Alternatief Google Maps voor natekenen fietsroute

Aikeau

to ligf...@googlegroups.com
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Google Maps. Sinds vandaag doet blijkbaar de 'klassieke' versie van Google Maps het niet, en de nieuwe versie vind ik onuitstaanbaar door alle bewegende / in- en uitklappende vensters de hele tijd.

Wat ik met Google Maps doe is mijn fietsroute na afloop gevisualiseerd zien op de kaart. Ik vind het gewoon interessant om precies te zien hoe ik gefietst heb (en waar ik eventueel in de fout ging). De kaart bewaar ik dan, zodat ik later altijd desgewenst dezelfde route nog eens kan nafietsen of in ieder geval een deel (zoals mooie plekjes waar ik verzeild raakte) terug kan vinden.

Hele simpele eisen eigenlijk. Ik gebruikte hier altijd de functionaliteit van de routebeschrijving, en pas de route handmatig aan. Beetje gedoe, maar het werkt voor mij prima.

Bestaat er ergens online een alternatief voor mij, waarmee ik ook handmatig (ik heb geen GPS en dergelijkem, en wil dat eigenlijk ook niet) een fietstocht kan natekenen op een kaart? Ik hoop op wat raad. Ik ben vast niet de enige die dit doet (?). Helaas werken de suggesties gegeven op http://www.freemake.com/blog/top-5-free-alternatives-to-google-maps/ ook niet helemaal naar wens.

Aikeau

to ligf...@googlegroups.com
Ik zit even te spelen met http://www.plotaroute.com/routeplanner

Ziet er in ieder geval belovend uit.

Hans Huijgen

to ligfiets@googlegroups com

Heb je al gekeken naar de routeplanner van de fietsersbond?

mvannt

to ligf...@googlegroups.com
Open streets map (oms)en basecamp van garmin , een app op je mobieltje is ook redelijk betrouwbaar .

Aikeau

to ligf...@googlegroups.com
Dank voor het linkje, Lighans. Maar ik zie dat dat 'm ook niet gaat worden. Ik mis hier (net als zovele kaarten) het intuïtieve aspect van slechts een startpunt en eindpunt aangeven, en dan de gegeven route gewoon aanklikken en verslepen naar hoe ik het heb gefietst. Dat ging tot voor kort simpel, initiatief, snel en zonder gedoe via Google Maps. Maar die tijd en gebruik van Google Maps is dus blijkbaar voorbij. En de websites met soortgelijke functies verliezen mij al direct doordat een route gewoon niet met simpele klikken en slepen en loslaten aan te passen is zoals bij het oude Google Maps. Zo zonde.

Mvannt: ik heb geen mobieltje om de simpele reden dat ik het - naast overbodige apparaten - het erg prettig vind niet altijd maar bereikbaar 'te moeten' zijn. Ik zal dus geen seconde overwegen zo'n ding aan te schaffen, ook niet voor mijn fietsliefhebberij. Dus een app zit 'r ook niet in.

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb zojuist de oude versie nog gebruikt. De nieuwe is naar mijn
mening te langzaam en verbruikt te veel data voor een mobiele internet
verbinding.

Karel Janssen

to ligf...@googlegroups.com
http://www.openrouteservice.org

Iets omslachtig, maar:  op startpunt op kaart met rechtermuis klikken:  start punt instellen
daarna overal waar je gereden hebt: rechtermuis en "intermediate" punt instellen
en uiteindelijk op eindpunt: destination instellen en zo kan je wel zelf min of meer een route tekenen...

Diquest

to Mailinglijst
Dag Aikeau,

Met Bikemap.net kun je heel mooi een nieuwe route maken.
Als je een account aanmaakt kun je ook je route bewaren.
Een andere mogelijkheid om een route te bewaren is er een GPS-route van te maken, maar dat wil jij kennelijk niet.

Als je op 'Maak een route' klikt en vervolgens kiest voor 'Line tool' hoef je alleen maar te klikken op punten waar je langs bent gefietst. Hij volgt dan automatisch alle bochten en afslagen. Soms maakt hij een iets andere route als je over een te lange afstand hebt geklikt. Klik dan op het laatste punt, dit verdwijnt dan weer en je kunt weer verder met het een na laatste punt. Neem dan kortere afstanden over de weg die jij wilt markeren en je hebt precies de route die je wilt vastleggen. Je hebt heel snel door hoe het werkt en het gaat supersnel. Als de route niet te ingewikkeld is heb je in enkele minuten een route gemaakt van tweehonderd km.
Het werkt voor heel Europa, ook Noord-Afrika en vermoedelijk voor de hele wereld.

Ik vind het een heel prettige manier om een route te maken en er vervolgens een GPS-route mee te maken.
Maar voor jou zou het ook goed kunnen werken.
Ander voordeel is dat je de hoogtes erbij krijgt. Dat kan prettig zijn bij het plannen van een route in onbekend terrein als je veel bagage bij je hebt en je wilt niet teveel klimmen.

Je kunt je routes ook openbaar maken.
Verder staan er veel andere routes op, waar ik maar zelden gebruik van heb gemaakt omdat ik het niet gemakkelijk vindt om ze te vinden (je kunt ze vinden bij het startpunt).

Veel succes!

