Zelfbouwers Led verlichting

Henk Naaktgeboren

to ligf...@googlegroups.com
In mijn "eeuwige" zoektocht naar meer licht voor op mijn fiets kwam ik de
volgende site tegen:

http://dmcleish.com/CPF/McRee-XR-E/index.html

Veel voorbeelden van LED lampen met een reflector ipv een lens. Er staat
ook een halve reflector bij zoals bij de Inoled. Ik zat zelf al aan zoiets
te denken omdat dit waarschijnlijk minder verblinding geeft dan een ronde
lens.

Henk - moet ook nog aan de knipperlichten - Naaktgeboren

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Henk Naaktgeboren schreef:

> [...]
> te denken omdat dit waarschijnlijk minder verblinding geeft dan een ronde

Mooi spul en verrassend compact!
De inolight geeft inderdaad een begrensde lichtbundel, als je die laag
genoeg zet schijnen ze de tegenliggers (waarschijnlijk) niet in de ogen.
Ik rijd sinds een paar weken met een "extreme", daarvan is de bundel zo
smal dat de hogere aanwijsborden niet worden verlicht. Een kat op de weg
zie ik honderden meters ver.

--
Groet van Theo, er zijn dus ook knutselaars buiten de ligfietserij, Mol.

Bart

to Ligfiets
On 11 jan, 12:35, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:
> Mooi spul en verrassend compact!
> De inolight geeft inderdaad een begrensde lichtbundel, als je die laag
> genoeg zet schijnen ze de tegenliggers (waarschijnlijk) niet in de ogen.

Misverstand - als je het over gericht licht hebt, geldt dat hoe lager
het gemonteerd zit, des te horizontaler de bundel gericht moet staan,
dus tes te meer de tegenliggers ervan zien. Vandaar dat het bij
autokoplampen een hele wetenschap is om de bundel naar boven toe
scherp te begrenzen. Een op 2 meter hoogte gemonteerde koplamp zou
veel meer omlaag kunnen schijnen dus minder storend zijn - maar ik ben
er geen voorstander van om op een ligfiets een 2 meter hoge mast te
zetten...:-)

Bart

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Bart schreef:
[...]

Toch niet, tenminste niet bij mij (-;
Ik kan de lichtbundel hoger en lager richten, daarbij blijft de lamp zitten waar die zit.
--
Groet van Theo, een van de snufjes van Q224, Mol.

Quesjer

to Ligfiets
Hoi Theo,

Da's niet helemaal waar. Je kunt de bundel al rijdend in hoogte
regelen, dat is waar, maar als ie hoog staat, dan verblind ie
behoorlijk hoor.

Als de lamp zelf hoger staat, dan is de verblindende werking beduidend
minder. Ikzelf heb een extreme in de neus, net als jij verstelbaar in
hoogte, en een Inoled 20+ vlak achter mijn hoofd op de tunnel
gemonteerd. Deze staat schuin omlaag en is draaibaar in het
horizontale vlak. Hierdoor kan ik 'm richten op de berm schuin
rechtsvoor of linksvoor de fiets. Op deze manier kan ik de berm(rand)
uitlichten, wat mij enorm helpt tegen het verblindende effect van
auto's die me tegemoet komen. Ik hoef nl. niet meer recht vooruit te
kijken, maar schuin naar de zijkant van de weg. Dat werkt heel goed.
Ik heb enkele jaren geexperimenteerd met allerhande soorten
verlichting, en ben tot de slotsom gekomen dat je tegen verblindende
koplampen niet op kan boksen. Die strijd verlies je gewoon, ongeacht
hoeveel licht je zelf voert. (ook als je auto rijdt, dus zelf ook een
stevige pit hebt, is verblind worden een lastig "verschijnsel". Sinds
ik de lamp iets naar een zijkant gerichtr heb staan is het probleem
helemaal over.

Groet van Quesjer -Q212- uit Zwolle

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Quesjer schreef:
Je kunt de bundel al rijdend in hoogte regelen, dat is waar, maar als ie hoog staat, dan verblind ie
behoorlijk hoor.
[...]
Ik heb enkele jaren geexperimenteerd met allerhande soorten verlichting, en ben tot de slotsom gekomen dat je tegen verblindende koplampen niet op kan boksen.
Hoi Paulus,

Dat ver-schijnsel ken ik ook, hoewel mijn dagelijkse route onaantrekkelijk is gemaakt voor auto's.
De inolight extreme heeft een heel smalle bundel, ik moet even wennen voordat ik met deze lamp kan zien waar de berm begint. Verder heb ik het makkelijk, de weg is recht en ernaast is altijd water dus ik kijk opzij en blijf op gelijke afstand van waar het glimt.
Er is hier wel eens een truuk genoemd tegen verblinden, houd één oog dicht en doe het open als de auto langs je is, dan heb je weer goed zicht. Op een of andere manier werkt dat bij mij niet.

