Re: [Ligfiets] Samenvatting voor ligfiets@googlegroups.com - 1 update in 1 onderwerp

Egbert Vonkeman

to ligf...@googlegroups.com
Bij mijn Fujin heeft ook op een aantal plekken de lak losgelaten, met name op de onderkant van de achtervork ter hoogte van het draaipunt van de vering. Verder geen gevolgen qua roest of wat dan ook, het lijkt me geen probleem.

Okee, optisch, maar bij mijn ligger zie je er toch niets van...

Egbert

Op 6 december 2015 11:09 schreef <ligf...@googlegroups.com>:
Jan Graafmans <dolomi...@gmail.com>: Dec 06 01:29AM -0800

Gisteren, tijdens het schoonmaken van mijn Challenge Fujin bladderde een gedeelte van de laklaag af ter grootte van een halve dm2. Nu zit dit niet zo in het zicht nl. aan de binnenkant van de vork van het achterwiel, maar ik ben benieuwd of dit echt kwaad kan. Mijn fiets is bijna vijf jaar oud en de garantie op de lak was 4 jaar voor de eerste eigenaar. Is bijwerken een optie of is er een mogelijkheid om het hele frame over te laten spuiten. Waar zou dat kunnen en wat zijn dan ongeveer de kosten?
Alvast bedankt voor jullie reactie, Jan
Je ontvangt deze samenvatting omdat je je hebt aangemeld voor updates over deze groep. Je kunt je instellingen wijzigen op de pagina Groepslidmaatschap.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar ligfiets+u...@googlegroups.com.

Jan Goddemaer

to ligf...@googlegroups.com
Roest kan moeilijk: het gaat om aluminium. Aluminium heeft de handige eigenschap dat de oxidatielaag de rest van het metaal beschermt. Bij staal is het wel even anders.
Als de lak afschilfert, is het esthetisch natuurlijk wat minder. Het betekent volgens mij ook dat de voorbehandeling onvoldoende was.
Mijn indruk (Challenge Seiran) is dat de lakkwaliteit toch niet alles is.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

> [...]
>
> Roest kan moeilijk: het gaat om aluminium. Aluminium heeft de handige eigenschap dat de oxidatielaag de rest van het metaal beschermt. Bij staal is het wel even anders.

In combinatie met zout is er nog steeds veel mogelijk. Een coating is geen gek idee.

> Als de lak afschilfert, is het esthetisch natuurlijk wat minder. Het betekent volgens mij ook dat de voorbehandeling onvoldoende was.
> Mijn indruk (Challenge Seiran) is dat de lakkwaliteit toch niet alles is.

Voorbehandeling is met aluminium belangrijk. De primer is niet optioneel, het reageert heel anders dan staal (ja, dit mag je letterlijk nemen).

Groet,

Maarten