ik al: 'slechte
krimpverbinding'

Nico Coesel

unread,
Jan 1, 2010, 7:51:42 AM1/1/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote:

>
>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>
>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>> startkabels.
>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>
>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.

Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
solderen. Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand. Bij
hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los. Het
nadeel van krimpen is dat je de juiste gereedschappen moet hebben.

Maurits

unread,
Jan 1, 2010, 8:28:09 AM1/1/10
to

"Edmund" <nom...@hotmail.com> schreef in bericht
news:9mj%m.303$Mv3...@newsfe05.iad...


Dikke isolatie heeft geen zin, ze moeten zwaar zijn, met veel koper erin.
Het is maar zelden dat de dikte van de kern vermeld wordt, wel vaak 200, 300
of 400 Amp�re, maar daar wordt mee gesjoemeld bij oa. onze Chinese vrienden.
Maar zo zwaar en dik als voor een dieselvrachtwagenaccu is nou ook weer
niet nodig voor een doorsnee personenautootje.
50 mm� voor de koperen ader is een goede dikte en dan zelf een paar mooie
klemmen eraan zetten kan ook.
http://www.rdae.nl/draad-en-kabel/accukabel/index.php/cPath/33_89 meterwaar
in rood en zwart.


Maurits

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 1, 2010, 1:00:19 PM1/1/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhires$2i1m$1@nl-
news.euro.net:

>
> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
> news:Xns9CF2C7EB337F...@130.133.4.10...
>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhill6$2e2r$1@nl-
>> news.euro.net:
>>
>>>
>>> "sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>> news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>>
>>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>>> startkabels.
>>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>>
>>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>
>> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>>
>
> Dat kan niet bij goed gebruik.

Murphy grijnst van oor tot oor.

> Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
> voor nodig. Fools krijgen alles kapot.

Zaken die uit elkaar vallen net op het moment dat je ze als loeigevaarlijk
item probeert los te rukken en weg te werpen hebben niet zo mijn
voorkeur....:))

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 1, 2010, 1:09:18 PM1/1/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
news:hhkt9c$pg7$1...@nl-news.euro.net:

50mm2 is vrachtwagenkwaliteit, 70mm2 moet je al met een lampje zoeken, die
vind je zelfs nauwelijks in de vrachtwagensector (meer in de agrarische
sector).
25mm2 is goed voor personenauto-benzine, 35mm2 voor diesel.
(bij niet al te grote lengtes; en dat maakt een 50mm2 soms net wat zinniger
(bijna standaard 4.5-5m, itt de 2.5-3.5m van 25/35mm2))

Je moet trouwens geen PVC hebben, maar siliconen of rubber....anders wordt
die zooi onhandelbaar bij temperaturen onder nul.

Laskabel heeft meestal wel de goede isolatie.

Maurits

unread,
Jan 1, 2010, 1:19:26 PM1/1/10
to
"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9CF3C1515D5F...@130.133.4.10...

> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhires$2i1m$1@nl-
> news.euro.net:
>>>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>
>>> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>>>
>>
>> Dat kan niet bij goed gebruik.
>
> Murphy grijnst van oor tot oor.
>
>> Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
>> voor nodig. Fools krijgen alles kapot.
>
> Zaken die uit elkaar vallen net op het moment dat je ze als loeigevaarlijk
> item probeert los te rukken en weg te werpen hebben niet zo mijn
> voorkeur....:))
>

Tja, baggerkwaliteit heb je overal vandaar dat ik mijn kabels zelf heb
gemaakt, overigens nooit nodig gehad omdat ik op tijd nieuwe accu's koop.
Bij mij wordt ie niet ouder dan drie jaar.
Ik heb laatst wel iemand geholpen met mijn startkabels. Hebben ze toch nog
nut.

Om Murphy voor te zijn heb ik wel een passende sleutel klaarliggen om de min
van de accu af te gooien als er ooit brand mocht optreden. Hoewel die min
accupool naar chassis kabel een zgn doorsmeltkabel is die ook werkt als
zekering.


Maurits

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 1, 2010, 2:38:32 PM1/1/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
news:hhlebh$14me$1...@nl-news.euro.net:

> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
> news:Xns9CF3C1515D5F...@130.133.4.10...
>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhires$2i1m$1@nl-
>> news.euro.net:
>>>>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>>
>>>> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>>>>
>>>
>>> Dat kan niet bij goed gebruik.
>>
>> Murphy grijnst van oor tot oor.
>>
>>> Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
>>> voor nodig. Fools krijgen alles kapot.
>>
>> Zaken die uit elkaar vallen net op het moment dat je ze als
>> loeigevaarlijk item probeert los te rukken en weg te werpen hebben niet
>> zo mijn voorkeur....:))
>>
>
> Tja, baggerkwaliteit heb je overal vandaar dat ik mijn kabels zelf heb
> gemaakt, overigens nooit nodig gehad omdat ik op tijd nieuwe accu's
> koop. Bij mij wordt ie niet ouder dan drie jaar.

Je zou ook eens een goede AGM akku kunnen kopen natuurlijk, kun je hem ook
nog eens ongestraft tig keer helemaal leeg trekken....:))
(starthulp is in dat geval wel een probleem, zuigen elk donorvoertuig
falikant leeg, pas met tig ampere laadstroom komt er leven in de brouwerij)

> Ik heb laatst wel iemand geholpen met mijn startkabels. Hebben ze toch
> nog
> nut.
>
> Om Murphy voor te zijn heb ik wel een passende sleutel klaarliggen om de
> min van de accu af te gooien als er ooit brand mocht optreden. Hoewel
> die min accupool naar chassis kabel een zgn doorsmeltkabel is die ook
> werkt als zekering.

De betere vehikels hebben daar sowieso een smeltzekering in zitten.
(die vervolgens geen enkele garage op voorraad heeft, en het gros van de
monteurs weet het ding ook helemaal niet te vinden, in de kabelboom)

Nico Coesel

unread,
Jan 1, 2010, 3:58:59 PM1/1/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote:

>"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
>news:Xns9CF3C1515D5F...@130.133.4.10...
>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhires$2i1m$1@nl-
>> news.euro.net:
>>>>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>>
>>>> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>>>>
>>>
>>> Dat kan niet bij goed gebruik.
>>
>> Murphy grijnst van oor tot oor.
>>
>>> Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
>>> voor nodig. Fools krijgen alles kapot.
>>
>> Zaken die uit elkaar vallen net op het moment dat je ze als loeigevaarlijk
>> item probeert los te rukken en weg te werpen hebben niet zo mijn
>> voorkeur....:))
>>
>
>Tja, baggerkwaliteit heb je overal vandaar dat ik mijn kabels zelf heb
>gemaakt, overigens nooit nodig gehad omdat ik op tijd nieuwe accu's koop.
>Bij mij wordt ie niet ouder dan drie jaar.

Ook zonde van het geld en milieu. Een beetje accu gaat tegenwoordig
zonder problemen 6 a 7 jaar mee. Ik vermoed dat veel accu's onnodig
worden vervangen omdat de accuklemmen vuil zijn of loskomen door de
kou.

Merm...@rm.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 8:08:42 AM1/2/10
to
On 1 Jan 2010 18:09:18 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl> wrote:

WJM en anderen, ik vergeet het zelf ook wel eens, maar bekijk het
eens van de "zijkant" (lateraal denken).

Ik bedoel dit: als je de dikke kabels niet kunt krijgen, kun je
natuurlijk ook een paar te dunne kabels parallel nemen, in elkaar
draaien en dan aan de klemmen bevestigen.

Bij het in elkaar draaien, kun je de 2 kabels zodanig torderen
dat ze als vanzelf in elkaar blijven zitten. Dat is het principe
van het kabelslaan.

In geval van 3 kabels kun je de kabels vlechten. Heb ik zelf wel
eens gedaan, ooit.

>25mm2 is goed voor personenauto-benzine, 35mm2 voor diesel.
>(bij niet al te grote lengtes; en dat maakt een 50mm2 soms net wat zinniger
>(bijna standaard 4.5-5m, itt de 2.5-3.5m van 25/35mm2))
>
>> http://www.rdae.nl/draad-en-kabel/accukabel/index.php/cPath/33_89
>> meterwaar in rood en zwart.
>
>Je moet trouwens geen PVC hebben, maar siliconen of rubber....anders wordt
>die zooi onhandelbaar bij temperaturen onder nul.
>
>Laskabel heeft meestal wel de goede isolatie.
--

Mermelijn

Merm...@rm.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 10:05:03 AM1/2/10
to
On Fri, 01 Jan 2010 12:51:42 GMT, ni...@puntnl.niks (Nico Coesel)
wrote:

>"Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>
>>
>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>
>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>> startkabels.
>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>
>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>
>Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
>solderen. Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand. Bij
>hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los. Het
>nadeel van krimpen is dat je de juiste gereedschappen moet hebben.

