Banden, afdichtingsmiddelen en tubeless

A.J. bonnema

to ligf...@googlegroups.com
Hey Guys,

Ik heb vragen over banden en velgen waar vast wel kennis over is binnen de ligfiets gemeenschap. Eerst even de aanleiding.

Aanleiding
Vanuit een leerwerk plek die de gemeente aanbiedt, kom ik bij een bedrijf terecht dat websites bouwt om PHP te leren, maar ... dat bedrijf heeft een zuster bedrijf dat een afdichtingsmiddel verkoopt voor alle voertuigen: auto's, vrachtauto's, brommers en motoren en natuurlijk fietsen. Ik kreeg na het eerste gesprek direct een sample mee dat ik voor mijn fiets kan gebruiken. Mooi dacht ik, voor mijn quest!

Quest
Helaas heeft mijn quest een ventiel dat je niet kunt vervangen of verwijderen, waardoor ik geen afdichtingsmiddel kan inspuiten. Dat is dus mijn eerste vraag: is dat zo? Of weet ik gewoon niet hoe het moet? In de beschrijving van het spul heeft men het over "Presta" ventielen (Franse ventielen), waarvan je het ventiel moet kunnen verwijderen. Kennelijk hebben wij geen Presta ventiel?

Viscositeit
Wat me opviel aan het afdichtingsmiddel is dat de viscositeit voor fietsers lager is dan voor auto's. Ofwel het spul voor fietsen is minder dik dan voor auto's. Het gevolg is, dat bij auto's het spul in het loopvlak blijft, terwijl bij fietsen het spul een paar rondjes fietsen nodig heeft om zich weer te verdelen. Dat komt neer op een paar meter maar lijkt me toch niet prettig.

Tubeless
Een ander verschil met auto's is het feit dat auto's tubeless tires hebben. Dat zou het verschil in viscositeit kunnen verklaren. Op Futurum shop gekeken, zag ik dat fietsen ook tubeless tires kunnen hebben, maar het lijkt wel of het meer afhankelijk is van de velg dan van de buitenband (die bij tubeless gewoon de enige band is).

Eigenschappen Ride-on
Het product heet voor auto's "ride-on" en voor fietsen "bike-on" met de suggestie dat je door kunt fietsen ondanks ongerechtigheden op de weg. De eigenschappen volgens de eigenaar zijn:

1. Het spul verdeelt zich in het loopvlak en dicht automatisch gaten af.
2. Een verdeeld over het loopvlak, is het spul 6x sterker dan staal (zes keer!).
3. Bij een praktijkproef in diverse bedrijven blijkt dat het niet alleen tot minder of geen lekke banden leidt, maar ook tot minder verloop van de spanning op de band. Omdat het spul in de poreuze gaten van het loopvlak gaat zitten, blijft de band beter op spanning.  Dit heeft al geleid tot diverse aanvragen om het product op grote schaal in te zetten.

Verkoop
Er zijn in Nederland 145 fietsenmakers die "bike-on" verkopen. Kennelijk zijn fietsenmakers er niet dol op, omdat het in hun brood snijdt: minder lekke banden vertaalt zich in minder inkomsten.

Vragen
En dan nu mijn vragen (die anders alleen verstopt in het verhaal zitten):

1. Kun je het ventiel van een quest er uit halen? Of zit het er in vast?
2. Kun je in de quest een andere ventiel gebruiken? Of levert dat problemen?
2. Kun je met een quest (of andere ligfiets) tubeless rijden? Heb je dan een ventiel dat je kunt verwijderen (om het spul in te spuiten) of niet?
3. Wat zijn voor en tegens van tubeless? Waarom rijden wij met de fiets niet allang tubeless?
4. Hebben jullie ervaringen met afdichtingsmiddelen? Misschien zelfs dit product gebruikt?

Dat was mijn "rant" zoals men dat zo mooi op internet noemt. Ik ben benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben dan wel kennis hebben van deze onderwerpen.

Guus - ik zet nooit iets tussen voor en achternaam - Bonnema.

Victor R.

to Ligfiets
Hoi Guus,

Welkom in de wondere wereld van "de fiets" (-techniek)

1) Bij sommige merken binnenband met "frans" ventiel https://www.futurumshop.nl/blog/archief/2013/03/02/welke-ventiel-soorten-zijn-er.html kan je met een tangetje het bovenste gedeelte losschroeven.
Een Quest is volgens mij uitgerust met binnenbanden van Schwalbe; dus ja, meestal lukt dat wel.
2) ...als die door het gaatje in de velg passen kan dat. Zorg dat je een te groot gat opvult met een busje, anders kan op den duur je Presta ventiel losscheuren van de biba.
2) Met een ander type velg moet dat wel lukken denk ik. Zijn er 20" banden voor dit doel of kan dat met alle fietsbanden? Iemand?
3) Voor: minder gewicht. Tegen: dat merk je als je in de polder staat met een lekke band. (en zonder afdicht middel in je band)
4) Geen ervaring.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> On 28 Feb 2016, at 09:50, A.J. bonnema <abonn...@gmail.com> wrote:
>
> 1. Kun je het ventiel van een quest er uit halen? Of zit het er in vast?

Hangt af van merk binnenband: Uit m’n hoofd: Schwalbe los, Vredenstein en Continental vast.

Tip: bij een langzame leegloper ook even controleren of de kern van het ventiel nog goed vastzit, desnoods wat strakker aandraaien, kan ook preventief.

> 2. Kun je in de quest een andere ventiel gebruiken? Of levert dat problemen?

Presta (frans) ventiel is prima. Voor deze vloeistof wel een variant dat je los kunt draaien kiezen. Het merk dat Velomobiel.nl gebruikt wisselt wel eens, heb meermaals Vredenstein meegekregen. Voordeel van een vaste kern is dat die ook niet los kan komen, en dus ook niet lekt.

Bij een auto-ventiel kan je de kern ook verwijderen (met een speciaal tooltje). Deze passen ook op een Quest, in elk geval met de oude niet-holle Regida velgen. Dar zit een plastic ringetje in om het verschil in diameter op te vangen tussen beide ventiel-typen.

> [...]
> 3. Wat zijn voor en tegens van tubeless? Waarom rijden wij met de fiets niet allang tubeless?

Voor tubeless is een anti-lek vloeistof voor zover ik weet nodig om de band überhaupt te kunnen monteren.

https://www.youtube.com/watch?v=u2DLr-besFo
https://www.youtube.com/watch?v=Nit55MSaFJ4

Banden gaan nog steeds lek, en het onderweg vervangen van een tubeless is heel wat lastiger dan het vervangen van een traditionele band.

> 4. Hebben jullie ervaringen met afdichtingsmiddelen? Misschien zelfs dit product gebruikt?

http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Joe%27s%20elite%20racer%20sealant?m=0
http://wimschermer.blogspot.nl/2015/11/bandentest-met-en-zonder-latex-vloeistof.html?m=0

Zelf doe ik niet moeilijk. Marathon GreenGuard rondom. Voor één maal per jaar (~10.000 km) preventief vervangen. In de praktijk nooit lek. Achter gaat de band langer mee, laatst na ongeveer 32.000 km maar eens een nieuwe band omgelegd. die had bij ongeveer 28.000 één lek gehad.

Maar als je per sé met F-Lites wilt rijden, dan kan een lekvloeistof net een beetje extra zekerheid bieden. Ik kom dan niet meer op m’n werk vanwege een paar bochten.

Groet,

Maarten