Je hebt gelijk als je stelt dat een lage lamp ook kan verblinden. Ik schijn daarom niet te veel omhoog.
De meeste last heb ik overigens zelf van busjes en vrachtwagens, die hun lampen allemaal vrij hoog hebben.

--
Groet van Theo, vanmiddag was het tegen vijven nog licht, hoera! Mol.

Theo van Goor

to Ligfiets
Laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.
Met de Alleweder reed ik met een t-stuk op de rolbeugel achter mijn
hoofd.
Daarop had ik Halogeen Mirageset gemonteerd.
Een breedstraler voor permanente verlichting en een verstraler voor de
extreme sytuaties.
Dat beviel toen goed.
Ver bereik geen verblinding.
Helaas slechts 3 á 4 uur licht.

Nu heb ik bij de spiegel van de Quest een Inloled 20+ die onder alle
omstandigheden prima licht geeft.
Ook de bermen kan ik goed zien. Alleen bij hele scherpe slingerbochten
in het fietspad moet ik wel eens gokken waar de rand is.
In de neus heb ik nog steeds een halogeen lamp zitten voor extra
verlichting.
Ik wordt hier meer meer door gezien (ook overdag) dan dat ik er zelf
wat mee zie.
Het voordeel van deze lamp is dat ik bij mistige of nevelige
omstandigheden ook nog wat kan zien.
De Inoled maakt daar door de reflexie op de waterdruppels een witte
muur van.
Ook verstrooit de halogeen lamp zijn licht meer met een gele kleur
zodat ik bermen e.d. nog kan zien.
Wat voor mij soms ook van belang is in het rijden in het bos bij mij
achter:
Ik kan met deze laaggeplaatste lamp beter oneffenheden zoals kuilen en
bulten op het fietspad zien.
De hooggeplaatste Inoled geeft een veel vlakker beeld op de weg.

Voor verblindende tegenliggers gebruik ik de lange klep van mijn helm.
Die hou ik zo dicht tegen de rand van de schuimkraag dat het maar een
nauwe spleet is of zelfs nog maar een kijkgaatje overblijft.
Die situatie duurt maar kort zodat ik met voldoende zicht kan blijven
rijden.

Theo - erg tevreden met mijn verlichting - van Goor

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Da's niet helemaal waar. Je kunt de bundel al rijdend in hoogte
> regelen, dat is waar, maar als ie hoog staat, dan verblind ie
> behoorlijk hoor.
Heeft iemand al fotos online gespot van het systeem waarmee ze
"gekanteld" worden. Aan de bestuurder kant lijkt zo'n ouderwetse
commandeur te zitten maar hoe zit het in de neus ben de lamp?

Als iemand weet waar fotos staan of ze online wil zetten ben
ik dankbaar :)

Grrz
Rode Pioneer

Arjenvandam.nl

to Ligfiets
Ik heb ook een paar fotootjes online staan en zowaar ook van die
verstelbare Inloled
Extreme welke in de neus mijn Quest (207) zit.

http://www.arjenvandam.nl//2007/nov/1nov2007/slides/DSCF7664.html

Groeten,

Arjen, die net terug is van een blokkie om met de Huneliggers, van Dam

http://fietsen.arjenvandam.nl

> Grrz
> Rode Pioneer

Theo van Goor

to Ligfiets

On 13 jan, 01:29, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:

> [...]
> commandeur te zitten maar hoe zit het in de neus ben de lamp?
>
> Als iemand weet waar fotos staan of ze online wil zetten ben

Is dit wat je zocht?
(met dank aan Wim Schermer)

http://wimschermer.blogspot.com/2007_05_01_archive.html

Theo van Goor

Marcel Vriezekolk

to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer schreef

> [...]
> commandeur te zitten maar hoe zit het in de neus ben de lamp?
>
> Als iemand weet waar fotos staan of ze online wil zetten ben

Ik heb ook een paar foto's online gezet
http://picasaweb.google.nl/quest109/200711Quest214

--

Groetjes,
Marcel Vriezekolk

webpagina: http://www.vriezekolk.net
fotopagina: http://picasaweb.google.nl/quest109

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> http://picasaweb.google.nl/quest109/200711Quest214

Bedankt fotograven, het zijn duidelijke fotos, een duidelijk en simpel systeem. Dat
gaan we onthouden :)

Grrz
Rode Pioneer