Een prachtige samenvatting. Het probleem houdt me wel eens bezig,
en ik denk dat dit inderdaad de argumenten zijn.

Vraag: wat vind je ervan om een krimpverbinding tevens te
solderen? Als de krimpverbinding goed is (goede materialen, goed
uitgevoerd) zal dit niet nodig zijn, neem ik aan.

Maar als je een krimpverbinding hebt die er wat zwak uitziet -
dan lijkt me dat het tevens solderen van die verbinding een
verbetering is. Wat vind jij?

--
Mermelijn

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 11:34:00 AM1/2/10
to

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9CF3D1FB9ACB...@130.133.4.10...

Zal eens kijken volgens mij zit ie niet in de boom maar is het een kort
stukje kabel van min accu naar het dichtbijzijnde stuk blik.
Voordeel is wel dat de startmotor ook is gezekerd.....


Maurits

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 11:43:49 AM1/2/10
to

"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:4b3e617f....@news.planet.nl...

> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>
>>"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
>>news:Xns9CF3C1515D5F...@130.133.4.10...
>>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in news:hhires$2i1m$1@nl-
>>> news.euro.net:
>>>>>> Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>>>
>>>>> Totdat het toch nog eens een keer loeiheet wordt....;))
>>>>>
>>>>
>>>> Dat kan niet bij goed gebruik.
>>>
>>> Murphy grijnst van oor tot oor.
>>>
>>>> Overgedimensioneerde kabels zijn nergens
>>>> voor nodig. Fools krijgen alles kapot.
>>>
>>> Zaken die uit elkaar vallen net op het moment dat je ze als
>>> loeigevaarlijk
>>> item probeert los te rukken en weg te werpen hebben niet zo mijn
>>> voorkeur....:))
>>>
>>
>>Tja, baggerkwaliteit heb je overal vandaar dat ik mijn kabels zelf heb
>>gemaakt, overigens nooit nodig gehad omdat ik op tijd nieuwe accu's koop.
>>Bij mij wordt ie niet ouder dan drie jaar.
>
> Ook zonde van het geld en milieu. Een beetje accu gaat tegenwoordig
> zonder problemen 6 a 7 jaar mee. Ik vermoed dat veel accu's onnodig
> worden vervangen omdat de accuklemmen vuil zijn of loskomen door de
> kou.
>

Als ik al die mensen zie die al dan niet hulp moeten inroepen omdat de accu
uitgeput is denk ik altijd, had nou maar in oktober een nieuwe accu erin
gezet. Dat is ook anticiperen, op het winterseizoen.
De gemeente hier in Leeuwarden begon ook veel te laat met strooien op de
eerste sneeuwdag lagen alle doorgaande wegen ijsschotsen. Rijkswaterstaat
trommelde wel 's nachts de strooiploegen op. Met als gevolg dat de stad goed
van buitenaf bereikbaar was maar dat in de stad alles op slot stond. Files
van 3 uur waren heel normaal.
Waar ze wel vlot mee zijn is het verhogen van de belastingen ;-(
Drie jaar met een accu doen vind ik heel normaal, ik vervang die liever te
vroeg dan te laat. Bovendien slijt ie sneller omdat de kar nogal vaak staat
te braden in de spaanse zon.


Maurits

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 11:59:22 AM1/2/10
to

<Merm...@RM.invalid> schreef in bericht
news:s2huj5p7f10dfo9l0...@4ax.com...


50mm� is prima voor startkabels van 3 m lengte of bij personenautos waar de
accu achterin zit (oa, laatste BMW 3 serie)
Dan heb je ook wat goeds in handen. En ik soldeer zelf een paar goede
klemmen eraan, zorg voor trekontlasting en krimpkousbescherming.

>>Je moet trouwens geen PVC hebben, maar siliconen of rubber....anders wordt
>>die zooi onhandelbaar bij temperaturen onder nul.

Daar heb je gelijk in, maar dat wordt mij te duur in 50mm2.....
Voordeel van siliconensnoer is ook dat het tegen een hete soldeerbout kan,
handig voor meetsnoeren in de elektronica. MIjn Fluke meters hebben dat
allemaal.

Zoals gezegd heb ik de startkabels *zelf* niet nodig omdat ik met een goede
accu op pad ga. Een keer starten, en draaien (op benzine) Diesel is voor
vrachtwagens en bussen ;-)

Maurits

Edmund

unread,
Jan 2, 2010, 12:47:55 PM1/2/10
to

"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
news:4b3deed9....@news.planet.nl...

> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>
>>
>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>
>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>> startkabels.
>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>
>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>
> Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
> solderen.

Koud lassen bestaat niet.

>Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand.

En?

> Bij hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los.

Heb je dat uit een boekje?
Waarom zou tin bij hoge stroom loslaten en welke trillingen
heb je het over bij een fucking startkabel?
Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
En waarom niet met koper of zilver solderen?

>Het nadeel van krimpen is dat je de juiste gereedschappen moet hebben.
>
> --
> Failure does not prove something is impossible, failure simply
> indicates you are not using the right tools...
> nico@nctdevpuntnl (punt=.)
> --------------------------------------------------------------

Edmund


maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 1:23:59 PM1/2/10
to
Maurits <notfo...@example.net> wrote:
> Drie jaar met een accu doen vind ik heel normaal, ik vervang die liever te
> vroeg dan te laat. Bovendien slijt ie sneller omdat de kar nogal vaak staat
> te braden in de spaanse zon.

Zou een accu daar echt veel sneller van slijten? Opzich weet ik dat ik
kennelijk niet de goedkoopste accu's gebruik, maar een 7 jaar oude
Motocraft Zilver-Calcium accu doet het bij mij nog uitstekend, en ik hoor
van meer mensen dat 3 jaar wel een erg conservatieve termijn is.

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 1:38:36 PM1/2/10
to

<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:f0964$4b3f8f3f$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...

Er zit in mijn auto ook zo'n onderhoudsvrije accu met een verklikker die kan
verkleuren van groen maar rood.
Ik heb eigenlijk geen zin om uit te proberen of 4 jaar ook wel kan. Zal je
net zien dat er dan net een winter aankomt met lage temperaturen. Meen dat
bij -12 de capaciteit nog maar de helft is.
Em wat kost is accu nou, 70 euro? Daarvoor ga ik geen risico lopen, ik sjouw
ook spul mee voor onderweg op mijn reizen door Europa. Reparatiestuff, tot
aan een reserve ECU aan toe. Ik probeer zo selfsupporting als mogelijk ze
zijn en dat is tot nu toe goed gegaan.
Een kantoorslaaf zal daar met zijn woonwerkverkeer weinig aan hebben, die
belt de ANWB bij panne ;-)


Maurits

Nico Coesel

unread,
Jan 2, 2010, 1:44:11 PM1/2/10
to
Merm...@RM.invalid wrote:

>On Fri, 01 Jan 2010 12:51:42 GMT, ni...@puntnl.niks (Nico Coesel)
>wrote:
>
>>"Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>>
>>>
>>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>>
>>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>>> startkabels.
>>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>>
>>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>
>>Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
>>solderen. Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand. Bij
>>hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los. Het
>>nadeel van krimpen is dat je de juiste gereedschappen moet hebben.
>
>Een prachtige samenvatting. Het probleem houdt me wel eens bezig,
>en ik denk dat dit inderdaad de argumenten zijn.
>
>Vraag: wat vind je ervan om een krimpverbinding tevens te
>solderen? Als de krimpverbinding goed is (goede materialen, goed
>uitgevoerd) zal dit niet nodig zijn, neem ik aan.

Niet doen. Je krimpt of je soldeert. Niet beiden.

>Maar als je een krimpverbinding hebt die er wat zwak uitziet -
>dan lijkt me dat het tevens solderen van die verbinding een
>verbetering is.

Dat doe ik af en toe weleens bij gebrek aan beter. Maar eigenlijk is
afknippen en een nieuw contact (of wat er ook vastgekrompen is)
aankrimpen het beste.

Nico Coesel

unread,
Jan 2, 2010, 2:01:49 PM1/2/10
to
"Edmund" <nom...@hotmail.com> wrote:

>
>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
>news:4b3deed9....@news.planet.nl...
>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>>
>>>
>>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>>
>>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>>> startkabels.
>>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>>
>>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>
>> Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
>> solderen.
>
>Koud lassen bestaat niet.

Echt wel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_welding

>>Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand.
>
>En?
>
>> Bij hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los.
>
>Heb je dat uit een boekje?
>Waarom zou tin bij hoge stroom loslaten en welke trillingen

Tin heeft een hogere weerstand. Als je veel stroom door een
soldeerverbinding laat lopen, dan wordt de soldeerverbinding heet en
desoldeerd zichzelf.

