Re: [Ligfiets] Samenvatting voor ligfiets@googlegroups.com - 4 updates in 2 onderwerpen

Egbert Vonkeman

to ligf...@googlegroups.com

Dat laatste klinkt mij ZEER interessant! Door de Rohloff naaf heb ik geen derailleursteun nodig. Het is een originele Challenge dus? En de lengte die je noemt is de totaallengte?

Egbert -voorlopig geen trikeritten- Vonkeman

Op 17 aug. 2016 12:03 schreef <ligf...@googlegroups.com>:
Bert Meersma <bro...@gmail.com>: Aug 16 08:50PM +0200

Hallo,

Ik heb een Strada uit 2013. Die heeft 2 witte LED's voor
(attentieverlichting), 1 rode LED achter als achterlicht en 2 rode LED's
achter als remlicht. Daarnaast zitten er in totaal nog 8 oranje LED's
voor de richtingaanwijzers. Het geheel wordt gevoed met een 6V accu.

Nu is mij altijd verteld dat LED's een voorschakelweerstand nodig hebben
om stroom te beperken. Op het elektrisch schema 2013 in de handleiding
vind ik die echter niet terug. Op een schema daarvoor zie ik nog een LED
driver staan, maar ook die vind ik op het 2013 schema niet terug.

Wie weet hoe het zit en is bereid mij dit uit te leggen?

Groeten,

Bert - is toe aan cursus LED's voor dummies - Meersma
rein hoogendoorn <reinhoo...@gmail.com>: Aug 16 10:29PM +0200

Volgens mij zit het zo;
De attentie liedjes staan in serie, op ca. 3V per stuk dus kunnen zonder
weerstand op de 6 v accu spanning werken. Richtingaanwijzers werken ook
per twee in serie dus geld het zelfde voor maar er is wel een weerstand in
opgenomen van 1,5 ohm in het schema (na de knipperautomaat) Dit om de
stroom toch iets te begrenzen. De achterlichten en het remlicht hebben elk
hun eigen begrenzer (samen met ledje op een printje gemonterd) om dat ze
parallel op 6 v werken .

Gr. Rein

Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com>: Aug 16 11:54PM +0200

> die echter niet terug. Op een schema daarvoor zie ik nog een LED driver
> staan, maar ook die vind ik op het 2013 schema niet terug.

> Wie weet hoe het zit en is bereid mij dit uit te leggen?

In zijn algemeenheid kan je stellen dat leds zich heel bijzonder
gedragen. Leds hebben niet zoals een weerstand een linear verband tussen
stroom en spanning. Is de spanning te laag dan doet de led helemaal
niets. Wordt de spanning een tikkie meer dan gaat de led licht geven.
Wordt de spanning meer dan een tikkie meer dan is de led stuk.

Daar wringt de schoen dan ook. Een volle accu heeft altijd een hogere
spanning dan een lege accu. Het kan dus zijn dat een led bij een volle
accu al stuk gaat terwijl hij bij een halfvolle al geen licht geen
geeft.

Nu kan dat effect verminderd worden door een voorschakel weerstand te
gebruiken. Bij leds waar kleine stromen lopen is dat nog goed te doen
zonder dat het echt bijzonder inefficient wordt.

Voorbeeld:
We hebben een NiMH accu. Nominaal 6V maar vol zal hij tegen de 7V zitten
terwijl hij leeg kan lopen tot 5V. De leds die we gebruiken geven pas
licht vanaf 1.8V (>0mA) en gaan stuk boven de 2.3V (>50 mA). We hebben
3 ledjes in serrie staan. Vanaf 5.4V geven ze een beetje licht en boven
de 6.9V gaan ze stuk. In dit concrete geval met drie rode leds hebben we
al een situatie waarbij bij een lege accu de leds al niets meer doen.
Dat is niet zo erg. Wat wel vervelend is is dat wanneer de leds met een
volledig volle accu geconfronteerd worden ze iedere keer een beetje
schade oplopen.

Zetten we een weerstand van 5 ohm in serrie dan zal daar bij de maximale
toegestane stroom (50 mA) door de led zo'n 0.25 V over de weerstand
staan. Dat houd in dat er nog 6.75 V overblijft voor de leds. De stroom
door de leds bij die spanning valt dan terug tot onder de 50 mA waardoor
ze niet meer stuk gaan.

Nu is het gelukkig zo dat de leds die VM gebruikt goed gekozen zijn.

Bij power leds (zoals de knipperlichten) wordt het een stuk
ingewikkelder om het goed te doen. Als er 350 mA stroom door de led gaat
dan zal er bij een 1.5 ohm weerstand al snel 0.5 W (watt) verloren gaan
in de weerstand. Los van het energie verlies is het dan ook nog zo dat
de felheid van de leds nogal afhankelijk is van de spanning van de accu.
Daarom is het verstanding om zgn switching stroom regelaars te gebruiken.

> Bert - is toe aan cursus LED's voor dummies - Meersma

Regel 1: leds nooit direct op accus aan sluiten.
Regel 2: Doe je dat toch omdat het toevallig goed gaat veranders dan
niet van accutype omdat het dan alsnog fout gaat.
Regel 3: low power leds kan je beveiligen met een weerstand.
Regel 4: bij high power leds is het niet handig dat te doen met een
weerstand. Dan is een schakelende regelaar een beter idee.

mvg
Rode -https://veloputer.wordpress.com/- Pioneer
"Victor R." <victo...@hotmail.com>: Aug 16 12:30PM -0700

Wat Marten al zegt;

niet meer zó gebruiken. Als je ff wat teveel gas geeft, scheurt de
buitenste buis uit. Dan ben je verder van huis.

Bel ff naar Nijmegen om een langere neusbuis te bestellen.

Succes!

Victor--kán niet zonder lange neusbuizen--Rinia.

PS: Ik heb nog een buis liggen zónder derailleursteun.
Diameter: 55 mm. Lengte: 46,5 cm. Voor "inpers-as".
Je ontvangt deze samenvatting omdat je je hebt aangemeld voor updates over deze groep. Je kunt je instellingen wijzigen op de pagina Groepslidmaatschap.

Egbert Vonkeman

to ligf...@googlegroups.com

Alleen weet ik niet of er een inpers-as in mijn neusbuis zit. Of is dat de meest gebruikelijke vorm van trapas?

Egbert