Director Player Error Handler not found in object

Åsa

Jag tror att detta kan vara rätt forum för mitt problem.

Jag har installerat ett spel POLIS 3 som tydligen är gjort i Macromedia.
Försöker starta Akt 1 uppkommer följande:
"Director Player Error Handler not found in object. Script error. Continue?"
Klickar då Ja.
Då uppstår följande felmeddelande:
"Director Player Error property not found. #pVideoTimeManager Script error.
Continue?"
Härifrån kan jag välja Ja eller Nej. Dock fungerar enbart Nej.
Klickar Nej och spelet stängs ned.

Macromedia fel????

Jag använder WinXP Home.
Pentium 4
1G RAM
Shockwave player 10.

Spelet kräver:
Pentium II, 233 MHz eller bättre.
128 MB RAM för XP
Grafikkort som kan visa 800x600, 16-bit.

Tack på förhand.
Åsa

Harald Gaunitz

Hej,

Jag fick ett liknande fel när jag glömde att länka in en Xtra-fil vid generering
av projektorfilen. I och för sig kan Xtra-filerna placeras utanför
projektorfilerna och det kan vara bra om man har flera projektorfiler som
använder samma Xtra. Nackdelen kan vara att dessa Xtra-filer inte kommer med vid
ev. kopiering.
Vad en missad Xtra-fil heter är inte lätt att få fram. Det enda som händer är ju
att ett anrop görs i projektorfilen. Först söker man internt utan resultat och
därefter i samma bibliotek som projektorfilen ligger, även där utan resultat och
då ställs frågan om man ska fortsätta ändå osv. Projektorfilen vet inte att det
är ett Xtra som saknas…
Eller också är det något helt annat fel. Modulen kanske inte är gjord i Director
ens…

Här en länk till några free Xtra:

http://www.kblab.net/xtras/

/Harald

Jerry Lidén

Att det skulle vara fel från Macromedias eller spelutvecklarens sida är föga
troligt. Därför är sannolikheten stor att du saknar någon del av spelet
eller eventuellt att vissa filer blivit korrupta. Installera om från CDn...

/Jerry

"Åsa" <won...@home.se> skrev i meddelandet

theLingorian

Jag hävdar motsatsen. Det är ganska vanligt att spel och andra applikationer
tillverkade i Director innehåller scriptfel som gör att applikationen
fryser.
Även sådana som kan köras direkt från original-CD utan att installation
krävs.

Mina barn är med i Barnuniversitet - en CD-ROM-klubb - och det har
hänt flera gånger att scriptfel uppstått som gör spelen omöjliga att komma
vidare i.

Att jobba mot en okänd kundgrupp ställer mycket höga krav på felhantering.
Detta tycks vara oprioriterat på många håll. Jag själv är
Lingo-programmerare
och jag vet av nio års erfarenhet att Director bjuder oss utvecklar på en
rejäl portion mardrömmar. Det som fungerar utan minsta problem i ett
hundratal
datorer med olika konfiguration kan plötsligt ge felmeddelanden på en
specifik
dator. När man får möjlighet att isolera felet så visar det sig påfallande
ofta att
det faktiskt är ett genuint fel i ett script som absolut borde resulterat i
felmeddelande
i alla datorer (!). Detta är en av de allra största nackdelarna med
Director.

Dock bör ju ett spel som Polis 3, som är ganska populärt vad jag förstår,
inte kunna ha sådana här fel utan att det snabbt kommer till
spelutvecklarnas
kännedom så de kan åtgärda saken på ett eller annat sätt - så jag tror inte
riktigt heller att du har en korrekt installerad applikation.

My two cents - som de stora pojkarna brukar säga...

:-)

"Jerry Lidén" <jerry....@lysator.se> skrev i meddelandet

Harald Gaunitz

Jag tycker att det är märkligt att någonting fungerar i Windowsmiljön! En person
köpte nyligen en IBM-portföljdator och efter att startup-rutinerna passerats
blev personen uppmanad, via nätet, att göra en säkerhetsuppdatering av
operativsystemet. Det listades ett 70-tal åtgärder varav ca 50 var viktiga ur
säkerhetssynpunkt. Dessa laddades ner och det gick bra. Sämre gick det med
installationen – datorn dök! Löstes genom att backa till tidigare installation.
Personen kontaktade IBM:s support som sa att Microsoft ännu inte kunnat lösa
problemen och att det var vissa uppdateringar som tillsammans på vissa datorer
gav fatala fel. Dessa fel hade funnits i fyra månader!

Personen anslöt datorn till en Netgear hårdvarubrandvägg för ca 1000:- plus moms
och installerade ett antivirusprogram utan brandvägg av fabrikat F-secure. Pris
325:- plus moms. Personen kontaktade F-secure support för att försöka att kolla
upp om säkerhetsluckorna i Window XP möjligen täpptes till av deras
antivirusprogram. Kundsupporten sa att det var ”livsfarligt” att köra med det
billiga antivirusprogrammet. Det med brandvägg skulle väljas annars skulle
troligen intrång göras flera gånger per dygn. De 600:- som F-secures
antivirusprogram med brandvägg kostade skulle vara väl använda pengar.

Personen kontaktade då en oberoende konsult som testkörde datorns motståndskraft
mot intrång och allt var föredömligt bra! Bl a kollades datorn med testerna på
denna site:
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Microsoft har inte lämnat ut minnesmappen över Windows operativsystemen. Att
under dessa förutsättningar jobba t ex som webb-designer måste väl vara ganska
omöjligt. Jag tror inte att driftsavbrotten i t ex Directorapplikationer
förorsakas av Micromedia utan beror på den förpestade miljö som Microsoft
Widowsplattformar innebär.

It would be another way t ex Linux. I varje fall måste något göras åt det
helvete som Microsoft f.n. skapar för både datoranvändare och
applikationsutvecklare! Att det finns okunniga försäljare får man nog alltid
räkna med. Å andra sidan kan ju knappast dessa stackars människor heller
genomskåda de konsekvenser som Microsofts fula agerande medför!
/Harald

Thomas Westin

Hej,

Problemet som beskrivs har inget med Director att göra utan av den mänskliga
faktorn. Felet ligger antingen hos Lingo-programmeraren (kod eller datafel)
eller hos någon designer som matat in felaktig datatyp i någon tabell eller
databas, som iofs skulle kunna undvikas med bättre kod (dvs felkontroller).

Vänd dig till utvecklaren och påpeka buggen, kanske har de redan en patch
som fixar det.

Mvh Thomas