'afwijkende eerste pagina'-koptekst komt terug na sectie-einde..

Sabine

Beste,
Ik ben bezig met de huisstijl van mijn organisatie.
Nu zou ik graag op de eerste pagina een afwijkende koptekst hebben
(logo+adres) en op al de volgende pagina's enkel het logo in het klein. Als
ik echter een sectie-einde invoeg, komt mijn eerste koptekst weer terug,
waarschijnlijk omdat ik met "eerste pagina afwijkend" werk. Dit is ontzettend
frustrerend...
Kan iemand me met dit probleem helpen? Alvast hartelijk bedankt!

Jownster

Sabine,

Wat ik zou doen om dit probleem op te lossen is het volgende:

Voeg een sectie-einde toe na je 1e pagina.
Verander je optie eerste pagina afwijkend.

hiermee moet het probleem opgelost zijn. Het enige wat je hebt is een sectie
meer
--
Greetz Jownster

Holland

Sabine

Dag Jownster,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Wat je voorstelt werkt inderdaad.
Het probleem is echter dat als ik het sectie-einde verwijder, de koptekst op
mijn allereerste pagina veranderd in de koptekst van de volgende pagina's
omdat nu voor alles 'eerste pagina afwijkend' is uitgeschakeld... Vervelend
hé... (en krijg dat maar eens uitgelegd aan een medewerker die niet veel van
word kent...)

Ik vrees dus dat alle pagina's gewoon het logo krijgen, zonder op de eerste
pagina de adresgegevens...

Groetjes,
Sabine

Jownster

Sabine,

Als je je document voor je hebt ga dan naar de eerste pagina.
Zet de cursor aan het eind van de laatste regel

Maak nu een sectie-einde op volgende pagina

Als de nieuwe sectie gemaakt is druk dan op de Delete knop zodat het
document weer klopt.

Ga naar de kop/voet tekst.
Zorg ervoor dat ze niet gelinkt staan met de vorige kop of voet.

Nu kun je op de eerste pagina (sectie 1) je kop maken die je wilt.
Op je tweede pagina(sectie 2) kun je de kop indelen zoals de rest er uit
hoort te zien

Dave

Sabine,

Nee, nee, nee. :-)

Het probleem zit 'm in het sectie einde. Wat je volgens mij wilt, is dat
wanneer mensen een korte brief van 1 blz. typen, men gewoon het pagina 1
logo/layout krijgt. Typt men een brief van twee (of meer) pagina's dan moeten
alle pagina's vanaf blz. 2 een andere layout krijgen (maar die wel allemaal
gelijk zijn aan elkaar). Toch?
De denkfout zit hem dus in het sectie einde. Want als mensen doortypen
krijgen ze bij de overgang van blz. 1 naar blz. 2 (noch bij blz. 22 naar 23)
geen nieuwe sectie, maar een automatisch pagina einde. Wil je deze layout in
een sjabloon vastleggen, dan maak je dus niet een sectie-einde maar een
pagina-einde (Ctrl Enter). Met "Eerste pagina afwijkend" geslecteerd krijg je
nu een Koptekst Eerste pagina (en voettekst) en op blz. 2 een Koptekst en
voettekst. Wanneer je na het invoeren van de kop- en voettekst het handmatige
pagina einde verwijderd, behoudt de overgebleven (eerste) pagina de kop- en
voettekst van blz. 1. Typ je genoeg tekst om automatisch naar blz. 2 te gaan,
dan krijgt blz. 2 de eerder ingestelde kop- en voetteksten. Idem als je in
plaats van door te typen een handmatig pagina einde invoegt (Ctrl Enter)

Uitgaande van Word 2003 (vermeldt altijd met welke versie je werkt) moet je
nog weten dat "Zorg ervoor dat ze niet gelinkt staan met de vorige kop of
voet." in het antwoord van Flip eigenlijk betekent: zorg dat de optie "Zelfde
als vorige" niet geselecteerd is. Dit doe je met de daarvoor bedoelde knop op
de Koptekst en Voettekst werkbalk (die, als het goed is, automatisch
vershijnt op het moment dat je een kop- of voettekst selecteert om te
bewerken). Dus even de cursor in de koptekst van blz 2 plaatsen en die knop
uitzetten. Idem voor de voettekst van blz 2. Bij mij staat dit met een
handmatig pagina einde al automatisch gedeselecteerd, maar dat zou wel eens
een instelling kunnen zijn, die bij jou afwijkt.

