Re: [Ligfiets] Ligfietsvakantiebestemming

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Op 27-1-2013 21:36, schreef Karin:
Na een paar jaar van minder (lees: geen) ligfietsactiviteit overwegen mijn vriend en ik om deze zomer weer een ligfietsvakantie te gaan doen. We hebben dat twee keer eerder gedaan (het Pieterspad en het tweede deel van de route naar Santiago de Compostella (Tours - Dax)). We zijn nu op zoek naar een vergelijkbare route. Heeft iemand suggesties voor (Europese) fietsroutes die we in een week of twee kunnen doen (meestal fietsen we 80 á 90 km. per dag) en die niet al te heuvelachtig zijn?

De Hanzeroute (http://www.hanzefietsroute.nl) is zeker niet (te) heuvelachtig en voert over meest kleine autoluwe wegen. Daar zit wel eens een jaagpad of een bosweg tussen. Rustig, ook qua landschap, en naar of van Duitsland is het makkelijk reizen met de fiets in de trein.
Niet voor driewielers. Wij hebben hem met de buktandem gereden in 2001-'02-'05.

Ook mooi in D zijn de Elberadweg en de route langs de Werra/Weser.

--
Groet van Theo, het seizoen van de plannen, Mol.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> fietsroutes die we in een week of twee kunnen doen (meestal fietsen we 80 ᅵ
> 90 km. per dag) en die niet al te heuvelachtig zijn?

Kijk eens hier:
http://europafietsers.nl/
kaart:
http://europafietsers.nl/klik/routes-all.htm

Grrz
Rode Pioneer

grollie

to ligf...@googlegroups.com
Goed, dan trap ik af met het niet-te-heuvelachtig argument in het achterhoofd: De hanzestedenroute, met de klok mee vanuit NL dus dan zul je tot ongeveer Polen/Berlijn komen. Afhankelijk wat je startplaats is. Uitstekende bakkerijen onderweg.

G -eenvoudig terug treinen- O

Karin

to ligf...@googlegroups.com
Bedankt alvast voor de tips! Ik kreeg ondertussen via een ander kanaal ook al de route Berlijn - Kopenhagen aangeraden. Ook goed te doen met de trein voor heen- en terugreis.

Groet, Karin

On Sunday, January 27, 2013 9:36:53 PM UTC+1, Karin wrote:
Hallo allemaal,

[...]

Bedankt!
Karin

grollie

to ligf...@googlegroups.com
@grollie spuit11

G -donauradweg passau-mohacs?- O

Noordkaapfujin

to Ligfiets
Heehoi,

On Jan 27, 10:27 pm, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:
> [...]
> naar of van Duitsland is het makkelijk reizen met de fiets in de trein.
> Niet voor driewielers. Wij hebben hem met de buktandem gereden in

Deze herfst heb ik een deel van de Hanzeroute gereden, en ik ben er
niet enorm enthousiast over. Hij komt wel door mooie gebieden, maar de
samenstellers zijn té fanatiek in het vinden van slechte en onverharde
wegen. Liever een aan gort gereden zandweg door het mais dan een mooi
asfaltweggetje langs boerderijen, lijkt het credo te zijn. Als je daar
wilt rijden, gebruik hem dan als inspiratie om je eigen route uit te
zetten.

Zie ook: http://www.fietsersafstappen.nl/2012/09/10/de-eerste-moeizame-dagen/

Bolzano - Santa Maria is ook leuk trouwens. Zit maar één klimmetje in.

Grtjs, Noordkaapfujin

Karin

to ligf...@googlegroups.com
Bedankt, zeer nuttige info! Italië had ik eigenlijk niet eens in overweging genomen omdat ik er vanuit ging dat dat sowieso nogal steil zou zijn. Ik ga er toch eens naar kijken (een beetje lekker weer op de fiets is ook nooit weg!).

Groet, Karin

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Karin schreef op 2013-01-28 11:06:

> On Monday, January 28, 2013 10:00:59 AM UTC+1, Noordkaapfujin wrote:

[knip]

> [...]
> overweging genomen omdat ik er vanuit ging dat dat sowieso nogal steil
> zou zijn. Ik ga er toch eens naar kijken (een beetje lekker weer op de

Lees wel even verder op Fietserafstappen. Wat de een omschrijft als
"maar één klimmetje", omschrijft de ander zo maar als een complete
bergsportvakantie. Het aantal klimmtjes klopt, maar verder sta ik niet
in voor de juistheid van de opmerking.

In Italië kan wel, maar dan moet je je wel goed voorbereiden. De Po
vlakte is warm, maar wel vlak. Met overigens verrassend mooie steden (en
tevens erg veel luchtvervuiling).

