Krakend geluid onder zitting Optima Orca

Aikeau

to Ligfiets
Ik hoor sinds het najaar een krakend geluid ergens onder de zitting van mijn Optima Orca. Het is goed te horen wanneer ik verzit, kracht zet of door kuilen en over bobbels fiets. Dus als er extra druk op de zitting komt. Nu heb ik al sinds het begin dat ik de fiets had (2007) dat dit geluid te horen was, maar alleen wanneer ik stevig aanzette. Maar nu dus ook als ik verzit of de fiets door het wegdek wat door elkaar wordt geschud.

Het is een vrij irritant geluid om geregeld te moeten horen, dus ik los het graag op!

Ik dacht eerst dat het zou liggen aan de schroeven waarmee de zitting aan de framebuis bevestigd zou zitten. Ik heb er een aantal die onder druk staan door mijn gewicht al vervangen. Dit leek allemaal even te helpen (na een korte testrit deze winter), maar het blijkt er toch nog te zijn nadat ik gisteren voor het eerst weer een lange tocht heb gefietst.

Ook heb ik de hoofdbout tussen de framebuis en de buis waar het achterwiel aan vastzit vervangen. Misschien dat dit het probleem van het krakend geluid was. Toen ik in het najaar deze bout wat losser had gedraaid zodat er minder frictie zou zijn, leek dit het geluid ook verminderd te hebben. Het was niet weg, maar wel verminderd. Misschien was dat toeval; het is nu toch weer terug.

Het is een beetje lastig te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt. Ik kan het alleen horen als ik met vol gewicht op de fiets zit, en druk zet op de zitschaal, tijdens het fietsen. Maarja, dan kan je je oren niet zo goed richten. Maar het moet toch echt ergens tussen zitschaal en framebuis zitten. Het ligt niet aan de ketting en andere onderdelen van de fiets waar frictie op komt; het geluid is ook te horen als ik de benen stil houd en over de weg rol.

Wat kan dit zijn? Iemand soortgelijke ervaring opgedaan?

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
On Sun, Feb 28, 2016 at 10:10:27AM -0800, Aikeau wrote:
> Ik hoor sinds het najaar een krakend geluid ergens onder de zitting van
> mijn Optima Orca. Het is goed te horen wanneer ik verzit, kracht zet of
> door kuilen en over bobbels fiets.
[...]

> [...]
> Het was niet weg, maar wel verminderd. Misschien was dat toeval; het is nu
[...]

Een paar gedachten uit mijn ervaringen met Lynx(x)/Orca (deze en de
Dolphin hebben hetzelfde frame en lijken dus erg op elkaar):

- De as waarmee de achtervork aan het frame vast zit is een zwak punt
van het ontwerp. Het is een holle as ik meen oorspronkelijk van
aluminium, later van RVS in twee bronzen of messing kraaglagers. Deze
as heeft nogal de neiging om vast te lopen (is mij al twee keer
gebeurd - een keer moest ik as en lagers (laten) vervangen). Als dat
gebeurt draait de achtervork niet meer met de as, maar op de bout. Dat
zorgt voor overmatige slijtage in de achtervork en ik kan me
voorstellen dat het ook geluid oplevert. Dat was bij mijn Lynx/Orca
weliswaar niet zo, maar wie weet.

- Heb je het zitje zelf al bekeken? Bij mijn Optima Condor heb ik ooit
dit soort geluiden gehad en toen bleken er scheuren in het zitje zelf
te zitten oftewel had de lijm op de randen losgelaten.

- Als je hier kijkt
http://www.ligfiets.net/product/bike/69/orca-bovenstuur.html
less je dat er wel eens Orca's geweest zijn waar het frame het begaf.
Kennelijk is er onder het zitje (voor zover ik begrijp in de buurt van
waar bij nieuwere frames het schroefgat voor het onderstuur zit) een
punt waar het mis kan gaan. Ik heb geen idee hoe waarschijnlijk dit
nou echt is, maar wil het voor de volledigheid wel noemen - misschien
een idee om daar ook even te kijken als je geen andere reden kunt
vinden. Mijn eigen Orca geeft gelukkig tot nu toe geen krimp, maar ik
rij hem meestal ook zonder veel baggage.

Groeten,

Thomas
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Aikeau

to Ligfiets
Dank voor het meedenken, Thomas. De zitschaal heb ik al eens eerder bekeken. Daar had ik geen breuk in ontdekt afgelopen najaar. Ik zal het voor de zekerheid nog een keertje doen.