David

Dave

Oeps, in mijn vorige post (laatste alinea) moet "Flip" natuurlijk "Jownster"
zijn. :-(

David

Jownster

haha lol XD
--
Greetz Jownster

Holland

Sabine

Hey,
Sorry van het late antwoord, ik had vergadering... en ik ben precies slecht
in het uitleggen van problemen :-)

De uitleg die je me gaf Dave klopt volledig. Zo had ik het enige tijd
geleden ook gedaan en dat werkte perfect.
Vorige week krijg ik echter reactie op het feit dat als je in het document
een pagina in landscape wil in plaats van in portrait, de hoofding veranderd.
Om je pagina van ligging te veranderen moet je immers een sectie-einde
(volgende pagina) invoegen. Maar door dat sectie-einde in te voegen krijg ik
de hoofding van de eerste pagina terug te zien...

Dit kan ik inderdaad oplossen zoals Jowster zei. Terug naar je instellingen
gaan en 'eerste pagina afwijkend' uitvinken. Beslis je echter om toch je
sectie-einde weg te doen, dan veranderd je allereerste pagina, omdat je
'eerste pagina afwijkend' natuurlijk hebt uitgevinkt. Die kan je dan
natuurlijk weer aanvinken waardoor het probleem opgelost is.

Nu vroeg ik me echter af of er geen methode bestaat om de eerste pagina
altijd afwijkend te houden, wat je ook doet.

Kunnen jullie mijn uitleg volgen?

Groetjes,
Sabine

Jownster

Ik geloof dat ik moet afhaken op dit punt

Ik heb zelf ook dat ik van paginaligging moet veranderen. Dit doe ik idd ook
met sectie-einde.

Maar ik vind het zelf geen probleem om eventjes de kop aan te passen.

Sabine

:-)

ik vind dat ook geen enkel probleem, maar ik moet erop toezien dat 500
mensen hier dat juist toepassen, én dat is nu net het probleem...

ik kan dat 100 keer zeggen, maar niet iedereen kan hier even goed met word
werken, en dat is dus een probleem... en nu hoop ik dat daar een oplossing
voor is...

in elk geval hartelijk bedankt voor je uitleg! Ik heb het ook eens in het
engels gepost... Als ik dé oplossing gevonden heb, breng ik je op de hoogte!

groetjes,
sabine

Jownster

Geen idee hoe je me op de hoogte wil brengen
maar je mag het altijd doen

XD

succes met de oplossing zoeken

Dave

Sabine,

Als men bedreven genoeg is om een sectie einde en dan de orientatie van de
pagina te veranderen in liggend, zou men ook bedreven genoeg moeten zijn om
de kop- en voettekst aan te passen. Als men te dom is om te weten hoe dat
moet, moet men niet met sectie eindes zitten klieren. :-) Een handigere
methode om het op te lossen is er niet.

David

Sabine

Hey Dave,

Daar heb je volledig gelijk in :-) Ik wou het gewoon voor iedereen
gemakkelijk maken, maar blijkbaar ben ik iets te bedreven...

Jownster,
langs deze weg natuurlijk :-) Een MVP wist me te zeggen dat dat wat ik wil,
niet mogelijk is. Een pagina kan je enkel draaien met een sectie-einde en dan
krijg je nu eenmaal altijd de hoofding van de eerste pagina terug.

Maar nu weet ik tenminste dat ik er niet meer achter moet zoeken!

Groetjes en nog eens bedankt voor jullie hulp!
Sabine

jan

Sabine,

Tenzij je, voor die sectie, aangeeft dat de eerste pagina niet afwijkend moet zijn.
Dat is dus per sectie in te stellen.
Maar wellicht dat dit in voorgaande berichten al ter sprake is gekomen, dat heb ik
niet allemaal nagelezen.

Jan

Flip

Dat is hierboven inderdaad gezegd. Maar misschien niet met voldoende
duidelijkheid.

Wanneer die 500 mensen het dialoogscherm 'Pagina-instellingen' EN de tab
'Papierformaat' weten te vinden, is het toch echt niet moeilijk aan te geven
om ook even in notabene datzelfde dialoogscherm naar de tab 'Indeling' te
gaan en een (het enige) vinkje weg te halen.

Stuur de instructie rond desnoods met wat plaatjes. Vragen krijg je toch
wel, want vast niet iedereen weet hoe je liggende pagina's maakt. Kun je
meteen zeggen Vergeet dat vinkje niet he!

Je prijs is wel een mooier document, toch?

Flip

"jan" <j...@releerf.nl> schreef in bericht

Sabine

Jan en Flip,

Ik ga het inderdaad zo doen, ik had gewoon gehoopt dat er een knopje voor
bestond ;-) Misschien nog een tip voor Microsoft naar een volgende versie
toe!

Bedankt voor jullie hulp!
Sabine

jan

Sabine,

M.b.v. VBA is zo'n 'knopje' vast ook wel te maken, bijvoorbeeld als knop op een
werkbalk.

Jan

"Sabine" <Sab...@discussions.microsoft.com> schreef in bericht