>heb je het over bij een fucking startkabel?

Startkabels liggen meestal te trillen in de kofferbak of bij het
reservewiel.

>Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>om dat ooit weer lost te krijgen hoor.

Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
elkaar.

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 2:13:05 PM1/2/10
to
"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:4b3f9622....@news.planet.nl...

>>Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>>om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>
> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
> elkaar.
>

Als jij dat doet kan je niet solderen, Coesel.
Er zijn zat soldeerverbindingen die het veel langer uithouden. Daarvan zie
ik dagelijks voorbeelden van.
Apparatuur, kabels enz. allemaal keurig gesoldeerd met lood/tin en veel
ouder dan 30 jaren.
Beetje lopen opnaaien hier, he...


Maurits

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 2:22:18 PM1/2/10
to
"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:4b3f9622....@news.planet.nl...


Ik heb soldeerverbindingen gemaakt die door Philips 25 jaar werden
gegarandeerd, die vallen echt 5 jaar na dato niet uit elkaart

--
Poecilia Reticulata

Rob / Gompy

unread,
Jan 2, 2010, 2:27:37 PM1/2/10
to
"Poecilia Reticulata" <poecilianosp...@gmail.com> schreef in
bericht news:4b3f9cfd$0$96264$dbd4...@news.wanadoo.nl...

>
> Ik heb soldeerverbindingen gemaakt die door Philips 25 jaar werden
> gegarandeerd, die vallen echt 5 jaar na dato niet uit elkaart

Soldeerverbindingen waren juist dat wat bij Philips tv's het euvel waren.
Als een Philips tv het niet deed, dan ging je met de soldeerbout aan de slag
zonder dat er ��n onderdeel werd vervangen.

--
CU, Rob / gompy.net


Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 2, 2010, 2:47:06 PM1/2/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
news:hhnt47$2act$1...@nl-news.euro.net:

Koop een tropische akku (betere afdichting/recirculatie ontluchting), of
wederom een AGM.

Message has been deleted

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 2:50:20 PM1/2/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> schreef in bericht
news:hho6n0$q7j$1...@bozweb.net...

Het gaat niet over tv's, die gingen door een soldeerbad, het gaat over
handgesoldeerde telefooncentrales

--
Poecilia Reticulata

Nico Coesel

unread,
Jan 2, 2010, 2:51:16 PM1/2/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote:

>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
>news:4b3f9622....@news.planet.nl...
>>>Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>>>om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>>
>> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
>> elkaar.
>>
>
>Als jij dat doet kan je niet solderen, Coesel.

Ik kan juist heel goed solderen.

>Er zijn zat soldeerverbindingen die het veel langer uithouden. Daarvan zie
>ik dagelijks voorbeelden van.
>Apparatuur, kabels enz. allemaal keurig gesoldeerd met lood/tin en veel
>ouder dan 30 jaren.

Trek maar eens aan die oude kabels. De kans is groot dat je de
soldeerverbinding zo uit elkaar trekt. Bij de PTT werd vroeger ook
veel gesoldeerd. Daar zijn ze o.a. vanwege het verouderen van de
soldeerverbindingen vanaf gestapt.

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 2, 2010, 2:54:34 PM1/2/10
to
Merm...@RM.invalid wrote in
news:s2huj5p7f10dfo9l0...@4ax.com:

Dat in elkaar draaien zou ik maar laten, die 2x meer isolatie-doorsnee en
pakkumbeet 4x grotere overall-diameter maakt de zooi 4x zo stug als 1x
50mm2 (flutterige 16mm2 startkabels bestaan trouwens ook, voor denkt dat er
wel een ondergrens zal zijn....8-))



> Bij het in elkaar draaien, kun je de 2 kabels zodanig torderen
> dat ze als vanzelf in elkaar blijven zitten. Dat is het principe
> van het kabelslaan.

Volstrekt onhandelbaar, zeker bij kou.
(die dunne zijn sowieso zelden van siliconen of (butyleen)rubber)



> In geval van 3 kabels kun je de kabels vlechten. Heb ik zelf wel
> eens gedaan, ooit.

Voor nood kan alles, en mogelijk is het zelfs goedkoper, maar zinnig is het
niet, zeker niet als je ook nog alle 2-3 kabels in 1 tang wilt knutselen.
(8-12 losse tangen lijkt me niet zo'n succes, zelfs als je die al per 2-3
op 1 pool zou *kunnen* klemmen (normaliger onmogelijk))

Btw, ook oppassen met die 'handige' akkupool-snelsluitingen, met rood of
blauw deksel.
Probeer die maar eens te hulpstarten, of daarmee zelf als hulpstart-
voertuig te fungeren.
Godsonmogelijk.
(het metaal is pas bereikbaar voor de tang/klem als je de klep ontgrendeld,
en op dat moment is er geen kontakt meer tussen kabel en pool)
(je kunt er dus hooguit de akku mee opladen, hulpstarten zelf kan niet)

>>25mm2 is goed voor personenauto-benzine, 35mm2 voor diesel.
>>(bij niet al te grote lengtes; en dat maakt een 50mm2 soms net wat
>>zinniger (bijna standaard 4.5-5m, itt de 2.5-3.5m van 25/35mm2))
>>
>>> http://www.rdae.nl/draad-en-kabel/accukabel/index.php/cPath/33_89
>>> meterwaar in rood en zwart.
>>
>>Je moet trouwens geen PVC hebben, maar siliconen of rubber....anders
>>wordt die zooi onhandelbaar bij temperaturen onder nul.
>>
>>Laskabel heeft meestal wel de goede isolatie.

--

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 2, 2010, 2:57:42 PM1/2/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
news:hhnu1d$2aoq$1...@nl-news.euro.net:

Complete 50mm2 startkabels (dus niet van de rol) kun je volgens mij niet
eens in PVC krijgen....hoort gewoon niet thuis in die tak van industrie.

En die sets zijn dan ook gelijk 4.5m lang, dat lukt je bij 25/35mm2 amper.

> Voordeel van siliconensnoer is ook dat het tegen een hete soldeerbout
> kan, handig voor meetsnoeren in de elektronica. MIjn Fluke meters hebben
> dat allemaal.

Voordeel is juist dat je het, bij extreme kou, ook weer compact kunt
oprollen....dat alleen al maakt de keus qua ruimtebeslag tussen 25/35mm2 en
50mm2 een stuk makkelijker.



> Zoals gezegd heb ik de startkabels *zelf* niet nodig omdat ik met een
> goede accu op pad ga. Een keer starten, en draaien (op benzine) Diesel
> is voor vrachtwagens en bussen ;-)
>
>
>
> Maurits
>
>

--

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 3:08:09 PM1/2/10
to
Maurits <notfo...@example.net> wrote:
> <maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
>> Maurits <notfo...@example.net> wrote:
>>> Drie jaar met een accu doen vind ik heel normaal, ik vervang die liever te
>>> vroeg dan te laat. Bovendien slijt ie sneller omdat de kar nogal vaak
>>> staat te braden in de spaanse zon.
>> Zou een accu daar echt veel sneller van slijten? Opzich weet ik dat ik
>> kennelijk niet de goedkoopste accu's gebruik, maar een 7 jaar oude
>> Motocraft Zilver-Calcium accu doet het bij mij nog uitstekend, en ik hoor
>> van meer mensen dat 3 jaar wel een erg conservatieve termijn is.
> Er zit in mijn auto ook zo'n onderhoudsvrije accu met een verklikker die kan
> verkleuren van groen maar rood.
> Ik heb eigenlijk geen zin om uit te proberen of 4 jaar ook wel kan. Zal je
> net zien dat er dan net een winter aankomt met lage temperaturen. Meen dat
> bij -12 de capaciteit nog maar de helft is.

Dat zou heel goed kunnen kloppen... Nou heb ik nog de bijkomende factor
dat ik de accu afgelopen jaar van een dieseltje (waar hij op berekend was)
in een benzinewagen heb gelepeld, dus dat betekent nog weer een paar jaar
extra wegens de overcapaciteit :-)

> Em wat kost is accu nou, 70 euro? Daarvoor ga ik geen risico lopen, ik sjouw
> ook spul mee voor onderweg op mijn reizen door Europa. Reparatiestuff, tot
> aan een reserve ECU aan toe. Ik probeer zo selfsupporting als mogelijk ze
> zijn en dat is tot nu toe goed gegaan.
> Een kantoorslaaf zal daar met zijn woonwerkverkeer weinig aan hebben, die
> belt de ANWB bij panne ;-)

Ik geef je op langere reizen wat dat betreft geen ongelijk. Ik heb
weliswaar buitenlanddekking afgesloten bij mijn pechhulpverzekering, maar
hoop daar toch nooit gebruik van te hoeven maken. En tsja, 70 euro is voor
mij waarschijnlijk meer geld dan voor jou, dus ziedaar de afweging...