Een framebreuk heb ik ook al eens gehad. Ook in de buurt van het zwakke aansluitpunt op de framebuis. Hier zit de as op vier punten vastgelast aan de framebuis. Aan de ene zijde van de buis waren twee aansluitpunten geknapt. Kon het gelukkig laten lassen bij Rainbow in Aalten.

Als het inderdaad een as-probleem kan zijn van het achtervork waarmee het op het frame zit (lijkt me niet ondenkbaar), misschien moet ik voor de zekerheid maar even langs ACE in Winterswijk. Kijken of zij een mechanisch probleem kunnen zien.

Bert Meersma

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Ik heb vergelijkbare ervaringen gehad met mijn Orca. Bij mij waren het
echter altijd de bouten waarmee de zitting aan het frame bevestigd zit.
En wel de twee voorste bouten. Ik moest ze herhaaldelijk vast zetten om
van het gekraak af te zijn. Ik heb daarop veerringen er tussen gedaan.
Daar is het bij mij toen beter van geworden.

Groeten,
Bert Meersma

Op 28-02-16 om 19:10 schreef Aikeau:
> Posten: ligf...@googlegroups.com
> Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
> Beheer: ligma...@gmail.com of
> https://groups.google.com/forum/#!contactowner/ligfiets
> <https://groups.google.com/forum/#%21contactowner/ligfiets>
> Afmelden: ligfiets+u...@googlegroups.com

Aikeau

to Ligfiets
Hier ben ik ook bekend mee, met schroeven die zich vanzelf losdraaien. Een van de schroeven onder mijn zitting heeft hier al jaren last van. Dat maakt inderdaad ook een krakend geluid (volgens mij hetzelfde geluid als wat ik nu hoor).

De andere schroeven zitten allemaal muurvast, dus losse schroeven is het probleem niet de bron van mijn huidige irritatie.

Voor deze ene schroef die zichzelf losdraait heb ik speciaal aan mijn stuur een imbussleutel zitten. Dan kan ik tijdens het fietsen of wanneer ik even ergens stilsta snel de imbussleutel pakken en de schroef weer vastdraaien. Afhankelijk van een mij onbekende variabele blijft deze een paar uur en soms een paar weken vastzitten. Wel bedankt voor de tip van een veerring. Ik ga eens kijken of dat voor deze ene schroef iets is.

Valkenier

to Ligfiets
Ls,

Ook ik heb een Orca waar ik met veel plezier op fiets.

De bouten waarmee het zitje vast zit, draai ik af en toe aan.

Ook bij mij is het zitje gebarsten: ik ga deze daarom vervangen.

Succes!
Valkenier

Aikeau

to Ligfiets
Aan de hand van adviezen die ik hier heb gekregen, heb ik de zitschaal nog even goed gecontroleerd. Daar zag ik geen barst in, of iets anders dat voor een krakend geluid zou kunnen zorgen.

Wel heb ik de schroef van as waarmee de achtervork aan de framebuis zit extra (zeer) stevig aangedraaid net voordat ik gisteren weer een lange fietstocht zou maken. In het begin leek ik nog wat te horen, maar in het verdere vervolg van de bijna vier uur durende tocht heb ik niets meer gemerkt. Uit ervaring weet ik dat dit soort hinder wel eens vaker zomaar afwezig kan zijn om plots weer op te duiken, dus ik moet het nog wat lange tochten aankijken. Maar ik ben in ieder geval hoopvol gestemd.

Aikeau

to Ligfiets
Die hoop was bij de eerstevolgende tocht weer weg. De fiets kraakte en piepte de hele volgende tocht van 86 kilometer.

Net alle schroeven aangedraaid. Vier schroeven vlak onder de zitting (die de zitting zelf met een stuk metaal verbinden, die weer aan de framebuis zit) waren mij tot heden totaal niet opgevallen. Deze bleek ik allevier nog een behoorlijk eind aan te kunnen draaien. Dat gedaan, en een testtocht gefietst van een paar kilometer. Geen enkel geluid te horen. Nieuwe hoop.

Aikeau

to Ligfiets
Opgelost. Het bleek inderdaad een of meerdere van die vier schroeven te zijn geweest. Les geleerd: bij gekke geluiden maar alle schroeven nalopen en aandraaien, ook de schroeven waarvan je het niet verwacht.