Groet,

Maarten 0
%-/\_//
(*)(*)

Karin

to ligf...@googlegroups.com, maarte...@xs4all.nl
:-) Goed punt. Ik zal het hoogteprofiel eens bekijken. Merci!

Noordkaapfujin

to Ligfiets
On Jan 28, 1:47 pm, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> "maar één klimmetje", omschrijft de ander zo maar als een complete
> bergsportvakantie. Het aantal klimmtjes klopt, maar verder sta ik niet

Dit is 'm: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelviopas

Onvergetelijk.

Groet,
Noordkaapfujin

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Op 28-1-2013 11:06, schreef Karin:
> [...]
> overweging genomen omdat ik er vanuit ging dat dat sowieso nogal steil
> zou zijn. Ik ga er toch eens naar kijken (een beetje lekker weer op de

Lees het boek van Rosita Steenbeek "van Amsterdam naar Delphi" of zo.
Daar komen ook verrassend makkelijke (of makkelijk lijkende) stukken
Italië in voor.

--
Groet van Theo, die liever oerdag fietst, Mol.

grollie

to ligf...@googlegroups.com
A, dank! Ik kon al moeilijk geloven dat de 600m (wandelen) die goegels routeplanner opgeeft voor Bolzano - Santa Maria de moeite van een tweeweekse vakantie waard zou zijn.

Die stelvio, ja dat lijkt me ook nog wel eens wat moois.

Overigens zou ik nimmer een vakantie in Italië plannen in het midden van de zomer. Veel te hoog risico op veel te hoge temperaturen. Mei/juni is een ander verhaal.

G -rondje Jutland?- O

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Op 28-1-2013 18:18, schreef grollie:
> rondje Jutland?

Mooi en niet meer dan een paar heuvels.
Ook niet midden in de zomer doen, de nachten duren van elf tot vier en
het ligt weliswaar in het noorden maar ik heb toch veel gesmolten asfalt
aan mijn banden gehad.

--
Groet van Theo, en erg leuk als je graag veel koolzaad ziet, Mol.

Karin

to ligf...@googlegroups.com
Ha ha, dat lijkt me nogal een stevig 'klimmetje'! Ik vond de middenfranse heuvels wel hoog genoeg eigenlijk :-)

Karin

to ligf...@googlegroups.com
Jutland ga ik even bekijken (de route Berlijn - Kopenhagen blijft ook in m'n achterhoofd hangen, mooi stuk fietsen met twee leuke steden op de koop toe). Dank!

Jos Dreesen

to ligf...@googlegroups.com
Een kollega van mij is ooit op de Stelvio een week lang in de sneeuw ingesloten geweest. In augustus wel te verstaan......

Jos- Stelvio welbekend, maar niet met de fiets-Dreesen

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
Zuid-Zweden is ook een mooie bestemming voor een makkelijke ligfietsvakantie. Voldoende gelegenheid tot kamperen, veel jeugdherbergen als het weer een keer tegenzit, aangename temperatuur, veel zon en niet al te zwaar mbt heuvels. Er zijn er weliswaar veel maar ze zijn laag. Met trein en boot is de hele zuidkust goed te bereiken. Als je in Skåne start (Malmö) is het even doorbijten, relatief druk en het landschap is niet zo interessant maar verder naar het noord-oosten (Småland) is het mooi fietsen. Kalmar en Karlskrona zijn mooie steden. Glasriket (Kosta, Boda, Orrefors en Nybro) is het centrum van de glasindustrie in Zweden en een bezoekje aan een Glashytta is zeker aan te bevelen. Als je genoeg tijd hebt kan je zelfs de eilanden Gotland of Öland aandoen. Deze zijn voor Zweedse begrippen wel erg druk in de zomermaanden. Stockholm is zeker een bezoek waard en het is goed fietsen in de stad.

Helaas mag je van de SJ (staatsspoorwegen) je fiets niet meenemen in de trein. Ook de Veolia trein (Malmö-Stockholm) accepteert sinds kort geen fietsen meer. Sommige bussen nemen gelukkig nog wel fietsen mee.

Ook verder noordwaarts is het nog makkelijk fietsen in zweden zolang je de rivieren volgt. De Klarälvsbanan is een bekende fietsroute over de voormalige spoorlijn van Karlstad naar Hagfors en langs het Götakanaal loopt een populaire fietsroute.

Let op Zweedse mijlen (mil) zijn iets langer dan Engelse, ze zijn 10km en worden nog regelmatig gebruikt in beschrijvingen van fietsroutes.

Jutland is goed te befietsen maar is wat landschap betreft nou niet het meest spectaculaire deel van noord Europa. Ook is Denemarken vergeleken met Duitsland en Zweden een erg dure bestemming. Waar je in Zweden 10-20 euro betaalt voor een camping ben je in DK al snel het dubbele kwijt. Ook je dagelijkse boodschappen zijn een stuk duurder in DK.