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 3:25:49 PM1/2/10
to
Maurits <notfo...@example.net> wrote:
> "Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
>>>Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>>>om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
>> elkaar.
> Er zijn zat soldeerverbindingen die het veel langer uithouden. Daarvan zie
> ik dagelijks voorbeelden van.
> Apparatuur, kabels enz. allemaal keurig gesoldeerd met lood/tin en veel
> ouder dan 30 jaren.
> Beetje lopen opnaaien hier, he...

Bij hitte en triling houdt een soldeerverbinding het soms nog geen 5 jaar
uit (mooi dik handgesoldeerd is vaak wel al beter dan machinaal)... Maar
ik schat zelf ook in dat een stel gesoldeerde startkabels het meerdere
autolevens zullen uithouden.

Gewoon wat meetrillen in de kofferbak telt wat dat betreft ook niet als
trilling.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 3:29:33 PM1/2/10
to
Rob / Gompy <usen...@gompy.net> wrote:
> "Poecilia Reticulata" <poecilianosp...@gmail.com> schreef in
>> Ik heb soldeerverbindingen gemaakt die door Philips 25 jaar werden
>> gegarandeerd, die vallen echt 5 jaar na dato niet uit elkaart
> Soldeerverbindingen waren juist dat wat bij Philips tv's het euvel waren.
> Als een Philips tv het niet deed, dan ging je met de soldeerbout aan de slag
> zonder dat er ??n onderdeel werd vervangen.

Klopt, maar dat ging dan doorgaans om printplaten die in een golfbad
gesoldeerd waren. Na het debacle met de K40 ging men er dan ook toe over
om zware onderdelen met een robot na te solderen (maar dan weer niet het
verticaal-IC, er moest wat overblijven voor de monteur). Ik vermoed dan
ook dat Poecilia doelt op een draad die door een soldeeroog gelust en dan
gesoldeerd wordt. Mogelijk zelfs niet bij de consumentenafdeling, maar bij
Electroacoustics of bij PTI.

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 3:30:50 PM1/2/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:62477$4b3fabcd$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...


Als ik dikke solderingen maakte, werden die juist afgekeurd, bij de mooiste
solderingen kon je de afzonderlijke draadjes juist tellen

--
Poecilia Reticulata

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 3:32:36 PM1/2/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:17c3c$4b3facad$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...


PTI inderdaad en later bij de PTN

--
Poecilia Reticulata

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 3:34:13 PM1/2/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> Werkelijk? Ik heb hier gesoldeerde apparaten die veel ouder zijn, en
> die doen het nog perfect.

Leuk dat je het zegt, ik heb op het moment een Philips TV van 1958 (dus
bijna 52 jaar oud) bij de kachel staan om hem na zo'n 28 jaar stilstand
weer voor het eerst te laten spelen. Als er iets aan mankeert, zullen het
geen solderingen zijn. Over teerknollen maak ik me nog heel even niet
druk, daarvan zijn er denkelijk al een aantal vervangen, en als ik bij het
testen wat opblaas heb ik genoeg vervangend materiaal, het gaat nu even
puur om de sport wat er na lange opslag nog van zo'n toestel over is.
Eenzelfde exemplaar dat ik ongezien verkocht had, speelde echter prima.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 3:35:42 PM1/2/10
to
Poecilia Reticulata <poecilianosp...@gmail.com> wrote:
> "Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> schreef in bericht
>> "Poecilia Reticulata" <poecilianosp...@gmail.com> schreef in
>>> Ik heb soldeerverbindingen gemaakt die door Philips 25 jaar werden
>>> gegarandeerd, die vallen echt 5 jaar na dato niet uit elkaart
>> Soldeerverbindingen waren juist dat wat bij Philips tv's het euvel waren.
>> Als een Philips tv het niet deed, dan ging je met de soldeerbout aan de
>> slag zonder dat er ??n onderdeel werd vervangen.

> Het gaat niet over tv's, die gingen door een soldeerbad, het gaat over
> handgesoldeerde telefooncentrales

Dan zat ik er met PTI dus niet ver naast? ;-)

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 3:38:18 PM1/2/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:e6974$4b3fae1e$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...

idd
--
Poecilia Reticulata

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 3:40:13 PM1/2/10
to

<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:17c3c$4b3facad$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...

Wat ook wel gebeurde was eerst een rond holnietje slaan in het gat op de PCB
en daar de trafo met soldeerpennen in solderen.
Lastig te vervangen! Die rode trafo's in duitse KTV's kan ik me nog goed
herinneren ;-(
Die K40's werden door een soldeerploeg bij de mensen thuis bewerkt.

Maurits

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 3:53:31 PM1/2/10
to
"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:4b3fa00f....@news.planet.nl...
> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:


>>> Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit elkaar.

>>Als jij dat doet kan je niet solderen, Coesel.
> Ik kan juist heel goed solderen.
>>Er zijn zat soldeerverbindingen die het veel langer uithouden. Daarvan zie
>>ik dagelijks voorbeelden van.
>>Apparatuur, kabels enz. allemaal keurig gesoldeerd met lood/tin en veel
>>ouder dan 30 jaren.
> Trek maar eens aan die oude kabels. De kans is groot dat je de
> soldeerverbinding zo uit elkaar trekt. Bij de PTT werd vroeger ook
> veel gesoldeerd. Daar zijn ze o.a. vanwege het verouderen van de
> soldeerverbindingen vanaf gestapt.

Maar *een* soldeerverbinding bestaat niet. Ik begrijp nu dat je het in
tweede instantie hebt over gesoldeerde PTT kabels.
Wire wrappen deden wij al tig jaar geleden bij Control Data, nog voor het IC
tijdperk. Maar de Amphenol connectors (vergulde kontakten, ook aan de
soldeerkant) werden wel gewoon gesoldeerd. Ook legerapparatuur en andere
profs gebruiken soldeer.
Niks mis mee, een gesoldeerde kabel heeft trekontlasting zodat de gebruiker
nooit de soldering mechanisch kan belasten.
Ik heb hier spul staan, inclusief bekabeling die veel ouder is en nog steeds
goed werkt.


Maurits

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 2, 2010, 4:00:51 PM1/2/10
to
Poecilia Reticulata <poecilianosp...@gmail.com> wrote:
> <maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
>> Bij hitte en triling houdt een soldeerverbinding het soms nog geen 5 jaar
>> uit (mooi dik handgesoldeerd is vaak wel al beter dan machinaal)... Maar
>> ik schat zelf ook in dat een stel gesoldeerde startkabels het meerdere
>> autolevens zullen uithouden.
>> Gewoon wat meetrillen in de kofferbak telt wat dat betreft ook niet als
>> trilling.
> Als ik dikke solderingen maakte, werden die juist afgekeurd, bij de mooiste
> solderingen kon je de afzonderlijke draadjes juist tellen

Dat heb ik ook altijd als mooi geleerd, maar in mijn reparatie-ervaring
zit je op een printplaat beter als de soldering nog net niet bol staat.

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 4:10:53 PM1/2/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:88e3d$4b3fb403$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...


Als het hol staat, is het naar binnen gezogen, dus goed, bol ligt er vaak
bovenop

--
Poecilia Reticulata

Nico Coesel

unread,
Jan 2, 2010, 4:12:54 PM1/2/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:

>Nico Coesel <ni...@puntnl.niks> schreef op Sat, 2 Jan 2010 19:01:49 GMT in artikel <4b3f9622....@news.planet.nl>:


>> "Edmund" <nom...@hotmail.com> wrote:
>>
>> >
>> >"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
>> >news:4b3deed9....@news.planet.nl...
>>

>> >>Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand.
>> >
>> >En?
>> >
>> >> Bij hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los.
>> >
>> >Heb je dat uit een boekje?
>> >Waarom zou tin bij hoge stroom loslaten en welke trillingen
>>
>> Tin heeft een hogere weerstand. Als je veel stroom door een
>> soldeerverbinding laat lopen, dan wordt de soldeerverbinding heet en
>> desoldeerd zichzelf.
>>
>> >heb je het over bij een fucking startkabel?
>>
>> Startkabels liggen meestal te trillen in de kofferbak of bij het
>> reservewiel.
>>
>> >Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>> >om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>>
>> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
>> elkaar.
>

>Werkelijk? Ik heb hier gesoldeerde apparaten die veel ouder zijn, en
>die doen het nog perfect.