Roel van Dijk

Jaculus

to ligf...@googlegroups.com
voordelen: tijdens plannen kunnen schakelen tussen verschillende osm kaarten, gmaps en topkaarten. Ook schakelen tussen routeren en lijnen trekken.

nadeel: account nodig

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>
> Dank voor het linkje, Lighans. Maar ik zie dat dat 'm ook niet gaat worden. Ik mis hier (net als zovele kaarten) het intuïtieve aspect van slechts een startpunt en eindpunt aangeven, en dan de gegeven route gewoon aanklikken en verslepen naar hoe ik het heb gefietst. Dat ging tot voor kort simpel, initiatief, snel en zonder gedoe via Google Maps. Maar die tijd en gebruik van Google Maps is dus blijkbaar voorbij. En de websites met soortgelijke functies verliezen mij al direct doordat een route gewoon niet met simpele klikken en slepen en loslaten aan te passen is zoals bij het oude Google Maps. Zo zonde.

Naviki.org. Speciaal voor fietsers, dekt een groot deel van europa, en je kan de route verslepen zoals bij Google Maps (oud).

Maarten

Klaas de Jong

to ligf...@googlegroups.com
Je kunt ook een gratis account maken op runkeeper. En dan een route handmatig tekenen. Vooral de optie snap to road kan handig zijn. Als je dan ook nog de begin en eindtijd ingeeft, wordt je gemiddelde ook berekend. Runkeeper ondersteunr smartphones, maar zo kan het ook!

Bert Meersma

to ligf...@googlegroups.com
+1! Die gebruik ik ook al geruime tijd naar volle tevredenheid.

Groeten,
Bert

easterman

to ligf...@googlegroups.com

Nog niet voorbijgekomen geloof ik : http://www.gpxeditor.co.uk/
Keuze uit de verschillende maps, type routes etc.

Overigens, je hoeft met een mobieltje niet te bellen maar kunt hem ook uitstekend als goedkope gpx tracker gebruiken.

Aikeau

to ligf...@googlegroups.com
Ik ben inmiddels overgestapt op Yahoo Maps. Dit geeft mij nog steeds de optie een route te slepen en 25 knooppunten in te voeren waar ik dat wens, waar ik aan gewend was bij de oude Google Maps.

De nieuwe Google Maps had oorspronkelijk ook 25, maar biedt mij nu maar 10. 25 is eigenlijk al te weinig, maar ik kon er mee voort. Tien is gewoon absurd summier. Dus afgeknapt op het ondertussen verschrikkelijke Google Maps heb ik dat nu definitief verlaten.

Dries Nelemans

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Aikeau,

Heb je al eens gekeken bij route.nl? Daar kun je een begin en eindpunt ingeven en daarna volgens mij onbeperkt knooppunten toevoegen en verslepen.
Ook kan je al je routes opslaan als je een account hebt. Exporteren naar GPX is mogelijk. Die kun je eventueel importeren in je navigatie applicatie.

Gr, Dries

Aikeau

to ligf...@googlegroups.com
Ondertussen ben ik aardig gewend aan Yahoo Maps. Het werkt technisch gezien prima (zoals ik gewend was van de oude Google Maps), maar het 'ziet' nog niet overal de juiste routes voor fietsers, met name bij bepaalde bruggen en pontjes.

Dat zal denk ik bij de kaart van de routeplanner van de fietsersbond (http://routeplanner.fietsersbond.nl/) iets beter zijn. Daarom zou ik liever die willen gebruiken. Maar op een of andere manier begrijp ik totaal niet hoe ik daar in vredesnaam een eigen route kan tekenen. Ik lijk alleen een route van A naar B op te kunnen geven, zonder daar ook maar een metertje van af te mogen wijken; er valt gewoon niets te wijzigen, wat ik ook probeer. Dat is toch totaal niet praktisch voor negentig procent van de fietsers?

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>
> Dat zal denk ik bij de kaart van de routeplanner van de fietsersbond (http://routeplanner.fietsersbond.nl/) iets beter zijn. Daarom zou ik liever die willen gebruiken. Maar op een of andere manier begrijp ik totaal niet hoe ik daar in vredesnaam een eigen route kan tekenen. Ik lijk alleen een route van A naar B op te kunnen geven, zonder daar ook maar een metertje van af te mogen wijken; er valt gewoon niets te wijzigen, wat ik ook probeer. Dat is toch totaal niet praktisch voor negentig procent van de fietsers?

De planner bevat naast de verbindingen ook extra informatie (wegdekkwaliteit, type weg, …) Op basis daarvan doet de planner een voorstel, in combinatie met instellingen wat jij wilt (zie “meer opties” in de planner). Verder kan je tussenpunten opnemen om de route te ‘sturen’. Klik (linker muisknop) op de kaart waar je een tussenpunt wilt plaatsen, en kies ‘via’ in de popup die verschijnt.

Je kan ook naar Cycle Vision komen voor uitleg, ik geef er een lezing over.

Groet,

Maarten

Ijsliggert

to Ligfiets
Ik gebruik sinds 2 jaren www.routeyou.com
 Functionaliteit is vergelijkbaar met bikemap.net. Integreert zeer goed met mijn Garmin Edge 800, dus ben een tevreden gebruiker.

Mvgr, Erik
ICE en weder dienende (maar vooral als 't droog is)

Aikeau

to Ligfiets
Ondertussen heb ik een Teasi One (2) aangeschaft niet veel later, welke voor mij perfect de route opneemt en tijdens het fietsen en achteraf op een kaart terug kan worden gezien. Geen geklooi meer met het gedrocht van Google Maps. Ben erg tevreden met de Teasi One.

Jammer genoeg heeft www.bikemap.net sinds een week een nieuwe website, waardoor de koppeling met de Teasi One-software nu ineens niet meer blijkt te werken (althans, het inloggen lukt niet meer).