Ervaringen met gebruik van ergonomische bar ends op een ligfiets met boven stuur ?

Martinius Berg

to Ligfiets
Hallo iedereen en een fijne pasen toegewenst.

Ik wilde graag weten of iemand in de groep ervaringen heeft met het gebruiken van bar ends op een ligfiets met een lange ketting lijn en boven stuur . Zou daarom het monteren van ergonomische bar ends op je boven stuur dit kunnen compenseren , als je geen eigenaar bent van zo een hele mooie FWD Cruzbike ?

FWD Cruzbike in USA http://cruzbike.com beweren dat je door een ideale zit positie op hun fietsen bv. op de Silvio of Vendetta die een omgedraaid racestuur gemonteerd hebben (koeien horn model ) je de kracht van het bovenlichaam beter kan gebruiken wanneer je b.v. een heuveltje of berg traject op moet fietsen en van zithouding wil verplaatsen tijdens een langere inspanning ?

Uiteraard zijn er vele andere factoren o.a. ( lichaamskracht x weerstand x versnellingsloop = snelheid ) die meespelen tijdens het ligfietsen wat momenteel niet mijn vraag is :-) !

Groeten Martinius.

Martinius Berg

to Ligfiets

Een filmpje met een wetenschappelijke verklaring doet het altijd leuk : http://cruzbike.com/records

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com

[...]

IMO heeft dit niets met wetenschap van doen. Het is een reclame filmpje met een verhaal dat op zijn minst discutabel.

Diquest

to ligf...@googlegroups.com
Het verhaal in het filmpje lijkt me inderdaad grote onzin.
Ze laten eerst Lance Armstrong zien tijdens een beklimming staand op de pedalen.
Het bewegen van lichaam en fiets is essentieel, menen ze.
Natuurlijk, als je staat op 1 been moet je het zwaartepunt van je lichaam er precies boven hebben, anders ga je om, net als bij schaatsen. Je krijgt het zwaartepunt alleen boven dat ene been als je de fiets een beetje schuin laat staan.
Bij een ligfiets gaat dit hele verhaal niet op. Het slingeren op deze ligfiets zal wel te maken hebben met de voorwielaandrijving waarbij je telkens het wiel een beetje de andere kant op trapt. Of niet?

Roel van Dijk

Niels van der Wal

to Ligfiets
Het lichaamsgewicht dat Armstrong gebruikt om staand te fietsen wordt bij ligfietsers vervangen doordat deze met hun rug tegen de zitting af kunnen zetten. Er is dus geen lichaamsgewicht nodig; je kan deze kracht maximaliseren.
Deze techniek is overigens vergelijkbaar met de techniek van tijdrijders die in een tempo omhoog rijden. Tijdrijders gebruiken hun houding om de kracht op hun benen constant maximaal te houden. Het voordeel van kunnen staan op de pedalen is, dat je kan wisselen van tempo; je kan hierdoor beter demarreren. Het voordeel van een ligfiets is, dat je in een strak tempo omhoog kunt rijden en vooraf kan bepalen op welk vermogen dit is. (SRM-meter)

Op mijn ligfiets (M5-medium) heb ik een ossenkopstuur gezet. Vnl omdat een vlak stuur me onaangename spanning op de polsen gaf, waardoor ik het stuur 'schuin' vasthield. Ik zet er echter ook bij klimmen geen kracht op; de spanning die nodig is komt uit het contact tussen zitting en rug. Het zonder spanning op mijn polsen fietsen is voor mij aangenaam; het door een racestuur kunnen veranderen van fietshouding lijkt mij maar matig belangrijk en lang niet voor iedereen van invloed. Tijdrijders zoeken ook altijd de ideale fietshouding en blijven in die houding gedurende de hele inspanning. Het veranderen van die houding kost nl tijd. Wat je wel vaker ziet, is dat de ideale houding voor een tijdrijder onaangenaam wordt als hij/zij het lang moet volhouden. Voor een ligfietser kan dit ook een argument zijn om af en toe van fietshouding te wisselen. Wisselen is dan niet sneller; wel prettiger (waardoor het uiteindelijk wel sneller kan zijn).

Niels, traphoudingen, van der Wal

Frans Grotepass

to ligf...@googlegroups.com

Mijn zelfbouw heeft ook bar ends, maar die zijn meer voor montage van de shifters. Mijn armen hangen wel lekker relaxed tijdens het fietsen.