Zal wel, maar je trekt de onderdelen zo los terwijl je dat met een
verse solderverbinding niet lukt.

Maurits

unread,
Jan 2, 2010, 4:31:06 PM1/2/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:656d4$4b3fa7a9$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl...

> Maurits <notfo...@example.net> wrote:
> Ik geef je op langere reizen wat dat betreft geen ongelijk. Ik heb
> weliswaar buitenlanddekking afgesloten bij mijn pechhulpverzekering, maar
> hoop daar toch nooit gebruik van te hoeven maken. En tsja, 70 euro is voor
> mij waarschijnlijk meer geld dan voor jou, dus ziedaar de afweging...>

Ok, gelukkig heb je niet iedere maand een accu nodig <grin>


Maurits

Message has been deleted

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 2, 2010, 4:55:57 PM1/2/10
to
"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
news:100102$224...@Jawade.Naaldwijk.nl...
> maa...@wf.dd.invalid schreef op Sat, 2 Jan 2010 21:34:13 +0100 in artikel
> <87950$4b3fadc5$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl>:
> En bakelieten telefoon is hier nog in bedrijf, het interieur is een
> lust voor het oog. Wat transistorradio's ('60-ers), niet kapot te
> krijgen, een 'bakkie' ('70-er, nog als nieuw) en een paar bandrecorders
> ('50, crt en '60) die met de oude banden prima spelen. Ik schat dat
> goed soldeerwerk wel 100 jaar meegaat.
>


Als het goed en gasdicht is gesoldeerd, valt het ook na 100 jaar nog niet
uit elkaar hoor
--
Poecilia Reticulata

Rob / Gompy

unread,
Jan 2, 2010, 4:59:02 PM1/2/10
to
"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
news:100102$204...@Jawade.Naaldwijk.nl...

>
> Werkelijk? Ik heb hier gesoldeerde apparaten die veel ouder zijn, en
> die doen het nog perfect.

Bij HF-gedeelte zijn soldeerverbindingen meestal gaar na x-jaar.
Ik heb nog een autoradio met een losse 6 Volt / 220 omvormer.
Radio speelt perfect, maar de verbindingen in de omvormer zijn altijd weer
gaar na x-tijd.
Dat is trouwens ook het euvel bij de Philipds tv's, het HF-gedeelte was
(haast) altijd het probleem.
Je pikte de slechte verbindingen er zo uit, daar zat een donker grijs
ringetje in de soldering.

Message has been deleted

"E.S.®"

unread,
Jan 3, 2010, 4:08:10 AM1/3/10
to
Maurits schreef:

> "Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
> news:4b3f9622....@news.planet.nl...

>>> Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>>> om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>>
>> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
>> elkaar.
>>
>
> Als jij dat doet kan je niet solderen, Coesel.
> Er zijn zat soldeerverbindingen die het veel langer uithouden. Daarvan
> zie ik dagelijks voorbeelden van.
> Apparatuur, kabels enz. allemaal keurig gesoldeerd met lood/tin en veel
> ouder dan 30 jaren.
> Beetje lopen opnaaien hier, he...
>
>
> Maurits

Een vriend van mij is installateur en komt regelmatig lekkages tegen van
waterleidingen in betonnen afwerkvloeren.
Zo'n 25 jaar geleden wilde men de warmwaterleidingen nog wel eens
solderen met tin welke een laag of geen zilvergehalte had.
Door het door de jaren heen veel afkoelen en opwarmen van de
verbindingen worden ze bros en gaat de boel los en lekken.

Ik weet niet of de gebruikte materialen in het loodgieterswerk veel
afwijkt tov die bij elektronica, anders zou dat het eea kunnen verklaren
waarom jullie daar anders over denken.
--

Mvg, Eric

Edmund

unread,
Jan 3, 2010, 4:51:18 AM1/3/10
to

"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
news:4b3f9622....@news.planet.nl...

> "Edmund" <nom...@hotmail.com> wrote:
>
>>
>>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
>>news:4b3deed9....@news.planet.nl...
>>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>>>
>>>>
>>>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>>>
>>>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>>>> startkabels.
>>>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>>>
>>>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>
>>> Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
>>> solderen.
>>
>>Koud lassen bestaat niet.
>
> Echt wel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_welding

Oh, en daar is geen temperatuurstijging bij te pas gekomen??
Looks me strong.

IFAIK is lassen " met hetzlefde materiaal aan elkaar samensmelten"
gaat niet onder het respectievelijke smeltpunt zou ik denken.


>
>>>Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand.
>>
>>En?
>>
>>> Bij hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los.
>>
>>Heb je dat uit een boekje?
>>Waarom zou tin bij hoge stroom loslaten en welke trillingen
>
> Tin heeft een hogere weerstand. Als je veel stroom door een
> soldeerverbinding laat lopen, dan wordt de soldeerverbinding heet en
> desoldeerd zichzelf.

Ja hoor heb je dat al eens geprobeerd? Hoeveel teveel stroom laat je
er dan hoe lang doorheen lopen? Tuurlijk zou het kunnen maar
niet in het eggie.


>
>>heb je het over bij een fucking startkabel?
>
> Startkabels liggen meestal te trillen in de kofferbak of bij het
> reservewiel.

Er staat een te verwaarlozen kracht of buiging op zo'n verbinding
al stop je zo'n kabel in een achtbaan, Dat gaat heel beslist niet
stuktrillen.


>
>>Als ik een kabeltje soldeer dan zal je er een flinke kluif aan hebben
>>om dat ooit weer lost te krijgen hoor.
>
> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
> elkaar.

Er zijn vele huizen met gesoldeerde water en gasleidingen het
weet ik uit ervaring soms heel slecht en gedeeltelijk geslodeerde
verbindingen, ouder dan 30 jaar en het zit nog steeds vast zonder
lekkage.

>
> --
> Failure does not prove something is impossible, failure simply
> indicates you are not using the right tools...
> nico@nctdevpuntnl (punt=.)
> --------------------------------------------------------------

Edmund


Nico Coesel

unread,
Jan 3, 2010, 7:41:15 AM1/3/10
to
"Edmund" <nom...@hotmail.com> wrote:

>
>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
>news:4b3f9622....@news.planet.nl...
>> "Edmund" <nom...@hotmail.com> wrote:
>>
>>>
>>>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> wrote in message
>>>news:4b3deed9....@news.planet.nl...
>>>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote:
>>>>
>>>>>
>>>>>"sidius" <n...@home.nl> schreef in bericht
>>>>>news:hhiis6$2bs2$1...@nl-news.euro.net...
>>>>>>
>>>>>>> Je moet de dunne kabels eerst solderen; meestal zit er een slechte
>>>>>>> krimpverbinding in. Dan moet je de accu van de te starten auto eerst
>>>>>>> laden vanuit de andere auto. Dan kun je wel starten met dunne
>>>>>>> startkabels.
>>>>>> solderen geeft een mindere verbinding als een goede persaansluiting!
>>>>>
>>>>>Kan allebei, solderen is niet slechter dan crimpen.
>>>>
>>>> Een goede krimpverbinding (koud lassen) is inderdaad beter dan
>>>> solderen.
>>>
>>>Koud lassen bestaat niet.
>>
>> Echt wel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_welding
>
>Oh, en daar is geen temperatuurstijging bij te pas gekomen??
>Looks me strong.
>
>IFAIK is lassen " met hetzlefde materiaal aan elkaar samensmelten"
>gaat niet onder het respectievelijke smeltpunt zou ik denken.

Metaal vloeit ook onder druk. En dat is precies wat er tijdens het
krimpen gebeurt.

>>>>Tin is mechanisch zwak en heeft een hogere weerstand.
>>>
>>>En?
>>>
>>>> Bij hoge stromen en of trillingen laat een soldeerverbinding los.
>>>
>>>Heb je dat uit een boekje?
>>>Waarom zou tin bij hoge stroom loslaten en welke trillingen
>>
>> Tin heeft een hogere weerstand. Als je veel stroom door een
>> soldeerverbinding laat lopen, dan wordt de soldeerverbinding heet en
>> desoldeerd zichzelf.
>
>Ja hoor heb je dat al eens geprobeerd? Hoeveel teveel stroom laat je
>er dan hoe lang doorheen lopen? Tuurlijk zou het kunnen maar
>niet in het eggie.

Schroef maar eens een wat oudere TV, TFT monitor of computervoeding
open. Ik kom regelmatig solderingen tegen die van ellende uit elkaar
vallen.

>> Dat lijkt maar zo. Na 30 jaar valt een soldeerverbinding vanzelf uit
>> elkaar.
>
>Er zijn vele huizen met gesoldeerde water en gasleidingen het
>weet ik uit ervaring soms heel slecht en gedeeltelijk geslodeerde
>verbindingen, ouder dan 30 jaar en het zit nog steeds vast zonder
>lekkage.

