Zonnebril en fietscomputer

Jan Sr

to Ligfiets
Sinds enige tijd bemerk ik een merkwaardig verschijnsel als ik door de glazen van mijn zonnebril op mijn fietscomputer kijk. Dan is een deel van het scherm vrijwel onleesbaar door wat op een olieachtige vlek lijkt. In mijn geval vooral op de onderzijde van het scherm. Het is een fenomeen dat wordt veroorzaakt door de combinatie van mijn zonnebril en het computerschermpje, want als ik naar het scherm kijk met het blote oog is er niets aan de hand. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit probleem eerder had, maar misschien nooit eerder opgemerkt.
Ik heb twee ligfietsen, met twee computertjes, beide van CatEye. Ook gebruik ik twee zonnebrillen, waarvan 1 'gewoon' en 1 met automatisch meekleurende polaroid glazen. Bij alle combinaties doet zich hetzelfde verschijnsel voor. Wie kent dit verschijnsel, wie weet er een verklaring voor, en is er iets aan te doen? B.v.d.

Jan Sr

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
Het komt door de polarisatie van je zonbebril. Hier kan je niets aan doen behalve accepteren of nieuwe bril zonder polarisatie kopen

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Ik heb twee ligfietsen, met twee computertjes, beide van CatEye. Ook gebruik ik twee zonnebrillen, waarvan 1 'gewoon' en 1 met automatisch meekleurende polaroid glazen. Bij alle combinaties doet zich hetzelfde verschijnsel voor. Wie kent dit verschijnsel, wie weet er een verklaring voor, en is er iets aan te doen? B.v.d.

Bij ‘gewoon’ zou het probleem niet op moeten treden, bij polaroid galzen is het onvermijdelijk. Ook bij GPS apparaten en de meeste telefoons zal je hetzelfde effect zien.

Licht heeft een polarisatie, een trilrichting. Die is normaal gesproken willekeurig, maar met een filter kan je die een specifieke kant op krijgen. Voor een zonnebril kan dat prettig zijn omdat licht na reflectie op een natte weg een polarisatie heeft. Door de bril daar dwars op te zetten blokkeer je de directe felle reflectie, maar niet het normale licht.

Een LCD scherm zoals een fietscomputer dat heeft werkt met polarisatie. Er zit een polaroid filter voor het scherm, en de segmenten van het scherm verdraaien de polarisatie nog wat verder. Na reflectie op de achterkant komt het licht terug, en wordt daarna door het polaroid filter geblokkeerd. Dit zijn de zwarte segmenten. Het draaien van de polarisatie door het scherm kan je aan en uit zetten, en zo kan je verschillende getallen weergeven.

Als je met een polariserende bril daarnaar kijkt, dan gooi je alles overhoop. Je zal ook zien dat als je je bril (of het scherm) draait, dat de donkere vlek op een andere plaats komt.

Het is kiezen of delen: of dit effect, of een andere bril. Je kan je gewone bril controleren door de twee glazen achter elkaar te houden, en ze te verdraaien ten opzichte van elkaar. Ik heb het sterke vermoeden dat je ‘gewone’ zonnebril toch een polariserend effect heeft.

Groet,

Maarten

elvi...@gmail.com

to Ligfiets
Ik ben wel nieuwsgierig: was het probleem terug te vinden in de 'normale bril' met polariserende glazen?

Als je dezelfde bril hebt als vroeger en dezelfde teller kan het ook zijn dat je nu wat schuiner tegen de teller aan kijkt omdat deze verdraaid is bijvoorbeeld.
Of: door een val bijv. een filter eruit gevallen is of losgetrild in de teller. Als dat wat gedraaid is kan het effect ook veranderen: het licht valt dan onder een andere hoek door het schermpje.

Wat er aan te doen is: de plaats en hoek van de computer proberen zo af te stellen dat je er het minste last van hebt in de houding die je het meest aanneemt als je op het schermpje wilt kijken (in combinatie met invallend licht). Als het filter intern losgekomen is bij een val: nieuwe fietscomputer kopen.

Ik heb zelf een polaroid-voorhanger op m'n bril, als ik die opklap kan ik ook gewoon goed kijken, dat is ook een oplossing. Die bril zelf is niet zelfkleurend of donker en heeft geen polarisatie-filter.

Veel plezier!