M5 shockproof voorvork krom

FrancineBoersma

to ligf...@googlegroups.com
Maandje terug heb ik mn ligfiets verkocht: een M5 shockproof met voorvering.

Paar dagen terug belde de koper: op zn tweede ritje was zn voorvork verbogen bij het remmen.. Kennelijk zo hard, dat de voorvork de kracht niet meer aan kon en krom trok.

Nou kan ik me best voorstellen dat er wat kracht op komt te staan, maar zoveel dat ie letterlijk krom trekt? In de tijd dat ik erop reed heb ik nooit wat vreemds eraan gemerkt. Reed altijd prima.. maar ik remde wel altiijd met zowel mn voor- als achterrem. De koper kennelijk niet..

Ik heb foto's gezien; het ding is inderdaad krom. Het zwakke punt, het punt wat krom is, is de overgang vering naar vork. Haarscheuren of scheuren waren niet zichtbaar.

Heeft iemand zoiets al eerder gehad, dat een voor spontaan krom trok bij het hard remmen?
Is het toeval en dikke pech of gewoon een zwak punt in de (geveerde) m5-voorvork?

Victor R.

to ligf...@googlegroups.com
Wat vervelend allemaal.

Helaas geen info over M5 vorken. Nooit problemen mee gehad.

Heb ooit met een goedkope, geveerde (veer in de poten) Suntour vork een euveltje gehad.

Reed rond de 20 toen er plots een kind de straat op rende.
Vol in de ankers/remschijven.
Kracht was zó groot, dat de twee "proppen" aan de onderkant van de vork waren uitgescheurd.
Kind ok. Had nog 30 cm over.

Is door de importeur netjes opgelost met een ( mooiere)  nieuwe vork.
Had géén bon, geen herkomst van de vork en deze was nog 2e hands ook.

Succes. Victor.

Heartburn

to ligf...@googlegroups.com
Ik zou deze vraag aan Bram Moens voorleggen.M5 ligfietsen

FrancineBoersma

to ligf...@googlegroups.com
De koper is ermee naar Bram gegaan en een andere voorvork kopen was de enige mogelijkheid voor 'm.

Maar het verbaast me gewoon dat een voorvork kennelijk krom kan raken door te hard remmen. Of er moet al iets mis geweest mee zijn. Echter heb ik daar nooit wat van gemerkt en op de foto's die ik van de koper heb gehad waren er ook geen scheurtjes ofzo te zien. Dus het lijkt echt door het harde remmen te komen.

Van een eerdere shockproof heb ik eenzelfde vork wel krom gereden, maar dat was met dank van een plots opdoemend paaltje voor me een frontale aanrijding daarmee. Dat ie dat soort krachten niet overleefd acht ik niet meer dan logisch, maar een harde remactie met enkel de voorrem? Dat vind ik wel heel erg vreemd dat ie daardoor faalt.

elvi...@gmail.com

to ligf...@googlegroups.com
Meerdere keren gehad dat M5-rijders (niet persé de shockproof) een voorvork krom hadden door met name hard remmen en daarbij het achterwiel  van de grond tillen.
Als je dan stevig rijdt, stevig van gewicht bent en nog een leuke bagage bij je hebt, staat er toch heel veel kracht op een voorvork.
Een kleine ribbel of putje in de weg doet de rest.

Ik denk dat het ook goed kan met andere liggers maar die heb ik hier in de zaak nog niet zo gehad. Andere geometrie en wellicht ook wat lagere snelheden en/of minder remkracht.
Meestal trouwens als ze nog niet zo lang rijden met de ligger dus het zal ook met ligfiets-ervaring te maken hebben.

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Haha, mooi Elvin.

Ik heb ooit een 50/50 gehad, van Flevobike. En met die enorm zware Sachs schijfrem.

Achtewiel lichten was geen probleem voor de voorvork, type die zit ook op een bakfiets (gecontroleerd) en is het laatste wat stuk gaat. Helaas voor de schijfrem....