Klopt, daarom is de soldeerverbinding bij een waterleiding heel dun en
over een groot oppervlak. Tijdens het solderen lost een beetje koper
op in het tin wat weer bijdraagt aan een sterkere verbinding.

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 8:00:39 AM1/3/10
to
"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
news:4b408d90....@news.planet.nl...

>
> Schroef maar eens een wat oudere TV, TFT monitor of computervoeding
> open. Ik kom regelmatig solderingen tegen die van ellende uit elkaar
> vallen.

En in welk gedeelte is dat ?

> Klopt, daarom is de soldeerverbinding bij een waterleiding heel dun en
> over een groot oppervlak. Tijdens het solderen lost een beetje koper
> op in het tin wat weer bijdraagt aan een sterkere verbinding.

http://tinyurl.com/ybeysap

Maurits

unread,
Jan 3, 2010, 8:44:42 AM1/3/10
to

""E.S.�"" <"not"@\"invalid\".nl> schreef in bericht
news:hhpmpq$3sm$1...@news.eternal-september.org...

je hebt 60/40 en 40/60 lood/tin met en zonder harskern met en zonder
vloeimiddel. In mijn huis houden de warmwaterleidingen het prima en die zijn
allemaal gesoldeerd en behoorlijk oud.
In mijn carriere ben ik welgeteld 1 keer een TV tegengekomen waar een
weerstandje zo van de print kon worden geplukt. Dat was volgens mij een
maandagmorgen model waarvan het golfsoldeerbad te laag in temperatuur stond
afgesteld. Materiaalziektes als tinpest komen wel voor maar zeer sporadisch.
Coesel doet net of alles naar 30 j uit elkaar valt en dat is niet zo.
Er is zat apparatuur en kabels en koperen buis wat veel langer goed
gesoldeerd blijkt te zijn.
Uitzonderingen zal je altijd blijven houden en dat is maar goed ook.
Maar ik sta altijd open voor bewijs liefst met foto en gedocumenteerd
materiaal wat er allemaal na 30 jaar van ellende uit elkaar valt. Dat kan
best een boeiende site opleveren (wat ads erbij en er is een nieuwe
ondernemer opgestaan)


Maurits

Maurits

unread,
Jan 3, 2010, 9:05:35 AM1/3/10
to

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
news:Xns9CF4D53C2681...@130.133.4.10...
> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in

> Complete 50mm2 startkabels (dus niet van de rol) kun je volgens mij niet
> eens in PVC krijgen....hoort gewoon niet thuis in die tak van industrie.
>
> En die sets zijn dan ook gelijk 4.5m lang, dat lukt je bij 25/35mm2 amper.
>

50mm� en 3 mtr lijkt mij voldoende....
Bij gebrek aan voldoend zware elektrieke soldeerbout kan er ook altijd met
de vlam gesoldeerd worden. Er zijn hele mooie koperen accuknijpers te koop.


> Voordeel is juist dat je het, bij extreme kou, ook weer compact kunt
> oprollen....dat alleen al maakt de keus qua ruimtebeslag tussen 25/35mm2
> en
> 50mm2 een stuk makkelijker.
>

Zal best met siliconenrubber ommanteling te koop zijn in die dikte van 50mm�
.. prijs?

Maurits

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 9:11:48 AM1/3/10
to
Jawade <Henk_...@hotmail.com> wrote:
> maa...@wf.dd.invalid schreef op Sat, 2 Jan 2010 21:34:13 +0100 in artikel <87950$4b3fadc5$d4549fe0$21...@news1.tudelft.nl>:
> En bakelieten telefoon is hier nog in bedrijf, het interieur is een
> lust voor het oog. Wat transistorradio's ('60-ers), niet kapot te
> krijgen, een 'bakkie' ('70-er, nog als nieuw) en een paar bandrecorders
> ('50, crt en '60) die met de oude banden prima spelen. Ik schat dat
> goed soldeerwerk wel 100 jaar meegaat.

De kunst is om de soldering niet mechanisch te belasten. Dat is
waarschijnlijk ook de reden dat de professionele solderingen die Poecilia
noemde letterlijk een eeuwigheid mee kunnen gaan. In professionele
apparatuur vermoed ik dat bovendien elke soldering optisch gecontroleerd
werd voordat het apparaat klaar was, en de uitvallers in
consumentenapparatuur zijn er na 40 jaar wel tussenuit ;-)

Maurits

unread,
Jan 3, 2010, 9:36:24 AM1/3/10
to

<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:573f3$4b40a5a4$d4549fe0$31...@news1.tudelft.nl...


Bij Control Data Amersfoort werden bij de assemblage van tapeloopwerken (met
die grote 2 inch banden) de gesoldeerde multipolige Amphenol pluggen
steekproefsgewijs gecontroleerd (over elke soldering zat weer een stukje
kous)
Wire wrappen werd niet gecontroleerd (4kante pinnen met daarom een tonnetje
draad) dat was 100% goed.
Bij army/space ed. is er inderdaad optische controle naderhand voor elke
soldering, en de tril en temperatuurproef.


Maurits

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 3, 2010, 9:44:31 AM1/3/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:573f3$4b40a5a4$d4549fe0$31...@news1.tudelft.nl...


Klopt helemaal, je was ongeveer 14 dagen met een rek bezig, elke soldering
zat aan een lusje, dus geen mechanische belasting en vervolgens ging het rek
naar de controle, die er ook een dag zoet mee was om alles te controleren

--
Poecilia Reticulata

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 3, 2010, 9:48:20 AM1/3/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> schreef in bericht
news:hhqa19$7p7$1...@nl-news.euro.net...

Wire wrappen heb ik inderdaad ook nog gedaan, ik heb daar een 3 daagse
opleiding voor gedaan in Den Haag, smorgens werden er 10 wraps gemaakt die
er weer werden afgetrokken, de kracht die daarvoor nodig was moest tussen
een bepaald gemiddelde zitten, was dat smorgens goed, dan mocht je voor de
rest van de dag los

--
Poecilia Reticulata

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 10:50:16 AM1/3/10
to
Rob / Gompy <usen...@gompy.net> wrote:
> "Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
>> Werkelijk? Ik heb hier gesoldeerde apparaten die veel ouder zijn, en
>> die doen het nog perfect.
> Bij HF-gedeelte zijn soldeerverbindingen meestal gaar na x-jaar.
> Ik heb nog een autoradio met een losse 6 Volt / 220 omvormer.
> Radio speelt perfect, maar de verbindingen in de omvormer zijn altijd weer
> gaar na x-tijd.
> Dat is trouwens ook het euvel bij de Philipds tv's, het HF-gedeelte was
> (haast) altijd het probleem.
> Je pikte de slechte verbindingen er zo uit, daar zat een donker grijs
> ringetje in de soldering.

Dat grijze ringetje is in al die jaren niet veranderd, behalve dan dat het
(op een serie Sony TV's van midden jaren '90 na als laatstbekende met zo'n
fout) eigenlijk nooit meer in het HF-gedeelte zit, maar weer net als bij
jouw omvormer, in de gedeeltes die aan mechanische en/of thermische
belasting onderhevig zijn.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 10:57:51 AM1/3/10
to
"E.S.?" <"not"@\"invalid\".nl> wrote:
> Een vriend van mij is installateur en komt regelmatig lekkages tegen van
> waterleidingen in betonnen afwerkvloeren.

Dat zijn de vervelendste...

> Zo'n 25 jaar geleden wilde men de warmwaterleidingen nog wel eens
> solderen met tin welke een laag of geen zilvergehalte had.
> Door het door de jaren heen veel afkoelen en opwarmen van de
> verbindingen worden ze bros en gaat de boel los en lekken.

Ik vraag me af of die leidingen niet ook gewoon een wedstrijdje liggen te
doen met het beton: wie buigt of barst als eerste... Dan maakt goed of
slecht tin misschien maar een paar jaar verschil?

Ik ben erg benieuwd hoe dat in mijn gerenoveerde flat gaat werken, daar
zijn alle waterleidingen in de betonnen vloer gelegd, weliswaar
grotendeels in flexibele voering die vermoedelijk enige beweging toestaat
maar juist rond de koppelingen natuurlijk niet. De koppelingen zijn
gekneld met een soort krimptang. Zelfs die van de gasleidingen (die
overigens niet in de vloer liggen, maar wel netjes weggesmeerd). Ik had
het nog nooit gezien, maar zo gaat dat tegenwoordig kennelijk.

> Ik weet niet of de gebruikte materialen in het loodgieterswerk veel
> afwijkt tov die bij elektronica, anders zou dat het eea kunnen verklaren
> waarom jullie daar anders over denken.