Wat betreft korte nachten: die heb je ook in Nederland in de zomer, je merkt het alleen niet zo in je eigen huis. Een donkere tent helpt natuurlijk wel een beetje maar alles went. In IJsland heb ik vier weken geen donkere nacht gehad en toch voldoende kunnen slapen. Op een fietsvakantie vindt ik lange dagen alleen maar makkelijk. Als het een keer een beetje tegenzit kan je gewoon door blijven fietsen tot laat in de avond. Zo hebben we een paar keer ons avondeten gekookt onderweg om pas om tien uur de tent ergens op te zetten. Hier (op 10° 25′ S)  is het een half uur na zonsondergang stikdonker waardoor we al een paar keer onverwachts in het donker naar huis hebben moeten fietsen.

2013/1/29 Karin <karin....@gmail.com>
Meediscussiëren: ligf...@googlegroups.com
Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
(ook voor je instellingen)
Lijstbeheerders: ligma...@gmail.com
Uitschrijven: ligfiets+u...@googlegroups.com
---
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'Ligfiets' van Google Discussiegroepen.
Als je je wilt afmelden voor deze groep, stuur je een e-mail naar ligfiets...@googlegroups.com.
Bezoek voor meer opties https://groups.google.com/groups/opt_out.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

On 3 feb. 2013, at 06:08, Frank Cornelese <f.cor...@gmail.com> wrote:

> Hier (op 10° 25′ S) is het een half uur na zonsondergang stikdonker waardoor we al een paar keer onverwachts in het donker naar huis hebben moeten fietsen.

Zo onverwacht kan dat niet zijn. Volgens mij kan je de klok aardig gelijkzetten op een zonsondergang, zeker zo dicht bij de evenaar.

Maarten - heeft soms andere verwachtingen - Sneep

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
2013/2/3 Maarten Sneep <maarte...@xs4all.nl>
Zo onverwacht kan dat niet zijn. Volgens mij kan je de klok aardig gelijkzetten op een zonsondergang, zeker zo dicht bij de evenaar.

Klopt maar dan moet je dus wel op de klok kijken. Op een vrije dag doe je dat niet altijd en als de zon dan ondergaat heb je dus nog een half uur. Gelukkig is het eiland zo klein dat we bijna nooit meer dan een half uur fietsen van huis vandaan zijn.

grollie

to ligf...@googlegroups.com

Jutland is goed te befietsen maar is wat landschap betreft nou niet het meest spectaculaire deel van noord Europa.

Dat klopt. Daarom vond ik het destijds ook zo'n fijne plek om rond te rijden. Met de fiets onderweg zie je nabij vooral prachtige flora in de berm, en verder heel weinig. Veraf gekeken is de zee nooit ver weg, zijn de heuvel ertussen altijd vruchtbaar en gloeiend en is de lucht erboven veranderlijk en af en toe spectaculair fraai. Ik kreeg er rust van. Dimensie tijd & afstand werden irrelevant, gewoon een beetje nietsig rond tuffen.

Overigens ben ik aan de oostkant wel klimmetjes tegengekomen waarvoor ik af moest stappen. De bepakte fiets dan omhoog duwen is een uitdaging.

[...]

O dat weet ik niet meer precies. Staat me absoluut niet bij als een duur land, wellicht mede door het vele 'wild'kamperen. Ik geloof dat campings in Italië of Kroatië vaak duurder waren.

G -iemand een aanbeveling voor een Duits stroomdal?- O

Karin

to ligf...@googlegroups.com
Bedankt weer voor alle tips hoor! Lange dagen / korte nachten lijken mij ook niet bijzonder problematisch. Mijn ervaring is dat als ik een dag lang aan het fietsen ben (iets wat ik buiten fietsvakanties om eigenlijk zelden doe) zó moe ben dat ik toch wel slaap...

Ik heb ondertussen van de treinvakantiewinkel begrepen dat je in Engeland geen ligfietsen meer mee mag nemen in de trein, dus met boot-trein-boot naar Ierland lijkt niet meer echt een optie. We zijn nog steeds wel enthousiast over de route Berlijn - Kopenhagen (wat dan met de trein wel weer goed te doen schijnt te zijn (nachttreinen van/naar Berlijn en Kopenhagen gaan elke dag en nemen wel (lig)fietsen mee). Heeft iemand die route al eens gefietst?

Jaculus

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb die nachttrein weleens proberen te boeken met een fiets. Het is
vast mogelijk, maar ik vond het makkelijker mijn fiets te demonteren
en in een tas mee te nemen. (Al zou het probleem de binnenlandse
Deense treinen geweest kunnen zijn).