IMG_20160403_105111.jpg

Gijs

to Ligfiets
Niels, kun jij ook even een fotootje posten? Ik loop al een poosje over zo'n stuur na te denken (ipv challenge hangsnor) maar heb nog geen bar ends gevonden die genoeg naar binnen wijzen naar mijn smaak.
Thanks
Gijs

Niels van der Wal

to Ligfiets

Dag Gijs,

Dit ossenkopstuur is een eenmalig project van iemand die wist wat hij deed. De handvatten zijn inderdaad iets naar binnen wijzend, specifiek op die wijze, dat ik geen spanning op mijn polsen heb als ik mijn armen in de ideale aerodynamische houding heb. Ze zijn ook dusdanig wijd geplaatste, dat ik tussen mijn handen door goed zicht heb en dat mijn handen bij het trappen soms achter mijn knieën zitten.
Er zat ook een spiegeltje aan, maar die brak af omdat je soms je ligfiets tegen een muur aanzet. Ik gebruik nu weer een polsspiegel, wat goed werkt in deze houding.

Niels, ossenkop, van der Wal

Arnold Ligtvoet

to ligfiets

Ha,

ik heb een kleine serie u-stuurtjes gemaakt. Jochem racet daarmee:

https://photos.google.com/photo/AF1QipMMRgsmuyz-0SoS4iKlRMWV9gYA9E1Gys7jQDAN

Arnold.

jochem leemans

to ligf...@googlegroups.com
Goedemorgen,

Voor het race is het echt perfect!!!! ik heb gewonen draai shifters er op en dat gaat ook prima!

Met vriendelijke groet,

Jochem Leemans

Deze mail is met aandacht geschreven. Door mijn dyslexie is het mogelijk dat deze mail taal en spelfouten bevat.

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
Ik krijg een 404, kan iemand dit plaatje wel zien?

Arnold Ligtvoet

to ligfiets

hmm, dacht dat ik Google foto's gewoon kon delen... werkt https://goo.gl/photos/NAq1Acohq3jX4vRp8 beter?

Arnold.

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
Iets beter geen 404, maar ook nog geen plaatje. Ik zie nu jou naam en waarschijnlijk de album naam "shared".

jochem leemans

to ligf...@googlegroups.com

Dit is het bestand volgens mij.

Met vriendelijke groet,

Jochem Leemans
tel 06-50420493

Deze mail is met aandacht geschreven. Door mijn dyslexie is het mogelijk dat deze mail taal en spelfouten bevat.

Gijs

to Ligfiets, jochem...@hotmail.com
Nice, ziet er leuk uit. Die kleine serie is zeker wel op?
Ik zal wel mijn stuurboom een beetje korter moeten maken en lager moeten stellen, maar dat kan makkelijk. Op het lijstje...

Martinius Berg

to Ligfiets
Bedankt Niels voor de uitstekende verklaring over jouw ervaringen met een aangepast stuur rijden. Ik ben het helemaal met je eens. Even nog een vraagje , merk je nu dat je de overgebrachte kracht beter kan verdelen van je boven lichaam naar de benen doordat je tijdens het klimmen van zithouding kan veranderen of je aan de bar-ends op kan trekken tijdens het demareren ?

Martinius.

Niels van der Wal

to Ligfiets
Dag Martinius,

Het is al een aantal jaar terug dat ik competitie gefietst heb. Ik kan dus niet uit recente race-ervaring spreken; demarreren doe je niet op lange afstanden en klimmetjes kom ik weinig tegen en als ik ze tegenkom hoef ik niet op het maximum meer omhoog.
Als wedstrijdrijder had ik  geen bijzondere aanleg voor sprinten. Dat vraagt nu eenmaal een andere aanleg voor spieropbouw dan ik had (dikke spieren; kortdurend explosief) Ik had mij toegelegd op tijdrijden; een discipline die mij meer lag omdat ik veel lange afstanden fietste en hier ook aanleg voor had. (en die lange afstanden fiets ik nog steeds; spaart mij ook de kosten van een auto uit)

Als tijdrijder focus je op alleen datgene aanspannen wat je voor de snelheid nodig hebt, de rest houdt je zo ontspannen mogelijk is de meest aerodynamische houding. Je veranderd dus niet van zithouding, omdat dit minder aerodynamisch is. Zo fietste ik ook bergop en hanteerde de strategie om bij een klein kopgroepje 1000 tot 1500 meter voor de finish weg te demarreren. Zo liet ik het niet op een sprint aankomen, waar andere beter in konden zijn, maar maakte ik gebruik van mijn eigen kwaliteit: tijdrijden. Vaak was dit succesvol, om er geen ploegenspel (helpers en 1 sprinter) achter me was.
Het kan zijn dat als het wel op een eindsprint aankwam ik hard aan mijn stuur trok, maar dat is volgens mijn inefficiënt. Volgens mij moet ook bij een eindsprint op een ligfiets de focus volledig op beenkracht liggen. De benodigde weerstand haal je uit je zitting; niet uit je stuur.

Veel fietsplezier!

Niels, tijdloos, van der Wal