Ik dacht dat alle genoemde ervaringen uit de electronica afkomstig waren,
maar ook daar verschilt het natuurlijk afhankelijk van het gebruik en per
ontwerp en per montagemethode hoe een soldering zich zal houden.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 11:19:10 AM1/3/10
to
Nico Coesel <ni...@puntnl.niks> wrote:
> Schroef maar eens een wat oudere TV, TFT monitor of computervoeding
> open. Ik kom regelmatig solderingen tegen die van ellende uit elkaar
> vallen.

Klopt. Dat is een van de nadelen van het golfsoldeerprocede. Bij een
verkeerde afstelling kunnen alle onderdelen te dun gesoldeerd zijn,
terwijl bij een goede afstelling alsnog te weinig mechanische sterkte
wordt verkregen op de thermisch of mechanisch belaste componenten. Na het
al eerder genoemde K40 debacle is Philips ertoe overgegaan om de
thermisch- en mechanisch- belaste componenten die bovendien belangrijk
waren voor de brandveiligheid robotisch "met de hand" na te solderen.

Waarom alleen de componenten die ook verband hielden met de veiligheid en
niet beruchte solderingen zoals in de verticale afbuiging of electrisch
wat minder zwaar belaste solderingen in de voeding? Simpel: het moest ook
weer niet te duur worden. Golfsolderen is juist ingevoerd omdat het zo
lekker goedkoop was.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 11:22:28 AM1/3/10
to
Maurits <notfo...@example.net> wrote:
> Uitzonderingen zal je altijd blijven houden en dat is maar goed ook.
> Maar ik sta altijd open voor bewijs liefst met foto en gedocumenteerd
> materiaal wat er allemaal na 30 jaar van ellende uit elkaar valt. Dat kan
> best een boeiende site opleveren (wat ads erbij en er is een nieuwe
> ondernemer opgestaan)

Ik denk dat een groot deel van de loodvrij gesoldeerde apparaten na 30
jaar uitelkaar is gevallen. In elk geval de apparatuur uit de eerste jaren
waarin men probeerde een zo goed mogelijk (het minst slechte) proces te
vinden. Sterker nog, als je de X-Box 360 meetelt... Daarvan viel al bijna
100% binnen een paar jaar uit vanwege slechte solderingen aan een
loodvrije BGA.

Message has been deleted

Poecilia Reticulata

unread,
Jan 3, 2010, 12:24:22 PM1/3/10
to
"Jawade" <Henk_...@hotmail.com> schreef in bericht
news:100103$180...@Jawade.Naaldwijk.nl...
> Poecilia Reticulata <poecilianosp...@gmail.com> schreef op Sun,
> 3 Jan 2010 15:48:20 +0100 in artikel
> <4b40ae47$0$55469$dbd4...@news.wanadoo.nl>:

>> "Maurits" <notfo...@example.net> schreef in bericht
>> news:hhqa19$7p7$1...@nl-news.euro.net...
>> >
>> > Bij Control Data Amersfoort werden bij de assemblage van tapeloopwerken
>> > (met die grote 2 inch banden) de gesoldeerde multipolige Amphenol
>> > pluggen steekproefsgewijs gecontroleerd (over elke soldering zat weer
>> > een stukje kous)
>> > Wire wrappen werd niet gecontroleerd (4kante pinnen met daarom een
>> > tonnetje draad) dat was 100% goed.
>> > Bij army/space ed. is er inderdaad optische controle naderhand voor
>> > elke soldering, en de tril en temperatuurproef.
>>
>> Wire wrappen heb ik inderdaad ook nog gedaan, ik heb daar een 3 daagse
>> opleiding voor gedaan in Den Haag, smorgens werden er 10 wraps gemaakt
>> die er weer werden afgetrokken, de kracht die daarvoor nodig was moest
>> tussen een bepaald gemiddelde zitten, was dat smorgens goed, dan mocht je
>> voor de rest van de dag los
>
> Hoorde ook bij mijn opleiding. Grappig is wel, dat de pinnetjes....
> gesoldeerd zaten. :-)
>

Het is dan ook onzin om solderen te verketteren

--
Poecilia Reticulata

Nico Coesel

unread,
Jan 3, 2010, 12:34:51 PM1/3/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> wrote:

>"Nico Coesel" <ni...@puntnl.niks> schreef in bericht
>news:4b408d90....@news.planet.nl...
>>
>> Schroef maar eens een wat oudere TV, TFT monitor of computervoeding
>> open. Ik kom regelmatig solderingen tegen die van ellende uit elkaar
>> vallen.
>
>En in welk gedeelte is dat ?

Meestal vermogenshalfgeleiders, connectoren (mechanische belasting) en
weerstanden die heet worden.

KE

unread,
Jan 3, 2010, 1:05:10 PM1/3/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> schreef in bericht
news:hhq87f$6vm$1...@nl-news.euro.net...

>
>
> 50mm� en 3 mtr lijkt mij voldoende....


3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast elkaar
staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3 meter
onvoldoende.

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 1:19:56 PM1/3/10
to
"KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:9f6ef$4b40dc4e$5ed488fe$96...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

>
> 3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
> hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
> hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast
> elkaar staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3 meter
> onvoldoende.

Ik stel 25 meter voor, kan je vanuit je garage een ander helpen starten en
hoef je niet in de regen te staan.

KE

unread,
Jan 3, 2010, 1:53:43 PM1/3/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> schreef in bericht
news:hhqn4b$lb4$1...@bozweb.net...

Ben je nog, of al weer, dronken?

bestweter

unread,
Jan 3, 2010, 2:04:20 PM1/3/10
to

<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:b8449$4b40be7f$d4549fe0$32...@news1.tudelft.nl...

> "E.S.?" <"not"@\"invalid\".nl> wrote:
> > Een vriend van mij is installateur en komt regelmatig lekkages tegen van
> > waterleidingen in betonnen afwerkvloeren.
>
> Dat zijn de vervelendste...
>
> > Zo'n 25 jaar geleden wilde men de warmwaterleidingen nog wel eens
> > solderen met tin welke een laag of geen zilvergehalte had.
> > Door het door de jaren heen veel afkoelen en opwarmen van de
> > verbindingen worden ze bros en gaat de boel los en lekken.
>
> Ik vraag me af of die leidingen niet ook gewoon een wedstrijdje liggen te
> doen met het beton: wie buigt of barst als eerste... Dan maakt goed of
> slecht tin misschien maar een paar jaar verschil?
>
> Ik ben erg benieuwd hoe dat in mijn gerenoveerde flat gaat werken, daar
> zijn alle waterleidingen in de betonnen vloer gelegd, weliswaar
> grotendeels in flexibele voering die vermoedelijk enige beweging toestaat
> maar juist rond de koppelingen natuurlijk niet.


Weet u heel zeker dat er koppelingen in de vloer zijn verwerkt?


maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 2:18:24 PM1/3/10
to
Rob / Gompy <usen...@gompy.net> wrote:
> "KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
>> 3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
>> hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
>> hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast
>> elkaar staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3 meter
>> onvoldoende.
> Ik stel 25 meter voor, kan je vanuit je garage een ander helpen starten en
> hoef je niet in de regen te staan.

Dat is niet voldoende, want de ander kan ook wel 50 of 100 meter of zelfs
kilometer verderop staan.

Maurits

unread,
Jan 3, 2010, 2:33:02 PM1/3/10
to

"KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:9f6ef$4b40dc4e$5ed488fe$96...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

Meestal valt er wel wat te manouvreren met een of beide auto's. Op de
vluchtstrook op de snelweg wordt het inderdaad wat moeilijker. Maar daar
komt het weinig voor dat een auto ineens niet meer wil starten.
Morgenochtend is het weer raak bij een aantal vroege vogels, de ANWB heeft
al extra personeel opgetrommeld.
Een beetje accu moet toch makkelijk bij -12 C de startmotor kunnen
ronddraaien?


Maurits


maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 2:34:00 PM1/3/10
to
bestweter <best...@nottent.nl> wrote:
> Weet u heel zeker dat er koppelingen in de vloer zijn verwerkt?

Ja.

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 2:34:03 PM1/3/10
to
"KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:ac3e4$4b40e7af$5ed488fe$30...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

>>>
>>> 3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
>>> hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
>>> hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast
>>> elkaar staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3
>>> meter onvoldoende.
>>
>> Ik stel 25 meter voor, kan je vanuit je garage een ander helpen starten
>> en hoef je niet in de regen te staan.
>
> Ben je nog, of al weer, dronken?

Nog een overblijfsel van de kroegentochten van vroeger.