Nog een tip voor een vlakke fietsvakantie: Finland

Jaculus -fietst liever dan dat ie internationale fietskaartjes koopt-

Op 4 februari 2013 11:05 heeft Karin <karin....@gmail.com> het
volgende geschreven:

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
2013/2/4 Jaculus <jacul...@gmail.com>
[...]

Probleem met de CNL naar Denemarken is dat er maar plaats is voor acht fietsen. Op tijd boeken is dus verstandig.

Je kan niet op alle stations uitstappen met een fiets. De fietswagon is namelijk de laatste van de trein en sommige perrons zijn te kort. Als je een treinkaartje naar Aalborg/Hirtshals wil boeken (om naar IJsland te gaan bv) kan je geen fietsplaats boeken omdat je moet overstappen in Kolding. Je zou een natuurlijk een kaartje kunnen boeken via Odense en toch uitstappen in Kolding.

Welke trein je neemt na de CNL maakt eigenlijk niet uit. Je geboekte aansluitende trein haal je bijna nooit omdat de CNL vaak een half tot twee uur vertraagd is. Het is dus geen probleem dat je in een andere trein zit dan je geboekt hebt. Enige probleem is dat je dan geen zitplaats hebt, de sneltreinen zijn vaak volgeboekt.

Maar goed, als je van of naar Kopenhagen reist heb je dat probleem dus niet.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Op 3-2-2013 17:44, schreef grollie:

Jutland is goed te befietsen maar is wat landschap betreft nou niet het meest spectaculaire deel van noord Europa.

Dat klopt. Daarom vond ik het destijds ook zo'n fijne plek om rond te rijden.
ik ook

G -iemand een aanbeveling voor een Duits stroomdal?- O

Stuk van gefietst: Elbe (en begin dan met de Moldau in Praag, heb je dat ook gezien) en de Werra/Weser.

Onze (buk)tandem mocht niet in de trein naar Praag. Wel naar Dresden, van daar was het mooi fietsen naar Praag.
Deze zomer gaan we langs de Ems fietsen en daarna terug met de kano, ook niet spectaculair maar volgens onze huisbiologen de moeite waard.
--
Groet van Theo.

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Jan 28, 2013 at 07:15:44PM +0100, Theo Mol wrote:

> Mooi en niet meer dan een paar heuvels.

Fjorden aan de oostkust kunnen wel even pittig zijn als je de
noord/zuid richting fietst, de westkust is dan weer nagenoeg vlak.

Fietsvakantie in Zuid-Zweden heb ik in de winter gedaan, was
een erg mooie ervaring. In het begin koud, maar je lichaam went
snel aan de continu koude temperaturen (we kampeerden ook in de
sneeuw).
http://gallery.welmers.net/v/bastiaan/zweden_winter2011/?g2_page=3

Groeten, Bastiaan

Silver Baron

to ligf...@googlegroups.com

[...]

Hmm, daar heb ik hier nog niks van meegekregen, wisten ze ook te vertellen sinds wanneer dat niet meer mag?
De Hurricane destijds met volle bepakking in de Londense Underground was wel een uitdaging, maar niemand die er iets van heeft gezegd.
Op de cross country treinen - London naar Wales bijvoorbeeld - heeft de operator First Great Western gewoon aparte fietsbalkons, meestal in de voorste wagon, net achter de loc. Het kan soms wel behoorlijk tillen en slepen zijn om op het juiste perron te komen.
Het is verstandig om van te voren te reserveren, maar zolang je de bagage van de fiets afhaalt (zelf niet gedaan) zou dit geen probleem moeten zijn.
Trikes worden niet altijd, meestal niet zelfs, toegestaan http://www.mytrainticket.co.uk/travelling-with-bicycles.php
Overigens zijn treinkaartjes goedkoper als je ruim van te voren koopt.
Al met al, trein en ligfiets hier in de UK hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn.
Oh, let wel op, tenzij de trein een apart fietsbalkon heeft mag je niet met de fiets in de trein tijdens de spits op bepaalde trajecten, maar op lange afstandstreinen is dat dus niet echt een issue.

Silver - niet Nederlands vlak hier in Wales, maar wel te doen (met goede benen) - Baron

Stijn Caubergs

Marco Roepers

to ligfiets, th...@nixin.nl
De Dollardoute is ook mooi. Onbekend Nederland (Noordoostelijk deel van de provincie Groningen)  en Duitsland (Zuidelijk Oost-Friesland) . Goed bewegwijzerd. Een route met veel lussen. 361 km lang. Er zijn verschillende varianten mogelijk door alternatieve routes. Een bezoek aan Borkum past ook goed in de route. Hele rustige wegen. Mooie fietspaden, mooie dorpjes en stadjes als Leer en Emden en Appingedam.
http://www.dollard-route.de/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Dollardroute
Groet,

Marco