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 2:36:12 PM1/3/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:c0021$4b40ed80$d4549fe0$32...@news1.tudelft.nl...

>>> 3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
>>> hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
>>> hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast
>>> elkaar staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3
>>> meter
>>> onvoldoende.
>> Ik stel 25 meter voor, kan je vanuit je garage een ander helpen starten
>> en
>> hoef je niet in de regen te staan.
>
> Dat is niet voldoende, want de ander kan ook wel 50 of 100 meter of zelfs
> kilometer verderop staan.

Shit, vergeten mee te nemen in mijn betoog.
Ik stel voor om de accuverbinding draadloos te maken.
Zijn we van dat gelul over solderen of krimpen ook af.

KE

unread,
Jan 3, 2010, 2:45:59 PM1/3/10
to
"Maurits" <n...@mail.invalid> schreef in bericht
news:hhqrde$g3r$1...@nl-news.euro.net...
De ANWB gebruikt overigens heel mooie soepele startkabels, uitgerust als
2-aderig snoer. Aan een uiteinde zit een degelijke connector, zodat ze ook
nog kunnen verlengen. Naar schatting (weet niet precies), kunnen ze zo wel
10 m kunnen overbruggen.

Wat mij op besneeuwde wegen opvalt is dat velen hun mistlampen ook nog
hebben ingeschakeld, wat naast onnodige hinder ook nog zorgt dat vele
dynamo's de accu's onvoldoende kunnen op/bijladen. Waarschijnlijk zijn
mistlampen in dit geval angstlampen.

maa...@wf.dd.invalid

unread,
Jan 3, 2010, 2:53:06 PM1/3/10
to
Rob / Gompy <usen...@gompy.net> wrote:
> <maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
>>>> 3m lengte is vaak onvoldoende, want dan moet er voldoende ruimte voor de
>>>> hulpauto zijn om met zijn accu (of aansluiting) dicht genoeg bij de
>>>> hulpbehoevende accu (of aansluiting) te komen. Indien 2 auto's naast
>>>> elkaar staan en de accu's zitten aan verschillende kanten, dan is 3
>>>> meter onvoldoende.
>>> Ik stel 25 meter voor, kan je vanuit je garage een ander helpen starten
>>> en hoef je niet in de regen te staan.
>> Dat is niet voldoende, want de ander kan ook wel 50 of 100 meter of zelfs
>> kilometer verderop staan.
> Shit, vergeten mee te nemen in mijn betoog.
> Ik stel voor om de accuverbinding draadloos te maken.
> Zijn we van dat gelul over solderen of krimpen ook af.

Dat gaan we doen! :-))

Maargoed, op de serieuze toer, moet je met 1 autolengte altijd wel uit
kunnen komen. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, maar vond ene minder
serieuze noot ook wel even op zijn plaats ;-)

KE

unread,
Jan 3, 2010, 3:01:12 PM1/3/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> schreef in bericht
news:hhqrfc$mol$1...@bozweb.net...
Jeugdzondes :-)
Startkabels die je preventief in de kofferbak meezeult, wil je graag zo
licht en compact mogelijk. Indien je ze toch nodig bent, wens je wel graag
dat ze nut hebben. Te dun is mee te leven door de gever auto eerst enkele
minuten stroom te laten leveren aan de lege accu. Indien ze 1 meter te kort
zijn, heb je er niets aan. Starthulp is meestal nodig bij een auto die
geparkeerd staat en je vaak niet aan de korste kant (accu-afstand) kunt
manoeuvreren. 4 Meter is dan vaak al wel voldoende.

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 3:29:27 PM1/3/10
to
"KE" <klaa...@home.nl> schreef in bericht
news:76e9e$4b40f780$5ed488fe$30...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

> Startkabels die je preventief in de kofferbak meezeult, wil je graag zo
> licht en compact mogelijk. Indien je ze toch nodig bent, wens je wel graag
> dat ze nut hebben. Te dun is mee te leven door de gever auto eerst enkele
> minuten stroom te laten leveren aan de lege accu. Indien ze 1 meter te
> kort zijn, heb je er niets aan. Starthulp is meestal nodig bij een auto
> die geparkeerd staat en je vaak niet aan de korste kant (accu-afstand)
> kunt manoeuvreren. 4 Meter is dan vaak al wel voldoende.

Als je startkabels gaat meezeulen, dan wordt het tijd voor een andere accu
of auto.
Mocht de accu niet bereikbaar zijn van de auto met lege accu, dan zorgen ze
er maar voor dat dat wel het geval wordt.
Willen/kunnen ze dat niet doen, dan is het helaas pindakaas en pakken ze
maar de tram/taxi/bus/oid.

Andr�-Hessel Jensma

unread,
Jan 3, 2010, 3:30:36 PM1/3/10
to

Gelukkig gaat het hier over personenauto's. Die kun je met twee man
altijd wel even in een zodanig positie duwen dat je er met 3 meter wel
komt. Ik kan me voorstellen dat je dit anders wordt bij een
stilstaande graafmachine op rupsbanden, maar dat is hier niet zo
relevant.
--
Andr�-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').

Rob / Gompy

unread,
Jan 3, 2010, 3:34:31 PM1/3/10
to
<maa...@wf.dd.invalid> schreef in bericht
news:da79e$4b40f5a2$d4549fe0$3...@news1.tudelft.nl...

>
> Maargoed, op de serieuze toer, moet je met 1 autolengte altijd wel uit
> kunnen komen.

Een auto lengte twee aderige kabel 35mm2 weegt meer dan 10 kilo !
Takel achterin de auto, kabelhaspel eruit takelen, uitrollen......en dood
neervallen.
Rekenen eens uit, minimaal 150 Ampere wat een startmotor trekt plus de
verliezen in de kabellengte en een lege accu die minimaal 45 Ampere staat te
scheuren aan jouw accu..
Ik denk dat het masieve koper/vertinde railen worden van 80x20mm die je
onder je auto vervoerd.

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 3, 2010, 3:40:31 PM1/3/10
to
"Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
news:hhq87f$6vm$1...@nl-news.euro.net:

>
> "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht
> news:Xns9CF4D53C2681...@130.133.4.10...
>> "Maurits" <notfo...@example.net> wrote in
>> Complete 50mm2 startkabels (dus niet van de rol) kun je volgens mij
>> niet eens in PVC krijgen....hoort gewoon niet thuis in die tak van
>> industrie.
>>
>> En die sets zijn dan ook gelijk 4.5m lang, dat lukt je bij 25/35mm2
>> amper.

>>
>
> 50mm� en 3 mtr lijkt mij voldoende....

Mij niet; je hebt voor beide voertuigen al 1m nodig om de hoogte tussen
grond en akku te overbruggen, resteert net 1m die op de grond kan liggen.
En dan nog alleen als beide voertuigen de akku aan de goede kant hebben
(alleen lieden die fatsoenlijk parkeren, met de neus/akku naar de straat,
ontspringen deze logistieke dans, anders is zelfs 5m nog zeer krap)


> Bij gebrek aan voldoend zware elektrieke soldeerbout kan er ook altijd
> met de vlam gesoldeerd worden. Er zijn hele mooie koperen accuknijpers
> te koop.
>> Voordeel is juist dat je het, bij extreme kou, ook weer compact kunt
>> oprollen....dat alleen al maakt de keus qua ruimtebeslag tussen
>> 25/35mm2 en
>> 50mm2 een stuk makkelijker.
>>
> Zal best met siliconenrubber ommanteling te koop zijn in die dikte van
> 50mm� .. prijs?

Ik heb nog nooit een laskabel gezien met koude-gevoelige PVC-ommanteling,
en ook geen 50mm2 startkabel....altijd siliconen of butyleenrubber.
(vanwege de omgekeerde gevoeligheid, voor hitte, zou een PVC-laskabel ook
zwaar krimineel zijn, bij lasspetters)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 3, 2010, 3:43:25 PM1/3/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> wrote in news:hhqn4b$lb4$1...@bozweb.net:

Als laadkabels vind je die in het leger, met NATO-stekker en akku-
schroefaansluiting.
(ben er alleen nog niet achter of die ook in grotere doorsnedes dan 16mm2
gemaakt zijn, als vliegtuig-startkabel heb ik die al wel eens gezien, ik meen
zelfs 70 of 95mm2)

Willem-Jan Markerink

unread,
Jan 3, 2010, 3:44:41 PM1/3/10
to
"Rob / Gompy" <usen...@gompy.net> wrote in news:hhqun7$nsn$1...@bozweb.net:

En dan hebben ze wel een startkabel, maar van twijfelachtige kwaliteit....wil
jij die echt op jouw akku aangesloten hebben, met mogelijk zelfs kortsluiting
na doorsmelten?

It is loading more messages.
0 new messages